Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:20

Dikke knuffel queenlens :knuffel: moest er veel aan zijn gebit gebeuren? Zo rot dat hij nu proppen maakt na de tandarts terwijl hij goed opgeknapt was en gewoon weer goed hooi kon eten voor de behandeling… en heel herkenbaar hoor die grote zorgen, ik denk dat we daar bij een ouder paard ook niet meer vanaf gaan komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:09

Oh nee wat onwijs rot zeg, moest er veel aan het gebit gebeuren? Hoop zo dat hij snel weer beter gaat eten, wat een zorgen zo :(:) :(:)

Hier ook zorgen. M'n shet staat helaas weer stuk slechter met de luchtwegen. Ze had al een kuurtje ventipulmin gehad maar na een week niet, nu toch weer noodzakelijk. Maak ik me ook wel zorgen om.... de grote is ook aan het hoesten, hoop niet op herhaling van paar jaar terug dat ze tot maart om en om kuren moesten hebben.... (helaas beiden chronisch maar ging nu alweer een tijdje stabiel)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:27

@Tancreda4: kun je het herleiden naar bijv. misschien wat stoffiger hooi of opstrooien terwijl de paarden op stal staan ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:42

Hé wat een zorgen wee,hopelijk knapt het wat op :(:)

Hier oma in spagaat :+
Had wat haast en gleed uit over de sneeuw, gelukkig herstelde ze zich goed :j

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:58

Queelens schreef:
Daar kan je inderdaad wel schaatsen Tancreda!
Hier staan ze wel buiten, maar vind de wei ook een verschrikkelijke ongelijke ijsbaan. Gelukkig is meneer verstandig en hij zoekt nu juist de ‘wei’ op waar het vlakker is en nog meer sneeuw

[ Afbeelding ]

Hier nu protoplast als sneeuwbeslag. Werkt tot nu toe top! En een 300gr onderdeken en zijn smartex. Hij kan wel wat warmte gebruiken.

Helaas wel weer klere dagen gehad. Peri was best goed opgeknapt en at goed weer, ook hooi. Besloten dat ik donderdag voor oog verwijderen ga. Komt donderdag de tandarts en direct daarna staat die 100% proppen te maken en kan die niks meer eten. Paar uur later betreffende kliniek gebeld maar moest het ff aankijken. Hij eet nu weer een beetje maar mondjesmaat en soms nog proppen.. nu maar eigen DA gebeld en die vond het ook niet echt heel normaal dit om aan te kijken dus nu weer op de metacam en hopen dat het toch ff last van het vijlen of de klem is en het bijtrekt maar ik maak me gelijk weer grote zorgen natuurlijk. Als hij geen hooi meer gaat eten is het voor mij sowieso klaar en ook als het goed komt wordt het spannend naar donderdag. Ben eerlijk gezegd wel even klaar met alle ellende. Het gaat de laatste jaren sowieso niet over roosjes met een ouder paard maar de laatste maand zoveel dierenartsen (en rekeningen) en zorgen..

Jeetje wat bagger zeg, denk je goed te doen maar lijkt het slechter. Hopen dat het snel bij trekt! :(:)
Geen hooi meer eten is wel echt een grens inderdaad, al heb ik stalgenoten die dat ook gezegd hebben en nu alsnog volledig ruwvoervervanger geven, en zie het vaker voorkomen. Ik vind dat echt een heel lastige, gezien paarden gemaakt zijn om bijna continue te eten.
Ieder zijn ding natuurlijk en zal voor ene paard ook simpeler zijn dan voor andere paard.

Tancreda4 schreef:
Oh nee wat onwijs rot zeg, moest er veel aan het gebit gebeuren? Hoop zo dat hij snel weer beter gaat eten, wat een zorgen zo :(:) :(:)

Hier ook zorgen. M'n shet staat helaas weer stuk slechter met de luchtwegen. Ze had al een kuurtje ventipulmin gehad maar na een week niet, nu toch weer noodzakelijk. Maak ik me ook wel zorgen om.... de grote is ook aan het hoesten, hoop niet op herhaling van paar jaar terug dat ze tot maart om en om kuren moesten hebben.... (helaas beiden chronisch maar ging nu alweer een tijdje stabiel)

Longen zijn ook echt moeilijk he.

