[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:45

Ik heb een shires deken erop liggen. Geen idee eigenlijk of die uv werend is maar is tot nu toe het enige wat netjes blijft liggen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:50

Anders even nazoeken bij welk model?

Ik heb er echt goede ervaringen aan, haren groeien super snel, en de huid wordt ook niet meer zo droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:15

Ik duik er morgen even in, thanks voor de tip!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:15

@Robijntjah: Mijn ervaring is dat PRE's vaak sowieso minder snel lijken te zweten dan wat ik van bijvoorbeeld de KWPN'er gewend ben. Geen idee of dat ook echt zo werkt en een kenmerk voor het ras ansich is, want anekdotisch bewijs telt natuurlijk niet als echt bewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:16

Ja dat kan ook nog, duik ik ook eens in. Mijn andere pre zweet als een otter maar goed, misschien toch een genetisch verschil!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:20

Die van mij zweet ook niet zo snel in verhouding met hoe buiten adem hij is. Wel meer jeuk als hij wel bezweet is. Hoezo denk je dat hier een verband tussen is?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:21

Robijntjah schreef:
Ja dat kan ook nog, duik ik ook eens in. Mijn andere pre zweet als een otter maar goed, misschien toch een genetisch verschil!

Daar ging mn theorie.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:22

Ik denk het niet, ik vraag het me af. Vandaag met deze warmte echt een stevige rit voor haar doen gemaakt en buiten onder het zadel geen druppel zweet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:05

Mijne zweet ook altijd erg snel. Heb ook de indruk dat hij hier meer jeuk doorkrijgt. Heb al getwijfeld om hem ook in de zomer te scheren omdat hij toch altijd zijn deken op heeft buiten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:35

Junior2019 schreef:
Heeft iemand dit weleens geprobeerd
Alleen de buikbescherming
De mijn jeukt alleen bij zijn navel
Zou het blijven zitten[ [url=m/2dg2y1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gok er maar niet op. Dat de jeuk alleen bij de navel zit betekent niet dat hij daar ook alleen maar gestoken wordt. Denk overigens ook niet dat het blijft zitten.
Ik doe eigenlijk helemaal niets meer mbt poedertjes/pilletjes/zalfjes de laatste jaren. Hooguit een vliegenspray. Op tijd de eczeemdeken op, niet steeds op/af doen, geen krachtvoer en indien het buiten echt te vervelend wordt, een paar uur voor de schemer, paard preventief op stal. Scheelt een hoop poen en een hoop jeuk :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:19

Mijn paard heeft geen stal, alleen een schuilstal, maar daar kan ik hem niet in opsluiten. Ik heb aan poedertjes en zo een stuk minder dan vorig jaar. :+ Maar ik had ook het idee dat hij toen meer last had door metacam en buut die hij had gekregen.

Dit jaar heb ik alleen Culico en een restje gel van vorig jaar. :j

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:23

Yontheke schreef:
Mijne zweet ook altijd erg snel. Heb ook de indruk dat hij hier meer jeuk doorkrijgt. Heb al getwijfeld om hem ook in de zomer te scheren omdat hij toch altijd zijn deken op heeft buiten.

Mijn merrie heeft aan een kant een flinke bos manen en daaronder had ik haar geschoren (en de andere kant niet). De kant die geschoren is, is flink meer gevoelig geworden voor jeuk....

Hier ook gewoon veel zweet, maar dan zet ik haar ook wel echt aan het werk. Maar een IJslander en PRE zijn misschien ook niet helemaal vergelijkbaar qua vacht en huiddikte :Y)

Manenkam moet ik nu wel dagelijks smeren, wordt wat meer aan gejeukt maar goed te doen. Minimale jeuk op de buiknaad en staart nog helemaal jeukvrij *\o/* . Nog niet op het gras, dat stel ik het liefst zo lang mogelijk uit.....

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:44

Hoor wel vaker dat ze van buut wat extra jeuk kunnen krijgen als ze daar al gevoelig voor zijn.

Hier nog steeds jeukvrij *\o/* hij schuurt af en toe z'n billen, niet eens z'n staart, maar denk dat dat door het verharen komt.

Ik heb het idee dat mijn andere paard last heeft van de felle zon en die wil dus graag overdag een vliegenmasker opdoen maar zit met een probleem. Ze staan van 12 tot 6 in de wei en dan laten ze elkaar met rust. De rest van de tijd in de paddock en dan zitten ze vaak wat te kloten en te spelen dus dan is het vliegenmasker zo af of kapot. M'n moeder zet ze in de wei omdat ik aan het werk ben maar die is bang van paarden :+ en gaat dat masker echt niet omdoen.
Kan ik anti-bijt spul op het masker smeren ...? Aan de flappen van het klittenband moet wel veilig zijn maar het neusnetje is ook favoriet om aan te trekken en twijfel of het daar op kan omdat m'n paard het dan de hele dag in ademt of het wordt nat met drinken en drupt bij z'n neus oid..
Anders zou ik een halster met gaas kopen maar dat is vaak van dat stuggere gaas ipv het zachte van Shires en dan zijn de oren of neus niet bedekt..

