[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:34

Tuurlijk Knipoog

Wat nog een voordeel is, het is niet zo duur Bloos Vooral vergeleken met Pronuntrin.
Het kost €5,- per liter en ze krijgt 50ml per dag.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:40

Da's niet duur inderdaad, als het nou ook nog werkt. Waar haal je dat spul dan, neem aan dat je niet even bij de Yakult-fabriek aanklopt 'ja hallo, mag ik een palletje meenemen?' Tong uitsteken

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:46

Tja, ik koop het dus over van die boer die het voor zijn vee gebruikt. Ik zal eens vragen waar hij het weer weg heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:48

De werking van EM en Pronutrin is dus wel héél verschillend.
persoonlijk zou ik eerst het maagzuur remmen en een beschermend laagj op de maag 'kweken door de Pronutron en vervolgens overstappen op de EM als 'onderhouds'iets.

Overigens vraag ik me wel af...kunnen paarden wel iets met melkzuurbacteriën?? Na de veulentijd is 'melk' voor een paard toch iets wat hij niet meer goed kan verteren??

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:51

Je hebt helemaal gelijk Knipoog Tes heeft eerst ook Pronuntrin gehad op advies van de DA.

Maar goed, ik zal het boekje nog weer even inkijken. (alhoewel "even", dat ding had iets van 126 pagina's en ging uitgebreid in op het maag-darmsysteem, dus ik moet er maar even goed voor gaan zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:53

DD daar heb je absoluut een punt! Probiotica helpen niet bij het genezen van een maagzweer en het beschermen van het maagdarmkanaal door een slijnmlaag op te bouwen. Ze helpen voornamelijk de bacterieflora weer op peil te krijgen en daarmee de vertering goed te krijgen. Dit is dus iets dat je 'ernaast' kunt proberen. Of idd als onderhoud om te zorgen dat het goed blijft! Het is nl. wel zo dat een te zure bacterieflora de wanden van het maagdarmkanaal weer aantast doordat t voer te zuur is.

Maar bij een verdenking van een maagzweer en aangetaste wanden zou ik altijd aanraden Pronutrin of Maagcompositum te geven!

Paarden kunnen overigens absoluut iets met bacteriën uit probiotica etc. Mijn jonge paard heeft net een Probiotica kuur achter de rug. Probiotica helpen net als bij ons de bacterieflora weer goed te krijgen. Of melkzuurbacteriën specifiek ook hun werk doen, dat weet ik niet. Een voedingsdeskundige heeft mij echter ook eens aangeraden gewoon yoghurt bij te voeren. Ik zal t dus eens bij hem navragen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:57

Dat doet me eraan denken. Ik heb eens een paard gehad dat behoorlijk aan de diarree was. Gek genoeg kon de DA niet uitvogelen hoe het kwam. Ik kreeg toen ook de tip om yoghurt bij te voeren. Toen hield de diarree ook op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:05

Klopt! De bacterieën uit de Yoghurt helpen de darmflora weer op peil te brengen. Ik wil nog altijd proberen of een probioticakuur het luchtzuigen bij mijn merrie helpt verminderen, maar ben er nog niet aan toegekomen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:08

Nou, bij deze ben ik er dus aan begonnen Haha! Knipoog

Ze heeft dus eerst Pronuntrin gehad en we zijn nu doorgegaan met de EM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:10

Ik ben benieuwd! Overigens is een echte Probiotica kuur denk ik wel meer effectief nog dan de EM. Maar ik ben heel benieuwd!

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:24

Anya schreef:
Juffertje schreef:
Onderzoek heeft aangetoond dat paarden het vrijwel altijd doorgeven aan hun veulens! Vandaar dat ik dan zou kiezen voor een openstal constructie.

Goh kun je dat onderzoek even boven water toveren.. de letterlijke tekst dan?
Want zo'n onderzoek ken ik niet.

Ik ken wel een onderzoek dat aangeeft dat een zekere erfelijkheid een rol kan spelen. Bijvoorbeeld bij paarden die zijn gaan luchtzuigen omdat ze een zwakkere maag hebben. En die zwakkere maag doorgeven aan de volgende generatie.

Sorry mijn fout, excuses, Klopt gaat inderdaad over de erfelijkheid.
Maar minder aanvallend mag hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:32

Juffertje: ik denk dat de reactie wat pittig overkomt omdat we maar al te vaak worden overspeold door losse flodders van mensen die ergens een klok hebben horen luiden... Knipoog

Maar nogmaals: luchtzuigen is niet erfelijk, de gevoeligheid voor endorines (en dus stress) wel...en dát heeft een verhoogd risico op stereotiep gedrag tot gevolg. Wat niet wil zeggen dat de paarden met die gevoeligheid altijd een stereotypie ontwikkelen!

