Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:48

In de laatste paard en sport stond idd dat je de platen moest afknippen omdat de plant zijn eigen grond onbruikbaar maakt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:49

Voor zover ik weet vergiftigt JKK inderdaad de bodem voor zichzelf. Het stikstofgehalte wordt dan te hoog dacht ik. Als je hem echter gewoon laat bloeien zal de originele plant op die paar vierkante meter op een geven moment een tijd niet terugkomen. Het zaad kan echter een paar meter verderop wel gaan bloeien. Na een jaar of 2 kan de stikstofverhouding dan weer goed genoeg zijn voor de plant (denk ik), en kan er ook op de plek van de originele plant weer JKK gaan groeien.
Dit is maar een redenering, weet niet of het echt zo werkt, maar ik zou het risico niet nemen.
Wat wij doen (en dat werkt super!) is de plant besproeien met round up. Als ie dan dood is steken we hem uit en sproeien we nog meer round up in het gat. Ja, het gras gaat daar dan ook dood, maar dat nemen we maar voor lief. De planten kwamen het jaar daarna niet terug :) .

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:51

Is round-up niet ook giftig voor paarden?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:53

Jawel, daarom zetten we die stukken dan ook af zodat ze dat niet eten. Eigenlijk behandelen we alleen de weides waar op dat moment geen paarden staan. In de weides waar wel paarden staat halen we de koppen eraf zodat de bloemen iig geen zaad kunnen verspreiden.
Als je er 1 kop aftrekt, komen er wel tien terug, dus dat is minder ;) .

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:55

Hier een stalgenootje van Beli, bij ons op stal zijn idd al 3 paarden met verhoogde leverwaarden, maar het zullen er vast meer zijn... Mijn merrie wordt ook binnenkort nog getest en ik geloof dat er nog 2 bloed gaan prikken.

Hoe ziet het kruid er gedroogd uit dan? Er zitten genoeg plantjes bij ons in het hooi... Maar ja om nou elk plantje op te sturen...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:58

idinn schreef:
Heb een hele tijd terug een artikel gelezen .. weet alleen niet hoe het precies zat en of het resultaat nu daadwerkelijk juist was na verder onderzoek. Maar dat JKK zijn eigen optimale groeibodem verpest als je het wel gewoon laat groeien en het dus zichzelf vermoord ... alleen vroeg ik me dan af hoe het dan zat met het zaad, dan zou je alleen dat weg moeten knippen en zorgen dat er geen dieren bij kunnen om het te eten. Niet echt praktisch als er veel in je wei staat, maar met enkele planten misschien wel een optie?

Kan dat artikel alleen zo snel niet terugvinden of het nu wel of niet zo bleek te zijn.

Leuke vraag!! Het klopt dat JKK zichzelf wegpest, vergelijk het maar een beetje met aardappelmoeheid. Je doelt op het promotie onderzoek van Tess van de Voorde.
In een paardenweide is het denk ik best lastig, maar er is nog meer wetenschappelijk onderzoek gedaan, o.a dat natuurlijk afgestorven JKK de gifstoffen verliest. Volgens mij onderzocht door het Louis Bolk instituut in Nederland.
Nadrukkelijk vermeld ik wel dat dit niet het geval is in hooi, dat is niet natuurlijk afgestorven.
Tess van de Voorde stelt in haar onderzoek dat je wel bloei kunt voorkomen door te knippen of te maaien, maar dat een bodemverstoring ( uitsteken etc.) het wegpesten van JKK door zichzelf belemmert. Het wegpesten van JKK door zichzelf houdt verband met bodemschimmels etc. ( ondergrondse grazers)
Maar ook is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek, dat is denk ik enkel haalbaar als je maar een paar planten hebt, je ze met zwarte zakken in kunt pakken, ook dan sterft de plant en verdwijnen de PA's. ( Crews et al)
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 14-07-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:59

Laurabyoux schreef:
Hier een stalgenootje van Beli, bij ons op stal zijn idd al 3 paarden met verhoogde leverwaarden, maar het zullen er vast meer zijn... Mijn merrie wordt ook binnenkort nog getest en ik geloof dat er nog 2 bloed gaan prikken.

Hoe ziet het kruid er gedroogd uit dan? Er zitten genoeg plantjes bij ons in het hooi... Maar ja om nou elk plantje op te sturen...

