'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:41

Wat een ellendige tweestrijd. Ik zou denken, zolang die vrolijk is, blijven gaan. Maar wanneer de vrolijke momenten een grens hebben en afgewisseld worden met een zielig hoopje paard, wat dan? Wat is dan wijsheid?
Hangt natuurlijk ook van de vooruitzichten af: ik zou mijn paard door een dal sturen als dat betekent dat genezing mogelijk is en het (min of meer) normale leven daarna terug opgevat kan worden, als in pijnvrij. Datzelfde dal wordt toch minder aantrekkelijk als je paard daarna ook maar een half leven kan leiden met goede momenten, maar evenveel echt slechte momenten.
En dat gevoel van te vroeg opgeven ken ik en is inderdaad iets wat blijft knagen. Dus persoonlijk zou ik alleen kiezen voor inslapen als je daar helemaal vrede mee kan nemen.
Niemand gaat jou iets kwalijk nemen en he, daar moet jij ook helemaal niet aan denken. Het gaat om jouw gevoel en dat van het paard.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:36

Gini schreef:
Wat een ellendige tweestrijd. Ik zou denken, zolang die vrolijk is, blijven gaan. Maar wanneer de vrolijke momenten een grens hebben en afgewisseld worden met een zielig hoopje paard, wat dan? Wat is dan wijsheid?
Hangt natuurlijk ook van de vooruitzichten af: ik zou mijn paard door een dal sturen als dat betekent dat genezing mogelijk is en het (min of meer) normale leven daarna terug opgevat kan worden, als in pijnvrij. Datzelfde dal wordt toch minder aantrekkelijk als je paard daarna ook maar een half leven kan leiden met goede momenten, maar evenveel echt slechte momenten.
En dat gevoel van te vroeg opgeven ken ik en is inderdaad iets wat blijft knagen. Dus persoonlijk zou ik alleen kiezen voor inslapen als je daar helemaal vrede mee kan nemen.
Niemand gaat jou iets kwalijk nemen en he, daar moet jij ook helemaal niet aan denken. Het gaat om jouw gevoel en dat van het paard.

Zo denk ik er precies zo over. Mooi verwoord daar ben ik niet altijd even goed in.
Wat een moeilijke beslissing. Misschien is het zo lang je twijfelt, gewoon nog te vroeg om die beslissing te nemen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:53

Wat super naar van Cassis! Ik hoop ook nog op een wonder.. Wat langer op pijnstilling zou ik doen als dat geen kwaad kan, wanneer je zo twijfelt is het zoals onpaard ook al zegt, misschien nog te vroeg.. Ik blijf volgen en weet zeker dat je de juiste beslissing neemt, zolang je er maar achter staat en niet bang bent wat andere mensen erover zullen zeggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:08

TS veel sterkte. Hoop is mooi, maar soms ook een heel lastig ding. Zeker in onze gemedicaliseerde wereld.
Als leven lijden wordt..... enz.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:43

Ik kwam deze post op bokt tegen, misschien heb je er iets aan

Annienke schreef:
Advies om de hoef te laten groeien heb ik helaas niet. Volgens mij doe je daar alles al aan -O-

Waar ik vorig jaar baat bij heb gehad bij een hoef die half in puin lag en ook niet meer groeide (en waar ik toen nog nooit van had gehoord) waren spuitijzers:

http://vettec.com/super-fast-180cc

Dit kun je onder aan de hoef aanbrengen en een 'ijzer' mee vormen maar je kunt ook de hele hoef er mee inpakken waardoor de beschadigde hoefwand bij elkaar wordt gehouden. En het vervangt de hoefwand waar deze afwezig is.

Heeft bij paardlief goed geholpen de hoef bij elkaar te houden waardoor deze kon herstellen. Grootste nadeel is dat het redelijk gevoelig is voor vocht. Dan laat het spul sneller los.

Kan een hoefsmid de hoefwand niet opbouwen met polyester?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:49

Ik denk niet dat de korte hoefwand het grootste probleem is, dat groeit wel aan.
Maar het hoefbeen is gekanteld en gaat de zool perforeren. Dat lijkt mij een onontkeerbaar proces en bijzonder pijnlijk voor het paard.

