[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:06

Ik weet dat dik niet gelijk staat aan IR. Daarom juist dat ik deze vraag stel. Andere jaren was hij inderdaad gewoon dik. Maar dit jaar is het anders. Nu heeft hij echt vetbulten, die hij anders niet had.
Hij krijgt altijd heel snel een grasbuik. Maar nu is dus niet alleen zijn buik dik, ook zijn hele hals is dikker, vooral aan de manenkam dan. En het lijkt gewoon of hij op sommige plaatsen opgevuld is met een soort kussentjes ofzo. Die zie je er echt 'bovenop' liggen. Op de foto's is dat minder duidelijk, maar ik heb er geen flauw idee van hoe ik dat een beetje zichtbaar op een foto moet krijgen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:17

dat heeft die witte ook, die had grote vet ophopingen
ze is wel GlucoBalans gaan geven en hij is al flink afgevallen in 1 jr tijd
het gaat niet snel omdat hij niet gereden word en alleen op de wei staat vanwege een operatie [ 2 operaties in 1 week tijd ]
hij heeft een dikke hengstennek en veel vet op de schouder,een geul op zijn rug.
Afbeelding

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:19

Begrijp mij niet verkeerd: Ik hoop echt dat het geen IR is hier.
Maar: Het valt gewoon heel erg op dat mijn pony op een andere manier dik is dan anders. Op de foto's die ik nu plaats ziet hij er ook nog redelijk goed uit. Hij heeft de laatste dagen ook enkel op een kale weide (lees: zandvlakte) gestaan met hooi. Toen hij onlangs van de weide met gras kwam, had hij over zijn hele lijf vreselijke, grote bulten.
Het witte paard ziet er inderdaad ook niet al te best uit, als ik dat mag zeggen. Maar ik denk niet dat dit paard op een paar weken tijd zo dik is geworden. Die van mij zag er normaal uit na de winter, maar begon in het voorjaar al heel snel 'op te zwellen' en begon dus duidelijke vetkussens te krijgen op zijn hals en zijn schouder. Vandaar dus dat ik denk dat er iets meer is dan 'gewoon dik'.

Is het normaal dat hij andere jaren altijd gewoon een grasbuik kreeg en nu overal vetophopingen?
Zijn er nog symptomen waarop ik kan letten? Aanwijzingen die ik kan zien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:43

juleke, je verteld al dat er niet gereden word met de pony en dat het op een wei met jong kort gras heeft gestaan.
dat is voor een pony vaak wel echt teveel en dan worden ze dik.
behandel het alsof het wel IR zou hebben en dan valt hij wel weer af.

mijn pony is momenteel ook zo, die groeit echt van lucht en een beetje jong gras leidt er bij hem weer toe dat hij enorm groeit.
zo ziet hij er momenteel uit:
https://lh4.googleusercontent.com/-UCzA ... 20-6-2.JPG
je kunt het op de foto niet duidelijk zien,maar heeft ook vetjes bij staart,vet op schouders en op zijn ribben.
hij is heel pafferig

ik heb het idee dat er momenteel enorm veel suiker in het jonge gras zit.
appie heeft ook echt veel last van zijn zomereczeem nu, zelfs op zijn rug( kun je wel op foto zien) heeft hij plekken zitten ;(

mirgino, ik had de witte al eerder gezien op jouw foto's , een heel mooi paard maar inderdaad veel te dik.
denk dat hij weer heel mooi word als hij is afgevallen :j

996981

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:27

mijn pony is vandaag gescand voor zijn peesblessure en is op de kliniek gebleven voor een insuline test :)
be benieuwd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:22

Misschien mogen wij ons ook binnenkort melden hier. Laat morgen bloedtest afnemen en onderzoeken. Hij heeft mij net iets teveel kenmerken van IR deze zomer.
Wordt vervolgt....

