[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:04

Mijn paard was trouwens ook helemaal gek van de vliegen de zomer voordat de behandeling werd gestart. Normaal taalde ze er niet zo naar, maar nu werd ze helemaal gek en vreselijk benauwd van de vliegen! Heel apart.
Dit jaar ging beter maar nog altijd wat "overgevoelig" dus maar een mooie Horseware vliegendeken aangeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:24

kan ik niet zo veel over zeggen, wat vliegen etc. betreft; ben een jaar geleden van h.v.holland naar zeeuws vlaanderen verhuisd en wij hebben het echt alle 3 reteslecht gehad wat de dazen en al het andere in ontzettend grote getalen aanwezig zijnde vliegend ongedierte en vooral pukkie word al jaren, ondanks de vliegendekens, totaal onder de bulten geprikt, ik vermoed dat dit wel met haar cushing te maken heeft, meeste gaan ook nooit meer weg namelijk...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:58

Douraque schreef:
Mag ik vragen wat je bedoeld allergie voor vliegen? Hoe uit zich dat?

Ik heb de benaming " vliegen" wat ruimer geinterpreteerd, alles wat vliegt aan insecten.

Mijn 27 jarige fjord laat nu zomereczeem zien, inclusief harde manenkam. Jeuk, jeuk, jeuk......

Jeuk bij staart en manen en op het hoofd. Ik heb nog een paard en die heeft al 8 jaar zomereczeem. Bij hem wordt zijn manenkam weer wat soepeler nu, bij mijn fjord niet. Maar het beeld is verder 100% gelijk.

Vliegen en culicoides zijn hier (Portugal) zomer en winter; in de winter wel een heel stuk minder.

Ik ben weer extra magnesium gaan geven in de hoop dat dat wat verlichting geeft. Sinds de pergolide is aangeslagen is ze weer wel aangekomen gelukkig, want ze was echt type scharminkel, maar ze is zeker niet te dik.

In het verleden heb ik haar ooit op IR laten testen, omdat ik ze maar niet kon laten afvallen, maar dat had ze toen niet. Hoefbevangen is ze nog nooit geweest i.t.t. veel cushingpaarden.

Herken je hier wat in bij jouw paard?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:24

Ik weet wel dat mijn paard in de zomer jeuk krijgt aan zijn staart, hij staat soms te schuren ermee. Dus in die zin komt het overeen

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:30

Douraque schreef:
Ik weet wel dat mijn paard in de zomer jeuk krijgt aan zijn staart, hij staat soms te schuren ermee. Dus in die zin komt het overeen

Lichte gevoeligheid dus, gelukkig maar.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:55

Mag ik wat vragen als leek? Als jullie 9 jarige paard alleen vochtbollen boven de ogen heeft zou je dan aan cushing denken?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:04

echt alleen vochtbollen? helemaal geen andere klachten? Nee dan zou ik in eerste instantie niet aan Cushing denken. Eerder aan iets in het hoofd waardoor druk ontstaat. Maar ook dan zouden er andere klachten moeten zijn (pijn!)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:08

Niemand :?

darwin schreef:
Die van mij staat nu 6 dagen op een 0,25 prascend en morgen ga ik naar een halfje toe.
Zie nog niet echt verschil na een week, maar dat is denk ik ook nog wel heel vroeg.
Hoe denken jullie eigenlijk over osteopathie bij een cushing paard.
Ik merk dat als ik Focus heb laten behandelen, hij veel minder zweet en dat de 2 verdikkingen boven op zijn lendenen ook verdwijnen, daar zitten namelijk allemaal afvalsoffen opgehoopt.
Ik vind Focus er altijd heel goed op reageren.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:13

Mijn osteopaat komt al jaren bij mijn paard(en). Dus ook al voordat de Cushing bekend was. Kwaad kan het zeker niet, ze worden er vaak weer lekker los van.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:18

Ik ken niet direct andere verwijzingen naar cushing.

Fjord merrie 9 jr. Vaak iets te dik. Bij veel gras jeuk. Ooit getest op ir. Niets raars gevonden.

Nooit hb geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:34

ik ook niet, want toen mijn grote last van oogontsteking had, had ze ook ineens bollen boven haar ogen en die heeft echt geen cushing...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:47

Mijne had het voor en ten tijde van de bevangenheid. Toen ik erachter kwam dat ie bevangen was en hem dus op streng dieet had verdween het. Nog voor de medicatie voor de cushing..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:31

darwin schreef:

darwin schreef:
Die van mij staat nu 6 dagen op een 0,25 prascend en morgen ga ik naar een halfje toe.
Zie nog niet echt verschil na een week, maar dat is denk ik ook nog wel heel vroeg.
Ik merk dat als ik Focus heb laten behandelen, hij veel minder zweet en dat de 2 verdikkingen boven op zijn lendenen ook verdwijnen, daar zitten namelijk allemaal afvalsoffen opgehoopt.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het wel goed kan zijn. Osteopathie werkt tenslotte voor het hele lichaam, dus wie weet kan het wel iets positiefs toevoegen om de balans weer te herstellen. Overleg het anders met een osteopaat?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:03

darwin schreef:

darwin schreef:

Is ze dan bezig met zijn lymfesysteem? Hoe heet dat ook alweer.. Dat je vocht en dergelijke weg kan masseren (hebben ze bij mij na operaties gedaan..)
Verder ken ik osteopathie puur voor botten, spieren etc en niet voor echte inwendige oorzaken (tenzij dingen met elkaar in verbinding staan)
Heb hier dus geen ervaring in, en vandaar ook niet gereageerd ;-)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:59

