Mizora schreef:Er is geen echte overdosis bij paarden bepaald, maar 10iu/kg paard is als veilige marge neergezet. Dat gezegd hebbende, zou ik daar niet overheen gaan als het niet met kleine stapjes hoger nog steeds verbetering oplevert en het bij 10iu/kg paard nog steeds niet goed genoeg gaat.
1iu/kg paard is als minimaal Aanbevolen dosering vastgesteld, maar optimaal ligt het tussen de 3-5iu/kg. Die voor je 600kg paard tussen de 1800-3000iu.
Je hebt 5 waardes bij de meeste mineralen en vitaminen voor 100kg paard. Voor selenium weet ik ze allemaal uit mijn hoofd
Required minimum: 0.2mg se
Advised minimum: 0.3mg se
Optimum: 0.5mg se
Advised maximum: 1mg se
Required maximum: 4mg se
(En dan nog acute poisoning, uit mijn hoofd gezegd 8-10mg se).
De Advised maximum is de veilige marge. Hierboven zie je soms al een paard komen met overdoseringsverschijnselen, maar zeldzaam, en geen echte vergiftigingsverschijnselen.
De Required maximum is de grens voor chronische vergiftiging.
Ah oke. Dat is gerusttellend. Ik was nog niet zolang begonnen dus gaf eerst 5000/6000 (n.a.v advies pssm forum) en wilde dat afbouwen naar 2000 maar schrok hier toch wel van.
Ik vind hem absoluut niet verbeterd nog, maar dat kan ook door zijn blessure komen. Het management vinden is tot nu toe echt nog ronduit sh%t te noemen. Ik had me wel ingesteld dat het niet makkelijk werd of ineens goed, maar ik heb het gevoel dat het slechter gaat ipv beter.