[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:38

tug schreef:
beste aam_mic,

je kunt het niet direct zien, je moet een verdacht paard in het vliegenseizoen na ontwormen goed in de gaten houden en kijken op het schuren daarna veel erger wordt. Het is trouwens onchocersiasis( met j was tikfout sorry!). bij de paarden die heftig reageren op ivermectine of moxidectine kunnen ze verdacht zijn, je zou dan een biopt kunnen laten nemen door de DA, soms lukt het om op de korstjes de piepkleine larven te zien,
ik heb ze zelf ontdekt onder de microscoop maar heb wel heel lang moeten zoeken. nadeel is niets helptnog definitief en je paard heeft dus levenslang. soms kan een goed behandelschema met ivermectine veel verbetering geven.
maar bij onze paarden (twee generatie's) helpt eigenlijk niets, het blijft symptoombetrijding net als bij eczeem.

Mijn pony begon afgelopen mei plotseling te schuren na verhuizing. Tussen de kaken, langs de luchtpijp en op de borst, verder beetje tussen en de eerste 15 cm ong. achter de oren. (laatste ontworming was maart) en nu schuurt hij af en toe alweer tussen de kaken. Vorig jaar ging het goed met sioskin en hooi, na 1 week kon toen de deken af en die is toen niet meer nodig geweest. Behandeling sioskin is na een paar weken ook gestopt en geen jeuk meer. De sioskin gaf heel snel vrijwel 100% verlichting bij hem en dit spul kan ook gebruikt worden tegen mijten en luizen. Zou het dan ook tegen deze larfjes werken?

Tekst op flesje : Siliciumdioxide
Heeft op luizen, mijten en insecten een mechanische en uitdrogende werking.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:42

tug schreef:
luis gaat ook dood van insektenspray met permetrin of piritrine,
bijv. veerust. ook wormenkuren met ivermectine werken van binnenuit. wel zo handig met vorst. dit is ook minder giftig dan sebacil.

nou,wij ontwormen echt heel goed,maar toch hebben de shetten vaak luis hoor.
dit jaar tot nog toe trouwens niet,maar ze worden ook wat beter gevoerd dan voorgaande jaren.
of dat invloed heeft ?
vast wel

ik gebruik toch liever sebacil,dan maar gif,daar worden ze ook vast wel oud mee hoor ;)

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:08

Haren van mijn ponybeest groeien als kool!!!

Staat sinds afgelopen donderdag op een andere stal, en ze knapt hier zo goed op! Vandaag hingen de manen zelfs netjes naar 1 kant!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:19

CarolShadow schreef:
Haren van mijn ponybeest groeien als kool!!!

Staat sinds afgelopen donderdag op een andere stal, en ze knapt hier zo goed op! Vandaag hingen de manen zelfs netjes naar 1 kant!

Hoe gaat het nu op je nieuwe stal, want dat wilde toch eerst niet zo.
Of ben je nu toch weer verhuist.
Ik moet trouwens zeggen dat die van mij ook echt weer manen krijgt, het is geen fjorden coupe meer.
Nu is het een beetje ala Tina Turner, zo'n lekkere wilde bos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:20

ja voor zo lang als het duurt heeft appie ook mooie maantjes :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:51

Ben inderdaad alweer verhuisd!
Zaterdags waren we verhuisd, afgelopen donderdag alweer.
Direct na 1 nacht ging het daar al veel beter, het is nu alweer zondag en het gaat al vele malen beter als ik zelf verwacht had.

Hier zijn ze ook bekend met zomereczeem, zijn er nog 2, gaan ook onder pyjama, dus dan is de mijne niet de enige gelukkig. Ze weten hier wat het inhoudt, wat dus al heel veel scheelt.
De deken ligt al klaar, die gaat alweer bijna op.

Alleen gaat ze hier 's nachts op stal, laat ik de deken dan op, of af? Wie weet raad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:55

op laten.
sowieso zijn hun natiuurlijk wel even bezig om zo'n deken dan op te doen.
en op stal kunnen wel vliegjes komen of dat ze zonder deken dan gaan schuren.
met deken op schuurd ap namelijk minder op stal.
ap blijft gewoon buiten,maar zoals nu ook staat hij gewoon altijd onder deken,die gaat er alleen af met rijden.

arme appie haha altijd een jasje aan :P

dus je bent alweer verhuist?
nou beter toch als je paardje het naar zijn zin heeft :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:01

Ja het was echt hommeles bij die anderen.
Afgelopen donderdag was voor mij de druppel, overstuur naar huis gereden, vriendlief uit bed gehaald (nachtdienst) gebeld,gebeld en nog eens gebeld naar verschillende mensen. Binnen 3 uur stond ze op de nieuwe stal. Ging allemaal zo snel, ben er zelfs heen gelopen met d'r, wou er gelijk weg, kon niet wachten op een trailer.
Direct na 1 nacht zag ik al verandering.

Echter gaat ze hier op stal, iets wat ze nog nooit heeft gehoefd.
Ik laat dus gewoon de deken op in de stal, leek mij ook het beste hóór. Ze staat namelijk ook niet op stal in een schuur, maar gewoon direct in de buitenlucht zeg maar. Dus vliegjes komen sowieso haar stal binnen waarschijnlijk.

Ben benieuwd hoe deze zomer gaat.
Ze heeft zoveel te verwerken gehad e.d. dat het eczeem misschien weleens wat verergerd zou kunnen zijn.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:24

CarolShadow schreef:
Ja het was echt hommeles bij die anderen.
Afgelopen donderdag was voor mij de druppel, overstuur naar huis gereden, vriendlief uit bed gehaald (nachtdienst) gebeld,gebeld en nog eens gebeld naar verschillende mensen. Binnen 3 uur stond ze op de nieuwe stal. Ging allemaal zo snel, ben er zelfs heen gelopen met d'r, wou er gelijk weg, kon niet wachten op een trailer.
Direct na 1 nacht zag ik al verandering.