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:38

Ik ben van plan om voor mijn arabofries een nieuwe eczeemdeken aan te schaffen, een pyjama voor de warme dagen. Ik heb momenteel een horsegear opliggen, daar ben ik heel tevreden over, maar weet van vorig jaar dat met 30+ deze geen optie is, dan zweet ze zich er kapot onder.
Haar stokmaat is 1.68 en ze heeft een brede boeg maar een redelijk korte nek en rug. Wel iets langer dan een gemiddelde volle fries gok ik.
Ik heb een master zebra eczeemdeken voor de warmere dagen, maar deze zit eigenlijk wat te smal voor, heb een er een extra stuk ingenaaid zodat die breder is voor, maar is nu het 3de jaar voor deze deken en begint steeds meer gaten en scheuren te krijgen en is al vaak genaaid. Dus ben nu op zoek naar iets anders, maatje groter is geen optie want deze 205 is prima, maar 215 wordt dan te lang en gaat dan schuiven vrees ik, dus geen master meer. Ik had zelf van QHp een eczeemdeken speciaal voor friezen gezien, een bruine. Heeft iemand hier ervaring mee?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:19

Schadows17 schreef:
Ik ben van plan om voor mijn arabofries een nieuwe eczeemdeken aan te schaffen, een pyjama voor de warme dagen. Ik heb momenteel een horsegear opliggen, daar ben ik heel tevreden over, maar weet van vorig jaar dat met 30+ deze geen optie is, dan zweet ze zich er kapot onder.
Haar stokmaat is 1.68 en ze heeft een brede boeg maar een redelijk korte nek en rug. Wel iets langer dan een gemiddelde volle fries gok ik.
Ik heb een master zebra eczeemdeken voor de warmere dagen, maar deze zit eigenlijk wat te smal voor, heb een er een extra stuk ingenaaid zodat die breder is voor, maar is nu het 3de jaar voor deze deken en begint steeds meer gaten en scheuren te krijgen en is al vaak genaaid. Dus ben nu op zoek naar iets anders, maatje groter is geen optie want deze 205 is prima, maar 215 wordt dan te lang en gaat dan schuiven vrees ik, dus geen master meer. Ik had zelf van QHp een eczeemdeken speciaal voor friezen gezien, een bruine. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb ook een tijdje getwijfeld over de QHP omdat ik eenzelfde paard soort paard heb staan (PRExFries). Na hier rondvragen en op internet rondkijken ben ik uiteindelijk toch voor de Rambo gegaan, maat 195 voor paard van 1.65. Groter dus dan aanbevolen maar ik ben enorm tevreden over hoe hij zit. De 190 ook geprobeerd, maar daar zat de borst heel strak en het nekstuk niet dicht. Nu past hij bij de nek en borst heel mooi, en dat hij eigenlijk "te lang" is, is geen probleem. Bovenste stukje van de hals sla ik gewoon om en aan de achterkant hangt hij ietsje over zonder dat het gaat trekken of schuiven. Het is alleen wel het eerste jaar dat ik hem op heb, dus weet niet hoe hij het met de warmte zal doen.

Op dit filmpje zie je hem staan, draaien en bewegen met de deken om, voor een beeld hoe het zit en past. Paardje zichtbaar vanaf ongeveer 30 seconden.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:00

Bedankt voor de info serenity350, ziet er uit als een fijne deken, maar lijkt veel op mijn deken van horsegear, die goed ligt, ik zoek nu echt een 2de deken voor de warme dagen en mijn paardje lijkt het snel warm te hebben, dus mijn voorkeur gaat uit naar zo een pyjama deken die je over het hoofd heen moet aantrekken, met hele dunne stof. :)

Wat leuk hoe ze met elkaar spelen trouwens, echt schattig :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:02

even denken, oud stalgenootje van me had ook een fries paard
en die had een QHP of een equitheme er op liggen.
weet zo niet precies meer welk merk het was.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:30

Lees graag mee, vrees dat mijn nieuwe topper niet helemaal scheur vrij is :(

Ben een nono op het gebied van eczeem, sinds gister hebben we Imaverol gesmeerd, omdat we hem op schimmel vermoeden. Kun je laten testen of het schimmel of eczeem is? Welke deken gebruiken jullie?
Heb hem nu vanavond in de schemer maar binnen gezet, hopelijk dat dat al zal helpen.

Tips zijn welkom!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:47

Hubbels schreef:

Ben een nono op het gebied van eczeem, sinds gister hebben we Imaverol gesmeerd, omdat we hem op schimmel vermoeden. Kun je laten testen of het schimmel of eczeem is? Welke deken gebruiken jullie?
Heb hem nu vanavond in de schemer maar binnen gezet, hopelijk dat dat al zal helpen.

Tips zijn welkom!

