[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:49

Lieve mensen,
Neem mij aub niet kwalijk dat ik niet alle 69 pagina's heb gelezen..
Ik ben na 20 pagina's even gestopt... (en misschien is dit al gemeld, dan dubbel zoveel excuses)
Heeft iemand van jullie wel eens Clindacutinzalf van de dierenarts geprobeerd??
Dit kreeg ik nl van de dierenarts toen ik mijn paard terughaalde van de kliniek (nadat hij een weekje aan het infuus had gestaan)
met een vreselijk dik korsterig been...
Mijn paard had jaar daarvoor ook enige keren mok gehad, maar was toch al tijdje mokvrij toen ik hem daar bracht...
Deze zalf heeft ons super geholpen, en ik moet zeggen dat ik het snel weer pak als ik een korstje oid zie...
Voor staartschuren gebruik ik meestal kerato-teershampoo en daarna smeer ik er viatop-gel op.. Viatop verkoeld/verdoofd..
Beide smeerseltjes haal ik bij de dierenarts...
Wat de ingredienten zijn, kan ik je niet melden zo van achter mn pc..
Wel dat clindacutin ong €25,00 kost en viatop ongv €29,95 kost...
Ik heb hier enorm veel profijt van, en ik ben heus wel van mening dat het oppervlakkig behandelen van mok/rasp
geen garantie geeft dat het ook wegblijft, maar voorlopig ben ik erg blij met deze middeltjes...

Maarrrrr, het beste middel blijft het gene waar jouw paard door geneest...
Dus daarom vond ik het toch noodzakelijk om het jullie te melden..
Ik hoop dat jullie er ook profijt van hebben...
Want we hopen altijd dat die korsten-ellende opgelost kan worden, maar soms is het al fijn om de boel onder controle te kunnen hebben...
Lieve mensjes, sterkte een ieder met het korsten probleem, ik ga morgen verder lezen!!

Lieve groetjes Rascha

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:04

Rascha, dank voor je aanvulling; alle tips zijn welkom!

@2misty2: Moet je dan 3 dagen EN met betadine EN met Sebacil? Da's beetje niet nodig, zeg maar. Alleen Sebacil doodt de beestjes, betadine doet dat niet.
Ik moest het idd ook 3 dagen achtereen van de DA en daarna 4 weken 1 x in de week en daarna om de 4 weken herhalen, puur preventief. Raad ik jou ook aan!

Het zure is alleen, dat je het niet uit mag spoelen, dus als het dag vriest, ben ik er niet zo'n voorstenader van. Zeker niet, omdat het hele been zeikesnat gemaakt moet worden. Ik doe het daarom dan voor ik ga rijden; dan rijdt ze haar been daarna warm, zeg maar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:45

elke dag met sebacil is onzin, 1 keer doen en dan met een week weer.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:45

Hallo, Ik heb begrepen dat je mok ook kunt bestijden/voorkomen door weerstand te verhogen. Kan dit gewoon met echinacea druppels? zoja, hoeveel en hoevaak?

Alvast bedankt

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:34

Jaan81,nee betadine was bij mij eenmalig.Even goed wassen alle mest enz uit de sokken.Nu behandel ik alleen nog maar met sebacil.Ik zal even je schema opschrijven van behandelen dat is wel erg handig.Ben er namelijk zelf niet zo bekend mee.

Edit: Nogmaals bedankt!!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:55

Voor alle paarden met mok, hiermee gegarandeerd weg te krijgen!

Bij alle paarden met mok die ik ken die hiermee behandeld zijn, is het weg gegaan binnen 2 weken!

Mok wordt veroorzaakt door mijt, het ene paard is hiervoor gevoeliger dan de ander. Die mijt gaat niet weg met mokzalf, het sluit de huid af waardoor de wondjes die ontstaan niet goed kunnen luchten waardoor er ontsteking komt. Betadine zorgt voor een goede ontsmetting, maar mijt is geen bacterie, dus werkt alleen maar ontsmettend voor de wondjes.

Behandeling met Beaphar anti vlooien shampoo:
Antivlooien shampoo van Beaphar (gewoon te halen bij de de dierenwinkel). de aangedane plekken goed wassen met de shampoo, enige minuten laten intrekken, de losse korstjes afwrijven (NIET KRABBEN!) en weer uitspoelen.
de mijt wordt uitgeroeid, komende dagen alleen de losse korstjes wegborstelen (niet loskrabben) verder niks doen!
Na 2 weken is de mok weg en anders sterk gereduceerd. Als er nog wel wat zit, nog een keertje behandelen.

