[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:16

_PatriciaH schreef:
Als je in het topic zoekt word er al veel over gezegt dus niet iedereen wil dat nog weer herhalen..

Het punt is dat je met iedere vraag over ZE doorgestuurd wordt door de Mods naar dit topic.
En daarbij komt ook dat het allemaal in ontwikkeling is en dingen soms veranderen waardoor recente ervaringen fijn kunnen zijn.
Maar ik heb even in het topic gespit en ben er aardig achter gekomen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 20-05-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:16

Nou, het schuren is alleen als ze op gras staat. Als ze buiten in de bak staat (met het weiland rondom) is er niets aan de hand. Denk je dan nog aan cushing? Bedankt voor je reactie trouwens

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:17

xxxxxx2000 schreef:
Nou, het schuren is alleen als ze op gras staat. Als ze buiten in de bak staat (met het weiland rondom) is er niets aan de hand. Denk je dan nog aan cushing? Bedankt voor je reactie trouwens

Ik denk vooral aan cushing omdat het ineens en op deze leeftijd naar voren komt. Tenzij je andere dingen hebt veranderd t.o.v. de jaren hiervoor.
Bijv van geen gras naar gras, verhuizing, ander voer etc.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:21

Freya6 schreef:
xxxxxx2000 schreef:

Ik denk vooral aan cushing omdat het ineens en op deze leeftijd naar voren komt. Tenzij je andere dingen hebt veranderd t.o.v. de jaren hiervoor.
Bijv van geen gras naar gras, verhuizing, ander voer etc.

Bedankt voor meedenken. Twee jaar geleden verhuisd en nu veel meer op gras dan eerst. Wel soort strookbegrazing hanteer ik. Er lijkt echt een verband te zijn tussen gras en jeuk. Ik heb wat gelezen over gras intolerantie maar begreep dat niet alle dierenartsen voor die suggestie zouden openstaan (?). Ik denk echt niet dat het om die knoeten gaat want in de bak zijn dier er ook en dan wordt er niet geschuurd.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:24

Sorry dat ik ook kom binnenvallen, maar ik las laatst een reactie op fb. Daar had iemand het over defendog, zij spoot haar eczemer 2 x per week daarmee over de manen en staart en kon paard zelfs zonder deken laten staan. Het leek mij eigenlijk te mooi om waar te wezen.
op Google heb ik al geprobeerd te zoeken en ook op bokt, maar ik heb verder nog nooit ervaringen hiermee gelezen.
Dus.......kennen jullie deze methode?

Ik heb een shet met ZE, staat niet aan huis, heb geen mogelijkheid om op bepaalde tijden binnen/buiten te zetten en verder staat hij nu 24 uur op gras. Kon alleen een qhp deken in maat 115 vinden. helaas zakt de hals soms Door schuren aan de benen, daardoor kleine plekjes in de manenkam bovenin. Maantop nog helemaal netjes tot nu toe.

Nu leek mij het wel iets om te proberen, defendog, maar als jullie er slechte ervaringen mee hebben, dan heeft het geen nut.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:26

Er is zeker verband tussen gras & jeuk.
Mijn pony heeft eiwit allergie, en kan dus niet tegen gras. Altijd werd afgescheept als ZE.

En verder vind ik dat iedereen mag vragen wat hij wil in dit topic.
Soms is doorspitten van 70 pagina's ook niet erg handig..

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:28

Ik heb de Rambo in huis en volgens mij is de maat goed? Hij voelt in ieder geval heel fijn aan! :) lekker sterk

Afbeelding

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:30

Marjo89 schreef:
Mijn pony heeft eiwit allergie, en kan dus niet tegen gras. Altijd werd afgescheept als ZE.

Dank je...
Hoe ben je achter eiwitallergie gekomen?
Edit: ik zoek eigenlijk een goede dierenarts die eea met mij wilt uitzoeken met een open blik. Iemand een idee voor een arts in regio hoeksche waard?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:34

xxxxxx2000 schreef:
Marjo89 schreef:

Dank je...
Hoe ben je achter eiwitallergie gekomen?

Maar 9 jaar over gedaan HAHA..
PP gemaakt, van gras gehaald en al heel gauw ttot de conclusie gekomen dat daar het probleem lag.
Volgens mijn arts kon dit niet, en dus test gedaan(proef konijn mijn pony"helaas") En jaa hoor 10 min op gras en was hartstikke mis.
Na wat jaren proberen, wat wel en niet kon.
Ze kan wel tegen uitgegroeid gras, maar ja wanneer is gras uitgegroeid, naja ergens in september ofz.
En uiteindelijk gaf mijn arts het toe, ze kan gewoon echt niet tegen "snelle" eiwitten.