Schimmel kun je testen, eczeem niet. Diagnose wordt voor zover ik begrepen heb vaak gesteld op basis van het klachtenpatroon en het uitsluiten van andere oorzaken.

Hier lopen allerlei dekens rond geloof ik, maar sleutelwoord is: deken moet goed passen en aansluiten op het paard, dus houd daar rekening mee als je bijvoorbeeld een "anders dan normaal" gebouwd paard hebt. Daar lopen er hier ook diversen van rond in het topic. :))

Sommige paarden lijken ook veel meer te gaan jeuken van bepaalde voedingselementen, maar dat geldt niet voor ze allemaal. En bij de ene werkt smeersel x heel goed, bij de andere juist niet. Het is echt een kwestie van geduldig testen, niet teveel door elkaar, tot je iets gevonden hebt dat bij jouw paard werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:51

Zo verander ik dit seizoen alleen het van het gras af en over op een andere vitamine korrel dan ze vorig jaar had.
Blijf even bij dezelfde smeersels en dan zien we het over een paar maanden wel weer. En oohja dit jaar een eczeem deken op en al vroeg mee begonnen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:57

Robijntjah schreef:
Zo verander ik dit seizoen alleen het van het gras af en over op een andere vitamine korrel dan ze vorig jaar had.
Blijf even bij dezelfde smeersels en dan zien we het over een paar maanden wel weer. En oohja dit jaar een eczeem deken op en al vroeg mee begonnen.

N.a.v. de ervaringen hier ben ik dit jaar ook aan het kijken hoe het gaat met zeer beperkte weidegang. Eigenlijk was dat iets wat ik volgend jaar wilde doen, maar deze week met de loonwerker na uitvoerig overleg besloten het inzaaien van de winterweide uit te stellen tot augustus/september omdat het zo kurkdroog is nu. Graszaad is nu eenmaal echt wel duur, zeker omdat ik heel kritisch ben over wat voor gras ik in de weide wil hebben. Maar dat betekend dat ze komende winter de zomerweide op gaan eenmalig, maar dan wil ik niet dat ze hem in de zomer al helemaal kaal eten.

Dus de kleine graast nu dagelijks zn portie aan de wokkel in de voortuin (scheelt mij weer maaien). En de grote blijft op de kale wei en krijgt onbeperkt ruwvoer ipv gras. En een paar dagen in de week gaat hij een paar uur op de weide samen met de kleine afhankelijk van de groei in het gras.

Dus hier is dit jaar ook de deken en het geen-gras nieuw. Grappig, ben benieuwd hoe de paardjes het gaan doen. Jij staat wel ook echt in bebost gebied toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:00

Naja eigenlijk staan we midden tussen de weilanden maar wij (en de buren ook) hebben een hectare bos :+
Met stilstaand water in de buurt dus tel uit je winst :=

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:07

Robijntjah schreef:
Naja eigenlijk staan we midden tussen de weilanden maar wij (en de buren ook) hebben een hectare bos :+
Met stilstaand water in de buurt dus tel uit je winst :=

Oef.. :')

Nja, weet wel een beetje wat het is. Wij zitten in principe wel opener doordat we weinig bomen op het perceel hebben (wel net zelf een boomgaard aangeplant, want ik ben gek op bomen) en we hebben veel weilanden in de buurt. Alleen pal achter ons huis ligt een natuurgebied met een aantal laagveenmoerassen, petgaten en elzenbroekbossen. Weet nog dat ik eens dacht op een fijne namiddag, oooh ik ga lekker daar wandelen met de pony. Het is er schitterend namelijk. We zijn na een paar minuten in het gebied rechtsomkeert gegaan en hebben het op een lopen gezet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:09

Hahaha ja zo'n natuurgebied ligt hier ook achter maar tot nu toe gaat het goed. Ik rijd dan wel nu met vliegendeken maar probeer kap nog even uit te stellen. Eventueel ga ik nog rijden met buikflap.

Het is een hartstikke mooi perceel hier hoor (ik hou ook van bomen) maar met een eczemer helaas niet ideaal :=

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:41

Mijn eczeem fjord zweet niet snel, maar mijn fjord zonder eczeem juist wel haha. Hier gaat het nog goed.

De paarden mogen af en toe wat uurtjes het land op, die van mij gaat dan op de rijbak met wat hooi. Als ik dan mijn andere paard train laat ik haar er eventjes op met graasmasker.

Gister een fotoshoot gehad, maar waren zoveel knutten op de locatie. Ze kon echt niet stilstaan en werd er gek van. Zijn dus maar snel gestopt, vond het zo zielig. Gelukkig vandaag geen jeuk gespot dus hopelijk is het goed gegaan. Mijn andere paard had op dezelfde locatie twee dagen geleden nergens last van, dan merk je wel hoe gevoelig ze ervoor zijn.

Hubbels schreef:

Tips zijn welkom!

Oh wat balen Karin! Ik ga je appen.