[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:50

Ben ook benieuwd naar de vantaggio deken.

Op welke tempratuur wassen jullie de dekens?
Wil mijn boett graag even wassen.
Ze houd haar dekens aardig schoon.
Open wondjes behandel ik met cortisone zalf en smeer derfen bij navel, staart, manenkam en op voor hoofd.
Zwarte merrie geen vlekken, smeer gewoon overdag, merk geen probleem.
Ze gaat s avonds wel in schuilstal staan en s morgens vroeg ook weer. Waarschijnlijk bevalt dat goed.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:51

ellepel schreef:
Stal_Fiore schreef:
Onder welke deken staan jullie paarden met dit warme weer?
Roos stond onder de rsih maar daar staat ze echt onder te zweten.
ze stond gisteren gewoon te pompen.
Heb nu de sectolin op... gaat iets beter.
Vind t zo.zielig dat ze t zo warm heeft. Iemand n tip?

beetje zweten is niet erg joh,doen ze met werken toch ook?
zorgen voor genoeg water, enne zweten doen wij ook en ze zijn niet van suiker hoor

Beetje zweten niet nee.
Maar het stroomde er van af en ze stond helemaal te pompen...

Vandaag onder de Sectolin (soort Buzz Off) ging het goed, gelukkig.
Maar heb liever de RSIH op omdat die beter ligt.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:11

Even weer een update over Nandeau, overigens gekocht met de wetenschap van zijn ZE...

Hij staat nu ruim 2 weken met de rsih op en zijn manen vallen op het moment met plukjes uit.
Ook zie je hem op stal schuren met zijn hoofd/hals.
Hij staat in een groep van 5 van ongeveer half 9 tot 5 buiten in het land waar strook begrazing wordt toegepast.
Verder krijgt hij nog hooi en 150 gram puur natuur van Marstall/equisanum, tot gister kreeg hij ook een schepje twh horsemix.
Maar hij jeukt dus wel wat...
Wat kan ik het beste doen??
Vindt het sneu voor hem.
Had hem trouwens opgemeten als 173 en heb een 175 deken erop... kan het zijn dat die deken op zijn hals schuurt en dat daardoor zijn manen uitvallen?
Of zou het kunnen komen dat een ander paard te hardhandig aan zijn manen knabbelt....?
Weer vele vragen...
Hoop dat jullie wat tips hebben!

aisie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:24

Hmmm denk dat je paard wel een 205/215 maat nodig heeft met een stokmaat van 173. Of bedoel je iets anders met 173?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:38

Staat inderdaad beetje raar :-D

Hij is van borst tot kont 173 cm...
En heb dus maat 175 gekocht.
Stokmaat is tussen de 1.47 en de 1.50

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 06:21

ze staat op schraal gras en van 14.00 tot18.00
de rest op zand.
ze heeft een zoutblok tot haar beschikking.
waarom ik ook was dat ze vaak hengstig is en staart plakt aan alle kanten dan .
dacht misschien heeft ze daar ook irritatie van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 07:21

dan heeft ze denk ik geen zomereczeem
dan heeft ze eerder last van hormonale schommelingen door haar hengstigheid en dan gaat de staart kriebelen.
kan trouwens ook nog zijn dat ze juist op je shampo reageerd en daar jeuk van krijgt

maar wat raar dat de staart plakt? kan ze die wel goed optillen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:02

stal _fiore: bedankt voor je antwoord ,dan weet ik nu welke maat ik moet bestellen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:00

happytime schreef:
xtesske: bij de paardendrogist kan je de grotere fles bestellen en zonder verzendkosten dit pinksterweekend (heb net ook een bestelling de deur uit gedaan) :j
vraagje over de rsih,als mijn pony van HH deken maat 155 heeft en alles op het kleinste gaatje zit,dan de rsih maat 150 bestellen?
160 lijkt me zo groot,want met een premieredeken hebben ze maat 157 en die is dan weer te groot.
of valt de rsih kleiner uit net als pagony enz?
hoop dat iemand me kan helpen voordat ik de verkeerde bestel,word nu gek van afzakkende deken :(

