Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:13

Onne wat naar allemaal... Fijn dat je hem via de camera een beetje in de gaten kunt houden. Evita haar vriendinnetje haar hart was op het laatst ook zo slecht (door een andere oorzaak) dat ze niet meer zelf overeind kwam als ze was gaan liggen, zo naar om te zien.. Heel veel sterkte.

Ook sterkte met Petertje, hopelijk gaat het weer wat beter met 1 mg per dag.

Tinne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:47

Onne, dat is naar... Wat zegt je DA er verder over?
Wel fijn iig dat je hem via de camera goed in de gaten kunt houden :(:) .

En Petertje ook weer terug naar 1mg per dag... Hopelijk gaat het snel beter met hem :(:) .

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:59

Tja wat zegt de DA erover, prognose is niet zo goed.
Kan wel me hem naar Utrecht gaan , om z'n hart verder na te laten kijken.
Maar hoe gaat hij hierop reageren qua stress en zo, hij mankeert natuurlijk best wel wat, en stress is wat ik zoveel mogelijk probeer te vermijden.
Hoe hart het ook klinkt, we hebben besloten om dit niet te doen.
Ook bang dat hij dat , niet gaat redden en wat heb ik dan, misschien geen paard meer.
Tinne, hoop dat peter weer snel opknapt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:22

Onne heeft veel sterkte, wat een lastige beslissing wat moet je wel of niet doen.
Probeer hem zo lang mogelijk te laten genieten en jij van hem natuurlijk, en je weet vaak wel wanneer het echt genoeg is gewest

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:38

Onne, ik zou ook niet meer met hem naar Utrecht gaan. Het klinkt heel hard, maar hoe ver moet je gaan? Ik kan me voorstellen dat je hem dat wilt besparen, je weet ook niet idd in hoeverre hij op de stress zal reageren. Ik had het in jouw geval ook niet gedaan.
En ik sluit me aan bij Rumay, probeer hem en jezelf zo lang mogelijk te laten genieten.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:00

Zo goed als het laatst hier in het topic ging, zoveel slechte dingen lees ik deze week...

Hier gaat het ook niet zo lekker. Ivanka is van de week ook gevallen, ze stond te slapen en heb er al vaker op staan kijken dat ze om leek te vallen en zich dan net op tijd corrigeerde. Maar van de week dus niet, ze ging gewoon omver. Bleef even liggen en kwam toen weer overeind.
Sinds vandaag loopt ze opeens niet goed meer. Het afgelopen jaar had ze rechtsachter al wat last van kramperigheid als ze naar de smid moest bijv., maar nu lijkt het of dat opeens erger is geworden? Ze zwaait met haar been naar buiten en zet 'm ook raar neer. Als ze dan eenmaal op gang is, dan gaat het wel redelijk.
Heb er een filmpje van:
Afbeelding
Zien jullie ook wat ik bedoel? Verder is het been ook niet dik en er is niks wat warm aanvoelt, haar hoef ook niet.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:07

Sterkte meiden! Wat een narigheid allemaal!

Hier gaat het sinds 3 weken ook weer minder goed, ab poeder eerst verhoogd maar gaan nu maar weer AB injecteren, 10 dagen.
Ook hier speelt het regelmatig door ons hoofd; hoe ver gaan we nog. Heb dat eerder ook al eens ter sprake gebracht. Maar mijn gevoel zegt ook dat ik het wel ga weten als het echt genoeg is geweest. Zolang we haar nog kunnen helpen zonder dat het een te grote belasting voor haar wordt en ze nog vrolijk is houden we de moed er nog in!

Onne, Lappie en Tinne veel sterkte, wijsheid en moed!
Laatst bijgewerkt door Sylvia80 op 24-04-09 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:09

hoi tinne, zie het duidelijk inderdaad, jeetje wat vreemd! Zou niet kunnen zeggen wat het is, lijkt zo niet echt door pijn veroorzaakt maar meer een rare coördinatie, of is het wel pijnlijk?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:13

He gets Sylvia, volgens mij hebben jullie nog niet eens kunnen stoppen met de AB of wel? :(:) Wat sneu zeg.
Ik denk ook dat je weet wanneer het genoeg is, alleen vraag ik me ook wel eens af waar mijn grens is (hoewel die nu nog niet is bereikt, dat weet ik zeker).