Zo doende ben ik er nu wel van overtuigd dat haar probleem niet bij die zogenoemde knoetjes ligt.
Maar bij gras.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:36

Is dat ook in bloed af te lezen? Waardeloos zeg dat dit zo lang duurde
Wat is PP gemaakt trouwens?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:38

xxxxxx2000 schreef:
Is dat ook in bloed af te lezen? Waardeloos zeg dat dit zo lang duurde
Wat is PP gemaakt trouwens?

Ik heb nooit geen bloed afgenomen, ze is op heel veel getest.
En vond het nu wel mooi :o

Paddock Paradise, een pad rondom de weide. En zo kan ze toch bewegen.
En niet op het gras :D

Destination

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:56

Ik vind de Rambo erg mooi liggen Robin_Rikkie !

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:25

Ik heb twee kleintjes. Eentje heeft echt ZE en eentje heeft een beetje jeuk als hij op het gras staat. Dus bij hem denk ik ook aan eiwitten. Merk het gelijk als hij op jong gras staat.
Robin_Rikkie deken ligt zeker mooi. Bij mijn mini zacht hij erg bij de boeg, terwijl de hals en ruglengte prima is en niet kleiner moet.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:28

Bij mij is het ook een rambo geworden! super deken zeg :j Ik had alleen het probleem (net als iemand anders hier maar weet niet meer wie) Dat de onderkant van de deken vooral bij de achterbenen veel te lang was, hij kwam ergens halverwege zijn onderbeen en dat leek mij een beetje gevaarlijk als hij gaat rollen oid. Dus ik heb vandaag de deken al verbouwd, de zijkanten ingekort en ook de staartflap een klein stukje ingekort. Nu ligt hij helemaal perfect! Nu nog hopen dat hij lang mee gaat, maar mijn pony is niet zo'n hele heftige schuurder gelukkig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:45

Eiwitallergie is wel al flink achterhaald he,
eiwitten hebben ze juist nodig voor diverse processen in het lichaam (alle info staat wel op google!!)
suiker wat in gras zit dus niet.
eiwittekorten komen de laatstet tijd vaker voor bij paarden.
suikertekort nog niet hahha, wel teveel en dan krijgen ze jeuk :j

Robinrikkie,die deken staat goed!

Cher,ik heb ook de zijkanten van de rambo ook ingekort hoor,heb er de laatste tijd meer last van ook met winterdekens dat de zijkanten vaak te lang zijn.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:51

Yvank_ schreef:
Hebben jullie de nieuwe eczeemdeken al gezien? De bucas zebra , was al bekend als vliegendeken maar is er nu ook als eczeemdeken in dezelfde stof als de rambo wat ik hoorde

http://www.dochorse.com/bucas-sweet-itch-zebra.html

Jammer dat er niet nog meer foto's van zijn. Bij de buzz-off zebra vind ik de staartflap wat te kort en de hals wordt ook niet helemaal bedekt tijdens het grazen. Maar bij warm weer een prima deken. De buzz off rain zebra is trouwens ook echt een aanrader bij regenachtig weer. Staartflap lijkt wat langer en door het waterdichte gedeelte zijn zowel manen als staart goed bedekt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:54

nanda1980 schreef:
Sorry dat ik ook kom binnenvallen, maar ik las laatst een reactie op fb. Daar had iemand het over defendog, zij spoot haar eczemer 2 x per week daarmee over de manen en staart en kon paard zelfs zonder deken laten staan. Het leek mij eigenlijk te mooi om waar te wezen.
op Google heb ik al geprobeerd te zoeken en ook op bokt, maar ik heb verder nog nooit ervaringen hiermee gelezen.

Ik heb een shet met ZE, staat niet aan huis, heb geen mogelijkheid om op bepaalde tijden binnen/buiten te zetten en verder staat hij nu 24 uur op gras. Kon alleen een qhp deken in maat 115 vinden. helaas zakt de hals soms Door schuren aan de benen, daardoor kleine plekjes in de manenkam bovenin. Maantop nog helemaal netjes tot nu toe.

Nu leek mij het wel iets om te proberen, defendog, maar als jullie er slechte ervaringen mee hebben, dan heeft het geen nut.

