Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:02

Tabaluga12 schreef:
Melanie en Jet hoe gaat het met jullie paarden?

Bij mij gaat het redelijk goed 5 januari is de fysio geweest en die vertelde mij dat hij een stuk soepeler was dan voorheen. Zelf vond ik van niet, maar ben natuurlijk niet een fysio. Zit nog in een trainingsschema van rustig opbouwen, deze week moet ik onder de man stappen elke keer 2 minuten erbij en dat gaat redelijk goed. Zit nu op 16 minuten. Hij loopt dan lekker over zijn rug, nog af en toe heel kort verzet . Aankomende maandag moet ik beginnen met 2 minuten draven, daar ben ik heel benieuwd naar hoe hij dat gaat doen. Dat is voor mij het punt of het aan het werken is de spuiten of niet. Omdat hij voor de spuiten alleen weerstand gaf als ik in een snellere gang ging dan stappen.

Fysio heeft mij ook nog Buteless aangeraden om hem bij te gaan geven. Hebben jullie daar ervaring mee? En aankomende dinsdag komt de hoefsmid en ik ga hem sowieso van zijn slidingplates afhalen en dan nog overleggen wat het beste is om te doen.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:05

Vanmiddag is m'n vriendje naar de eeuwige groene weides vertrokken. |(
Het ging echt niet meer..

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:06

Karlijn, heel veel sterkte met het verlies van jouw knappe vent!

Elvee gaat op zich wel goed, ze is wat gespannener met dit weer en dan loopt ze wat meer sterren te kijken, maar als ik het vergelijk met vorig jaar rond deze tijd gaat het wel een heel stuk beter. Ik denk niet dat ze veel last van de KS heeft. Donderdag komt de chiropractor om haar te behandelen, we denken dat haar bekken wel weer wat vast zit.

_Melanietje_

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:51

Karlijn1985, heel veel sterkte met je verlies!

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:57

Bedankt allebei!

Jet: klinkt goed! Hoop dat de chiropractor niet teveel tegen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:40

Sterkte Karlijn. :(:)

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:56

Dankjewel Joolien!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:44

karlijn1985 schreef:
Vanmiddag is m'n vriendje naar de eeuwige groene weides vertrokken. |(
Het ging echt niet meer..

[ [url=m/hARWuA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje.. wat verdrietig zeg. Veel sterkte.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:03

Karlijn, sterkte!

Helaas gaat het met mijn paard ook niet echt. Mesotherapie helpt niet voldoende. Door de Myoplast is hij wel veel gespierder geworden (icm training). Longeren gaat goed, behalve het omdoen van de longeersingel. Hij trapt dan zelfs, moet het heel voorzichtig doen. Als ik wil rijden, kunnen we bijna alleen maar stappen, hij komt meestal heel erg in verzet, dus dan ga ik er ook maar weer af.
Vrijdag ga ik naar de DA om de rug uit te verdoven, terwijl ik ga rijden. Dan krijgt hij mogelijk ook een spuit tegen botpijn (weet niet welk middel?), maar ik wil eerst meer weten wat het allemaal betekent. Hij is nu 22 en wat kan hij nog verwachten, kan ik dat nog van hem vragen?

Zijn jullie bekend met Back on Track? Ik heb nu een rugwarmer daarvan. Eens kijken of dat voor verlichting zorgt. Is een soort dekje met keramische stof erin verwerkt?

@ Melanietje: Geen idee wat voor middel Buteless is? Wil ik ook wel weten.
@Jet: hoop dat de chiropractor helpt.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:28

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:17

Neff schreef:
Karlijn, sterkte!

Helaas gaat het met mijn paard ook niet echt. Mesotherapie helpt niet voldoende. Door de Myoplast is hij wel veel gespierder geworden (icm training). Longeren gaat goed, behalve het omdoen van de longeersingel. Hij trapt dan zelfs, moet het heel voorzichtig doen. Als ik wil rijden, kunnen we bijna alleen maar stappen, hij komt meestal heel erg in verzet, dus dan ga ik er ook maar weer af.
Vrijdag ga ik naar de DA om de rug uit te verdoven, terwijl ik ga rijden. Dan krijgt hij mogelijk ook een spuit tegen botpijn (weet niet welk middel?), maar ik wil eerst meer weten wat het allemaal betekent. Hij is nu 22 en wat kan hij nog verwachten, kan ik dat nog van hem vragen?

Zijn jullie bekend met Back on Track? Ik heb nu een rugwarmer daarvan. Eens kijken of dat voor verlichting zorgt. Is een soort dekje met keramische stof erin verwerkt?

@ Melanietje: Geen idee wat voor middel Buteless is? Wil ik ook wel weten.
@Jet: hoop dat de chiropractor helpt.