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:06

Jena_8 ik heb nog nooit zulke onzin gehoord! Rap wordt verooraakt door mijt. Mok komt van binnenuit en ontstaat doordat de afvalstoffen uit het lichaam niet verwerkt kunnen worden en naar buiten breken via de benen. Voeding en inwendige reiniging helpen. Van buitenaf kun je behandelen tot je een ons weegt. Ga me even niet vertellen hoe het zit, ik ben verdomme al 8 jaar bezig.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:17

sorry, ik geloof niet dat ik je heb aangevallen of enigszins heb beledigd Caira.

Ik geloof best dat de weerstand van een paard er heel wat mee te maken heeft. maar als dat goed zou zijn, zal het paard in 1e instantie geen mok krijgen?
Ik vind het enigszins wel beledigend dat je mij op deze toon aanspreekt, omdat ik zelf uit eigen ervaring heb meegemaakt dat dit spul erg goed werkt, en jij mij hierop tegenspreek en eigenlijk daarmee beweerd dat ik lieg.

Dat je beweerd dat mok niet wordt veroorzaakt door mijt, begrijp ik helemaal niet, er zijn genoeg wetenschappelijke documenten die het tegendeel bewijzen.

Ik respecteer jou remedie, ik hoop dat jij dat ook voor mij doet. Ik gun alle mokpatienten immers ook een genezing en behelsen we het zelfde doel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:19

Na 5 dierenartsen, 2 homeopaten en minstens 30 produkten, sorry dan kom je er bij mij niet mee weg dat jij HET wondermiddel hebt. Zoals ik al zei: mok wordt niet veroorzaakt door mijt, dit is rap/rasp. En ja dat is vrij eenvoudig te behandelen met sebacil of andere anti mijt middelen. Was het maar zo simpel.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:24

blijkbaar is het zo simpel ja, er leiden meerder wegen naar rome....(misschien zitten in cebacil ook wel de zelfde werkzame stoffen?)
Jammer dat je dit spul niet voor die 5 dierenartsen, 2 homeopaten en minstens 30 produkten hebt gevonden dan was je paard er 8 jaar eerder afgeweest.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:28

echt geloof me, ik zit hier te vloeken achter de computer. wie ben jij in godesnaam Het is niet zomaar iets waar deze paarden aan lijden. Ik wil je ook van harte uitnodigen als ik weer eens sta te huilen omdat ik me zo machteloos voel, of nadat ik er weer achter ben dat het zoveelste medicijn niet helpt. Ik zou alles wat ik heb willen geven om te zorgen dat Irish niet zoveel jeuk heeft en gewoon weer 4 droge benen heeft. Geloof me na 8 jaar aanmodderen word je vanzelf hopeloos hoor. Dus aangezien jij de wijsheid in pacht hebt: kom langs en los het op, maar de eventuele consequenties zijn dan ook voor jou.

Als het zo simpel was dat het via de buitenkant opgelost kon worden, ga je gang. Los je dan ook gelijk de leverproblemen
( die volgens de da de oorzaak zijn van deze mok) even op?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:47

Lieve Caira, Ik wens je de beste oplossing, en voor zover ik weet helpt dit middel werkelijk tegen mok, anders zou ik het hier niet neerzetten. Ik ben in geen wijze verbonden met de fabrikant van dit middel, dus heb geen reden om het anders zo te promoten.

Maar nu je begint over leverproblemen denk ik direct aan het volgende:

Ik weet niet in hoeverre het wetenschappelijk is aangetoond dat je paard echt iets aan de lever mankeert? maar als hij werkelijk een leveraandoening heeft, kan het paard al snel slecht tegen de zon. Paarden met een leveraandoening verbranden dan op vooral de witte delen zoals neus en witte voeten. Als dit werkelijk het geval is, heeft jou probleem niks te maken met mok of rasp.