Wij hebben op stal een emmer vol, kom maar kijken ;)
Die planten zijn nog niet helemaal ingedroogd. de stelen zijn dikker en stugger dan het hooi, de bloemen zijn nog geel. Mij is verteld dat de stelen later zwart worden, nu zijn ze nog gelig met paarse lengtestrepen (ongeveer). zijn daar geen foto's van op inet te vinden?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:02

Als jij een foto maakt dan vast wel!!
Ben erg benieuwd naar de foto's van jou stengels. In hooi worden de stengels in ieder geval niet zwart. Gelig zijn de stengels ook niet. Soms zijn de stengels rood aangelopen, ( zoals bijv ook zuring)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:04

Ja, het is ook een kromme omschrijving. heb er een stuk of 20 in de handen gehad, en ik herken ze nu ook wel, maar omschrijven is niet mijn sterkste punt ;) . Vergeet die omschrijving dus maar, alleen is het wel zo dat de stengels stug zijn *jokerface*
Ik zal kijken of ik morgen wat mooie foto's kan maken :) .

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:17

Interessant. Al zit het niet in het hooi, ik vind het best belangrijk om hier wat van te weten... Het zal vaker voorkomen dan je denkt en idd ik wist ook niet dat jkk er zo uit zag. Vooral de bladeren zijn goed te herkennen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:23

Laurabyoux schreef:
Interessant. Al zit het niet in het hooi, ik vind het best belangrijk om hier wat van te weten... Het zal vaker voorkomen dan je denkt en idd ik wist ook niet dat jkk er zo uit zag. Vooral de bladeren zijn goed te herkennen.

Er zijn echt heel veel planten die worden verward, heel veel blaadjes kunnen lijken, heel vaak worden mensen onnodig bang omdat ze denken dat het JKK zou kunnen zijn, maar vaak is het een andere plant. Er zijn trouwens veel meer giftige planten. Maar al met al wel een leuk onderwerp!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:24

Als er zoveel giftige zijn, waarom is er dan speciaal op de JKK zo'n heisa? Of is dat een stomme vraag...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:45

Laurabyoux schreef:
Als er zoveel giftige zijn, waarom is er dan speciaal op de JKK zo'n heisa? Of is dat een stomme vraag...

Geweldige vraag! De heisa komt uit Engeland. In Engeland is recent door de ASA ( reclame code commissie) een hoop teruggefloten.
Wat ze deden in Engeland is bijvoorbeeld roepen dat er wel 6500 paarden per jaar dood gingen aan JKK. ( Officiële cijfers hebben het over ongeveer 10 per jaar, dat is natuurlijk wel erg) Hoe ze dat aantal dode paarden op lieten lopen kun je in het Nederlands lezen op mijn website, Fabels m.b.t sterftegevallen door Jakobskruiskruid

Maar ook recent in Engeland waar dus de British Horse Association is teruggefloten the telegraph

Vrij uitgebreid is deze ragwort hysteria

Natuurlijk is Kruiskruid een giftige plant, je moet hem echt niet in je hooi hebben, in je wei is ie ook echt niet fijn, de plant is lastig te bestrijden. Maar zoals gezegd er zijn veel meer giftige planten.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:50

Ik ga de stukken zeker even lezen! Wat gaaf dat je er zoveel vanaf weet zeg. Zie je zelf ook gelijk als er wat in je hooi zit, of bij iemand anders in het hooi? Herken je het meteen? Het is toch ook zo dat de meeste paarden uit zichzelf geen giftige planten zouden eten? In hooi is dat natuurlijk anders omdat de bittere smaak er dan vanaf is... Vind het toch geen fijn idee hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Re: Centaal topic: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:30

Steeds blijven knippen kan een optie zijn,maar ze gaan door knippen en beschadigen wel meer stengels maken, je zult het dan heel goed bij moeten houden, ik durf niet te zeggen of dat een optie is in de wei. In een weide is eigenlijk altijd wel bodemverstoring door bijv rennende en spelende paarden, die van mij maken regelmatig slidings. Ook is het heel erg belangrijk te zorgen voor een goede dichte zode. In een dichte zode kunnen de zaden niet kiemen, de zaden hebben licht nodig om te kunnen kiemen. Steek je de planten wel uit dan is het verstandig de open plek te bedekken met wat oud hooi of wat mest om licht tegen te houden.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:38

EstherHegt schreef:
Steek je de planten wel uit dan is het verstandig de open plek te bedekken met wat oud hooi of wat mest om licht tegen te houden.