Ja, ik weet het eigenlijk niet of het pijnlijk is. De eerste paar passen krijg ik wel de indruk dat het pijnlijk is, maar als ze eenmaal op gang is, dan loopt ze ook gelijk wat beter. Maar ik heb wel de indruk dat ze er 'last' van heeft, normaal loopt ze bij wijze van flierefluitend door de wei, lekker koppie laag en oortjes naar voor. Nu doet ze dat niet, maar in de wei loopt ze ook gewoon en het maakt haar weinig uit dat ze nu wat langzamer is dan de rest.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:17

Tinne het lijkt net alsof er niet zo heel veel controle meer is over dat been bij het naar voren stappen, alsof er ergens aan een spier wordt getrokken en dat het been daarom iets naar buiten zwaait.
En dat vallen is natuurlijk ook niet goed dat betekend toch geen controle.

Onne hoe gaat het bij jou?

En vervelend dat je Petertje weer AB moet spuitenhoop dat het helpt.

HE kom op allemaal het ging zo goed ;(

Durf niet meer te schrijven als het goed gaat met Rava :o

Sterkte allemaal met VA en beslissingen nemen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:27

Rumay, het is toch alleen maar hartstikke fijn dat het goed gaat bij jou? Zeker melden hoor, houd de moed erin voor ons allemaal ;) .

Ik vind het idd ook een coördinatieprobleem.. Van de week komt de DA voor Aidan's sarcoïd, als het dan nog is, dan zullen we eens gaan overleggen wat we hiermee gaan doen. Ben alleen bang dat er niet veel aan te doen is?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:55

Lijkt wel of de knie op slot zit?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:53

Bij Onne zit ook wel een vertraging in z'n rechter achter been.
Je ziet het b.v als hij weer zijn stal in gaat , dat lijk het erop dat hij niet goed de afstand in kan schatten.
Het is er niet als hij een poosje heeft buiten gelopen.
Moet wel zeggen dat Onne wel af en toe ook wel een soort van probleem heeft , net alsof hij lijkt om te vallen achter maar dat zijn zich wel weet staande te houden.
Voor nu is hij niet meer gevallen gelukkig.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:18

Hoi,

Even een vraag, hoe kan ik de magnesium ook geven? dus zonder dat ik het over zijn voer moet geven.
Onne laat de laatste paar dagen wat voer liggen.
Kan ik het misschien met wat water of zo megen en dat in zijn mond spuiten

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:33

in een holletje in een appel misschien of mengen met appelmoes? Ik heb ab-poeder ook wel geprobeerd met water te mengen en dan middels spuit in mond te geven maar werd best wel rotzooitje

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:14

Met appelmoes in een grote spuit direct in de mond gaat het beste is mijn ervaring en dan niet erg veel appelmoes maar net genoeg, wel goed mengen de magnesium en appelmoes.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:42

In het verleden gaf ik poeders ook altijd zo, maar ik wist niet of dat met magnesium ook kon, ga het proberen, bedankt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:44

Onne: Ik denk inderdaad dat je het met water beetje kan mengen en met spuit kan geven. Er zijn ook speciale magnesiumspuiten, maar dat is meer ter kalmering..

Als ik/wij willy niet goed bijhoudt, dan gaat hij tijdens het longeren ook door een van zijn achterbenen en soms dus meerdere keren alsof hij zichzelf een beetje vergeet, dat is toch iets van kracht en coördinatie. Dan weet ik dat ik hem te weinig bij houdt, hij doet het het beste als wij hem elke dag 15 tot 20 minuten longeren voornamelijk stap en draf. Als ik dan een paar dagen oversla omdat hij ook veel met onze kleintjes speelt en draaft en draait en hij voor mijn gevoel daarmee genoeg beweging krijgt, dan is het toch weer erger! Ondanks dat hij dan echt in de weer is en overdag dus in de wei loopt...

Dus wij zijn toch maar weer aan het proberen elke dag in ieder geval stap (en evt draf) aan het werk te gaan en op lekkere dagen ook galop werk. Ik ga wel door als hij zich achter verstapt, want voor mij is dat het teken dat hij slapper is geworden en meer nodig heeft. Elke keer dat ik dan weer longeer, wordt het per dag weer beter. Gisteren met 2 balkjes aan de slag, eerst in stap en daarna draf. Hij kwam helemaal los en vond het heerlijk, ging tussendoor galloperen, terug naar draf en er weer overheen. Echt fijn gezicht. Gisteren zakte hij ook een keer flink door linksachter maar hij wil zelf graag verder lopen en werken daarna.
Vandaag heeft hij lekker onder de man met de baas gewerkt. Daar geniet ie ook altijd van.