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:51

Ok, ik ga het hier dus nog eventjes goed in de gaten houden en proberen hem te laten afvallen. Ik ben van plan om hem regelmatig te gaan longeren (als het weer een beetje meezit) en zo terug wat conditie op te bouwen en daarna wat regelmatiger te rijden.
Ik ben leerkracht, dus heb over iets meer dan een week 2 maanden vakantie!! :D

@ellepel: De jouwe ziet er echt wel gelijkaardig uit als de mijne! Ik weet waar de vetjes bij die van mij zitten, dus ik weet waar ik moet kijken en dan zie ik inderdaad op dezelfde plaatsen wat vetjes zitten bij de jouwe. Dat vind ik wel heel positief! (De jouwe had toch geen IR he...)
Mijn zomereczemers hebben ook redelijk last tegenwoordig. Bij het paard is het heel goed onder controle met de derfen (ik heb onlangs nog eens foto's van zijn manen geplaatst in het zomereczeemtopic), maar bij de shet helaas niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:59

nee, er is wel bloed afgenomen en toen was de glucose al goed dus volgens de veearts hoefde er niet naar de insuline gekeken te worden.
wel had die van mij dus een seleniumtekort doordat hij vrij sober gevoerd werd.
dan krijgen ze ook behoorlijk trekjes van IR. :j

zou dus zeker kijken of je in de voeding wel genoeg selenium hebt zitten,ook magnesium,zink en koper kunnen te laag zijn waardoor ze dus makkelijker dik worden .
ik heb het advies gekregen om hem op weinig gras te zetten en wel voldoende vitamines te geven plus extra selenium en dan zou het goed moeten zijn.
maar eigenlijk heb ik dat laatste de laatste tijd niet goed gedaan dus zou zomaar kunnen dat er toch weer wat fout zit waardoor hij nu ook meer last heeft :o

doe dat afvallen wel rustig aan want te snel daar kunnen ze ook weer ziek van worden

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:34

ellepel schreef:
nee, er is wel bloed afgenomen en toen was de glucose al goed dus volgens de veearts hoefde er niet naar de insuline gekeken te worden.

Dit geeft helaas niet altijd een correct beeld! Bij mijn paard stond de glucosespiegel zelfs eerder laag toen er bloed werd afgenomen (insuline werd niet getest door die DA toen :( ) maar het paard bleek achteraf wel degelijk IR te zijn. De bloedsuikerspiegel kan erg gaan schommelen dus het hangt er dan maar net vanaf wanneer men net bloed getrokken heeft.
Bij bloedafname altijd zowel glucose als insuline laten nakijken.

Mijn paardje is ondertussen al bijna 2,5 maand aan de glucobalance en het gaat al zichtbaar beter met haar! Zelfs de dikke opgezette nek neemt af! Ben helemaal blij met hoe het nu gaat!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:18

Mandyke, wat fijn dat het zo veel beter gaat met je paard!

Niek gaat ook weer op de Glucobalance.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:20

Zijn er hier ook mensen die deelnemen aan de Yahoo-discussiegroep van Dr. kellon ( ECIR) ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:23

Jannepauli schreef:
Zijn er hier ook mensen die deelnemen aan de Yahoo-discussiegroep van Dr. kellon ( ECIR) ?

nee...wat is dat?
Misschien iets voor mij om er achter te komen of er nog meer paarden levothyoxine gebruiken?
Heb je een linkje?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:42

Hoi Geerke,

ik ben nog geen deelnemer aan de discussiegroep van Dr Kellon maar wil dat wel snel in gang zetten. Een directe link kan ik je nog niet geven maar wel een link naar de ECIR website ( ECIR staat voor Equine Cushing and Insulin Resistance): http://www.ecirhorse.com/ - wat ik er gisteren van gelezen heb, staat er veel wat ook voor jouw paard van toepassing is. De site is amerikaans, dus alles in het engels.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:43

