[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:33

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:39

Sanet schreef:
Klasien schreef:
Welke drainage gebruiken jullie?
Ik zie op de site van de Paardendrogist drainage staan van De Groene Os, is die goed?

Je hebt verschillende soorten Drainage... je moet de Drainage Compositum hebben, die is inderdaad van de Groene Os. Bij de Dierapotheker.nl is het nog goedkoper..

Gevonden

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:43

yvonnedv schreef:
Sproti72 schreef:
Hallo, ik heb twee ijslanders met eczeem en kreeg vorig jaar een tip van een vriend uit Frankrijk. Daar gebruiken ze Derfen en dat werkte prima. Ik heb ook een fles besteld en uitgeprobeerd. Gaat inderdaad heel goed, ALLEEN het stinkt zo verschrikkelijk erg. Mijn merrie heeft echt heel zwaar eczeem, maar als ik om de dag insmeer blijft ze jeukvrij. Wondjes genezen heel snel en de harde korst op haar buik is bijna helemaal weg. Mijn ruin had alleen eczee, in zijn manen en een paar plekjes op zijn hoofd, maar daar zie je bijna niet aan dat hij eczeem heeft. Alleen aan het eind van de manenkam zie je nog wat gekrulde manen aan het uiteinde. Alle plekken waar zijn manen weg waren zijn weer helemaal volgegroeid en hij voelt zich er lekker bij.
Ik zag dat er in Nederland dit jaar ook verkocht wordt. Ze verkopen ook proefflesjes voor een paar euro dus je kan het uitproberen zonder gelijk een hele fles te kopen. Ik weet niet of ik de site mag melden hier maar als dat mag dan zet ik die er nog even bij.
groetjes
Martine

[EA-CO] Derfen, hulp in de strijd tegen zomereczeem

Ik heb een proefflesje besteld

Het is binnen. Gezien de kleur van het product (zwart) en het feit dat we een schimmel hebben die in de sport loopt denk ik niet dat we het veel gaan gebruiken. Ik zal het vanavond opsmeren en dan kijken hoe lang de kleur blijft zitten.

Wel fijn dat er proefflesjes zijn anders was ik weer 40 euro armer voor iets wat ik niet ga gebruiken.

Het ruikt trouwens naar hoeventeer en die kleur heeft het ook.

Sproti72 meng jij het met vaseline?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:01

Staat er een ingrediëntenlijst op het flesje?
Ik kon er op internet niet zo snel iets over vinden...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:05

nee staat er niet op

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:53

Hoe doen jullie dat trouwens met rijden? (voor degene die er een eczeemdeken op hebben liggen) Stel dat je een bosrit van een paar uur maakt. Doen jullie dat dan helemaal zonder deken ofzo? Ik heb net een vliegenuitrijdeken met hals gekocht. Denk dat ik die voor de lange ritten gebruik, ik durf haar niet zo goed zo lang zonder deken te laten lopen..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:48

gewoon zonder deken,kan de boel ff luchten maar... wel met een lading vliegenspray erop..
ik vind wel dat de paarden met een eczeemdeken op erg gevoelig zijn voor een gewone vlieg als de deken af is.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:10

Ja dat idee had ik ook wel een beetje inderdaad. Als ik gewoon in de bak aan het rijden ben rij ik ook zonder een deken. Maar dan ben ik maar een uur bezig dus is ze niet zo lang zonder deken. Maar ik ben bang dat als ik een bosrit maak van 3 uur dat het dan misgaat. Vandaar de vliegendeken :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:16

Als er iemand hier nog een stukje eczeemdeken over heeft of een kapotte heeft liggen dan hou ik me graag aanbevolen :D
Het is om mijn eczeemdeken te vermaken dus maat ed maakt niks uit.

De mijne loopt trouwens toch nog wel een beetje te schuren met zijn manen, maar dit kan komen doordat misschien de hals te kort is.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:47

O dat klinkt wel interessant die derfen!
Heb dan wel een haflinger maar als het werkt dan maar een smerige haflinger :))
Iemand positieve ervaringen ermee?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:31

haha als die Derfen zo op hoefteer lijkt moet ik misschien eens dat proberen :+ (ga ik dus niet doen voor de duidelijkheid)

Heb mn deken zonet hernaaid... Ben nu wel erg aan het twijfelen wat ik ga doen... Hem er weer opleggen met de kans dat ik morgen weer mag naaien, en de dag erop weer etc, en volgende week zit ik dan dus met een probleem als die dan kapot gaat...
Of
Hem nu niet opleggen en hem 'sparen' voor als Granny weer op mijn eigen wei staat met alleen mijn merrie... (maar dat zou pas augustus of september zijn...)

pfff het wordt tijd dat er een wondermiddel op de markt komt die ZE gewoon geneest ofzo en liefst zonder bijwerkingen...

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:44

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Re-mint of dat gebruiken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:24

ireika schreef:
pfff het wordt tijd dat er een wondermiddel op de markt komt die ZE gewoon geneest ofzo en liefst zonder bijwerkingen...

dat wonder middel is er wel hoor.
dat heet een eczeemdeken ;)

:P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:47

ellepel schreef:
ireika schreef:

dat wonder middel is er wel hoor.
dat heet een eczeemdeken ;)

:P

Nou ik had mijn paard toch liever zonder deken op het land staan.. gewoon kaal net als elk ander gewoon paard.. :) Op mijn vorige stallingen kon dat absoluut niet, vanwege al het gewone steek/vliegspul, maar op onze huidige stalling zou dat prima kunnen.. :(

Overigens heeft bij mijn merrie de eerste 2 jaar ondanks strak dekenbeleid toch nog steeds geschuurd hoor, vorig jaar ging dat eigenlijk nagenoeg goed... en ik hoop dit jaar toch ook weer beter. Dus het is niet deken op en direct alles klaar en opgelost... ik wil niet zeggen dat dat 100% van alleen zomereczeem komt, maar ik denk een groot deel toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:47

