Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:55

Zie dit jaar dat JKK explosief is aan het groeien op de klei, zelfs op vette kalkrijke klei komen de planten in volle glorie zich vestigen....kennelijk past het zich makkelijker aan dan men denkt. Ook langs bermen in de zware kleigebieden zoals de Betuwe komen ze met bosjes nu op.... :(

Dat je hooi van de klei zonder JKK kon kopen is dus nu ook voorbij.

FahyaFemke

Re: Centaal topic: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:41

ik heb ook positieve resultaten met zout.. op de kleine plantjes dan , de rozetten. verschrompelen ze van. ja toegestaan of niet, ik moet van die plant af denk ik dan.
Gespoten deel vd wei is bij mij naar de maan. er gaat van alles dood, JKK een beetje en hersteld zich daarna weer (de grote dan). dus ik ben nu goed aan t zoeken naar de JKK plantjes om ze uit te trekken. maar echt een veilige wei is het nu absoluut niet meer.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:13

In hoek van holland ook een echte explosie van jkk. hier is niet meer tegenop te spuiten achter onze stal staan ze in bosjes en dat is van de gemeente dit waait dan weer over naar ons en zo krijg je dus steeds meer uitbreiding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:06

vroeger, werd me vanmidd verteld, waren alle boeren van deze hoek van flakkee zo boos op ... gemeente?waterschap/staatsbosbeheer? In iedergeval beheerders van een stuk natuur hier waar wilde paarden en koeien op lopen. dit staat bezaaaaid met JKK en waait alle kanten op richting de akkers vd boeren! Maar de beheerders waren niet van plan er wat aan te gaan doen dus de planten bleven waar ze waren en gingen steeds meer het land op.
Plan der boeren was met aaalllee tractors gewoon daar naar toe gaan en de zaak omploegen. Maar toen ze met al die apparaten voor het gemeentehuis stonden werd gezegd als er ook maar IETS gebeurde dat AL hun werktuigen zouden worden ingenomen.

Ja daar sta je dan in je boerenkloffie ;) Dus helaas is er niks aan gedaan!! En ja zie nu het resultaat. OVERAL JKK !!! wat je zegt Diesel, het waait alleen maar over :( wij bestrijden ons haast debiel, en de buurman laat t staan: die creeert lol voor beide..............

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:27

Ik weet dat hier al lang niks gepost is maar aangezien dit het enige centrale topic is dat ik kan vinden, gebruik ik toch deze maar.

Ik heb verschillende plantjes in mijn hooi gevonden en probeer te achterhalen wat het is.
Van de eerste ben ik vrij zeker dat het zuring is:
Afbeelding

Maar wat is dit?:
Afbeelding
zelfde plantje:
Afbeelding

en dit? :
Afbeelding

ik kan zelf niet achterhalen wat het is en wil natuurlijk zeker weten dat er geen jacobskruid in mijn hooi zit.
Wie weet er meer van deze plantjes?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:36

Laatste foto lijkt op Fluitekruid.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:09

Dankjewel singasong!

Vandaag nog een ander plantje gevonden, maar moet ik nog een foto van maken.

Niemand die weet wat het andere plantje kan zijn?

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:11

Wie kan mij helpen? Deze week is gebleken dat mijn shetlander leverschade heeft. Samen met de veearts ben ik nu opzoek naar de oorzaak hiervan. Zij informeerde naar de leverancier van ons hooi, ivm mogelijk eten van jacobskruiskruid. Nu is dit erg lastig te achterhalen of dit in het hooi gezeten kan hebben. Andere paarden op stal mankeren niets, maar dat is natuurlijk geen garantie. Hier in de omgeving groeit veel duinkruiskruid. Wellicht dat hij dit via gemaaid gras binnen gekregen heeft (wel in de zomer/najaar). Kan iemand mij vertellen hoelang het ongeveer kan duren voordat een pony ziekteverschijnselen vertoont na het eten van jacobskruiskruid/duinkruiskruid? Ze staan verder niet op het weiland dus zou alleen via hooi kunnen.