Mijn Haflinger heeft alleen soms flinke jeuk rond haar navel. Van de dierenarts heb ik hier ooit defenddog voor gekregen. Dat hielp echt heel erg goed. Haar twee nakomelingen hebben serieus eczeem over een flink oppervlak, ook op het hoofd. Bij hen heb ik het nooit gebruikt. Ik wil best geloven dat defenddog voor de lichtere gevallen een uitkomst kan zijn.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:42

_PatriciaH schreef:
Als je in het topic zoekt word er al veel over gezegt dus niet iedereen wil dat nog weer herhalen..

Ik vind dit niet fair en een onterechte opmerking.
Iedereen is op zoek naar een goede oplossing ze hopen dat de mensen in dit topic ze verdkan kunnen helpen.
Gewoon blijven vragen mensen, er is altijd iemand die je meer kan vertellen en of info heeft.

Mijn paard heeft nog geen jeuk.... Ik en de eigenaresse van de stal hebben hem nog niet zien schuren.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:03

Meert schreef:
Yvank_ schreef:
Hebben jullie de nieuwe eczeemdeken al gezien? De bucas zebra , was al bekend als vliegendeken maar is er nu ook als eczeemdeken in dezelfde stof als de rambo wat ik hoorde

http://www.dochorse.com/bucas-sweet-itch-zebra.html

Jammer dat er niet nog meer foto's van zijn. Bij de buzz-off zebra vind ik de staartflap wat te kort en de hals wordt ook niet helemaal bedekt tijdens het grazen. Maar bij warm weer een prima deken. De buzz off rain zebra is trouwens ook echt een aanrader bij regenachtig weer. Staartflap lijkt wat langer en door het waterdichte gedeelte zijn zowel manen als staart goed bedekt.

Ik heb voor mijn 2 jarige een vliegendeken gekocht met zebra print. Laatst met warm weer getest en mijn 2 jarige heeft dan beduidend minder last van vliegjes/mugjes dan mijn zomereczeem paard. Daarom lijkt me deze sweet itch zebra deken echt ideaal. Ben alleen benieuwd naar ervaringen (die ik nog niet echt heb kunnen vinden, en JA ik heb gezocht :j )

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:40

Citaat:
Bedankt voor meedenken. Twee jaar geleden verhuisd en nu veel meer op gras dan eerst. Wel soort strookbegrazing hanteer ik. Er lijkt echt een verband te zijn tussen gras en jeuk. Ik heb wat gelezen over gras intolerantie maar begreep dat niet alle dierenartsen voor die suggestie zouden openstaan (?). Ik denk echt niet dat het om die knoeten gaat want in de bak zijn dier er ook en dan wordt er niet geschuurd.

Ik zou haar dan zoveel mogelijk van het gras afhouden als dat kan.
Dat is dan de trigger om te schuren, wat je wel bij meer paarden ziet.
Ons gras in Nl is eigenlijk ook gewoon helemaal niet geschikt voor paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:28

Ff mijn eczemer zonder deken.
Staat nog niet op gras, wel permanent onder deken. Manen worden 1x per week gewassen met de equiprotecta shampoo en dagelijks ingemasseerd met de equiprotecta lotion.
Afbeelding

*\o/*

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:03

Ziet er top uit Lady Madonna

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:20

Er is al iets langer een pagony-pyjama model deken in zebraprint. Stukken goedkoper dan die Rambo en zou ik persoonlijk ook liever hebben aangezien die pasvorm gewoon goed is voor onze merrie.
Vertrouw het halsstuk van de Rambo (plaatje hierboven) niet zo.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:30

Sammyoo schreef:
nanda1980 schreef:

Mijn Haflinger heeft alleen soms flinke jeuk rond haar navel. Van de dierenarts heb ik hier ooit defenddog voor gekregen. Dat hielp echt heel erg goed. Haar twee nakomelingen hebben serieus eczeem over een flink oppervlak, ook op het hoofd. Bij hen heb ik het nooit gebruikt. Ik wil best geloven dat defenddog voor de lichtere gevallen een uitkomst kan zijn.

Dank je wel voor je reactie. Mag ik vragen waarom je het voor de andere 2 niet hebt gebruikt?
Misschien ga ik het dan toch proberen en ik probeer ook of hij niet op Veel gras kan, zeg maar schrale weide.
lady Madonna, jouw paard ziet er nog top uit zeg!!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:59

Weten jullie of gras intolerantie aan te tonen is in bloed?