Ik meld me hier ook maar eens vandaag bij de Dierenpraktijk van Eric Laarakker ontdekt dat ze IR is.
Kan dus hier heel veel goede info vinden!
Maar mijn merrie heeft dus heel weinig van de symptomen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:08

Vervelend Tooske!
Welke adviezen| medicatie heb je van Laarakker gekregen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:42

Ze staat nu dag en nacht buiten wel op een vrij kale wei maar voortaan dus wel in de nacht naar binnen.
Het liefst hadden hun met graasmasker maar dat weet ik nog niet hoor.
Heb druppels en potten ook die gluco balans.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:45

Bij die witte pony krijg ik gewoon een naar gevoel als ik hem/haar zie, zo veel te dik.
De pony van Ellepel vind ik er evengoed redelijk uitzien. Dat zullen mensen ook wel met de mijne hebben. Vaak weet je zelf waar je dier het ongezonde vet opslaat en dat blijf je dan zien. Zelf heb ik ook af en toe de mening van een ander nodig, omdat ik zelf maar een te vet paardje blijf zien.

Ik heb van de week wat foto's en een filmpje gemaakt, omdat ik er eindelijk van overtuigd ben dat mijn merrie is afgevallen. De singel is zelfs te ruim, en dat is ons nog niet eerder overkomen ;-)
Ik ben nu erg tevreden en denk dat mijn Fli nog slechts 15 tot 20 kg te zwaar is, waar dat in de slechtste perioden ook wel 60 kilo is geweest.

Zo kwam ze de winter uit, dit was net na de voorjaarsrui (stonden nog niet op het land).
Afbeelding

Dit is nu na alweer maanden dag en nacht op land (laatste maand op schraal land) met wel GLucoBalance en veel beweging (ze is zes nu, en ze kan flinke belasting nu goed aan).
Het kuiltje boven de schoft blijft ze denk ik houden als ze haar hals hoog draagt, want zo is ze ook gebouwd. Ik zie zelf alleen nog een laagje vet over de ribben en die bobbels boven de staartaanzet. Maar de echte pockets zijn zo goed als weg en het laagje over de ribben en op de lendenen zijn erg veel verminderd.
Afbeelding

Afbeelding

En nog een filmpje, bloot in beweging. (ze kan beter bewegen, maar niet als ik met één hand film ;-) )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:57

Lees alweer een tijdje mee in dit topic en vond het nu wel eens tijd om een updatetje te plaatsen. Vorig jaar zomer is Grietje getest op IR. Haar glucose zat netjes tussen de kernwaarden, haar insuline was echter 8 keer zo hoog (88 ipv onder de 10). Ze was toen ook bevangen en zat in een circel. Ze moest gaan bewegen om afvalstoffen en gewicht kwijt te raken, maar dat kon ze bijna niet, omdat het arme beest onwijs veel pijn had aan haar hoeven. In november was ik het zo zat toen ze weer een hb aanval had. Toen heb ik contact opgenomen met de visdonk kliniek. Daar kon ik de volgende dag al terecht. Er zijn foto's gemaakt van haar hoeven en ze is bekapt en beslagen. De eerste week was een hel, Grietje had erg veel last van haar voeten, maar daarna krabbelde ze snel op. Ik ben toen ook begonnen met het voeren van graszaadhooi aan allle drie mijn pony's. Na 10 weken mocht ze weer ijzerloos en de foto's zagen er super uit. Nu zijn we een half jaar verder, ze heeft geen terugval meer gehad. Ze is van te dikke pony naar een pony gegaan met een goed gewicht. Ze heeft nog wel een hangbuik, maar haar hals is soepel, ribben zijn makkelijk te voelen met lichte druk, haar ruggegraat is licht zichtbaar en haar appelkont is weg. Ze heeft nog wel een kleine vetophoping bij haar kont, maar zoals ze het nu doet ben ik dik tevreden. Wil haar binnenkort nog een keer laten testen, om te zien wat haar insuline nu doet.

