[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umpiedumpie

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:25

Pffft Ziek Ik wordt helemaal dol! Zit er geen melasse in het voer, dan zit er wel weer veel suiker in.

Dubbeldun, in die natures best zit het minste suiker toch?
Ik werk wel veel met mijn paard, dus ik wil hem er nog een brok bij geven, welke is dan ook goed?

Ik kan trouwens gewoon Lucerne van Subli bij de horticoop bij ons kopen (al doen ze wel een beetje moeilijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:28

Waarom geef je m dan niet gewoon wat meer Natures best of een andere muesli? Daar zit precies t zelfde in als in de brokken, alleen zijn de brokken geconcentreerder en sneller op... Ik zou m dus geen brok bij voeren, maar dan gewoon wat meer muesli! Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:27

Umpiedumpie schreef:
Ik kan trouwens gewoon Lucerne van Subli bij de horticoop bij ons kopen (al doen ze wel een beetje moeilijk)
Wat moet je er daar voor betalen, weet je dat al ??

En idd geen brok meer geven, maar Nature's Best. Dat beetje suiker verbrand je paard wel als hij aan het werk is.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:58

Nee dat weet ik nog niet, als het goed is dan weet ik dat morgen.
Maar haalt hij dan wel voldoende energie, voedingsstoffen etc uit alleen muesli? Hij werkt best veel.... Is het een idee om die granenmix erbij te doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:01

Natuurlijk kun je ook granenmix bijgeven, je moet alleen wel zorgen dat hij niet in onbalans komt door te eenzijdige voeding, wat je met granen alleen wel kunt krijgen.
Als in die mix ook een brokje zit met vitaminen/mineralen dan is het geen probleem.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:04

Ik bedoel een combi van natures best met granen. In die Natures best zitten toch wel van die brokjes?
Ben trouwens wel beniuewd wat die Horticoop vraagt voor een zak lucerne...

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:49

Ik geef nu een combinatie van muesli en granen, op alleen muesli begon ze toch in te vallen en wil er ook geen kilo's van geven. Ze krijgt nu 3x per dag een 1/2 muesli en een 1/2 granen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:23

Bij mij krijgen ze een haast volle schep muesli (=3/4 kilo) + 1 kilo luzerne en daar doen ze het prima op. Moet er wel bijzeggen dat het echte paddockpotatoes zijn en dus zeer weinig 'werken'.
Ik maak ook nooit onderscheid in krachtvoer als ze wel of niet gelopen hebben.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:30

Ja, die van mij staat overdag ook in de paddock met 2 vriendjes, maar ze spelen de hele dag door en daarna moet hij ook met mij minimaal 1,5 uur aan het werk. Als we buiten gaan rijden zit ik er meestal 3 uur of langer op en dan stappen we nauwelijks. Ik kan me dus voorstellen dat hij niet genoeg heeft aan alleen muesli en zols Jamika schrijft wil ik ook geen kilo's aan muesli geven.
Ik heb de Pronutrin al binnen. Ik ga daar mee beginnen als ik die Lucerne gekocht heb.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:17

Ik heb deze vraag net in het voer-voor-oudere-paarden-topic gesteld, maar ik zet 'm hier ook maar even neer.

Macho blijft magertjes op het voer wat hij nu krijgt. Hij krijgt een flinke hoeveelheid kuil ('s ochtends voor het naar buiten gaan, 's middags bij het naar binnen gaan en een flinke pluk voor de nacht). Verder krijgt ie 's ochtends en 's middags een halve schep bietenpulp (maak ik de avond van tevoren klaar) en een hele schep kruidenslobber. 's Avonds als ik kom dan krijgt hij nog een schep Equiral Qi.

Ik zit eraan te denken om de Qi te vervangen door de Structuurmix of zelfs Equiral Stud. Iemand hier ervaring met dit specifieke voer?

Vanmiddag gaat er een fikse wormenkuur in, als dat geen effect heeft, dan laat ik een mest- en wellicht een bloedonderzoek doen. Hij krijgt momenteel als supplement trouwens All-Septicum van de Groene Os, met name om hem wat meer weerstand te geven maar ook om de boel daarbinnen weer wat op orde te krijgen na die antibioticakuur.

Hij is verder overigens energiek genoeg, vacht glanst, hij oogt gezond op dat magere voorkomen na.

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:16

gaat deze topic nu over voer of luchtzuigen??