No feet, No horse!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:18

Ik wens je kracht, sterkte en wijsheid toe in deze onzekere situatie met Cassis, en ik twijfel er niet aan of je de juiste beslissing maakt want jij kent hem beter dan dat wij hem kennen en alleen jij kan de situatie juist beoordelen! (En twijfel ook niet aan jezelf of aan je eigen kunnen, je neemt goed overwogen keuzes dat heb je al bewezen in mijn ogen)

En hoe hard het ook klinkt nu... Liefde is soms ook loslaten, dit zeg ik niet om vervelend te doen echt niet :n maar om je een hart onder de riem toe te steken mocht je wel de knoop moeten doorhakken in de komende dagen. Ik hoop van harte dat hij toch verbetering gaat tonen of in ieder geval dat de situatie niet erger word!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:36

Anoniem schreef:
Ik denk niet dat de korte hoefwand het grootste probleem is, dat groeit wel aan.
Maar het hoefbeen is gekanteld en gaat de zool perforeren. Dat lijkt mij een onontkeerbaar proces en bijzonder pijnlijk voor het paard.

No feet, No horse!

jawel maar er kan geen ijzer onder omdat de hoefwand niet sterk genoeg is en de hoefwand niet voldoende aangroeit.

Als je met polyester/ spuitijzer kan zorgen dat de hoefwand aan kan groeien ben je alweer een stap in de goede richting

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:19

Je kunt dat spul vast ook heel licht in vorm schuren.. Zodanig dat er net wat % minder druk/kanteling van het hoefbeen op de zool drukt.. Lijkt mij.
Helemaal rondom en onder de zool.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:53

ik heb vreselijk aangemodderd met mijn ( drachtige merrie ) ze was vreselijk bevangen. haar veulen was nog geen twee maanden toen ik haar in heb laten slapen. net als jullie begonnen met de gebroeders van nassau. behalve heel veel geld minder heeft dit niks geholpen.

alle opties hebben we gehad, totdat ik s ochtends dacht nu is het klaar. ik heb haar in laten slapen. veel mensen hebben deze actie veroordeeld, mijn da stond er 100% achter. het was een verademing, ff geen zorgen meer over het paard wat maanden lang het leven van ons gezin bezighield.

haar veulen werd gelijk geadopteerd door onze andere merrie.

kies voor je gevoel inge, een ander kan met zoveel opties komen, maar vanachter een scherm kan niemand zien hoe het gaat. en dood gaan is niet erg, het is banketstaaf voor degene die achter blijven

sterkte

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:31

Wil niet dwingerig overkomen, maar ben toch wel heel benieuwd hoe het de paardenpatienten nu gaat?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:55

terpentijn schreef:
Wil niet dwingerig overkomen, maar ben toch wel heel benieuwd hoe het de paardenpatienten nu gaat?

Totaal niet dwingerig , geen problemen mee hoor :) .
Maar hoe het gaat...

Zal eerst maar met Cassis beginnen, slecht, ronduit super slecht.
Hij loopt echt dramatisch, pijnstilling hebben we verlengd, haalt zeker de scherpe randjes eraf maar hij loopt zo zo slecht.
Ook hebben we het idee dat zijn hoefwand niet veel gegroeid is, maar vanavond komt de hoefsmid , willen even van hem weten of hij er verbetering in begint te zien.
Hij staat nu op stal overigens, tot vandaag liep hij elke dag van ong 10.00 tot 19.00 buiten maar gisteren konden we wel janken toen we bij ze kwamen, hij kon haast geen stap zetten. ;(
Strompel strompel op stal gezet , het arme beest...
Zijn hoeven zijn niet overdreven warm, niks duid op een nieuwe acute bevangenheid.
Maar gosh wat doet het pijn dat paard zo te zien, en wat blijft hij lief, en blij met aandacht.
We waren zo eens aan het denken, hij is al zeker 2 jaar bevangen, wat is het dan toch een ontzettende goedzak, zoveel pijn in je leven gehad hebben en zo lief zijn.

Fay gaat gewoon goed, ze krijgt op en af nog antibiotica, als de mest dunner is weer even niet en daarna pakken we het steeds terug op, maar verder gaat alles goed met haar.

Seren blijft voor ons ook een moeilijk punt, ze eet goed, gaat mee met de rest op de wei, maar blijft ontzettend zuur tegen alles om haar heen, het is nu natuurlijk winter en alle paarden vinden het nu wat saai , (overbuurpaarden staan niet buiten in de winter bv, minder gras, weinig daguren) dus zolang het nu niet verslechterd willen we het in ieder geval tot de zomer aankijken.
Maar ze moet wel terug zich beter voelen want zo is ook niet eerlijk.

Twinkie begint eindelijk wat op te knappen, hij is er nog niet maar zijn vacht is al een stuk minder dof en hij eet zijn hooi ook goed nu.