Hier gisteren wat hooi uit een net gehaald zodat ze los had liggen. Was vanmiddag wel op, dus nog een keer gedaan voor de koude dagen.
Ze was in iedergeval lekker warm onder dr dekenpakket maar stond niet te zweten.
Dr stukje was ook nog goed opgedroogd dus droog opgevroren, en erf buiten de plassen om ook goed te doen gelukkig. Alleen bak en paddock zijn wel echt ijsplaat of ongelijk opgevroren

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 10:03

Hopelijk vandaag de laatste dag afzien. Ze voorspellen nog een beetje sneeuw en dan gaat de temperatuur rap omhoog.
Vanochtend weer op de PP-gang langs de weg gevoerd en Boon er heel voorzichtig/langzaam er naar toe gelopen en later een dribbelende Jasmijn naast me :)

Verder nog een hele opgeblazen merel 'geschoten'.... (vreselijke kwaliteit, maar vanachter glas en max ingezoomd)

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:09

Wat stom zeg, dat niet alle paarden het zonder kleerscheuren doorkomen.

Hier zijn we toch ook wel blij dat het weer beter wordt. Ze gingen hier snachts op stal en overdag de deuren open naar de grote paddock. Gelukkig hebben we die deze zomer omgedraaid (de zavel naar boven end e zwarte grond onderin) waardoor het aanvriezen best meeviel. De jongste is er nog in geslaagd om een omgekeerd zandkasteel te maken (lees: een grote kuil).

Onze oudste (28) vond er helemaal niks aan en bleef vooral in zijn stal staan, het meeste dat die buiten is geweest was om in de andere stal te gaan staan :+ gelukkig had hij wel een goede wintervacht en niet koud, dus zijn we niet moeten beginnen met dekens etc. Alleen wel veel last van stalbenen, het moment dat het weer even iets beter was waren die ook snel weer geslonken.

De jongste werd wel een beetje vervelend en dat kon hij minder en minder waarderen, maar dat begrijp ik wel want hij was ook gewoon écht irritant. Nu is dat gelukkig wel weer beter.

Door de wind was er een van de dakplaten een beetje losgekomen en dat maakte dus een klapperend geluid, maar echt heel hard waardoor hij niet meer in zijn stal durfde. Dus ik denk dat de reparatie daarvan en het feit dat ze weer een keer of twee buiten mochten slapen ervoor gezorgd heeft dat hij toch rustiger werd. En bij gevolg zijn nonkel minder ging lastigvallen :+

Ik ben vooral blij dat hij zo goed op gewicht blijft, vorige jaren werd die in de winter toch een stukje magerder maar dat valt voorlopig goed mee.

Sorry voor het gigantisch bericht, om het goed te maken heb ik een foto van de jongste die boos was op zijn bal :') Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 11:23

Hier vanochtend heel vieze billen en bevroren strengen mest in zijn staart bij Sakyr aangetroffen. Gisteren niets aan de hand, dus waar het vandaan komt??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:25

Hij kan zich beter uitleven op die bal als op zijn nonkel :D
Heeft jouw paard echt zo'n wit streepje op zijn zij of zat er iets op je lens ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:26

@marleen: misschien teveel sneeuw gegeten ??

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 11:35

DubbelFun schreef:
@marleen: misschien teveel sneeuw gegeten ??

Er ligt hier geen sneeuw. -O-

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:37

DubbelFun schreef:
Hij kan zich beter uitleven op die bal als op zijn nonkel :D
Heeft jouw paard echt zo'n wit streepje op zijn zij of zat er iets op je lens ??

Denk dat er een strootje aan zijn vacht hing haha

De bal was inderdaad een beetje afleidingsmanoeuvre, alleen jammer dat het maar 10 minuten duurt, erna heeft hij geen interesse meer

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:21

Ojee Ellepel. Gelukkig alles ok!
Lekker onder de dekens maddo paloa!

Peri lijkt beter te gaan. Hij eet alle drie zijn bijvoersel weer (slobber, fibreforce, grasmix) en hooi ook wel zonder proppen ook. Alleen nog niet veel maar dat komt wel weer. Staat nog wel op de metacam maar denk als er echt iets was geweest dat hij met metacam ook niet had gegeten. Morgen maar mee stoppen en kijken hoe het dan gaat.

