Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:10

mocht iemand nog abler moeten bestellen, ik heb nog een hoeveelheid over, tegen kostprijs over te nemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:42

@Mist: hoeveel heb je nog over? Mss interessant om achter de hand te houden

voor diegene met z'n jaarling: Een goed accupuncturist kan "voelen" (zonder al daadwerkelijk met naalden aan de slag te gaan) hoe erg het met je paard z'n maag (en andere organen en lichaamsdelen) gesteld is. Mss minder traumatisch als een gastroscopie

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:55

Een accupuncturist kan er ook echt niet bij komen helaas. Geen enkel vreemd iemand eigenlijk. Hij heeft het eerste jaar bijna geen mens gezien, dus ik ben al blij dat hij mij in zijn buurt duldt!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:53

Hoe zorgen jullie ervoor dat er geen (of niet te veel) korrels abler achterblijven in de voeremmer?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:11

Ik gaf het over wat bietenpulp (met wat muesli door de bietenpulp). Mijn merrie is een zeur met medicatie, maar dit ging er goed in.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 03:45

Sonja89 schreef:
Hoe zorgen jullie ervoor dat er geen (of niet te veel) korrels abler achterblijven in de voeremmer?

als er korrels achterblijven gooi ik steeds een ini mini handje voer erop en dan likt ze vanzelf alles op zonder dat ze het doorheeft.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:49

Sonja89 schreef:

op een boterham met stroop

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:28

Ook mijn paard heeft in het verleden maagzweren gehad. Als 4 jarige was hij sloom, lusteloos, lag veel en gaapte veel. Daarnaast liet hij zijn bix regelmatig liggen.
Via bloedonderzoek kwamen we er achter dat het hoogstwaarschijnlijk een maagzweer moest zijn. Het medicijn sloeg goed aan.
Later dat jaar heeft hij het nog eens gehad. Toen heb ik een endoscopie laten doen. Ik kon de zweren goed zien zitten.
Mijn voerbeleid was niet goed. Ze kregen s morgens om 7 uur hooi (en ook nog eens eerst brok), en vervolgens pas weer om 5 uur in de avond. Dit heb ik natuurlijk aangepast.
Ook ik kan mijn paarden helaas niet onbeperkt voeren, omdat ze anders tonnetje rond worden.
Daarom lijkt me het voersysteem van de Stable-Grazer zo ideaal. Je kunt je paard er tot 6 maaltijden mee geven, aangestuurd door een timer. Iedere 4 uur (dus ook 's nachts) kun je een portie hooi laten vallen. Maar ze zijn gigantisch duur, dus helaas. Misschien probeer ik het ooit nog eens na te maken...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:29

Boterham heeft vandaag goed gewerkt ja, daar plakken de korreltjes mooi aan vast. Heb een pony die veel knoeit anders, haha!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:54

Of gewoon de boterham een beetje nat maken, dan plakt het ook al voldoende om de laatste restjes mee op de dippen :P

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:01

Vandaag begonnen met de eerste smurfen korrels ben heel benieuwd of de Abler korrels iets voor ons kunnen betekenen. Na hoeveel dagen zouden ze moeten aanslaan?

Mijn pony heeft er volgens mij niks van de smurfen dressing over haar muesli gemerkt. Ideaal dus :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:20

Ik ging het aan mijn extreme maagzweren merrie merken na een dag of 5 dat abler aansloeg.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:21

De vochtige boterham werkt inderdaad prima!

Wij zitten nu op dag 4, maar vanochtend trof ik mijn uk liggend in de wei aan. Hij keek niet erg happy. Gapen na het eten en de korrels doet hij niet meer, dus dat lijkt op vooruitgang...

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:16

Mijn paard heeft ook last van zijn maag, i.v.m. het geven van bute voor een kreupelheid. Hij eet zeer slecht. Geef hem nu senioren priores met bietenpulp en lijnzaad erbij.
Heeft iemand toevallig nog zakjes abprazole over, die ik over kan nemen? Ik heb gisteren besteld bij abler, dus dat duurt nog even voor het er is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:08

Hoeveel heb je er naat verwachting nodig agesus?

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:53

Ik denk dat ik er wel 40 nodig heb, voor ik mijn bestelling binnen heb. Hoe sneller ik kan beginnen hoe beter. Maar alles wat je missen kan is goed. Ik kan ze of van je overkopen, of hetzelfde aantal zakjes terugsturen als ik de mijne binnen heb.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:58

als ikkl jullie ervaringen lees, dan ga ik mss toch preventief een voorraadje bij Abler bestellen... Al moet ik zeggen dat ik tot hiertoe (hout afkloppen) altijd vrij snel effect/beterschap gehad heb met de kruidenmix van mijn DA zowel bij m'n paard als mijn hond...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:45

Ik heb standaart Abler op stal liggen, een vooraadje :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:34

Gaat Abler goed samen met kruiden- en zandkuurtjes, of kan ik daarmee beter wachten tot ik gestopt ben met de Abler?

Wij zijn nu ruim een week bezig. Nog geen opvallende veranderingen, hij gaapt ook nog steeds na het eten. Kan dat kloppen, ben ik te ongeduldig? Ik wil er sowieso nog 3 weken mee doorgaan, lijkt me niet onverstandig...

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:35

SteffiiY schreef:
Ik heb standaart Abler op stal liggen, een vooraadje :j

Ik heb je een pb gestuurd.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:58

Sonja89 schreef:
Gaat Abler goed samen met kruiden- en zandkuurtjes, of kan ik daarmee beter wachten tot ik gestopt ben met de Abler?

Wij zijn nu ruim een week bezig. Nog geen opvallende veranderingen, hij gaapt ook nog steeds na het eten. Kan dat kloppen, ben ik te ongeduldig? Ik wil er sowieso nog 3 weken mee doorgaan, lijkt me niet onverstandig...

geef je je paard voldoende? Mijn paard bleek 4 zakjes per dag nodig te hebben (ipv 3) om de maagzweren te genezen. Nu staat hij op 2 standaard en in stressvolle periodes op 3 of 4.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:08

Ik heb van Abler een mail terug hoe ik kan bestellen zonder creditcard, maar snap er niets van.. :(
Wil iemand mij uitleggen (mag per PB, hoeft niet) hoe je dit doet?
Of mocht iemand nog van een voorraad afwillen dan hoor ik het ook graag :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:53

henshem schreef:
geef je je paard voldoende? Mijn paard bleek 4 zakjes per dag nodig te hebben (ipv 3) om de maagzweren te genezen. Nu staat hij op 2 standaard en in stressvolle periodes op 3 of 4.

Het is een IJslanderjaarling. Ik schat dat hij om en nabij de 175 kg weegt en geef hem dus 1 zakje per dag, maar ik heb er al aan zitten denken om dit te verhogen. Zou ik dan 1,5 zakje per dag moeten gaan geven of gewoon 2?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:56

Als ik denk aan hoeveel omeprazole ik soms zelf slik, dan denk ik dat als je paard veel last heeft je zonder problemen enkele dagen dubbele dosis kan geven om dan naar de normale te gaan.
Dus 2 dagen 2 zakjes en dan 1.5

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:59

Goed, ga ik doen! En dan ook maar meteen bijbestellen, of kan ik er nog iemand vanaf helpen?