'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RenskeFrea

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:30

Heel veel sterkte en succes met de beestenbende!
Jullie rollen wel van het ene in het andere zeg... Ik wens je veel geluk toe met de enorm lastige keuzes waar je nu voor staat. Dat lijkt me zeker niet makkelijk.
Ik zou het je allemaal niet na kunnen doen hoor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:46

Alles gevolgd van A tot Z, dus tot nog toe.... veel respect voor je doorzettingsvermogen, heb ook af en toe een reactie geplaatst, maar zoals ik al eerder vermoedde: Cassis gaat het niet redden.
Dat hij nu alsnog op pijnstillers is geplaatst is beter voor de levenskwaliteit van Cassis op dit moment, maar ik ben bang dat je na de kuur jezelf bij het nekvel moet grijpen, en afscheid van hem moet nemen.
Niet alles kan een successtory zijn zoals met Faytje... some you win, some you lose.

Het paard Cassis was hoeftechnisch al zo ver heen, toen jullie hem overnamen, niemand verwacht van je dat je hem kan "redden". Dat verwacht je wellicht alleen van jezelf. Dit paard is hoefmatig kapot dat komt voor, TS, bij duizenden paarden verder gezonde paarden per jaar, die met welke goede zorgen dan ook, alsnog reddeloos zijn. IMO is Cassis ook reddeloos gebleken... laat hem gaan.
Je hebt genoeg andere zorgendieren, die een wel redelijke toekomstverwachting hebben, zoals Fay.

Laat Cassis nou maar gaan, beter voor hem en voor jezelf, in elk geval heeft hij bij jullie een enorm fijne tijd gehad, hij is gezien, geliefd, en meer dan goed verzorgd.
Ik begrijp je pijn, zeker voor zo een jong paard, maar al te goed, maar hier komt een stuk realisme aan te pas: je kunt niet ALLES redden, om de simpele reden dat sommige dieren niet meer te redden zijn.Ook al wil je dat op alle denkbare manieren nog zo graag.

Cassis laten gaan betekent niet dat jij zelf"faalt", op sommige ernstige medische aandoeningen bestaat geen medisch antwoord, en toveren bestaat alleen in de boeken van Harry Potter.
Je zou je eigen teleurstelling hierover moeten loskoppelen van jezelf, en het moeten proberen te zien voor wat het is: een reddeloos geval.

Om met een oud cliche te spreken: houden van is vaak ook JUIST laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:13

Ik kan alleen maar meegaan met wat Terpentijn zegt. Je hebt al meer moeite voor het dier gedaan dan dat menig ander mens zou hebben gedaan.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:09

Morgen reageer ik even uitgebreider , maar dank je wel Terpentijn..
Ik 'durf' soms hier moeilijk updates te plaatsen omdat ik bang ben dat sommige ons gaan veroordelen omdat we voorzichtig afscheid nemen van Cassis.( of er moet ineens een wonder gebeuren :o waar we stiekem op blijven hopen)
We willen het beste voor onze paarden, maar soms sta je zelf te dichtbij dat je geen realistische keuzes meer kan maken, gevoel durft dan teveel de overhand te nemen.

Fay had overigens nog wat spoelwormpjes volgens het onderzoek van bij de kliniek, dus hun raden aan haar nogmaals te ontwormen maar dan met Panacur, ze hebben pas ivermectine gehad en dit was dus niet voldoende ervoor blijkbaar.

:o Volgende week zaterdag komt Shaun het schaap :+ onze kudde versterken, hij komt op de kleine weide te staan , in de weide ernaast staan ook schaapjes :j , Shaun komt van een zorgboerderij en moet weg , het is volgens de mensen daar een ontzettend lief en ondernemend diertje en ze vinden het niet leuk dat hij weg moet.
Dus mag hij bij ons komen wonen...( ik ga facebook maar weg doen denk ik :+ er worden zoveel dingen gedeeld , klik meestal alles weg maar soms kom je van die gevalletjes tegen dat het niet lukt )

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:20

Leuk dat het er een schaapje bij komt
Is het echt niet een optie om Cassis nu te laten gaan.. Ik snap dat je het eingelijk niet wil maar misschien is het toch beter voor hem als je zegt dat hij zoveel pijn heeft