Kukkie: Je pony ziet er goed uit, zit mooi in haar vacht!

Wow die schimmel is wel megadik zeg.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:05

Nou hier gelukkig geen IR, glucose was wel wat aan de bovenrand van de norm 5.4 (4.0-5.5) en insuline 2.8 (<10) dus netjes. Heb hem wel van het land gehaald en hij krijgt nu low sugar brok. En dan over een maandje eens kijken wat zn glucose dan doet.

Oei oei dat schimmeltje, tipje gewoon wandelen aan de hand een uurtje doet ook al wonderen. En een graasmasker. Dat beestje vreet zijn eigen dood tegemoet.

Kuk: woei die zit strak in dr velletje, netjes gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:06

Even kort vraagje (misschien kom ik later nog wel uitgebreider terug :+ ): ik lees in de OP dat je paard voor de bloedtest nuchter moet zijn? Hoe doe je dit als je paard 24/7 buiten staan? Hoelang mag hij dan niet meer eten?
En zou iemand mij misschien (mag ook per pb) een indicatie kunnen geven van de kosten van die testen? Want ik heb geen flauw idee wat ik daarbij kan verwachten, en mijn DA ook niet denk ik (die moet nog gaan opzoeken wat IR is .. Of ja, ze zei dat ze nog nooit een paard gehad had die dit had).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:38

Goed! Tijd voor een uitgebreider post.... te meer om dit topic nieuw leven in te blazen, en daarbij: elkaar moed in te spreken ;-)
Mijn merrie is een IJslander, 8 jaar.
Ik merkte al vrij vlot dat er iets niet helemaal lekker zat... zeer wisselend in haar energieniveau, enorm onregelmatig en lang hengstig, moodswings, snel tegen spierbevangenheid aan... of helemaal spierbevangen geraakt (nu 2x).
Met rijden soms dus ook echt het gevoel dat ik haar naar huis moest dragen, ging af als een bom, maar weer uit als een nachtkaars.
In reactie hierop veranderde ik dan de training, of de intensiteit, of stopte soms maar even helemaal.... ik wist het gewoon niet meer dan.
Ik stond haar als een dolle te motiveren, en zij had nergens zin in..... dan werd ik op een gegeven moment ook wel moe...
Met de diagnose IR is alles op zijn plaats gevallen.

Ik week haar hooi grotendeels, geef haar alleen een grasmix (van Agrobs... 2 handjes) waar ik Glucobalance doorheen mix, en heb sinds deze week een PP gemaakt. Er loopt dus nu een track om het weiland die er al akelig leeg, geel, en kaal begint uit te zien (jippie!).
De bedoeling is dus om haar gewoon niet tot nauwelijks op het gras te hebben. De incidentele spriet die ze op de track vind hoop ik eraf te kunnen rijden.

Ik trainde haar volgens een enduranceschema, zeer basic, 3x pw.
Dat is toch te weinig.... Ik ga nu over op 5 a 6 dagen werk pw. 3x duurtraining, en 2 tot 3x werken aan de hand, longeren, in de bak rijden....
Doordat ze nu even de track moest 'kaal eten' (net te weinig voor een graasmasker/ net teveel voor een paard met IR) bemerk ik een terugval.... oedeem, dikke ribbels, cellulitekont, en een beetje hangerig, humeurig en niet voorwaarts....

Mijn vraag: hoe doen jullie dat qua energie-input? Ze mogen natuurlijk niet veel vanwege de IR. De mijne zoekt sprieten, krijgt hooi, en twee handjes grasmix met GB. Ergens vraag ik me dan af of ze daar voldoende energie uit haalt.
Anderzijds moet ze toch eerst een bepaalde stabiliteit bereiken voordat ik er weer energie in kan stoppen toch?
Zodra ik 'DE' beruchte vetbulten (dat kan binnen 12 uur zijn) zie opzwellen, schroef ik weer wat terug qua eten... En dus kun je zo eea redelijk bewaken.
Maar ze moet veel lopen, en dus genoeg energie hebben om te lopen.... voorzie ik daar wel voldoende in vraag ik me dan even af....