En de rest gaat sowieso allemaal goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:02

Fijn, weer een update over de zorgenpaardjes. Cassis en Seren gaan niet zo lekker maar Fay en Twinkle wel. 50/50 dus. Het blijft modderen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:13

Ben benieuwd wat de hoefsmid zegt, ik blijf volgen.

Maar wat zegt je gevoel over Cassis... wordt het niet eens tijd om eh....ergens een knoop door te hakken, het paard loopt ondanks pijnstilling dus toch nog amper, en heeft dus nog steeds een vorm van pijn.. . Hoe sta je tov zijn levenslust, of is dat ook uitgeblust (ogen?). Misschien is hij echt al te ver heen, Inge, je kunt en wil hem toch ook niet eeuwig op pijnstilling houden, die dan ook nog niet afdoende blijkt te werken?
Overigens:
Komt het zo langzaam groeien van de hoefwand ook niet doordat het a. wintertijd is en b.hij natuurlijk om nog fatsoenlijk (nou ja...) "uit de voeten" te kunnen merendeels op het zachte beweegt?

Nu ja, antwoorden heb ik natuurlijk ook niet, overleg met de hoefsmid, en neem een beslissing omtrent leven/lijden van Cassis. Heb je er naar je eigen gevoel niet genoeg aan gedaan? Ik denk toch van wel!

Als er wonderen bestonden stuurde ik er eentje jouw kant op.

Jij was het wonder dat Faytje nodig had, dank zij jou is ze er nog. Jij bent diegene die Seren op handen draagt en er door loodst.
Misschien moet je overwegen Cassis te laten gaan als hij hier niet pijnloos mee kan leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:17

Is het geen idee om Cassis op hoefschoenen te zetten zodat de hoefwand bij kan groeien? En misschien in die schoen iets te maken waardoor hij zachter loopt? Ik hoor wel eens dat hoefbevangen paarden het liefst in de modder staan omdat dat als een soort 'kussen' werkt.. misschien kan er ook een soort kussen in een hoefschoen worden gezet..? Verder heeft het denk ik gewoon tijd nodig.. Ik neem aan dat de pijn pas minder wordt zodra de hoef weer beter in model is, en dat heeft gewoon tijd nodig. Dat lijkt me inderdaad heel lastig. Zeker als je ziet dat zo'n paard nog zo vrolijk en vol leven is.

Fijn dat het met Fay nog steeds zo goed gaat!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:18

Wij hebben een shetje die, als ze tegen HB heeft aan gezeten, daarna gegarandeerd een hoefzweer ontwikkeld, dus dat kan ook nog een optie zijn waardoor Cassis momenteel slechter loopt. Maar is er eigenlijk bekent wat de aanleiding voor de HB geweest is bij Cassis?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:31

is cassis niet gewoon weer bevangen?Of liever gezegt,nog steeds bevangen?
Hoeven kunnen ook gewoon koud zijn tijdens bevangenheid.
Wat Zwartepaerd@schrijft zit ook iets in.Heel vaak komen hoefzweren voor tijden of na bevangenheid.
Wat krijgt cassis te eten?Een paard met chronische hoefbevangenheid ontwikkelt heel vaak insuline resistentie....nee,daar hoeven ze niet te dik voor te zijn.
Dan is veel hooi al genoeg om niet uit de bevangenheid te raken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:38

Hier zelf ook eentje gehad met een pittige hoefbevangenheid, gekanteld hoefbeen, flinke zoolkneuzing, etc. Wel "alleen" aan 1 been (mechanisch hoefbevangen) en heeft 2 weken op de kliniek gestaan voordat ze erboven op kwam. Door White Line Disease konden er geen ijzers onder (niet genageld worden) en zijn er plakijzers onder gegaan. Is dit geen idee voor jou? Ik kan je eventueel foto's laten zien, maar dan kan je me denk beter even een pbtje sturen.

En het beslissen over zijn leven en hoe moeilijk het is... Snap precies hoe je je voelt... Ik ben zelf ook geen opgever en zou inslapen ook zien alsof ikzelf zou falen. En dan ook nog eens een jong dier. Het gaat gewoon aan je hart.

