[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:35

darwin schreef:
Niemand :?

darwin schreef:
Die van mij staat nu 6 dagen op een 0,25 prascend en morgen ga ik naar een halfje toe.
Zie nog niet echt verschil na een week, maar dat is denk ik ook nog wel heel vroeg.
Hoe denken jullie eigenlijk over osteopathie bij een cushing paard.
Ik merk dat als ik Focus heb laten behandelen, hij veel minder zweet en dat de 2 verdikkingen boven op zijn lendenen ook verdwijnen, daar zitten namelijk allemaal afvalsoffen opgehoopt.
Ik vind Focus er altijd heel goed op reageren.

Dat lijkt me in principe prima, heb willy indertijd door een manueel therapeut laten behandelen omdat hij vast had gelegen - dit was ook een DA.
Ik denk dat paarden van een behandeling zeker kunnen opknappen, hangt ook wel van de ostheo af.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:37

Essie73 schreef:
Zijn jullie cushing paarden ook af en toe zo opgefokt? Ik herken mijn eigen paard bijna niet meer. Maxx is normaal echt een super koele kikker. De laatste tijd schrikt hij bijna overal van, en vandaag had ik hem steigerend in handen. Ik liep langs zijn vriendinnetje die al in de paddock stond om hem in een andere paddock te zetten. Daar was hij het duidelijk niet mee eens... tevens loopt hij te briesen als een jonge hengst (is toch echt al jaaaaaaaaren geleden geruind haha)
Verdwijnt dit weer als de pergolide aan geslagen is? (vraag ik hoopvol :D )

Ja dat verdwijnt weer hoor. Ze zijn gewoon van slag. Angstiger en opgefokter en soms gewoon wat paranoia, dat komt weer goed. Geef je al magnesium om hem met de stress (en het teveel aan stresshormoon) in zijn lijf te helpen?

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:39

Fiek lijkt weer wat beter te pas. Hoorde van mijn moeder dat hij gister flink heeft gerend in de wei. Klinkt als wat meer levensvreugde.. Hopelijk deze week uitslag van insuline..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:41

Dat klinkt al veel beter SR, denk dat de medicijnen aanslaan dan?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:07

darwin schreef:
Die van mij staat nu 6 dagen op een 0,25 prascend en morgen ga ik naar een halfje toe.
Zie nog niet echt verschil na een week, maar dat is denk ik ook nog wel heel vroeg.
Hoe denken jullie eigenlijk over osteopathie bij een cushing paard.
Ik merk dat als ik Focus heb laten behandelen, hij veel minder zweet en dat de 2 verdikkingen boven op zijn lendenen ook verdwijnen, daar zitten namelijk allemaal afvalsoffen opgehoopt.
Ik vind Focus er altijd heel goed op reageren.
[/quote]

Dat lijkt me in principe prima, heb willy indertijd door een manueel therapeut laten behandelen omdat hij vast had gelegen - dit was ook een DA.
Ik denk dat paarden van een behandeling zeker kunnen opknappen, hangt ook wel van de ostheo af.[/quote]

Mijn pony's gaan min 1 x per 2 jaar naar chiropractor, beetje hetzelfde idee, ze knappen er altijd enorm van op.
blokkades in het lichaam zijn erg vervelend. En bv bij hoef bevangen paard denk ik dat dat best kan helpen.
Of om ernstige stijfheid te voorkomen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:47

Illo had die gekke periode steeds in december. Ik dacht door de drukte enzo vad die maand, maar achteraf gezien denk ik toch de beginnende cushing. Hij heeft er nu geen last meer van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:27

Essie73 schreef:
Zijn jullie cushing paarden ook af en toe zo opgefokt? Ik herken mijn eigen paard bijna niet meer. Maxx is normaal echt een super koele kikker. De laatste tijd schrikt hij bijna overal van, en vandaag had ik hem steigerend in handen. Ik liep langs zijn vriendinnetje die al in de paddock stond om hem in een andere paddock te zetten. Daar was hij het duidelijk niet mee eens... tevens loopt hij te briesen als een jonge hengst (is toch echt al jaaaaaaaaren geleden geruind haha)

Hier zijn ze allemaal overdreven vrolijk voor 't moment }> }> Zowel de cushies ( met en zonder pillen ) als de niet-cushie ... I guess spring is in the air ! 8-)
Maar zo heb ik ze wel graag... :+

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:02

fargo schreef:
Essie73 schreef:

Ja dat verdwijnt weer hoor. Ze zijn gewoon van slag. Angstiger en opgefokter en soms gewoon wat paranoia, dat komt weer goed. Geef je al magnesium om hem met de stress (en het teveel aan stresshormoon) in zijn lijf te helpen?