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:19

Luchtzuigen, zoals ook in de titel staat angel2007... Maar welk, wat voor soort en hoeveel voer je voert kan behoorlijk wat effect hebben op hoeveel je paard zuigt. Vandaar mijn vraag hier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:25

@JoT: hoe is de mest?? Aan de dunne kant of normale mooie stevige bollen ??
In slobber zit erg veel suiker, daarom vinden paarden het ook zo lekker.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van kuil, die van mij gaan er iig van aan de dunne (hoe droog het ook is). En mijn ouwetje is enorm bijgekomen van de Subli Luzerne. Sinds ik dat voer komt ze niet zo schraal de winter meer uit.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:46

Mest is prima, niet te stevig, niet te los. Hij glimt ook als een dubbeltje, rent lekker met de groep mee. Op z'n derde wereld uiterlijk na oogt hij in principe als een gezond paard. Kuil heb ik weinig keuze in, dat wordt nu eenmaal gevoerd bij mij op stal. Van Equiral heb ik nog geen reactie op mijn vraag of één treetje hoger dan Qi geschikt zou zijn voor Macho. Blijft moeilijk hoor,dat hele voergedoe. Ik blijf op zoek naar een voer waar ie niet meer van gaat zuigen dat hij nu doet en waar hij wat van aankomt. Ik zoek enthousiast door Knipoog

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:39

@ JOT, misschien kun je ook voederadvies vragen bij Marstall?
Dit is voer met weinig suiker.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:47

Marstall heb ik al naar gekeken, maar dat wordt hier in de wijde omtrek niet verkocht.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:49

Nou, ik ben ook bezig met iets nieuws. Tess krijgt nu EM (puur en vloeibaar) over haar voer. Trouwens, ze krijgen het allemaal, is zeer goed voor het spijsverteringskanaal.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:10

Myrdal schreef:
Nou, ik ben ook bezig met iets nieuws. Tess krijgt nu EM (puur en vloeibaar) over haar voer. Trouwens, ze krijgen het allemaal, is zeer goed voor het spijsverteringskanaal.

Tis dat? Bloos

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:35

EM staat voor effectieve Microorganismes. Tja, ik heb er een boekje van gezien in het Duits, dus is lastig uit te leggen...

Even gegoogled:

Melkzuurbacteriën, fotosynthetiserende bacteriën, schimmels en gisten zijn enkele van de regeneratieve micro-organismen die tot de EM-groep behoren. EM is een vloeibaar concentraat, dat wordt geproduceerd in vaten met cultures van meer dan tachtig soorten micro-organismen.

Het wordt voor vanalles en nog wat gebruikt.

Trouwens subli heeft ook een broksoort waar EM in zit.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:40

EM heb ik leren kennen via een vriendin van me in Duitsland. Haar buurman gebruikt het voor wat pluimvee.
Soort van Yakult alleen dan 500 x zo sterk.

Ik geloof er niet zo in, maar ja.

Een paard wat al jaren luchtzuigt gaan we echt niet oplossen hoor.
Ja open stal of 24/7 buiten. Maar goed, ik heb geen fokmerrie en dus ik dat niet nodig wat mij betreft.

Onderzoek heeft aangetoond dat paarden het vrijwel altijd doorgeven aan hun veulens! Vandaar dat ik dan zou kiezen voor een openstal constructie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 09:45

Juffertje schreef:
Onderzoek heeft aangetoond dat paarden het vrijwel altijd doorgeven aan hun veulens! Vandaar dat ik dan zou kiezen voor een openstal constructie.

Goh kun je dat onderzoek even boven water toveren.. de letterlijke tekst dan?
Want zo'n onderzoek ken ik niet. Ik ken wel een onderzoek dat aangeeft dat een zekere erfelijkheid een rol kan spelen. Bijvoorbeeld bij paarden die zijn gaan luchtzuigen omdat ze een zwakkere maag hebben. En die zwakkere maag doorgeven aan de volgende generatie.

Maar om je verhaal maar te logenstraffen.. Mijn luchtzuigende merrie heeft drie veulens gehad. Geen van die veulens is gaan luchtzuigen en die zijn nu respectievelijk 10, 9 en 5 jaar oud. Dit geldt ook voor een fokmerrie die bij ons op stal stond. Luchtzoog wel.. haar veulens zuigen geen lucht. En dat is niet omdat beide merries het niet keurig hebben voorgedaan. Kortom: je moet niet zomaar wat roepen.