Met deze tip ben ik laatst aan de gang gegaan. Vuilniszak in de kruiwagen, mestboy erbij en de plantjes uitsteken en het gat bedekken met mest. Maar van de praktische kant; hoe lang laat je de mest op zo'n plek liggen? :o?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:54

Ik zou het gewoon laten liggen tot ie is weg geregend, maar ik zou wel proberen wat gras bij te zaaien.
Wij hadden heel veel boskruiskruid, er waren daar bomen gerooid en de bodem flink verstoord. Kennelijk lag daar een ondergrondse zaadbank.
Afbeelding

We hebben 2 jaar geleden een test gedaan, een gedeelte alles er uitgetrokken en gras gezaaid. Een gedeelte hebben we helemaal niets gedaan, maar wel gras bij gezaaid.
Er staat op beide plekken eigenlijk geen kruiskruid meer. Natuurlijk is boskruiskruid een een jarige soort, maar het werkte bij ons wel. De zode is er goed dicht nu.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:04

Enige bestrijding blijft dus toch een dichte zode en de rest is pappen en nathouden als ik het goed begrijp? :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:45

ik heb ook op plekken mest gegooit, groeit t gewoon doorheen (viltig kruiskruid)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:49

FahyaFemke schreef:
ik heb ook op plekken mest gegooit, groeit t gewoon doorheen (viltig kruiskruid)

Viltig Kruiskruid verspreidt zich ook vegetatief door de ondergrondse wortelstokken die hij heeft. Lastig probleem want daar zal ook een ondergrondse zaadbank kunnen zijn daar zal het bedekken wel kunnen helpen.maar niet met de ondergrondse wortelstokken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:38

:( ik word elke dag nog verdrietig van deze plant.
herkingen, goeree-overflakkee. Schijnt DE plek voor Viltig kruiskruid te zijn. in mijn oude weides zijn onderzoeken gedaan, en deze plant was het definitief. En hij blijft er staan. waar ik weggestoken heb komt minder terug. waar gemaait is blijven ze terugkomen. als paarden er op staan blijven ze weg, gaan de paarden er af: zie je ze weer boven komen. Dus die paarden aten ze op? want de buurpaarden staan ook hele jaar er op en daar komen ze WEL naar boven met de paarden er op.

Ik sta nu in nieuwe tonge, en ook daar is de helft bezaaid met JKK. of VKK ik kan het niet zo goed zien.
1plant steek ik weg: 20 komen er voor terug op dezelfde plek. Ik heb nu gespoten, maar de planten gaan niet volledig weg. Ik ben ongeveer ten einde raad.

Ik heb nu weer een nieuwe methode in mijn hoofd: uitsteken, wachten tot nieuwe plantjes halve cm hoog zijn en dan spuiten! Want alle kleine plantjes zijn ondertussen dood en al verdwenen/verdord/in de aarde opgegaan. alleen de grote herstellen zich weer.
Wel een halve wei naar de knoppe nu, maar goed, ik wil er NU vanaf. Dat ik volgend jaar nu een schone wei heb! Ik heb namelijk 2 JKK etende paarden. En dat heeft niks met honger te maken want ze hebben eten genoeg. De 3e eet het namelijk ook niet dus er valt niks te klagen qua eten ;)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:38

Wegenzout op de planten strooien... Daar blijken ze absoluut niet tegen te kunnen! Heb er goede resultaten mee!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:17

Wegenzout is een niet toegelaten bestrijdingsmiddel!! Daarbij komt nog waarom juist langs snelwegen waar flink wordt gepekeld in de winter JKK een mooie habitat heeft? Zout is niet selectief, een dichte zode krijg je er niet mee, plus dat JKK, denk ook aan duinkruiskruid geen moeite heeft met zout. Boven de grond lijkt het te werken, maar omdat het ook niet selectief is dan wordt het echt pappen en nathouden en onbedoeld maak je het probleem groter. Neem dan een echt toegelaten selectief bestrijdingsmiddel op het moment dat de plant aan het groeien is.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 04:34

JJk heeft echt wel moeite met zout, maar je moet het wel op de plant bij de wortels strooien! Maar om een heel veld mee te bewerken is niet te doen inderdaad. Voor de enkele plantjes werkt het super! En toegelaten of niet.... Tja, dat zal allemaal wel.... ;)