[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:13

ellepel schreef:
denk je dat ie dan naar zijn koker trapt???
hij doet het wel vaker,maar naar mijn idee doet hij dat vanwege de bilriemen aan zijn deken Knipoog
ik zal er es op gaan letten.

vieze koker, ja weet je ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, moet ik es gaan kijken hoe dat bij de andere ruinen daar zit.

bedoel je echt de koker zelf?
of gewoon zijn piemel,daar zitten wel vrij vaak velletjes op, alhoewel hij die de laatste tijd echt minimaal heeft sinds hij anders gevoerd word.

O het kan natuurlijk ook vanwege z'n bilriempjes zijn maar omdat ik Niek dit ook vaak zie doen. Precies dezelfde beweging. Hij raakt dan net met de bovenkant van de kogel z'n koker aan.

De prut zit echt in de koker maar dat kun je ook zien als hij hem heeft ingetrokken. Verder zitten er bij Niek veel gele velletjes/korstjes aan z'n piemel zelf maar binnenin is het grijze prut!
Je ruikt het trouwens ook! En als hij heeft gelegen zit er vaak ook prut op z'n achter(onder)benen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:56

nee dat heeft ap niet, niet meer tenminste.
hij heeft t wel gehad, maar sinds hij op deze stalling staat is er een hoop ten goede veranderd.
ze krijgen nu graszaadhooi geloof ik, echt mooi spul,kunnen ze de hele dag door eten zonder dik te worden, en ze eten ook echt de hele dag door Haha!
hij krijgt elke dag een capsule pro biotica ( van bloem)door zijn reform muesli,( 2x 300 gram) en hij doet het er echt supergoed op.

heb laatst wel wat zwarte prut uit zijn koker gevist, hahah hij vond t nog lekker ook, door t naar binnen trekken zat er toch wat echt in de schacht zelf,dus ben aan t plukken gegaan en er toch wat uit kunnen halen.

ik had vandaag echt verwacht dat ie heel erg ging schudden want hij deed t in de wei ook.maar op buitenrit alleen in t begin even en later gelukkig helemal niks meer.
heb dus ook geweldig een rengalop kunnen maken zonder bang te zijn om onderuit te gaan door t schudden Haha!

maar ik zal es in de gaten houden hoe hij dat nou precies doet met zijn benen trappen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:55

Ik heb gister ook een buitenrit gemaakt, en hij heeft niet echt geschud.. Volgens mij had hij er wel last van, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar zo kwam het over op mij..
Hij was wel braaf, beetje fris, maar goed Lachen (We zijn 5 uur weggeweest.. hij vond 't geweldig!)
Fijn dat ap ook niet zo schudde, dat rijd veel relaxter..

Maar wat heeft de koker te maken met het schudden dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:58

afvalstoffen toch?
een erg vieze koker betekend erg veel afvalstoffen en bij teveel afvalstoffen is de kans op allergische aandoeningen veel hoger.

zoiets was t toch?

maar goed, blijf hopen dat t schudden mee blijft vallen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:00

MissEvil schreef:
Ik heb gister ook een buitenrit gemaakt, en hij heeft niet echt geschud.. Volgens mij had hij er wel last van, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar zo kwam het over op mij..
Hij was wel braaf, beetje fris, maar goed Lachen (We zijn 5 uur weggeweest.. hij vond 't geweldig!)
Fijn dat ap ook niet zo schudde, dat rijd veel relaxter..

Maar wat heeft de koker te maken met het schudden dan?

Bij Niek is het die bacterie (die nu inmiddels weg is) op de longen en darmen (slijmvlies). Deze bacterie heeft ook de slijmvliezen in de neus (allergie), en in de schacht (vieze koker) geirriteerd.
De allergie en vieze koker zijn de symptomen en moeten slijten, dit kan nog heel lang gaan duren.
Hij wordt nu van alle kanten gedraineerd Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:26

Okee dan.. Want King heeft ook een hele vieze koker (zoiezo; hoe moet je zo'n ding schoonmaken??)
Maar ik heb daar verder niet echt verstand van, omdat King mijn eerste ruin is..