Sylvia: wat naar dat je maar niet van de antibiotica af komt joh!

Tinne: Ziet er inderdaad een beetje vreemd uit, een beetje alsof het op slot zit inderdaad. Kan ze het voetje wel goed geven en knakt er dan misschien wat? Het ziet er echt een beetje "op slot" uit.
Ik zou haar wel lekker in beweging houden, rustig aan, en kijken of het daar ook iets losser door wordt of weer krachtiger. Want rust roest in ieder geval.

Sterkte allemaal. En hopelijk knappen ze snel weer wat op.
Friski, de pony die bij ons op stal stond en die ook 1 keer in dit topic is aangemeld, is donderdag ingeslapen. Ze was weer hoefbevangen en stond steeds op 3 benen.

Vaarwel lieve kleine Friski, je was een lieve, pittige buurvrouw voor Whiz toen hij nog naast haar in een box stond, zijn eerste eigen kleine vriendinnetje.
;( |(

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:34

Gister met Rava een buitenrit in de regen gemaakt en mevrouw bepaalde de route alleen bij 2 shetlanders vond ze het genoeg geweest en ging ze de shettie's uitgebreid begroeten, de muts.
Toen maar weer terug en ineens had ik zoiets van, meestal geven we haar haar zin als ze niet echt wil draven of als ze een beetje lastig loopt.
Gister was ik dat een beetje zat en we zijn een extra rondje gegaan in een flinke draf (11 km per uur volgens mijn fiets) en het eerste stukje is een beetje verzet maar daarna ging het lekker en liep ze goed door }> . Alleen is ze dan wel erg bezweet aan het eind ook al stappen we het laatste stuk rustig.
Ik moet dan altijd haar benen afspoelen tot de oksels en de achterbenen tot op de billen en als je ziet hoeveel zweet eraf komt echt behoorlijk. Zal eens foto maken ervoor en erna.

Ik vroeg me al eerder af zou ik haar iets extra's moeten geven hiervoor??
Ze krijgt sinds kort vitamine E en seleen en glucosamine(geerfd van de pony van een vriendin die zeer plotseling dood ging aan een gescheurde milt) en ik probeer dit, en kijken of ik verbetering zie.

Rava staat niet op ijzers omdat ze hier niet op kan lopen maar ik heb wel hoefschoenen voor haar(alleen voorhoeven) en de eerste meter struikeld ze een keer en daarna gaat dit prima, ze zakt eigenlijk nooit door haar benen terwijl ik vrij onregelmatig rij of haar beweging geef. Ik probeer om de dag haar te laten bewegen maar soms lukt dit gewoon niet, en vanaf 1 mei komt haar zoon vlakbij te staan en zal ik daar ook mee gaan beginnen.
Gelukkig staat ze met Jansen(shetlander) iedere dag buiten van 's morgens 7 tot 's avonds 9 uur en Jansen is een ondeugende shet en die laat haar gelukkig ook bewegen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:42

Als ik Ivanka AB moet geven meng ik de AB met appelmoes en water en dat stop ik in een spuit. Moet je niet te dik maken, anders krijg je het niet uit de spuit en niet de dun, want dan loopt het de mond weer uit :+ .

Fargo, wat sneu van Friski... Hoefbevangenheid is toch ook altijd zo'n ellende :(:) . Sterkte voor jou en de eigenaren! :(:)

Ik durf Ivanka nu niet echt beweging te geven, wil eerst even de DA laten kijken waar het vandaan komt. Want de knie zit niet op slot, ze kan gewoon een voetje geven bijv. Als ik zeker weet dat het geen kwaad kan, dan ga ik haar denk ik wat meer onder de man stappen, longeren is geen optie bij haar... daar is Ivanka volgens mij allergisch voor :+ . Haha... In die 7 jaar dat ik haar nu heb nog op geen enkele manier longeren kunnen ontdekken dat het lijkt alsof ze er iets aan vindt :)) .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:32

Heel veel sterkte met alle vervelende kwalen :(:)
Als ik dat zo lees mag ik echt in mijn handjes knijpen van geluk.
Ondanks de cushing en haar 29jaar loopt Warina nog als een trein. Minimaal 4 dagen per week onder de man.
Moet wel zeggen dat zij longeren ook geen hol aan vind ;)
Ze gaat veel liever los in de bak oid.