Kunnen jullie iets vertellen over jullie trainingsaanpak, intensiteit, of jullie ze ook zo aan de gang moeten krijgen (lusteloos/ sloom), en hoe pak je dat aan?

Bijgaand wat foto's over het afgelopen anderhalf jaar...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:40

Jouw pony lijkt op sommige foto's heel erg op mijn paardje maar dan in het klein, erg schattig! :)

Bij mijn paard gaat het ook op en af met het energiepeil. Als het hooi weer wat rijker is gaat haar energiepeil omlaag, is het hooi soberder dan gaat het energiepeil omhoog en voelt ze zich stukken beter. Ik maak me dan ook niet zo heel veel zorgen over energierijk voeren om haar meer beweging te kunnen geven. Hoe soberder ze leeft, des te meer energie ze heeft, maar dat gaat misschien niet op voor alle paarden.
Ik voer haar een flinke bodem van een voerschep spelt en daarbij pavo daily plus om haar GB in te mengen. De daily plus wil ik nog zien te vervangen door safe and sound van dodson and horrel of pre alpin aspero van agrobs aangezien er in de daily plus nog steeds melasse zit.

Donderdag komt de DA van Laarakker terug langs om haar een 3de keer door te meten. Ik hoop dat ze nog steeds aan het verbeteren is. Ik denk dat de schimmels in de organen opgelost zullen zijn maar ik vrees dat de IR niet verbeterd is ... Afwachten dus!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:59

over het algemeen verdragen IR paarden geweekte suikerbietpulp heel goed.
Ongemelasseerd of 3x spoelen.
Geweekte pulp heeft dezelfde energiewaarde als haver,maar geen zetmeel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:47

Ik kom hier even invallen met een acute vraag over het bloedonderzoek waarvan ik net vandaag de uitslag binnen heb en zaterdag is nou niet een dag om daarover te bellen met de dierenarts... Heb hem ook geplaats in het centrale topic over hoefbevangenheid

Bij mijn nu in korte tijd voor de 2e keer hoefbevangen KWPN merrie (1e keer hersteld ze met 5 dagen metacam, daarna 2 weken asperine, en heeft 5 weken goed "pijnvrij" gelopen dat ze zelf ging draven en galoperen, op dieet, vrije beweging in bak met grofstengelig natuurhooi en maximaal 2x per dag even in de wei met graaskorf),) toen ze ineens binnen 24 uur opnieuw ernstig kreupel werd en waarschijnlijk opnieuw hoefbevangen heb ik haar voor onderzoek in de kliniek achtergelaten. Er is in de kliniek 3x op 1 dag bloedafname gedaan om te testen op insulineresistentie/stofwisselingsproblemen en ochtend urine opgevangen. Ze heeft er 2 nachten geslapen, maar heb haar in afwachting van bloed- en urine-uitslagen en speciaal beslag mee naar huis genomen. Ze staat in natte verbanden, moest stalrust, maar is rustiger met de anderen, dus staat ze nu bij of vlakbij de andere paarden in (loop)stal en paddock.
Dinsdagmiddag hebben we een controleafspraak met dierenarts en de hoefsmid voor speciaal beslag.

De uitslag van het Insuline Chemoluminisentie onderzoek:
001: 41,3 002: 36,5 003 105,0 Referentiewaarde/Eenheid: kleiner dan 10,0mU/L

Kan iemand mij uitleg geven over deze waarden en evt. consequenties daarbij?
Zoals ik het lees liggen de waardes te hoog en de laatste waarde echt ontzettend veel hoger dan de referentiewaarde.

reactie mag ook per pb

Alvast bedankt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:56

Joyce B, je hebt pb