Fik heeft ook een behandeling gehad.
Hij was daarna losser in zijn lijf. Het zal hem zeker meer comfort gegeven hebben.
Verder zag ik niks aan hem , maar hij had ook geen zichtbare cushing symptomen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:25

Ik was gewoon heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Focus heeft er echt baat bij, hij kan zijn afvalstoffen dan veel beter kwijt en dat is ook positief voor hoefbevangen paarden.
Hij heeft bovenopo zijn lendenen ook vaak van die bulten waarvan ik dacht dat het vet was, maar dat bleken gewoon ophopingen van afvalstoffen te zijn en na een behandeling trokkken die dan langzaamaan weg en Focus ging dan ook veel minder snel zweten.
Ik heb dus echt goede ervaringen met osteopathie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:32

ik geloof zeker dat het goed is hoor,osteopathie!Alleen ik heb de pech dat er alleen beun de hazen zijn die het hier doen,en dat vind ik een beetje eng.
Zelf ga ik ieder jaar naar de chiropractor,dan is de pijn in mijn rug en heup weer een stuk minder.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:42

geerke schreef:
ik geloof zeker dat het goed is hoor,osteopathie!Alleen ik heb de pech dat er alleen beun de hazen zijn die het hier doen,en dat vind ik een beetje eng.
Zelf ga ik ieder jaar naar de chiropractor,dan is de pijn in mijn rug en heup weer een stuk minder.

chiropractor is idd leuk voor blokkades, maar die kan niks aan stofwisselingsproblemen doen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:35

Ik twijfelde van de week om mijn pony toch maar eerder te laten prikken.
Maar mijn arts rade het af, omdat ik nog maar kort verhuist ben. Toch maar geduld bewaren.

Maar om haar toch te helpen krijgt ze nu echina tabletjes en magnesium en vit B dat rade mijn arts aan.
Ben nog maar kort begonnen, maar ben benieuwd of ik over 14 dagen iets merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:25

verhuizing kan veel stress veroorzaken, wat wel eens tijdelijk achteruitgang kan betekenen, houd het goed in de gaten, of dat ze bv geen maagzweren ontwikkelt ofzo...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:31

Zijn jullie cushing paarden ook af en toe zo opgefokt? Ik herken mijn eigen paard bijna niet meer. Maxx is normaal echt een super koele kikker. De laatste tijd schrikt hij bijna overal van, en vandaag had ik hem steigerend in handen. Ik liep langs zijn vriendinnetje die al in de paddock stond om hem in een andere paddock te zetten. Daar was hij het duidelijk niet mee eens... tevens loopt hij te briesen als een jonge hengst (is toch echt al jaaaaaaaaren geleden geruind haha)
Verdwijnt dit weer als de pergolide aan geslagen is? (vraag ik hoopvol :D )

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:42

ohjajoh6 schreef:
verhuizing kan veel stress veroorzaken, wat wel eens tijdelijk achteruitgang kan betekenen, houd het goed in de gaten, of dat ze bv geen maagzweren ontwikkelt ofzo...

KLopt, dit ook de reden van uitstellen van prikken.
Ik moet zeggen dat ze echt haar plekje begint te vinden, ze is volkomen de relaxte zelf zoals ik haar ken.
Begin januari gaan we onderzoek starten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:49

Essie73 schreef:
Zijn jullie cushing paarden ook af en toe zo opgefokt? Ik herken mijn eigen paard bijna niet meer. Maxx is normaal echt een super koele kikker. De laatste tijd schrikt hij bijna overal van, en vandaag had ik hem steigerend in handen. Ik liep langs zijn vriendinnetje die al in de paddock stond om hem in een andere paddock te zetten. Daar was hij het duidelijk niet mee eens... tevens loopt hij te briesen als een jonge hengst (is toch echt al jaaaaaaaaren geleden geruind haha)
Verdwijnt dit weer als de pergolide aan geslagen is? (vraag ik hoopvol :D )

Mijn fiek liet gedragsveranderingen zijn toen hij IR werd en ook toen hij cushing ontwikkelde, geen idee of meer mensen dat zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 01:22

ik heb dezelfde hoop als essie eigenlijk...Is werkelijk waar geen peil op te trekken op moment; ene x is het net een dansend mini hengstje naast me en vanochtend was ze uit de wei ontsnapt (schrok mij een hartverzakking want er staat sinds een week een trekpaard hengst op 50 meter afstand in het zicht) en daar was niet eens bij geweest?! toen ik aankwam stond aan buitenkant van het draad naast mijn grote aan de binnenkant draad, op haar dooie akkertje, loopt gewoon mee, om binnen de omheining alsnog pislink op mij te worden en al bokkend rondjes te rennen en mij maar in de gaten houden joh, echt heel de dag, haha ben mij van geen kwaad bewust...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:28

Hier goede ervaringen met osteopathie, zowel voor mijn paard, hond als voor mezelf :D

En of mijn paard drukker is sinds de cushing, kan ik niet zeggen. Image is altijd een druktemaker geweest.
Sinds ze op Prascend staat is ze wel duidelijk liever voor de andere paarden en voor ons. Een stuk minder narrig. Maar het blijft een baasje.