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:02

enkele dagen geleden tijdens het instappen gemerkt dat men paard heel af en toe een knikkende beweging maakt.. ik heb de indruk dat ze door iets (vliegjes,mugjes?..) geïrriteerd wordt in haar neus.. vorige zomer schudde ze ook vaak (vooral als het namiddag/avond werd) .. Maar nu tijdens het rijden en vandaag deed ze niks.. hmm hopelijk blijft het weg.. anders mss druppels ofzo gaan halen voor in de neus? om de jeuk weg te krijgen. (maar met het hoofd schudden deed ze in de vorige winter ook..dus zal iets met het rijden te maken hebben ,want nu doet ze het niet meer en men rijden is veel beter .) ben benieuwd voor deze zomer voor de pony van onze buur..een echte headshaker..(maar ik denk dat het ook van de stress en het rijden komt).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:25

inke, ik wil je niet verontrusten maar zo is het bij mijn paard ook begonnen....

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:50

en wat was de reden? vliegjes? deed ze het alleen in de (lente)zomer? alleen tijdens het rijden? wat doe je er nu aan of is er niet veel aan te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:58

ap doet het ook,heb je t filmpje gezien van hem op de vorige pagina?

mijn peerd heeft hooikoorts Haha!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:34

Nou Roos schudt nu ook weer, moet maar snel weer gaan regenen Tong uitsteken

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:59

vera schreef:
inke, ik wil je niet verontrusten maar zo is het bij mijn paard ook begonnen....

Jouw paard heeft toch iets met een 'aangezichtszenuw'?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:50

@ellepel en singasong... kindness doet dus netzoals op t filmpje... van die knikjes... overigens niet zoveel als Ap doet op t filmpje. en ook dat trappen doet ie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:53

niet zoveel?
kan je nagaan, en dit is nog en filmpje waarop ap het minimaal doet...
heb zowiezo mijn camera vaak mee dus als hij echt erg schud maak ik wel weer een filmpje.

wel heel apart dat ie dat trappen er ook bij doet....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:50

Head Shaking heeft alles met de aangezichtszenuw te maken, dat geldt voor alle paarden die er aan leiden.
Echter de trigger kan van alles zijn.
Wat er gebeurd is dat de trigiminuszenuw overprikkelt wordt door " iets" waardoor ze gaan schudden.
Dus mijn paard heeft niet speciaal iets aan zijn aangezichtszenuw.

Wat wel een leuk nieuwtje is...durf het bijna niet op te schrijven... hij heeft nu nauwelijks last!
Ik ben 3 weken geleden bij Laarakkers geweest en het gaat met de dag beter Ja

Maar ik durf echt pas te juichen als ik nog een paar weken verder ben Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:13

vera schreef:
Head Shaking heeft alles met de aangezichtszenuw te maken, dat geldt voor alle paarden die er aan leiden.
Echter de trigger kan van alles zijn.
Wat er gebeurd is dat de trigiminuszenuw overprikkelt wordt door " iets" waardoor ze gaan schudden.
Dus mijn paard heeft niet speciaal iets aan zijn aangezichtszenuw.

Wat wel een leuk nieuwtje is...durf het bijna niet op te schrijven... hij heeft nu nauwelijks last!
Ik ben 3 weken geleden bij Laarakkers geweest en het gaat met de dag beter Ja

Maar ik durf echt pas te juichen als ik nog een paar weken verder ben Haha!

Dat begrijp ik toch niet helemaal! Erik Laarakker beweerd ook dat headshaking te maken kan hebben met scheve wervels of een bacterie.
Of bedoel jij dat het in alle gevallen het die zenuw is maar dat dit dan toch veroorzaakt kan worden door bijv. scheve wervels of een bacterie?

Fijn dat je paard nu geen last heeft! Wat heeft hij gedaan waardoor het nu weg is dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:22

Heb meteen maar even gegoogled op deze 'zenuw'.
Er is veel info over te vinden maar alleen v.w.b. mensen. Oorzaken kunnen bijv. MS of een virale infectie zijn. Deze site beweerd ook dat het erfelijk is op een andere site beweren ze weer van niet.

http://www.neurosurgeryghent.be/trigeminusneuralgie.htm

Heeft jouw paard dezelfde bewegingen als het paard van Ellepel?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:26

@Vera; sorry, ik heb al gelezen wat Erik bij je paard heeft gedaan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:48

maar als t een aandoening is van de aangezichtszenwu dan hebben die paarden er dus ten alle tijden en overal last van.
ap niet,dus die aandoening valt bij hem al af Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:50

ellepel schreef:
maar als t een aandoening is van de aangezichtszenwu dan hebben die paarden er dus ten alle tijden en overal last van.
ap niet,dus die aandoening valt bij hem al af Knipoog