Toch denk ik dat, voordat je een beslissing neemt, je het beste eerst moet nagaan waardoor de pijn komt (zooldoorboring, kneuzing, ontsteking, te kort wanden, iets anders in de hoef?0. Denk dat vanuit de buitenkant toch lastig te zien is wat eraan scheelt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:47

in de praktijk heb ik gemerkt, toen Image veel last had, dat de kou buiten een slechte invloed had op haar voeten (gekanteld hoefbeen en bevangen). Vooral als ze lange tijd stil gestaan heeft buiten, bijv. bij het hooinet en ze gaat lopen, is het net of haar voet slaapt (?). De eerste passen waren mega pijnlijk, na een tijdje ging het dan wel weer beter.
In die tijd heb ik haar skisokken aangetrokken (later reisbeschermers) om de hoeven en onderbenen warm te houden en de doorbloeding meer op gang te houden. En dat werkte.
Misschien een idee om bij Cassis te proberen of het een beetje verbetering geeft.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:47

Jongens... laat ts zelf keuzes maken... het is allemaal moeilijk genoeg

Ze doet haar best en heeft het beste met Cassis voor... de beslissing die ze neemt kan dan ook niet verkeerd zijn...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:52

Wat een rare reactie Neon? Ik zie alleen maar redelijk reacties van mensen die serieus meedenken, wellicht zitten er dingen tussen die helpen en waar de TS niet aan gedacht? Er worden meningen gegeven ja, maar allemaal op een normale redelijke manier.

Fijn dat het met Fay en Twinkie goed lijkt te gaan! Ik ben al een tijdje een stille meelezer en vind het ongelofelijk boeiend wat jij met de paarden meemaakt. Veel sterkte met Cassis en Serentje!

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:07

Shiloh schreef:
Wat een rare reactie Neon? Ik zie alleen maar redelijk reacties van mensen die serieus meedenken, wellicht zitten er dingen tussen die helpen en waar de TS niet aan gedacht? Er worden meningen gegeven ja, maar allemaal op een normale redelijke manier.

Fijn dat het met Fay en Twinkie goed lijkt te gaan! Ik ben al een tijdje een stille meelezer en vind het ongelofelijk boeiend wat jij met de paarden meemaakt. Veel sterkte met Cassis en Serentje!

Ook ik lees al een hele tijd mee, maar reageer nooit. Ik vind het geen rare reactie van Neon, want ik vind ook dat sommige mensen TS naar een bepaalde kant proberen te duwen. TS weet volgens mij heel goed waar ze mee bezig is en luistert goed naar de mening van dierenarts en hoefsmid.

TS: ik vind ook dat je het echt super goed doet!! Mensen zoals jij zouden er meer moeten zijn, jij hebt echt een hart voor je dieren +:)+ Echt respect daarvoor! Ook de manier waarop je steeds, ondanks je eigen gevoelens, weer aan het welzijn van je paarden denkt, echt petje af!! :j

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:34

marjan19 schreef:
Shiloh schreef:

Ook ik lees al een hele tijd mee, maar reageer nooit. Ik vind het geen rare reactie van Neon, want ik vind ook dat sommige mensen TS naar een bepaalde kant proberen te duwen. TS weet volgens mij heel goed waar ze mee bezig is en luistert goed naar de mening van dierenarts en hoefsmid.

TS: ik vind ook dat je het echt super goed doet!! Mensen zoals jij zouden er meer moeten zijn, jij hebt echt een hart voor je dieren +:)+ Echt respect daarvoor! Ook de manier waarop je steeds, ondanks je eigen gevoelens, weer aan het welzijn van je paarden denkt, echt petje af!! :j

Precies mijn gedachten :j Inge je doet het fantastisch, topper!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:57

Even een uitleg op mijn reactie hierboven... iIk heb het hele topic gelezen en er wordt nogal geduwd richting inslapen... die keuze is aan ts... en ts maakt die keuze als zij vind dat dat de enige en beste oplossing is... hoe goed bedoeld die adviezen ook mogen zijn... als ts die keuze maakt moet ze dat zelf doen en er zelf helemaal achter staan... zij kent het paard en wij niet... hoe kunnen wij dan van achter een schermpje aansturen op deze optie? Ts gaat in overleg met haar smid... ze heeft dus deskundigen om zich heen staan die het paard en de situatie zelf kennen...

En die tips die gegeven worden zijn alleen maar super :) wie weet zit er wat tussen... de optie inslapen is bij ts al lang bekend... vandaar dat ik dit zei...

Ts... volg je gevoel... en nogmaals sterkte

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:28

En TS heeft ook al meerdere keren aan gegeven juist blij te zijn met alle reactie's omdat ze juist graag ook de input van de meelezers wil. Wat ze er mee doet is uiteraard aan haar zelf.

TS, moeilijk verhaal van Cassis, ben ook erg benieuwd naar mening HS. Fijn dat Fay goed blijft gaan en Serene....een wazig verhaal, begrijpelijk dat je niet goed weet wat je er van denken moet. Mooi dat Twinkie opknapt.