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:22

Niemand mag imo jou iets kwalijk nemen mocht je besluiten Cassis te laten gaan. Je hebt er alles aan gedaan om hem te redden maar in dit geval vind ik het veel moediger van je om afscheid te nemen en hem van zijn pijn te verlossen.
Je hebt je best gedaan en zoals hierboven ook al stond "houden van is soms juist loslaten".
Nog altijd heb ik diep respect voor jou!
Nogmaals veel sterkte de komende tijd!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:57

Wat je ook beslist over Cassis, hij heeft het heel goed bij jullie en ik heb echt heeeel veel respect hoe jullie met alle paarden en nu ook schaapje omgaan! Geweldig!!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:25

Ik begrijp dat wel Inge, dat je soms moeilijk updates durft te plaatsen. Het blijft bokt en het is nooit te voorspellen hoe er gereageerd gaat worden, hier gaat het nu goed gelukkig maar toch...snap het wel.

Cassis, jullie mogen jezelf nooit falers noemen, jullie hebben meer gedaan dan menig ander gedaan zou hebben en niet alleen voor hem. Kapot is in zijn geval mogelijk ook echt kapot en ook dan kun je nog veel voor hem betekenen. Als het echt niet meer eerlijk is laat hem dan hemelen. :(:)

Had op een andere uitkomst gehoopt, zowel voor Cassis als voor jullie. Jammer.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:34

Ik ben een stille meelezer maar wil nu toch even reageren! Je geeft aan het moeilijk te vinden om updates te plaatsen maar ik vind dat je het echt mag doen, niemand maar dan ook echt niemand mag hier iets over zeggen. Er zijn niet veel mensen te vinden die hetzelfde doen voor de paarden, je denkt er echt bij na en daar mag je trots op zijn en dit mag je ook delen. Je doet er alles aan om ze beter te maken en alleen jij ziet of het genoeg is of niet...heel veel sterkte met je besluit, wat het ook is ik sta achter je.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:38

Ik snap dat het lastig is om soms wat te posten,
Het kan hier best grillig zijn jah!

Maar je hebt Cassis de kans gegeven en hij heeft het geprobeerd,
maar goodbye is denk ik de juiste keuze.
Het is volgens mij een ventje met een behoorlijk wat doorzettingsvermogen, maar zoals ik het zo lees heeft hij het ook opgegeven(lichamelijk dan) als hij de stal niet meer uit kan/wil vanwege de pijn.
Dan is het niet meer paard waardig. hoe K** het ook is.
In mijn ogen heb je er alles in aangedaan wat mogelijk is.
Maar helaas.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:53

_PatriciaH schreef:
Ik ben een stille meelezer maar wil nu toch even reageren! Je geeft aan het moeilijk te vinden om updates te plaatsen maar ik vind dat je het echt mag doen, niemand maar dan ook echt niemand mag hier iets over zeggen. Er zijn niet veel mensen te vinden die hetzelfde doen voor de paarden, je denkt er echt bij na en daar mag je trots op zijn en dit mag je ook delen. Je doet er alles aan om ze beter te maken en alleen jij ziet of het genoeg is of niet...heel veel sterkte met je besluit, wat het ook is ik sta achter je.

Ik kan dit niet beter verwoorden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:13

Als een half jaartje pijnstillers geen optie is om hem nu even hier doorheen te kunnen trekken als allerlaatste kans om de hoeven te laten groeien zonder dat hij daar pijn van heeft, dan zal er weinig anders opzitten denk ik :(:)

Ik heb wel zoiets van: inslapen kan altijd nog, als hij maar geen pijn heeft en er een kans is dat het goed komt, dan zijn pijnstillers om een kritieke periode goed door te kunnen komen niet "te ver gaan" i.m.o. maar dan moet het natuurlijk niet zo zijn dat hij zich alsnog kapot loopt. Aan de andere kant...als hij maar geen pijn heeft en hij loopt zich tòch kapot... dan kan je hem altijd nog laten gaan.