Ik heb zowel van de pagony als van de rsih de maat 195. Hier dus geen verschil. Rsih zakt niet af, dat doen pagony's wel, vandaar dat ik die hier de deur uiit heb gedaan en heb omgeruild voor 2 rsih's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:04

ellepel schreef:
marian,staat zoë in veel gras?
de tinkers blijven gevoelig voor suiker,dus kijk of ze misschien wat schraler moet staan.
verder niet teveel wassen,is niet nodig bij een paard,paarden rollen liever in het zand tegen vliegen enzo.

maar als ik bij ons een tinker op stal zet gaan ze meteen staan schuren.
ze groeien momenteel ook flink,dus denk dat het gras de boosdoener is want dat zie je zowat groeien.
dus niet te veel gras,en denk dat dat wel helpt.

heb je een zoutblok op de wei?
eventueel eentje halen,gewoon een zoutblok,geen mineralenblok

We hebben de tinkers hier ook megaschraal, maar heb ook idd het idee dat ze ontploffen.

Hier kan helaas geen zoutblok op de wei, ze gaan er mee voetballen. De enige mogelijkheid is een ijzeren hek, maar dat gaat oxideren met het blok, hmmm. Misschien eentje in een cementbak gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:07

Dribbelkont schreef:
ik heb haar geen deken op nog
weet namelijk niet of dit eczeem is wat ze heeft.
ga maandag dierenarts bellen voor afspraak (bloed afnemen)
zien of daar wat uit komt.
heb nu vividerm anti eczema lotion gehaald bij ruiterzaak.
dat van wassen wist ik niet.

Bij mijn weten kunnen ze bloed niet testen op eczeem of je moet het al doen om iets anders uit te sluiten?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:13

No_No schreef:
Ik zou derfen bestellen en lekker zonder deken buiten zetten.
]

wat zouden jullie doen, eerst derfen smeren en kijken hoe het gaat met deken op
of gewoon meteen deken af en derfen smeren?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:19

eerst smeren met deken

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:47

ze heeft altijd ook wel poeprestjes in bovenkant staart zitten dus van optillen heeft ze niet veel verstand van.
insuline resistent kan toch wel uit bloedonderzoek gezien worden?
zal dinsdag bellen eens met de dierenarts.
ze is erg veel hengstig om de 3 weken en laatste keer 1 week terug erg veel.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:50

Dribbelkont, haar staart is toch ook heel zwaar, waarom vlecht je deze dan niet (hoeft alleen de bovenkant). zodat ze hem wel omhoog kan krijgen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:03

zal eens foto sturen van staart.
vlechten boven waarom zal het de staart lichter maken dan?
ze tilt hem gewoon niet goed om en zeg maar de staart wortel die bloot ligt onder die is vaak plakkerig en vies
Afbeelding

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:44

yvonnedv schreef:
eerst smeren met deken

na hoeveel dagen zou je de deken dan af beginnen te doen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:15

Mijn paard stuurt zijn staart (haarwortel) heel erg. Dierenarts is geweest en nu heb ik zalf mee gekregen dat ik met handschoenen in moet smeren 2x per dag, een week lang, en dan kijken wat het resultaat is. Ik zal zometeen wel even melden welke zalf het is en of het werkt! Ik moest overigens het deel wat hij schuurt helemaal kaal knippen, dus de bovenkant van zijn staartwortel. En ik moest dat deel + de onderkant helemaal insmeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:59

marian,zo'n staart heeft kelly ook,net zo zwaar.
bij haar is de staart alleen vies als ze dunne mest heeft.
zou dus wel kijken of zoë daar last van heeft en dan kriebelt de staart ook vaak wel.
bij kelly doe ik er niks aan,kam alleen de bovenkant altijd goed uit met een kam zodat die niet al te dik en dus warm wordt,warm jeukt ook :j

als ik kelly in een stal zou zetten nu dan gaat ze ook schuren,maar die heeft geen eczeem hoor,gewoon lekker kriebel.
enige waar zij jeuk van krijgt is jong gras wat net op komt,van een weekof 3 oud.
dat is bij haar echt funest.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:24

bedankt ellepel dat je zo meedenkt

ik kan proberen zoe 1 week niet op gras te zetten of het beter wordt.
zien of het gras de boosdoener is.