Ik heb ook gelezen over het dekje. Bij mijn paard koel ik de ks plek juist ivm ontstekingsreactie dus daar wil ik geen extra warmte bij. Misschien kun je het eens overleggen met de da?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:03

Sterkte Karlijn!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:47

Sterkte Karlijn! :(

Voor mijn paard met KS (KWPN, 1.70) ben ik op zoek naar een bijrijder, maar ik zit een beetje met het gewicht dat ik op mijn paard kan toestaan. Natuurlijk hangt het erg af van de rijstijl van de persoon in kwestie, maar het lijkt me ook logisch dat er op een rug met KS een soort max zit. Wat zijn jullie ideeen hierover?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:18

@Sheran, ik zou dat niet weten...

Nou ik zit met mijn handen in mijn haar het gaat weer slecht met ***. Hij wilt bijna niet ontspannen en is weer super gevoelig op zijn rug. Ik heb hem dan wel van zijn slidingplates afgehaald en staat achter nu blootsvoets (1ste x). Maar kan me niet indenken dat, dat zoveel impact heeft? Hij loopt voor de rest namelijk goed... Niet kreupel of gevoelig.... Morgen ga ik de dierenarts bellen en zaterdag komt de fysio langs. Gisteren wou ik hem opzadelen om lekker alleen te stappen, maar reageerde zo chagrijnig erop dat ik het maar late. Terwijl zaterdag hij daar geen probleem mee had. Misschien de plotse kou?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-02-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:27

Als eerste, sterkte Karlijn.

Hoi iedereen.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Thermografie & KS?
Er zijn geen rontgenfoto's gemaakt, puur omdat het niets zou veranderen. (In Maart wordt ze geinsemineerd en dan met pensioen)
Met de Thermografie is gezegt dat ze waarschijnlijk KS heeft, schatting ongeveer T4 en T5 en L3 en L4.
Op de harde volte is ze beide voorbenen onregelmatig, achter niet. Op zand is niets te zien en loopt ze zuiver.
(Er zijn rontgenfoto's gemaakt van beide voorbenen die zijn goed)
Rijden gaat dus gewoon ook goed (op gras kan niet, te hard), wel is ze in het begin heel stijf.
Maar in verleden ook vaak spierbevangen geweest, dus weet niet of het daar van komt.

Hierbij de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:47

Sheran, ik zou het zo niet durven zeggen hoeveel jouw paard zou kunnen dragen. Het hangt inderdaad heel veel af van de manier van rijden, ik denk dat als die manier bij de jouwe past, dat gewicht minder belangrijk is, tenzij je paard echt behoorlijk last heeft.
Ik zit rond de 65-70 kg., ben 1.55 en rijdt een paar keer in de week op mijn 1.52 m. hoge vrij slank gebouwde E-pony die inmiddels dit jaar 6 wordt. Mijn instructrice zal hetzelfde wegen schat ik, maar die is een stuk langer. Zij rijdt natuurlijk beter dan ik, bij haar Loopt ze wel beter dan bij mij.

Melanietje, wat naar dat het zo beroerd gaat. Ik zou toch kijken of het hem helpt als je hem achter op gewone ijzertjes zet, misschien is de overgang van de plates naar niets in één keer te groot.

Kelly, ik heb niet echt ervaring met thermografie, bij de mijne is de diagnose met röntgenfoto's gemaakt. Ik snap alleen niet hoe je bij T4 en T5 komt, die zitten vooraan de schoft en dat lijkt me nog niet zo extreem. Als ik zoiets te zien/horen zou krijgen, zou ik toch naar een goede kliniek gaan en het daar laten onderzoeken. Waarom heb je de thermografie laten doen? Wat voor narigheid had je met haar voor die tijd? Het probleem met KS is, dat rust juist vaak niet goed is, als je wat kan blijven doen om de spieren sterker te maken, ervoor te zorgen dat ze haar buikspieren meer gebruikt en haar achterhand ronder maakt, dan kan de rug wat beter opbollen en heb je vaak al weer minder last van de KS. Maar dan moet je wel weten of dat traject verantwoord is. Ik persoonlijk vindt dat ook met dekken, je zal toch moeten weten hoeveel last ze ervan heeft voordat je haar laat dekken, mij hebben ze het afgeraden omdat dat extra gewicht de rug alleen maar meer doet doorzakken, waardoor de doornuitsteeksel alleen maar meer tegen elkaar aan gaan komen.
Ik persoonlijk zou echt eerst willen weten of het wel KS is en wat de behandeling van de goede paardendierenarts zou zijn, voordat ik ook maar wat voor beslissing zou nemen.
Nog een vraagje: hoe was de thermografie van haar benen? Heb je daar ook nog plaatjes van?
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe!!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:24

Zelfde vraag als Jet, staan de benen ook op de thermo? Het kan goed zijn dat ze de voorvoeten overbelast door compensatie. Zo heeft die van mij ontstoken hoefgewrichten opgelopen aan de voorvoeten.

Ik heb ook een thermografie van mijn paard laten maken uit interesse hoe haar lijf er verder uitzag en om goed in beeld te krijgen hoe ze haar lichaam (verkeerd) gebruikt (Ks was bij mij al bekend nav foto's).