Uh nee, wist niet dat magnesium die werking heeft... moet nog veel leren :D
Ik heb wel de pergolide binnen, ga daar het weekend mee starten.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:04

Pandora2 schreef:
Hier zijn ze allemaal overdreven vrolijk voor 't moment }> }> Zowel de cushies ( met en zonder pillen ) als de niet-cushie ... I guess spring is in the air ! 8-)
Maar zo heb ik ze wel graag... :+

hahaha als dat zou kunnen, ben die donkere dagen nu al weer zat :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:00

Essie73 schreef:

Op 21 december hebben we de kortste dag van 't jaar....en daarna wordt het alleen maar minder donker ! :D Niet zo lang meer, toch ?
Hopelijk wel geen meters sneeuw in januari.. :brr:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:51

Essie73 schreef:

Nee, mijn paard is juist heel stabiel van karakter. Dat houdt in dat hij al bijna 30 jaar een zeer druk mannetje is, maar dat hoort wel echt bij hem. Juist als het minder met hem gaat kruipt hij in zijn schulp. Tijdens het opbouwen van de medicatie was hij dus in zichzelf gekeerd, bijna down. Na die paar zware weken was hij gelukkig weer zichzelf. Alles moet altijd snel, hard en wild. Hij heeft totaal geen geduld en is absoluut autist. De woorden koele kikker komen in zijn woordenboek niet voor.

Vroeger kon hij het bloed onder mijn nagels vandaan halen, maar nu hij hoog bejaard is vind ik het alleen maar mooi. Dat is zijn spirit!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:51

Pandora2 schreef:
Essie73 schreef:

Op 21 december hebben we de kortste dag van 't jaar....en daarna wordt het alleen maar minder donker ! :D Niet zo lang meer, toch ?
Hopelijk wel geen meters sneeuw in januari.. :brr:

Ik kijk altijd uit naar die datum!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:41

Pandora2 schreef:
Essie73 schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:24

Lalala lekker positief. Nog 5 dagen en dan begint het te lengen.
Op naar de lente

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:35

Had ik al verteld dat ik sinds vandaag de blije eigenaar ben van 2 doosjes pergolide (en daarna gewoon weer kan bestellen) *\o/* . Ik wil zaterdag gaan starten met geven (0,25 mg) omdat ik dan 5 dagen vrij ben en daar aansluitend is mijn bijrijdster vrij. Dus genoeg tijd om meneer in de gaten te houden en snel op stal te zijn als het nodig is!

SR, wat geweldig om te horen dat Fiek een stuk beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:46

hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan essie?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 07:26

Essie, heel veel succes alvast!

Fiek is gister betrapt op een rondje scheuren samen met het paard van mijn moeder.. Hoop dat dat komt omdat ze zich beiden wat beter en gelukkiger gaan voelen.. Binnenkort beginnen met hogere dosering, toch even spannend weer dan denk ik..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:58

Hier zijn de paarden ook ''druk'' momenteel.
Afgelopen weekend buiten gereden , was bijna niet te doen , zo druk en dribbelig...Alsof ze 10 kilo haver per dag krijgen. En dat zonder cushing! althans daar ga ik van uit.
Heb nog foto's gemaakt van onze Erin , maar je ziet de vacht dan niet goed.
Zal even kijken of ik hem kan plaatsen.

He Zinzi! hoe gaat het met Zinti?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:59

En Superroos , wat fijn dat het goed gaat!
Maakte me best zorgen om je paardje...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:29

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:38

Ik heb vanmorgen even met mijn VA overlegd wat die van Pergolide vond ipv pracend. Ze zei dat ze mij er niet verder mee kon helpen, maar als ik er aan kon komen dat ik dat gewoon moest doen en dat ze het in de mappen van de pony's zou zetten dat ze dit voorlopig krijgen.
Ik gun ze echt wel pracend, maar als het goedkoper kan, graag ;).

Had m'n eerste doosje vorige week al binnen, dus voorlopig gaat het minder zeer doen in m'n portemonnee.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:36

Volgens mij las ik hier laatst ergens iets over vieze ogen. Is dat een typisch iets voor cushing paarden. Mijn pony heeft nu 3 weken lang al vieze ogen. Is er iets wat je hier voor kunt geven of gewoon zoals nu elke dag even schoonmaken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:48

Ik wil eigenlijk overstappen op een ander voer. Met minder suiker.
Ik kom nu uit op deze 2 soorten.
cavalor-fiberforce en Pavo Nature's best.
Is er iemand die een van deze voert en hoe zijn de ervaringen van jullie?
Alvast bedankt.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:54

monsera schreef:
Volgens mij las ik hier laatst ergens iets over vieze ogen. Is dat een typisch iets voor cushing paarden. Mijn pony heeft nu 3 weken lang al vieze ogen. Is er iets wat je hier voor kunt geven of gewoon zoals nu elke dag even schoonmaken.

Mijn cushing paard krijgt daar oogzalf voor van de dierenarts (kostte iets van 7.-) zodra hij weer een prut oog heeft smeer ik twee keer per dag voor een weekje en dan is het weer een hele tijd over. Dat is wel de moeite waard want toen ik het alleen nog schoonmaakte liep hij er wel een week of 3 mee en nu is het binnen een paar dagen over en dan smeer ik nog een paar dagen voor de zekerheid.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:58

monsera schreef:
Ik wil eigenlijk overstappen op een ander voer. Met minder suiker.
Ik kom nu uit op deze 2 soorten.
cavalor-fiberforce en Pavo Nature's best.
Is er iemand die een van deze voert en hoe zijn de ervaringen van jullie?
Alvast bedankt.

In Pavo Nature's Best zit veel suiker:
2,4% aan suiker
24% zetmeel

Dat is 26,6% aan suiker aangezien zetmeel omzet in glucose = suiker

Zoek een product dat niet alleen laag in suikers zit, maar ook laag in zetmeel..

Edit: cavalor is dan beter, met maar 8% aan suiker+zetmeel