Mijn tinker doet het super! Ik doe niets, deken gewoon altijd op. aAf en toe luchten, zijn manen smeer ik met cowboy magic om goed door te kammen en het vet gelijk. Hij glimt prachtig, ook op vol gras nog geen jeuk, alleen komt er dan wel een buik, dus maar weer wat schraler.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:13

Ondertussen is mij paardje al een heel stuk manen armer |( T meest gedeelte achter zn oren.
Iedere dag haal ik er een plukje uit...zo kl*te, ook de huid gaat daar wat "rauw/schraal" worden.
Morgen ga ik maar weer wassen met de ZT shampoo, in de hoop t iets minder daarmee wordt...

Op dit moment gebruik ik de bio huidolie, maar ga toch weer iets anders om weer te proberen.
Heb niet t idee dat dit spul goed helpt

Ook heb ik alle scherpe randjes in zn stal afgeplakt en heb zelfs een iets harde borstel vastgeschroeft aan zn stal.
Het blokje hout wat in deze stal zat, staat hij dus heerlijk aan te schuren en daar zit nu dus die borstel op :+
Hebben jullie dit ook weleens gedaan?
Borstel ophangen ;)

Ik zag t in de paardendrogist, zo'n speciaal 'borstelframe' en dacht meteen dát kan ik natuurlijk ook zelf maken :D
Alleen geloof ik niet zo'n succes
Want nog steeds haalde ik weer een grote losse pluk uit zn vlecht.... :?
Mij een raadsel waar hij elke keer zo hard aan staat te schuren
Want aan de spijlen of die borstel, kan hij toch niet hele plukken eruit trekken....HELP!
Iemand tips??

Ps hij staat dag en nacht met deken, met enkel de bovenste manentop zo'n 15 cm achter zn oren is 'dekenvrij'
(donderdag komt mn Rambo sweet itch, die is over zn oren heen, in de hoop dat t dan minder wordt en zn manen en huid heel laat)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 01:03

Ik heb nog een boel stukken. :P
Zowel Boett als Pagony.

Welke vliegenspray werkt het best voor onder het rijden? En dan de dazen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 06:45

sernet, moet hij perse op stal, misschien is buiten beetr als hij daar nergens kan schuren?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:00

Ik vind buiten staan nu 's nachts best wel cru, want dan worden ze echt wel nog meer gestoken dan op stal -> meer jeuk. En geen mogelijkheden om te schuren, dat is toch ook wel sneu... :o

Sernet, is het geen mogelijkheid om hem nu tijdelijk dag en nacht ook met een hoofdkap op te zetten. Ik heb dus deze hoofdkap voor mijn merrie. Maar heb hem dit jaar nog niet op gehad. Bovenop zit een lus, en dus kun je hem met een vetertje vrij gemakkelijk aan de deken vast maken. Omdat hij heel zacht is, krijg je er geen schuurplekken van (althans, mijn miepie die overal plekjes van krijgt, kreeg dat hier niet van). Deze hoofdkap loopt ook wat verder door naar achteren, achter de oren zeg maar, waardoor dat stuk sowieso ook alweer een beetje beter beschermd is.

Hopelijk bedoel je dat je vandaag je RSIH krijgt, of pas volgende week?
Bah bah bah... vervelend hoor..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:27

nou,schuren kunnen ze overal hoor!
of ze gaan gewoon lekker na het rollen op hun kont zitten en draaien zo net zo lang rondjes tot de staart kapot is.

of je gaat gewoon rekken en strekken:
Afbeelding
Afbeelding
foto's zijn van 3 jaar geleden,zonder deken en met hevige jeuk

appie staat gewoon lekker dag en nacht buiten,met deken.
andere eczemer bij me op stal hetzelfde.
lekker eczeemdeken op en dag en nacht buiten..zonder jeuk :D

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:40

Mijn paardje heeft lichte eczeem.
Nu vroeg ik mij af: kan ik een ivanhoe halsdeken op doen en haar staart insmeren met een goedwerkend goedje tegen eczeem/ jeuk en haar staart bij de wortel inbandageren of een staartbeschermer om doen? Zodat ze niet de hele dag een 1000D eczeemdeken op hoeft, maar alleen haar vliegendeken.

Als jullie andere tips hebben, ze zijn welkom!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:43

Even een vraag van een eczeem-leek: bij mijn paard laten er stukjes huid los (zoals je bij jezelf een velletje zou lostrekken), kan dit zomereczeem zijn. Hij lijkt er geen jeuk aan te hebben, maar ja, ik sta er natuurlijk niet de hele dag bij te kijken.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:47

Dat kan van alles zijn, kan misschien ook een schimmelinfectie zijn. Eczeem hebben ze meestal in de manen, staart en onder de buik (in extreme gevallen).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:50

Ik gebruik nu reeds enkele malen het productje tegen schilfertjes en jeuk van Leovet, en ben er tot hiertoe erg tevreden over! Mijn paard lijkt veel minder jeuk te hebben - al is het niet vollédig weg natuurlijk .. Alleen heb ik wel de indruk dat hij meer manen verliest nu >;) Zou dat van het product kunnen zijn? Normaal gezien lost hij bijna niets van zijn manenkam, maar nu moet ik mn borstel toch telkens schoonmaken.

Tip voor (potentiële) gebruikers: giet het busje over in een spuitbus, is véél handiger!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:50

Hm..ik begreep dat bij een schimmelinfecte die huid niet loslaat, alleen maar het haar. Nou ja, de Imaverol is geduldig, dan gaat ie van het weekend maar eens in het grote sop...:D