Dit komt meestal voor bij paarden die giftige planten hebben gegeten. Meestal is dit een onomkeerbare aandoening, en de symptomen lijken veel om die van mok en rasp.

vertel mij niet dat ik onzin verklaar, want ik heb zo ook mijn ervaring en kennis opgedaan...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:55

Jup ook dit heeft mijn merrie. Haar lever werkt nog voor zo'n 20%, het heeft niets te maken met niet tegen de zon kunnen. Het heeft te maken met de hoeveelheid fructaan/ eiwitten in het gras. Deze zorgen ervoor dat de witte plekken opzwellen en zelfs kunnen verbranden. Maar ENKEL op bemest land met een teveel aan eiwitten, op onbemest land is er geen probleem, in elk geval niet bij mijn merrie.

Mok is een verzamelnaam voor veel dingen, rasp en rap wordt daar (on)terecht ook vaak onder geschaard. Mijn merrie en veel andere Irish cobs(kijk maar eens in het subforum) hebben al snel een teveel aan eiwitten en afvalstoffen binnen. Dit uit zich in de benen. Ook dit wordt mok genoemd. Heeft werkelijk niets met mijt te maken, vandaar dat ik me ook druk maak als jij zegt alle mok te kunnen genezen hiermee. Nee je kunt hiermee de mijt weghalen, dus enkel de rap die van buitenaf veroorzaakt wordt. Mok die vanbinnenuit ontstaat heeft werkelijk niets aan dit middel, kan het juist verergeren door de chemische bestanddelen van het middel.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:11

je kan mij blijven vertellen dat het niet werkt, maar ik weet wel anders. Ik denk dat jou paard dit heeft wegens zijn leveraandoening en dat is heel erg(maar dan zit je in een uitzonderingspositie).

maar misschien moet je het eens proberen, en werkt het ook voor jou. Zoals ik zeg, bij de paarden die ik ermee heb behandeld is het allemaal weggegaan binnen 2 weken(4 paarden met ernstige mok).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:13

sorry tegen zoveel domheid en leesblindheid kan ik niet op, ik geef het op. Ik hoop voor jou dat je nooit een paard met mok tegen komt die niet door mijt wordt veroorzaakt, kijken of je dan de oplossing nog weet

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:24

heb bovenstaand middel ook geprobeerd. Mok ging er niet mee weg, grote zeer ernstige etterende wonden kwamen terug, waar na enkele uren steeds vliegenmaden in kwamen.. Ik moest 6 keer per dag naar stal om de vliegeneitjes weg te wassen.

Erg, heel erg naief en dom om te roepen dat het voor elk paard werkt.. Hoeveel ervaring heb jij? wat voor paarden waren dat, hoeveel paarden waren dat? hebben die paarden ook bloed-tests ondergaan, waaruit geen afwijkingen te zien waren? Heb jij wel eens een paard gezien met echte mok?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:07

(histologisch analist en obductie-assistent) jaja... zie het al is zeker geen beschermd beroep????.

ik heb niet gezegd dat het voor elk paard werkt. wel bij de paarden die ik ermee heb behandeld. En ja, ik heb wel vaker hele erge échte mok gezien! en dat is overgegaan met dit middel en niet meer teruggekomen zinsdien!

Vervelend dat het voor jou niet werkte, je moet het ook maar één keer wassen. Ik denk dat wat jou is overkomen met etterende wonden niet toe te schrijven is aan het middel tenzij je paard allergisch is voor de werkzame stof.

jammer dat jullie het zo afschrijven terwijl het voor vele paarden zonder leveraandoening een heel goed middel is. Ik hou het hierbij omdat het zweefgehalte te pan uitrijst.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:13

Sorry???? Waarom wordt mijn beroep erbij gehaald??? Geloof niet dat mijn beroep hier ter zake doet. En al zeker niet de totaal respectloze opmerking die erop volgt. Geeft een grote dikke vette TEM, want jouw reactie slaat als een tang op een varken! Geloof ook niet dat mijn beroep ook uberhaupt iets met zweverigheid te maken heeft.

Bovendien heb ik ook maar 1 keer met dat vlooienspul gewassen.. Dat doe ik echt geen 2e keer als mijn paard een dag later met open wonden staat.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 29-12-07 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:15

jenga_8 schreef:
(histologisch analist en obductie-assistent) jaja... zie het al is zeker geen beschermd beroep????.

ik heb niet gezegd dat het voor elk paard werkt. wel bij de paarden die ik ermee heb behandeld. En ja, ik heb wel vaker hele erge échte mok gezien! en dat is overgegaan met dit middel en niet meer teruggekomen zinsdien!