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:36

Losse flodder gedrag was niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:46

Juffertje schreef:
Losse flodder gedrag was niet de bedoeling.

Dat was al wel duidelijk hoor! Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:51

Skippy heeft al uitgelegd vanwaar de reactie.
Je wilt niet weten hoeveel tijd ik af en toe kwijt ben met mensen van alles uitleggen die maar wat roepen over luchtzuigers Ja

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:51

JoT schreef:
Marstall heb ik al naar gekeken, maar dat wordt hier in de wijde omtrek niet verkocht.

Klopt, ze komen het gratis bezorgen Knipoog

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:52

Volgens mij is de mens het enige wezen wat nog op oudere leeftijd melk kan verdragen.....

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:15

Umpiedumpie schreef:
JoT schreef:
Marstall heb ik al naar gekeken, maar dat wordt hier in de wijde omtrek niet verkocht.

Klopt, ze komen het gratis bezorgen Knipoog

Welke voer-winkel dan? Dat kost zo'n winkel nogal niet wat lijkt me, voor één of twee zakken zo'n end rijden...

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:22

Even naar hun site gaan en bellen. Ik kreeg een mail dat ze het gratis bezorgen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:24

Wauw... Nou, bedankt voor de tip dan maar Lachen

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:26

Graag gedaan en succes!!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:27

Luchtzuigen is een groot probleem bij paarden. Maagzweren kunnen en vervolg hierop zijn. Een paard is gaan luchtzuigen uit verveling of door te weining afleiding of voeding. Er is een link tussen stress en maagzweren.

Als een paard eenmaal is begonnen met luchtzuigen, dan gaat het bijna nooit meer over. Het kan wel verminderen, maar ze blijven het vaak doen. Zie het als een verslaving waar ze niet meer vanaf kunnen komen.

Je moet paarden die luchtzuigen heel veel afleiding bieden. Ze ze veel buiten met andere paarden, zodat ze iets te doen hebben. Laat ze niet de hele tijd op stal staan of alleen in een wei. Biedt ze zoveel mogelijk afleiding.

Voor de maagzweren is het belangrijk dat je de voeding aanpast. Een paard produceerd continu maagzuur. Enige tips bij een maagzweer: stress verminderen, voldoende ruwvoer, krachtvoer beperken, weidegang, voldoende lang behandelen (laat het echt genezen, dit verschilt per individu).

Door het luchtzuigen slijten de bovenste voortanden ook af. Paarden hebben dan vaak een boogje in het gebit.

Kribbebijters hebben meer kans op maagzweren. Je hebt medicijnen nodig om de maagzweren te bestrijden, maar alleen medicijnen helpt niet. Je managment moet ook aangepast worden, anders komen ze gewoon weer terug.

Succes ermee!

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:42

Hebben jullie dit al gelezen?

'VWA moet veiligheid Yakult onderzoeken'
Uitgegeven: 23 januari 2008 17:51

UTRECHT - De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) moet onderzoek doen naar de veiligheid van het yoghurtdrankje Yakult. Een woordvoerder van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft dat woensdag gezegd.

Woensdag werd bekend dat door een wetenschappelijk onderzoek naar de werking van probiotica doden zijn gevallen. Volgens het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) zitten in producten als Yakult ook probiotica. Yakult zou de darmflora verbeteren.

Volgens een woordvoerster van het UMCU is het niet verstandig voor zeer ernstig zieke mensen die bijvoorbeeld op een intensivecareafdeling liggen het middeltje te gebruiken.

Duidelijkheid
De NPCF vindt dat er duidelijkheid moet komen voor de consument. Middelen als Yakult zijn gewoon in de supernmarkt verkrijgbaar. "Als er geen gevaar is, is het prettig voor de consumenten om dat te weten", zegt de woordvoerder van de patiëntenfederatie.

Inspectie
Een woordvoerster van de VWA zegt eerst de uitkomst af te wachten van onderzoek door de Inspectie voor de Gezondheidszorg naar de probiotica en de sterfgevallen. Daarna neemt de controledienst een besluit over een eventueel onderzoek naar Yakult en soortgelijke producten.

Een woordvoerder van Yakult Nederland laat weten dat het bedrijf instaat voor de veiligheid van het product.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:22

hoe krijgen mensen op de IC Yakult te drinken.. ik neem aan dat die ook op het gebied van voedsel beschermt worden... je mag wel meer normale dingen niet als je op de IC ligt.. beetje raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:32

Chrisss schreef:
Luchtzuigen is een groot probleem bij paarden. Maagzweren kunnen en vervolg hierop zijn. Een paard is gaan luchtzuigen uit verveling of door te weining afleiding of voeding. Er is een link tussen stress en maagzweren.