Buiten nog wel een grote ijsbaan. Paarden staan op pension dus hem alleen binnen houden maak ik hem niet gelukkig mee maar vind het doodeng. Ben blij als het gaat dooien. Hoewel schim het heerlijk vindt zodra hij sochtends in de wei komt is het eerste wat hij doet in de sneeuw rollen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:35

Mooi dat Peri weer eet!

Het zou idd gaan dooien, maar vannacht nog lichte vorst dus het duurt echt nog wel 2 of meer dagen voor de paddock hier weer notmaal te belopen is.
De plassen zijn ondertussen wel de grond in gezakt en ik heb nu 'bomijs'...Ik ben er even op gaan staan en sommige stukken waren 4 a 5 cm dik én heel glad. Dus ik heb me verder maar niet 'op glad ijs' begeven :D
Boon dacht nog even wat meer haast te maken met terug naar stal, maar dat heb ik even de kop ingedrukt en na een paar stappen snapte ze ook wel waarom...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 17:00

DubbelFun schreef:
Mooi dat Peri weer eet!

Het zou idd gaan dooien, maar vannacht nog lichte vorst dus het duurt echt nog wel 2 of meer dagen voor de paddock hier weer notmaal te belopen is.
De plassen zijn ondertussen wel de grond in gezakt en ik heb nu 'bomijs'...Ik ben er even op gaan staan en sommige stukken waren 4 a 5 cm dik én heel glad. Dus ik heb me verder maar niet 'op glad ijs' begeven :D
Boon dacht nog even wat meer haast te maken met terug naar stal, maar dat heb ik even de kop ingedrukt en na een paar stappen snapte ze ook wel waarom...

Haha hier had vanmorgen ook iemand haast met naar buiten gaan (want zijn vriendin had ook haast dus hij ‘moest’ mee) dat heb ik hem ook even verteld dat ik dat niet leuk vond. Heb al genoeg ellende gezien bij paarden, wil niet ook een gebroken been. Gisterenochtend was die nog zo netjes voorzichtig :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 19:35

Boon was eerder ook heel voorzichtig, maar nu wilde ze weer graag naar stal blijkbaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:16

Wat een bende word het nu zeg met die dooi :+
Voor mij op de fiets wel geweldig want kan weer normaal doorfietsen omdat de wegen schoon zijn.
Maar bij de paarden wel glad nu!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:29

Hier was vanochtend al niet meer te zien dat het gesneeuwd en gevroren had, om 06:30 uur waren de paddocks helemaal ontdooit :D Ben er wel blij mee, zo blij dat ik zometeen lekker in de regen ga werken met de paarden xD

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 14:31

Hier bovenlaag van de paddock aan het ontdooien, de rest nog hard en heel gladde stukken. Niet echt een fijne fase :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:04

@marleen: ik vrees dat het bij mij niet anders is. Maar ik ga het zo zien want ik ga ze weer naar binnen halen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 16:11

DubbelFun schreef:
@marleen: ik vrees dat het bij mij niet anders is. Maar ik ga het zo zien want ik ga ze weer naar binnen halen.

Dat kan zomaar, ellendig hoor.

Ben zo bang dat er glijpartijen ontstaan en paarden schade of blessures oplopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:30

En het was idd geen feestje ;(
Het maanlandschap is nog steeds kats bevroren, de onzichtbare mest is weliswaar weer zichtbaar maar nog steeds vastgevroren en de opgestapelde sneeuwhopen van de oprit kan ik nog bovenop gaan staan zonder er in weg te zakken.
Dus morgen gaan ze weer een dagje op de PP langs de weg.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 17:02

Hier is het ook nog behoorlijk wit en bevroren _O-
Afbeelding

Ik heb destraks een beetje heucobs gegeven met mineralenbrok (alleen mineralenbrok is ja zo weinig _O-).
En ineens ging iris typisch doen

Kauw beweging, voer er weer uitgooien alsof het vies is....
En je hoort knars knars knars
En tadaaaaaa.... kiesje

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:56

Nou ik zou hem wel onder je hoofdkussen leggen.
Wie weet komt de tandenfee :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:59

Nou die mag wel flink uitpakken dan met zo'n reuzen kies :D