Vervelend dat het voor jou niet werkte, je moet het ook maar één keer wassen. Ik denk dat wat jou is overkomen met etterende wonden niet toe te schrijven is aan het middel tenzij je paard allergisch is voor de werkzame stof.

jammer dat jullie het zo afschrijven terwijl het voor vele paarden zonder leveraandoening een heel goed middel is. Ik hou het hierbij omdat het zweefgehalte te pan uitrijst.

oh god, dat is het natuurlijk, heeft niets met het middel te maken, je hebt gewoon helende handjes, om in het zweverige te blijven.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:25

Wat een nare discussie wordt het zo, van beide kanten, lijkt me niet nodig....

HET middel voor mok bestaat helaas niet, bestond het maar! Voor elk paard slaat iets anders aan en bij elk paard is de oorzaak net anders.

Jenga, super dat het bij jouw paarden zo goed hielp! Hopelijk helpt het bij andere paarden ook Lachen
Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het niet zomaar aan willen nemen/willen proberen. Ik heb met mijn merrie ook zoveel ellende gehad, inclusief zalfjes waar ze heel heftig op reageerde in negatieve zin, dat ik niet zomaar wat uit durf te proberen nog.
Neemt niet weg dat er nu wel erg veel onnodige persoonlijke aanvallen komen. Jammer!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:46

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek om niet op de man te spelen. Dit is een topic waar men vragen kan stellen over mok en waar anderen op kunnen reageren. Wat men doet in het dagelijks leven moet ieder voor zichzelf weten. laat elkaar hier in zijn/haar waarde aub.

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:17

jenga_8 schreef:
Voor alle paarden met mok, hiermee gegarandeerd weg te krijgen!

Bij alle paarden met mok die ik ken die hiermee behandeld zijn, is het weg gegaan binnen 2 weken!

Mok wordt veroorzaakt door mijt, het ene paard is hiervoor gevoeliger dan de ander. Die mijt gaat niet weg met mokzalf, het sluit de huid af waardoor de wondjes die ontstaan niet goed kunnen luchten waardoor er ontsteking komt. Betadine zorgt voor een goede ontsmetting, maar mijt is geen bacterie, dus werkt alleen maar ontsmettend voor de wondjes.

Behandeling met Beaphar anti vlooien shampoo:
Antivlooien shampoo van Beaphar (gewoon te halen bij de de dierenwinkel). de aangedane plekken goed wassen met de shampoo, enige minuten laten intrekken, de losse korstjes afwrijven (NIET KRABBEN!) en weer uitspoelen.
de mijt wordt uitgeroeid, komende dagen alleen de losse korstjes wegborstelen (niet loskrabben) verder niks doen!
Na 2 weken is de mok weg en anders sterk gereduceerd. Als er nog wel wat zit, nog een keertje behandelen.

Afbeelding

Heb ik ook al gebruikt, meerdere malen zelfs, op advies van de dierenarts, maar ook dit hielp niets bij mijn paard, alleen werd de mok wat rustiger, maar een week later was het weer als van te voren.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:17

Lady heeft een wondje bij haar hoef zitten. Nu vraag ik me af of het mok is (denk het wel gezien de tijd van het jaar). Onze paardjes staan dagelijks op de wei, het is wel blubberig maar ik wil ze hun beweging ook niet ontnemen. Nouja, even foto's.

Het voetje:
Afbeelding

Het plekje, dat witte is mokzalf wat ik er direct op het gesmeert.
Afbeelding

Afbeelding

Er zat al een beetje een korst op, maar die zag ik aan voor modder en zo ontdekte ik het. Nagelbijten / Gniffelen
Ik spoel nu sowieso 's avonds als ze uit de wei komen af en smeer er mokzalf op.

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:19

Mijn paard stampt ook heel erg als ze op stal staat, dat doet ze omdat de mok erg kriebelt in de kootholtes, doen jullie paardjes dat ook? Ik merk dat ze zelfs een bot randje heeft aan haar achterhoeven van het stampen.

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:20

O baggie, dat ziet er niet lekker uit, zijn het open wondjes? dan moet je erg oppassen.