Echter gaat ze hier op stal, iets wat ze nog nooit heeft gehoefd.
Ik laat dus gewoon de deken op in de stal, leek mij ook het beste hóór. Ze staat namelijk ook niet op stal in een schuur, maar gewoon direct in de buitenlucht zeg maar. Dus vliegjes komen sowieso haar stal binnen waarschijnlijk.

Ben benieuwd hoe deze zomer gaat.
Ze heeft zoveel te verwerken gehad e.d. dat het eczeem misschien weleens wat verergerd zou kunnen zijn.

Nou fijn dat het nu beter gaat, en dat ze begrip voor je hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:40

Ja, dat is een hele geruststelling. Ook voor mezelf.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:07

hoi ellepel,

shetten en andere winterberen kunnen luis hebben die bijna niet uit te roeien is zolang ze winterhaarhebben. dus bij vorst wil je toch wel ingrijpen en sebacil los je op in water en je moet je paardje er eigenlijk helemaal mee wassen. zie ze dan maar droog te krijgen. duurde bij ons op stal een drie dagen! vandaar deze wintertip.
sebacil is echter heel goed spul maar ook heel erg ongezond, niet alleen voor je paard en de bedoeling is dat jij nog heel lang commentaar levert (heel nuttig) op dit forum. dus echt volgens de veiligheids-eisen werken. handschoenen, buiten of op een zeer luchtige plaats en het restje mag ook nietin het riool. ook zou je volgens mijn huisarts een masker moeten dragen als je het gebruikt.
het is echt niet voor niets steeds wel/niet verboden om te gebruiken er worden alleen nog steeds
geen betere producten gemaakt, wij leveren niet genoeg op, al denk ik daar heel anders over.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:31

Mijn shet heeft ook luizen gehad. Ik kreeg een shampoo voor honden mee van de DA. Moest haar dus ook in de winter wassen en had alleen een buitenstalletje. Arm dier was net 8 maanden en nog nooit gewassen en dan meteen zo'n ervaring. Ze was wel vrij braaf. Heb er een fleecedekentje (gewoon zo'n goedkoop ding van zeeman) op gegooid (want had natuurlijk ook geen dekens voor een 8 maanden oude shet) met een dekensingel en stal zoveel mogelijk tochtvrij gemaakt. Gelukkig is het goed gegaan. Hoop niet dat ze ooit nog luizen krijgt iig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:39

nou vooralsnog is er tot nog toe geen luis te zien en als we die wel vinden moeten ze er toch echt aan geloven hoor.
en ja met handschoenen,zoveel ervaring heb ik wel met giftige goedjes.

eigenlijk moet je ook een mondkapje voor als je vliegenspray op je paard spuit he?
daar zit ook echt zoveel rommel in, pff verkijk je je nog op

[SV] ervaringen met de Horseware Bug Buster, incl Pyrethrin
;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:23

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:29

Ik wil niet voor rijden mijn paard inpakken.. hij staat hele dag immers al in de deken..
onder rijden spuit ik mijn pony beest helemaal in en heb vliegenspray in zak zitten..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:41

Eczeemdekens zijn bij homeovet nog goedkoper en bijkomend voordeel is dat je geen verzendkosten hoeft te betalen.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:52

hoi mischien domme vraag hoor maar ik weet dat mijn fjordenbeest 185 heeft als deken maat

maar nou zit ik bij everline te kijken voor een deken en daar hebben ze hele andere maten HELP ik voel me heel dom

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:00

moet je kijken naar de stokmaat etc..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:02

nathalie25 schreef:
hoi mischien domme vraag hoor maar ik weet dat mijn fjordenbeest 185 heeft als deken maat

maar nou zit ik bij everline te kijken voor een deken en daar hebben ze hele andere maten HELP ik voel me heel dom

ondermaat 185 is rugmaat 135.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:56

wanneer leggen jullie het deken op? 28 februari ga ik naar een beurs in gent en hoop er daar eentje te vinden, zoniet ga ik 's avonds nog bij kerckhaert eentje kopen zodat ze eind februari onder de deken kan. Of is dit al te laat? Zyta der manen zijn al zo lang als haar hals, allé, de helft toch. De onderste helft heeft ze afgeschuurd en die zijn nu een 10 a 15cm lang.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:38

tamary schreef:
nathalie25 schreef:

ondermaat 185 is rugmaat 135.

super dank je wel dat wou ik ff weten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:47

chipieke schreef:
wanneer leggen jullie het deken op? 28 februari ga ik naar een beurs in gent en hoop er daar eentje te vinden, zoniet ga ik 's avonds nog bij kerckhaert eentje kopen zodat ze eind februari onder de deken kan. Of is dit al te laat? Zyta der manen zijn al zo lang als haar hals, allé, de helft toch. De onderste helft heeft ze afgeschuurd en die zijn nu een 10 a 15cm lang.

je moet niet kijken naar de datum, maar naar het weer. als het rond de 10 graden wordt zijn die klerebeestjes weer actief dacht ik, dus dan moet de deken er op...

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:51

oo laten we hopen dat het nog een paar goede weken koud blijft!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:19

haha, beetsjes blij,maar ik ben onderhand wel zat van die sneeuw prut hoor

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:36

haha, ik vind het helemaal niet erg dit weer.
Laat het nog maar lekker even duren.
Als mijn pony blij is, ben ik ook blij :D