Dit klopt niet! Luchtzuigen en maagzweren lijken juist beiden een gevolg van managemantsomstandigheden waarmee t paard zich niet kan vereenzelvigen. Maagzweren zijn geen gevolg van luchtzuigen, als er een oorzaak-gevolg relatie is, ligt die eerder andersom: luchtzuigen is het gevolg van een maagzweer. Vooralsnog wijzen wetenschappelijke onderzoeken in deze richting: luchtzuigen en maagzweren beiden een gevolg van dezelfde omstandigheden en luchtzuigen helpt de pijn van een maagzweer dragelijk te maken door endorfineproductie (= pijnstilling) en speekselproductie (= verdunnign maagsap)

Als een paard eenmaal is begonnen met luchtzuigen, dan gaat het bijna nooit meer over. Het kan wel verminderen, maar ze blijven het vaak doen. Zie het als een verslaving waar ze niet meer vanaf kunnen komen.

Wanneer je er optijd bij bent en direct bij ontdekken van luchtzuigen de managementsomstandigheden radicaal verandert, kan t paard wel stoppen. Is het luchtzuigen echter al enkele maanden aan de gang, dan neemt t steeds meer een permanente vorm aan. Daarbij heeft in t meest gevorderde stadium een permanente verandering in de hersenen plaats gevonden waardoor t paard nooit zal stoppen met luchtzuigen, dan is het hoogstens te verminderen.

Je moet paarden die luchtzuigen heel veel afleiding bieden. Ze ze veel buiten met andere paarden, zodat ze iets te doen hebben. Laat ze niet de hele tijd op stal staan of alleen in een wei. Biedt ze zoveel mogelijk afleiding.

Heel veel ruwvoer aanbieden, veel sociaal contact, en zorgen dat t paard voldoende kan bewegen. Een paard is van nature een eet en loopdier dat daarnaast zo'n 100x per minuut korte sociale contacten heeft!

Voor de maagzweren is het belangrijk dat je de voeding aanpast. Een paard produceerd continu maagzuur. Enige tips bij een maagzweer: stress verminderen, voldoende ruwvoer, krachtvoer beperken, weidegang, voldoende lang behandelen (laat het echt genezen, dit verschilt per individu).

Om zeker te weten of t paard een maagzweer heeft, moet je eerst een endoscopie laten doen, dit is zeer kostbaar. Met Pronutrin is een maagzweer te behandelen, maagcompositum, Pronutrin en andere middelen kunnen daarnaast ook helpen het maagdarmkanaal in evenwicht te brengen. Veel ruwvoer is belangrijk idd, maar ook ruwvoer voeren vóór t krachtvoer. Krachtvoer omlaag brengen en stress verminderen zijn idd belangrijk. Maar ook zorgen dat t paard zelf meer kan anticperen.

Door het luchtzuigen slijten de bovenste voortanden ook af. Paarden hebben dan vaak een boogje in het gebit.

Om de tanden te beschermen moet je een stukje rubber maken op de plek waar t paard luchtzuigt. Op die manier slijten de tanden niet door het zuigen en kan t paard dus naar hartelust zuigen!

Luchtzuigen voorkomen door luchtzuigebanden e.d. is geen oplossing, enkel symptoombestrijding. Wanneer je t paard belet te luchtzuigen, bestaat de kans dat hij een ander stereotiep gedrag ontwikkelt, bijv. weven. Bovendien zuigt het paard ook echt niet voor niets, hij voelt zich daar prettig bij, wie zijn wij dan om te voorkomen dat ie zich prettig voelt

Kribbebijters hebben meer kans op maagzweren. Je hebt medicijnen nodig om de maagzweren te bestrijden, maar alleen medicijnen helpt niet. Je managment moet ook aangepast worden, anders komen ze gewoon weer terug.

Dat is kul! Luchtzuigers hebben niet meer kans op maagzweren, Paarden met maagzweren hebben een verhoogde kans te beginnen met luchtzuigen. Wil niet zeggen dat álle luchtzuigers maagzweren hebben en evenmin dat alle paarden met maagzweren daadwerkelijk gaan luchtzuigen!
Idd is de combi management aanpassen en medicatie geven voor het maagdarmkanaal heel belangrijk! Vooral het management is een echt punt van zorg!

Succes ermee!

Heb je berichtje wat aangevuld. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jessica op 24-01-08 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt