[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:47

isaja schreef:
De pus moet eruit, anders even da bellen die snijdt hem open en dan kan het eruit lopen en met een antibiotica kan het met een paar dagen beter worden.
Heb je zijn temperatuur opgemeten?

Hij heeft momenteel al een antibioticakuur. Nu de 4e week.
Maandag moet ik sowieso bellen om de da langs te laten komen voor controle. Hij heeft de afgelopen 2 x zijn temperatuur gemeten en deze was goed.
De pus komt er wel uit want de wond is nog open. Maar omdat die korst los hangt dacht ik misschien beter als deze weg is.. Maar zal t dan wel even aan da vragen maandag

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:39

Allereerst excuus dat ik niet kan reageren op jullie vragen.
Ik ben namelijk het 'zoveelste' leek op castratie gebied.
Wel erg interessant om jullie verhalen te lezen.

Mijn 'vraag' / verhaal ishet volgende.
Wij hebben een drie jarige hengst pony.
Hij is mak, staat lekker in de wei (merries een kamp ernaast).
Vertoont (nog) weinig hengsten gedrag naar hen.
Echter.
Hij begint nu wel naar ons te slaan met zijn voorbenen.
De bedoeling is dat hij nadat hij goed bereden is, leuk mee kan op buitenritjes.
Maar wat vinden jullie?
Als hij nu al begint te slaan, (wel echt gericht.. niet per ongeluk)... is dan een castratie de overweging waard?
Of is het zonde om een paard, wat wel lekker buiten kan staan (tot nu toe, kan natuurlijk nog veranderen)
Het is echt moeilijk!
Ik lees met jullie verhalen mee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:35

ni_ne schreef:

Echter.
De bedoeling is dat hij nadat hij goed bereden is, leuk mee kan op buitenritjes.
Maar wat vinden jullie?
Als hij nu al begint te slaan, (wel echt gericht.. niet per ongeluk)... is dan een castratie de overweging waard?
Of is het zonde om een paard, wat wel lekker buiten kan staan (tot nu toe, kan natuurlijk nog veranderen)
Het is echt moeilijk!

wat is de extra waarde om hem hengst te houden? willen jullie ermee gaan dekken? keuringen?
zoniet? lekker castreren ;)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:44

Aletha schreef:
isaja schreef:
De pus moet eruit, anders even da bellen die snijdt hem open en dan kan het eruit lopen en met een antibiotica kan het met een paar dagen beter worden.
Heb je zijn temperatuur opgemeten?

Hij heeft momenteel al een antibioticakuur. Nu de 4e week.
Maandag moet ik sowieso bellen om de da langs te laten komen voor controle. Hij heeft de afgelopen 2 x zijn temperatuur gemeten en deze was goed.
De pus komt er wel uit want de wond is nog open. Maar omdat die korst los hangt dacht ik misschien beter als deze weg is.. Maar zal t dan wel even aan da vragen maandag

Als hij geen koorts heeft en het er uit blijft lopen is het goed. Alle troep moet er uit. En het is dus beter dat de wond los blijft. Ik dacht ook twee dagen na de castratie wat is dat nou. beetje doorzichtig bloed en vocht maar dat is alleen maar beter werd me verteld. Gewoon goed tempratuur in de gaten houden. En ze moeten goed blijven eten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:40

ni_ne schreef:

Echter.
Maar wat vinden jullie?
Het is echt moeilijk!

als het de bedoeling is dat ie lekker braaf zijn buitenritjes moet maken zou ik hem
lekker castreren. waarom wachten tot het fout gaat?

Lab_iris

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:40

ik heb een vraagje.. ik heb van mijn dierenarts gehoord dat er 6 weken op staat na het castreren dat hij nog vruchtbaar blijft.

Omdat hij nu nog appart staat en vanaf de 7e aankomende maand naar een nieuwe stal gaat, en hij daar samen met andere merries in t land komt, wil ik wel zeker weten dat hij niet vruchtbaar is ( dat is dan 7 weken na castratie ).

Omdat ik meerdere dingen lees hier en op andere sites ( zelfs nog na 5 maanden vruchtbaar!?!? ) ben ik erg bang hem bij de anderen in te zetten aangezien dat niet mijn merries zijn.. mocht hij mijn eigen merrie wel dekken heb ik daar opzich geen grote problemen mee, maar anderen zullen er niet blij mee zijn.

Dus nu de vraag.. wat jullie hebben gehoord van jullie castreur/dierenarts? ( en niet verhalen via via oid. maar echt van degene die jou paard heeft gecastreerd..) het is trouwens een jonge C pony van 2 jaar die nog nooit gedekt heeft.. misschien dat dat ook wat verschil geeft? en het castreren is op het land, open, liggend gebeurd. Door de dierenarts ( kennemerland )

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:50

ik weet niet hoe je een album op mijnalbum.nl kan laten zien aan andere mensen? maar hier staan alle fotos van mn operatie in, tiptop elke stap gefotografeerd.

http://www.mijnalbum.nl/Album=HZCQJETN

mocht je het niet kunnen openen graag melden..

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:47

Op welke leeftijd van een hengst beginnen de ballen eigenlijk in te dalen?

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:20

bij mijne dacht ik rond 1 jaar .. weet t niet precies.. weet ook niet wat t normale is.. is dacht ik erg wisselend

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:00

mijn jaarling had na de geboorte al hangen,mijn andere hengstveulen die ik in 1991 gefokt had ook al,toen vroegen ze aan de dierenarts of dat normaal is, zo"n klokkenspel na de geboorte meteen al :D
maar er staat bij ons een tweejarige die helemaal niets heeft hangen en ook niet voelbaar!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:01

Ok, verschilt dus heel erg per paard. Ik heb bij Armani nog niks zien hangen, maar heb nog niet gevoeld, dus dat zou ik niet weten :P.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 02:02

Lab_iris schreef:
ik heb een vraagje.. ik heb van mijn dierenarts gehoord dat er 6 weken op staat na het castreren dat hij nog vruchtbaar blijft.

Omdat hij nu nog appart staat en vanaf de 7e aankomende maand naar een nieuwe stal gaat, en hij daar samen met andere merries in t land komt, wil ik wel zeker weten dat hij niet vruchtbaar is ( dat is dan 7 weken na castratie ).

Omdat ik meerdere dingen lees hier en op andere sites ( zelfs nog na 5 maanden vruchtbaar!?!? ) ben ik erg bang hem bij de anderen in te zetten aangezien dat niet mijn merries zijn.. mocht hij mijn eigen merrie wel dekken heb ik daar opzich geen grote problemen mee, maar anderen zullen er niet blij mee zijn.

Dus nu de vraag.. wat jullie hebben gehoord van jullie castreur/dierenarts? ( en niet verhalen via via oid. maar echt van degene die jou paard heeft gecastreerd..) het is trouwens een jonge C pony van 2 jaar die nog nooit gedekt heeft.. misschien dat dat ook wat verschil geeft? en het castreren is op het land, open, liggend gebeurd. Door de dierenarts ( kennemerland )

zoals je al zei, hier word daar heel verschillend over gedacht.
als jou da zegt 7weken dan kun je hem wel aansprakelijk stellen lijkt mij als het fout gaat.
7weken lijkt me wel veilig hooor

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:32

ja inderdaad maar dat vind ik dus zo eng.. ze zeiden 6 weken, t is dan net 7 weken.. maar mocht t wel fout gaan.. ik heb geen bewijs dat hun zeiden 6 weken...

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:36

dan alleen bij ruinen inzetten als je het zo eng vind.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:36

Ik heb mijn paard voor dikke 3 weken terug liggend laten castreren. Is super gegaan!!!
Hoe lang hield bij jullie het hengsten gedrag aan???

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:11

Lab_iris schreef:
ja inderdaad maar dat vind ik dus zo eng.. ze zeiden 6 weken, t is dan net 7 weken.. maar mocht t wel fout gaan.. ik heb geen bewijs dat hun zeiden 6 weken...

altijd om een papier vragen
zo heb ik dus dat papier waarop staat 2 weken
nou ik claim wel hoor als blijkt dat het niet zo is :Y)

paardje is nu 4 weken geleden gecastreerd, merkte 2 weken geleden al niks meer van hengstengedrag

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:39

Morgen is mijn tinker aan de beurt. In juli wordt hij 2 en hij kon altijd bij een ruin staan, die 2 zijn dikke maatjes met elkaar. Helaas verhuist die ruin einde van de maand dus dat zou betekenen dat hij alleen moet staan dus besloten om maar voor een castratie te gaan.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:44

[/quote]
altijd om een papier vragen
zo heb ik dus dat papier waarop staat 2 weken
nou ik claim wel hoor als blijkt dat het niet zo is :Y)

machnix is nu 4 weken geleden gecastreerd, merkte 2 weken geleden al niks meer van hengstengedrag[/quote]

heb je het papier al weergevonden dan?
ik ben namelijk nog steeds zeer benieuwd.

mijn DA zij 8 wk,
ma de natuur kan soms rare dingen doen, ik pas daarom wel op hij staat nog steeds alleen.
het is nu 8 wk geleden,
de kosten vielen mij er mee, hij is liggend in de kliniek gecastreerd en een verblijf van drie dagen.
dit heeft mij 190 euro gekost.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:38

ik moet mijn vriend even vragen, papier heb ik inmiddels wel gevonden ja (zat in zijn paspoort) maar nu nog scannent krijgen :P
ik heb geen idee hoe dat ding werkt (multifunctioneel ding)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:55

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:45

mijn hengst is 30 april gecastreerd en die zou ik zelf tot 3 maanden na de castratie niet bij een merrie in de buurt willen hebben.

De meningen zijn zo verschillend, dat ik voor het uiterste zou kiezen. Hier hoor ik zelfs 2 weken vallen, tegen mij is altijd gezegd en dat lees je ook in de meeste verhalen 8 - 12 weken, dan ga ik uit van het langste termijn, zekerheid voor alles.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:59

nanning: je hoort het niet alleen, ik heb inmiddels ook ingescand en hier de link gegeven ;)
dit is namelijk het papier wat ik van de kliniek kreeg :j

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:04

Ik laat mijn hengsten niet castreren! :n

Behalve als het TE word ;)

heb ze gekocht als hengst en wil ze ook zo houden :j

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:25

@ikdoemaarwat, ik schrijf ook niet, dat het niet zo is en heb jouw link inderdaad gezien, maar ik zou dat risico niet nemen.

Mijn hengst is 3 jaar, nooit gedekt en altijd heel relaxed geweest, ik zou het risico dan niet nemen, dat ie na zijn castratie alsnog kan gaan dekken, aldan niet met of zonder resultaat.

En waarom niet even wat langer wachten om je net gecastreerde ruin in een groep bij merrie's te zetten, daarna kan ie overal bij zonder risico's.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:26

in sommige gevallen zou je kunnen wachten
bij mij was het toen van belang of hij mee kon de kudde in
anders had hij alleen moeten staan....