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:31

T4 en T5 is gezegt bij de scan..
Er is geen scan van haar hele lichaam gemaakt, alleen van haar rug, omdat ik dacht dat het probleem daar zit.
Ik heb Thermografie laten doen omdat hij aanwezig was op stal voor iemand anders en mijn paard ook kon, het is niet zo duur.

Ik weet zeker dat de voorbenen overbelast zijn, het gaat om een overbouwde merrie :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:47

Thermografie op stal is al lastiger, ten eerste weet je niet hoe goed die persoon dan is die het doet en ten tweede zijn de omstandigheden dan niet altijd optimaal om een thermografie goed uit te voeren. Het mag dan misschien niet zo duur zijn geweest, maar eigenlijk weet je nu nog niet echt iets.
T4 en T5 zitten "in" de schoft, daar komt KS niet zo vaak voor en ik zie veel meer plekken verderop in de rug.
Als je echt zekerheid wil hebben en weten of je er echt wel goed aan doet om een veulen bij je overbouwde paard te kunnen fokken, zou ik echt op een gerenommeerde paardenkliniek een uitgebreid onderzoek laten doen. Als ze ook nog last van haar voorbenen/voorhoeven heeft, zou ik het zelf niet doen. Ten eerste weet je niet of het erfelijk is en ten tweede is ook dan het gewicht dat ze mee moet dragen voor haar benen misschien te zwaar en ten derde: wat doe je als ze drachtig is en ze gaat ineens weer meer achteruit. Wil je haar het aan doen de dracht uit te lopen en nog zo'n 6 maanden een veulen te voeden en op te voeden terwijl ze misschien wel behoorlijk pijn heeft?
Dit klinkt misschien wel heel hard hoor, zo bedoel ik het zeker niet, maar ik vind het zelf heel moeilijk om met een paard dat ergens lichamelijk ongemak heeft waarvan je niet zeker weet dat het niet verergert te gaan fokken of zelfs maar pensioen te geven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:35

@Kelly, het lijkt toch wel een groot rood gebied op de rug, en echt op de plaats van het zadel. Ben je zeker dat je zadel goed past?

Ergens denk ik ook wel dat thermografie idd soms een vertekend beeld kan geven: als de ruggengraat bijv. wat uitsteekt, denk ik dat de vacht daar minder dik zal staan, en zal dat ook weer warmer uit de thermografie komen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:00

weet je wat ik altijd een beetje gek vind aan die thermografieen? dat de hoogste temperatuur bij de roodste kleur (wat onstoken zou moeten zijn) onder de normale lichaamstemperatuur ligt.. als iets ontstoken is , of gevoelig, is het altijd boven de lichaamstemperatuur.. en volgens bijv de laatste foto is bijna het hele paard onderkoelt volgens de graden?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:28

Ik denk dat ze die temperaturen bijstellen op hun computer, dat het vooral om de temperatuurverschillen gaat. Maar het is natuurlijk onduidelijk: mijn merrie had bijv. een schouder die heel veel roder was dan de andere, maar dit was omdat het haar sterke schouder was, dus veel beter doorbloed. Het is idd van belang dat je een thermograaf hebt die de boel correct kan interpreteren.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:41

Ik ben een stille meelezer, omdat ik een merrie heb die alle symptomen heeft, maar niet gediagnosticeerd is.
De rug van mijn merrie zag er anderhalf jaar geleden op de thermografie heel veel slechter uit, maar die had volgens de röntgen geen KS. Ik zou dus echt niet zomaar van de thermografie uit gaan.

Heeft iemand van jullie te maken gehad met een 'snelle' ontwikkeling van KS? Mijn merrie is dus anderhalf jaar geleden op de foto geweest, toen was er geen KS te zien. Nu heeft ze opnieuw symptomen en wil ik dus weten of het nut heeft om weer foto's te maken (mijn DA vindt van niet).

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:54

Een maand terug is er nog gereden met een zadel wat niet goed past helaas.
Het zadel wat ik nu heb past goed, ik weet niet hoe lang je zoiets kunt blijven zien??

Ze is trouwens geschoren!

@Jet
De voorbenen hebben we eigenlijks altijd gezegt dat het haar hoeven waren omdat ze ook niet zonder ijzer kan.
Maar nu weet ik het zelf ook niet meer zeker haha.

Het fokken is uiteraard met diverse dierenartsen besproken. :)
Als je naar de merrie kijkt (daar moet je haar voor kennen) kan er wel gefokt worden.
Of een merrie iets erfelijks heeft weet je eigenlijk nooit, want bijna niemand zet zijn merrie helemaal op de foto voor het fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:34

Thermografie zou ik echt niet als diagnose gebruiken, daar is het volgens mij ook niet voor bedoeld. Dus ik zou nog wel even foto's laten maken, dan weet je echt waar je aan toe b ent.