Nee hoor dat is niet waar! Moet je maar eens op dit site kijken die ik hierboven heb gezet! Dit gaat weliswaar over mensen maar daar staat toch ook dat met periodes is en ook vooral in het voorjaar en herfst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:07

ja ik lees het net.
ben even door gaan zoeken op de engelse naam voor de aangezichtszenuw en toen kwam ik nog op een duitse site terecht:

http://www.reiterwissen.de/aa-artikel/a ... hake.shtml

mijn duits is alleen beroerd dus ik snap er niks van Knipoog

deze site is er ook nog:
http://www.equis-tcm.de/

ja trouwens, hier hebben we t in dit topic ook al eerder over gehad, ik geloof dat je die zenuw kunt laten uitschakelen?

coole site trouwens die laatste!!! staan ook filmpjes op .( doen het helaas niet allemaal bij mij)
echt heeel typisch van wat ap ook doet in t filmpje van indy

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:14

@Ellepel; bedankt voor die Duitse site, daar ben ik weer beter in dan in die Engelse!

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:29

osteopaat is er al eens bijgeweest ,dus last van de wervels ofzo..hopelijk niet (meer).
Tanden zijn een maand of twee geleden nagekeken en twas nodig.
Ze heeft het hele jaar door last van tranende vieze oogjes.. wat ik er ook voor zalfje aansmeer..
vorige zomer waren haar ogen wel erg opgezwollen en tranend..nu heb ik een vliegen kap die ook wat zon tegenhoud ..dus mss die eens proberen als ze toch begint te hoofdschudden.
..dan kan het alleen maar van allergie zijn, of iets in de neus ofzo.. maar we zullen zien.. vandaag merkte ik niks aan haar. Vroeger gooide ze haar hoofd soms omhoog tijdens het rijden maar dat was ook in de winter en dat had iets te maken met het rijden en dominantie, nerveusiteit, ..nu doet ze het al lang niet meer. Maar dat knikken ..ik weet het niet..toen zag ik wel veel mugjes vliegen die dag..kan daarvan zijn.(alleen even die ene dag tijdens het instappen,zonder dat ik erop zat..niet tijdens het rijden en nu is het inneens weg..).
Moest ze het inneens weer doen,zal ik kijken waarom en wanneer ze het doet en overleggen met men DA. of iets zoeken wat kan helpen moest ik te weten komen wat haar irriteerd. Maar een echte headshaker is ze zeker (nog)niet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:45

Head Shaking kan ontelbare oorzaken hebben, war jij het over hebt Ellepel, is denk ik:

1) Een virus en niet een bacterie. Deze virus is het Herpes Zoster virus. Deze nestelt zich in de zenuwknoppen en komt in tijden van verminderde weerstand tot uiting (rode vlekjes op het tandvlees, slecht in het vel zitten, narrig zijn, neusvloeiing met name in linkerneusgat, etc).
Als deze herpes zich in de Trigiminus-zenuw (aangezichtszenuw) nestelt zou dat een denkbare oorzaak van HS kunnen zijn. In USA zijn ze al weer verder met onderzoeken naar Herpes bij paarden.
Zowiezo een enorm onderschat probleem want het veroorzaakt veel problemen bij paarden, niet alleen HS.

2) Blokkades in het skelet kan inderdaad ook een oorzaak zijn voor HS en dat hoor je regelmatig voorbij komen.

Het uitschakelen van deze zenuw is een zeer complexe operatie die te riskant is en er zal geen arts zijn die dit wil uitvoeren op je paard. Er zijn in het verleden wereldwijd enkele paarden aan behandeld met een uitstekend resultaat maar de risico's zijn te groot.

Het overprikkelen van de aangezichtszenuw kan velerlei oorzaken hebben en daarom is het vaak moeilijk aantoonbaar waarom je paard de ene dag het wel doet en de andere niet.
Het is een feit dat HS-ers allemaal een overprikkeling van deze zenuw hebben dus het is zaak dat je kunt uitvinden wat de prikkel is voor jouw paard.
Geen makkelijke klus en het blijft altijd de vraag of je er ooit achter komt.
Maar blijf zoeken want alles heeft een oorzaak...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:15

mijn vermoeden gaat steeds meer uit dat t bij kindness is gekomen door de slokdarmverstopping behandeling!
Heeft iemand de oren wel is nalaten kijken? Ik denk dat ik dat ook een keer laat doen... omdat hij behoorlijk zwiept met zn hoofd.. (niet kopschuw hoor)
Hij heeft dan ook echt een sche*t hekel aan beginnende regen... die eerste druppels... en vliegjes...
ik ga even opzoek naar een filmpje waar hij schud... maar ik denk dat ik die moet maken. (geloof wel dat ik er een heb van m toen t heel erg was)