Dit filmpje vond ik net toevallig... volgens mij een jaar oud.
Maar ook 28 zou je haar daar niet geven :D
http://s16.photobucket.com/albums/b26/c ... 007027.flv

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:15

Willy heeft ook altijd schijt gehad aan longeren, maar nu houd ie toch wel van zijn powerwalks (en inmiddels zijn drafsessies). Toen hij erg slecht was wandelden we aan de hand in de bak of lieten hem stappen in de longeerbak en probeerden hem echt door te laten stappen want hij was toen ook echt slap achter met struikel/zwik acties.
En met elastieken of bijzet vond hij het op een gegeven moment wel stoer om dan goed te gaan lopen. En balkjes ach dat maakt het leven toch een stuk leuker en interessanter. En aanmoedigen en erg prijzen DAT vindt hij pas echt interessant.

En toen het zo slecht ging met hem was het ook geen keuze of hij het wel of niet leuk zou vinden maar dat hij het gewoon nodig had, je moest toch wat om hem aan te laten sterken en met het wandelen ging hij achter je aan slenteren en vaak stil staan. We MOESTEN gewoon iets verzinnen en dat kon bijv maar 5 of 10 minuutjes longeren zijn en daarbij proberen om hem zo goed mogelijk door te laten stappen. En aangezien hij toen paniekaanvallen had en dus omviel en toevallen had, werd hij niet bereden want dat was absoluut niet veilig toen en leek er ook nooit meer van te gaan komen!!! Van lieverlee is hij het eigenlijk nog wel leuk gaan vinden of in ieder geval een fijne "workout", want hij werd er wel sterker van. Het grappige was dat hij soms zelfs in zijn eentje nog een rondje of meer!! aan het stappen was/is als jij je zweep al opgeborgen had. We longeren hem wel altijd los.
En inmiddels kan hij gelukkig al weer goed en veilig bereden worden maar elke dag rijden is voor hem te zwaar en 15 min longeren is goed in te passen. En als hij lekker gaat per dag uit te breiden als dat zo uit komt.

Zonder banketstaaf te willen zijn gaat het bij cushing paarden natuurlijk toch om een stukje basisconditie onderhouden dat is voor hun van levensbelang en dat lukt met longeren echt het beste of ze dat nu leuk vinden of niet. En het is wel onbelaste arbeid in ieder geval. ;) :o

Tinne: ik kan me wel voorstellen dat je eerst even zeker wilt weten dat het veilig is om wat met Ivanka te doen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:50

Hoe is het nu? Al een beetje verbetering hier?
Willy was gisteren ook weer een beetje slapjes en stijfjes, ongetwijfeld van de koude dag en de regen. Dus toch maar even aan de slag gegaan en na wat stap en drafwerk was hij duidelijk losser en voelde hij zich ook fitter.
Vandaag heeft Martin hem gelongeerd en volgens hem ging het wel redelijk goed. Ik vind het wel erg vervelend dat het nu zo wisselend weer is, want daar hebben onze paardjes toch extra last van zeker als ze natregenen en koud worden. Hoop dat het bij jullie ook de goede kant weer opgaat.
Tinne: heb je al wat van DA gehoord over Ivanka? Ik hoop dat het al weer wat beter met haar gaat?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:49

Allereerst; Rumay, gefeliciteerd!!

Met Ivanka gaat het eigenlijk weer wel goed nu, zie er eigenlijk niks meer aan nu :) . Heb de DA ook nog niet gesproken, Aidan heeft een sarcoïd en gaat behandeld worden met de Liverpoolcrème, maar dat goedje moet speciaal gemaakt worden in Londen en is nu onderweg naar hier. Heb de DA ook nog niet speciaal voor Ivanka gebeld, omdat het nu ook weer een heel stuk beter gaat. Dus even hopen dat het zo goed blijft gaan!!
Kan merken dat ze weer beter in haar vel zit, nu laat ze mijn pony ook weer in haar buurt komen. Op een of andere manier wil ze haar niet in haar buurt hebben als ze niet lekker gaat.

Nog een foto van gisteren:
Afbeelding
Lijkt alsof ze nog heel dik in haar haar zit. Is ook wel zo, maar er is al een berg haar vanaf iig :) .

En ik weet het, deze hoort hier niet helemaal... Maar ben zo trots op mijn 3,5jarige bink :+:
Afbeelding
Mijn mannetjes Ivanka :) .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:29

Tinne dank je wel en wel dubbel ook zowel voor mij als voor Rumay, ja Rava haar zoon is ook jarig dat was 4 jaar terug een pracht cadeau. ;)

Blij te lezen dat het beter gaat met Ivanka echt fijn. :D