Al is het maar omdat de reden waarom paarden gaan luchtzuigen heel verschillend is en de erfelijkheidscomponent als die er is dus ook. Mijn paard is gaan luchtzuigen omdat ze een moederloos veulen was. Anderen gaan luchtzuigen wegens stalmanagement en omdat ze rond hun derde worden binnengehaald, op verhoogde hoeveelheden brok worden gezet en maagklachten krijgen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:53

Tja, hier wordt het ook gebruikt voor pluimvee. Sterker nog, dankzij dat spul hebben zij 150.000 dieren zonder antibiotica staan.

Vorige veulens van Tes zuigen ook geen lucht.

Bovendien heeft het luchtzuigen van Tes een bijzonder logische oorzaak, maar dat ga ik niet openbaar hier neerzetten.
Maar ze zuigt nu wel minder lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:00

Juffertje: Ik heb zelf wetenschappelijk onderzoek naar luchtzuigen uitgevoerd en ben dat onderzoek nooit tegengekomen. Veel artikelen die juist aangeven dat t niet erfelijk is. Wel is er in Engeland een onderzoek gedaan aan een hengstenlijn die veel luchtzuigers gaf. Daar bleken de nakomelingen de verhoogde gevoeligheid te hebben geërfd voor endorfines. Dus niet t luchtzuigen was erfelijk, maar de gevoeligheid voor stressvolle situaties. Deze paarden hebben een verhoogd risico te beginnen met stereotiep gedrag, maar t hoeft niet. Luchtzuigen is dus op zichzelf zeker niet erfelijk!

Verder genoeg voorbeelden hier: het veulen van mijn merrie heb ik nog steeds, is nu bijna 3, heeft altijd bij zijn moeder gestaan, staat nu naast haar in een box en nee....hij zuigt niet!

Luchtzuigen is vaak het gevolg van slecht management: te vroeg en abrupt spenen, berhoogde krachtvoergift aan veulens terwijl de maagjes te nog niet aankunnen, het ineens vanuit de opfok op stal zetten en in training nemen, vaak in combinatie met verhoogde krachtvoer gift. Situaties waarin t paard niet kan anticiperen, waarin hij zijn natuurlijk gedrag niet kan vertonen enz enz enz... Deze dingen leveren stress en vaak maagzweren en zo ook risico's op beginnen met luchtzuigen verhogen. Daarnaast zullen paarden die van nature al gevoeliger zijn voor de endorfines (door bijv. de geërfde gevoeligheid), in de beschreven situaties een hoger risico hebben op beginnen met stereotiep gedrag. Vergis je niet, ook paarden zonder die erfelijke aanleg lopen in deze situaties al een erg groot risico!

Verder kunnen probiotica (waar Yakult er 1 van is) wel degelijk helpen het luchtzuigen omlaag te brengen. Bij de meeste paarden komt t luchtzuigen door een verstoord (verzuurd) maagdarmkanaal. Probiotica kunnen helpen het maagdarmkanaal weer in balans te brengen en daarmee het luchtzuigen verminderen.
Stoppen zullen de paarden niet, wanneer een paard een aantal maanden (soms zelfs een paar weken) zuigt, heeft er een permanente vrandering in de hersenen plaatsgevonden waardoor hij altijd de behoefte zal hebben om te zuigen. Het zuigen voorkomen geeft een verhoogde kans op t ontwikkelen van een ander stereotiep gedrag (bijv. weven).
Laatst bijgewerkt door Jessica op 23-01-08 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 10:05

Ik bedoel maar .... Haha!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:30

Myrdal schreef:
EM staat voor effectieve Microorganismes. Tja, ik heb er een boekje van gezien in het Duits, dus is lastig uit te leggen...

Even gegoogled:

Melkzuurbacteriën, fotosynthetiserende bacteriën, schimmels en gisten zijn enkele van de regeneratieve micro-organismen die tot de EM-groep behoren. EM is een vloeibaar concentraat, dat wordt geproduceerd in vaten met cultures van meer dan tachtig soorten micro-organismen.

Het wordt voor vanalles en nog wat gebruikt.

Trouwens subli heeft ook een broksoort waar EM in zit.

Interessant, hou je ons op de hoogte?

Overigens, wie ging er ook alweer Settelex gebruiken? Al mee begonnen?