Wat let je dan om hem die kans te geven :)

Zolang hij maar geen erge pijn heeft, dat is voor mij het belangrijkste :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:48

wat rot dat Cassis niet goed gaat! |(
Het leek mij eerlijk gezegt al heel sterk dat een paard met z'on ernstige kanteling het vrolijk blootvoets zou kunnen redden...(mijn paard heeft ook hoefbeenkantelingen en die heb ik ooit een half jaar zonder ijzers laten lopen omdat dat beter was voor het hoefmechanisme....hij bewoog niet meer.En hoe goed is dat dan?Ijzers met zolen eronder en hij liep weer goed)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:38

Hoefbevangenheid is een heel langdurig en intensief proces, maar niet onoverkomelijk ! Misschien toch de optie overwegen om er beslag met zooltjes onder te laten zetten? Dan wel zonder gel/sillicone zodat er geen druk op de zool komt...
Wie niet waagt, niet wint...en inslapen kan altijd nog, toch?
Wat krijgt hij voor voer en hoe wordt hij gehouden? Dit puur uit interesse en omdat ik uit ervaring weet dat dit ook een heel belangrijke factor in het genezingsproces is...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:09

Heel jammer dat het niet goed gaat met Cassis. Ik weet dat hij alle kansen krijgt die er zijn. Fantastisch wat je doet!

Een opmerking: ik las in een artikel over hoefbevangenheid dat bij autopsie naderhand vaak was gebleken dat er net te snel was opgegeven en dat nog iets langer doorgaan wel had kunnen werken. Ik zeg dit niet om je beslissingen moeilijker te maken, maar ik zou het zelf toch willen weten... (sorry, dat ik het artikel niet voor je heb, het is al een paar maanden terug dat ik het tegenkwam en ik weet niet eens meer of het in het Nederlands of in het Engels was)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:14

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:16

Wat ik mij afvraag: als hij echt nog zo vrolijk en alert is, zou het dan ook niet meevallen met de pijn? Natuurlijk heb je paarden die hardere bikkels zijn dan andere, maar als ze echt pijn hebben, merk je het toch wel. Ze blijven hard hun best doen voor de buitenwereld, maar vrolijk zijn zulke paarden toch ook echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:31

Soms merk je dat echt niet, ik zou niet te veel afgaan op een 'blij paard' maar realistisch blijven kijken naar het totaal plaatje.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:01

Een ijzer eronder gaat nu echt niet zonder pads en dergelijke eronder, zijn wand is nog steeds veel te kort daarvoor.

Blij en vrolijk zijn wel momentopnames...hij hangt heel erg aan onze andere paarden, eerst aan mijn ruin, en nu staat hij bij Pasja en hangt hij erg aan haar.
S'avonds is hij echt 'kapot' dat merk je, zelfs nu met pijnstilling dat hij blij is dat hij verplicht kan gaan slapen( stal staat overdag open maar echt erin gaan slapen doet hij niet) .
Het is een echte grote goedzak, die geniet van de momentjes maar natuurlijk voelen wij ook wel dat hij afziet, dat het hard werken is om de dag door te komen voor hem.
Wat ons vooral zo tegenhoudt is zijn leeftijd en bang zijn te vroeg op te geven.

Als de optie mogelijk is langer op pijnstilling zonder problemen dan doen we dit ,maar wel alles in overleg met hoefsmid en dierenarts, want wij kijken teveel met ons gevoel.

Als er mensen in de buurt wonen die willen komen kijken, altijd welkom ;) misschien dat een ander oog erop al eens veel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:03

Waar woon je? ;)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:04

Beetje ver voor de meeste vrees ik...., vlakbij Hulst in Zeeuws-Vlaanderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:07

Ja idd, jammer hoor :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:10

En hoefschoenen (met eventueel een extra zachte inlage), zou dat niks zijn om te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:22

Inge, ik denk dat ik daar niet voor hoef te komen kijken als ik zo jouw updates lees.
Geen enkel paard kan leven met pijn. Vraag je eens af wat zijn toekomst is. Kan hij ooit een normaal paardenleven hebben?
Sterkte en een dikke knuffel. :(:)

Kun je anders eens een foto van zijn voeten plaatsen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:24

Anoniem schreef:
Inge, ik denk dat ik daar niet voor hoef te komen kijken als ik zo jouw updates lees.
Geen enkel paard kan leven met pijn. Vraag je eens af wat zijn toekomst is. Kan hij ooit een normaal paardenleven hebben?
Sterkte en een dikke knuffel. :(:)

Kun je anders eens een foto van zijn voeten plaatsen?

ik denk dat als we alle paarden moeten opruimen die pijn hebben,dat het aardig stil word in paardenland ;)
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Een paard als Cassis kan een pijnloos leven hebben...maar niet op blote voeten ben ik bang.