har mest is niet dun maar mooie harde drollen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:10

Dribbelkont wat een stoer peert heb jij!! Een vriendin van me heeft een Belg, die heeft ook zo'n superzware lange staart. Zij dunt hem uit bovenin met zo'n hondentrim mesje, je ziet er niks van, staart blijft mooi dik maar wordt zo wel een stuk minder zwaar.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:21

Wij hebben een haflinger die schuurt. Naar ons idee reageert ze het meest op gras en daarna de muggen. Staat nu op zeer kort gras, wat dus bijna hooi is door de droogte. Krijgt hooi bijgevoerd en onder een vliegendeken met hals en buikflap. Tot nu toe geen geschuur!! Het grootste probleem is altijd in augustus dus zijn heel benieuwd. Krijgt grasbrok met zemelen en glucobalance

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:41

Hallo,

Ik lees regelmatig mee in dit topic, ivm mijn shetlander met eczeem en heb nu een specifiek dekenvraagje.
Deels overigens al beantwoordt:

Mindim schreef:
happytime schreef:
xtesske: bij de paardendrogist kan je de grotere fles bestellen en zonder verzendkosten dit pinksterweekend (heb net ook een bestelling de deur uit gedaan) :j
vraagje over de rsih,als mijn pony van HH deken maat 155 heeft en alles op het kleinste gaatje zit,dan de rsih maat 150 bestellen?
160 lijkt me zo groot,want met een premieredeken hebben ze maat 157 en die is dan weer te groot.
of valt de rsih kleiner uit net als pagony enz?
hoop dat iemand me kan helpen voordat ik de verkeerde bestel,word nu gek van afzakkende deken :(

Ik heb zowel van de pagony als van de rsih de maat 195. Hier dus geen verschil. Rsih zakt niet af, dat doen pagony's wel, vandaar dat ik die hier de deur uiit heb gedaan en heb omgeruild voor 2 rsih's.

Hier ook de ervaring met de Pagony deken dat hij afzakt, met als gevolg wondjes tussen masker en het band van de deken. Optrekken helpt slechts tijdelijk. Nu wil ik ook graag een RSIH kopen, maar twijfel erg over de maat.

Bas heeft een stokmaat van 1,03m en is vrij rond gebouwd. Zijn Pagony heeft onderlengte 135 en lijkt aan de kleine kant. Hij zit strak op het lijf en de hals zakt af. De lengte is verder wel goed. Welke maat RSIH heeft hij nodig? Vallen ze groot of klein?

Verder heb ik het idee dat de eczeemdekens krimpen als gevolg van regen en zon. Bas had eerder een Bucas en die is hem in één seizoen te klein geworden. Dat idee heb ik ook met de Pagony, die dus al een maat groter is dan Bas volgens de maattabel nodig zou hebben. Hebben jullie die ervaring ook, of groeit mijn (18-jarige :+ ) pony stiekem mee?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:08

ik heb net bij epplejeck maat 152cm besteld voor mijn pony(heeft met normale hh deken 155 op strakste stand)
weet niet wanneer de deken binnenkomt,maar voor die prijs kan ik wel wachten met 2 afzakkende eczeemdekens in gebruik. :j

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:48

Oke, dank je. Dan denk ik dat ik voor Bas de 137 nodig heb. Ga voor de zekerheid nog even nameten. En dan idd ook maar bestellen bij Epplejeck. Thanx voor de tip! :D