Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:24

Super nieuws tico!

En fargo: Ik denk dat we rond 2,5 maand een stukje gras voor haar hadden afgemaakt van 2 op 2,5 meter denk ik. Dan kon ze wat grazen en dan was ze niet zo bezig met haar energie. We lieten ze dan een halfuurtje staan (we bleven er wel bij), en dan 10 minuutjes stappen. Ik denk dat ze misschien 2 keer heeft gebokt op dat klein stukje, maar was meteen terug rustig omdat ze dan gras had.

Vanaf 3 maanden en een week zijn we verhuisd naar stallen met een wei en vanaf 3 maanden en 2 weken hebben we ze op een paddockje gelaten van ongeveer 3 op 6. Dan een weekje later aan de longe (dat filmpje heb ik hier ook gepost). En na twee keer longeren toen los op de piste na het werken en dat ging vrij goed. Natuurlijk wel eens een bokje, vooral 's ochtends als ze uit de stal mocht was ze wel eens een beetje fris maar dat stopte snel omdat ze werd omgekocht met voer :)

Wij zijn Casu trouwens vanaf 1,5 maand boxrust ongeveer kalmeringskruiden beginnen geven, na brandwonden aan mijn handen en constant gestijger en wegschieten aan de hand. In die tijd is er trouwens een manegekindje 2x van haar pony gevallen op een kwartier tijd... door Casu. _-:(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:48

In een algemeen stuk over revalideren na koliekoperatie van PAVO en Leendert Jan (bodegraven)
staat het volgende:

http://www.pavo.nl/advies/gezondheid/re ... ekoperatie
Tot aan 60 dagen mag het paard vervolgens, naast het in tijd opvoeren van het stappen, alleen los in een kleine paddock/afzetting (± 20 x 20 m.). Als alles goed gaat gedurende deze periode mag het paard vervolgens in een groter afgezet stuk los en mag de beweging aan de hand worden opgevoerd.

Ik kijk maar eens een beetje aan hoe het gaat en ga anders bellen en overleggen wat er mag en kan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 15:39

Hallo allemaal, nou weer genoeg avonturen hier in week 10. Voorlopig blijft Whizz gewoon nog binnen, vlgs staleigenaar valt het reuze mee hoe hij zich in zijn box gedraagt dus proberen we het nog maar uit te zingen tot de 3 maanden om zijn.
Hij wordt wel rapper met stappen, dus ik voel en zie wel waarom sommige andere klinieken na de 2e maand al aan de slag gaan, maar zolang het zo goed blijft gaan, gaan we maar lekker zo door.

Maandagochtend gingen we samen vliegeren :o :( :( :D
Whizz stootte namelijk zijn hoofd/halster aan een ijzeren stroomdraadje in de rijbak tijdens het wandelen en stoof er al springend en half steigerend vandoor. In het midden van de bak stonden we weer stil, hij was helemaal over de rooie en stond met zijn achterbenen te stampen als een gek.
Nog een aantal rondjes door de bak gelopen zo goed en zo kwaad als het kon, hij was erg van slag. Toen naar stal, in zijn box stond hij met zijn voorbenen boos en van slag te stampen en ging niet eten :( :( En hij was heel wantrouwend naar mij, het was allemaal duidelijk mijn schuld :o :o Op een gegeven moment even naar het toilet gegaan en even naar de staleigenaar of hij hem extra in de gaten kon houden omdat hij nog zo van slag was en niet ging eten.. Door het natte weer stond er een behoorlijke stroomstoot op de lijn vlgs eigenaar en dat voelen ze dan wel even! Toen ik daarna weer naar whizz liep, ging hij net voorzichtig met zijn voer aan de slag.
BAH wat was dat schrikken zeg. En de rest van de dag last van mijn schouders, nek, rug en hoofdpijn door de enorme rukken aan mijn lijf tijdens zijn sprongen. Zijn buik was ook wat minder strak die avond, ;(

Gelukkig was zijn buik gistermorgen weer strakker - wat een opluchting. En we hebben al weer aantal keren in de bak gelopen - de eerste keren maar even met een ander paard erbij - want hij vertrouwde het niet echt. Vanmorgen ging dat al weer beter!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:57

Lastig dat hij zo geschrokken was fargo :( Gelukkig gaat het al wat beter met hem nu, de zieligaard :(:)

Heb je nog last van je rug/nek?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:55

Yellomofoon schreef:
Lastig dat hij zo geschrokken was fargo :( Gelukkig gaat het al wat beter met hem nu, de zieligaard :(:)

Heb je nog last van je rug/nek?

Heb nog wel een beetje nawerking qua spierpijn in mijn nek, net maar even een paracetamol ingenomen. Heb een oude nekblessure - dus mijn nek speelt makkelijker even op als ik zulke dingen doe. Maar gelukkig geen hoofdpijn meer.
Ben heel blij dat whizz er niets aan over gehouden heeft, ben je al die tijd bezig ...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:05

Inderdaad! Je kan natuurlijk niet alles voorkomen, hoe goed je ook je best doet!

Deze morgend vond mijn moeder Knoxx aan de andere kant van de afsluiting, in het maisveld... Daar lag hij te slapen, helemaal nat en onder de modder :(:) Hij had waarschijnlijk te dicht naast de afsluiting liggen rollen en er zo onderdoor gerold...

Straks maar een nieuw draadje bijhangen. Hij was ook behoorlijk onder de indruk, en is non-stop aan het drinken bij Shira nu. (mag eigenlijk niet! haar melkproductie was zo goed als gestopt nu... |o )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 00:00

Och oekeltje Knoxx :(:) :(:) Ook behoorlijk van slag zo te lezen.
Hij zal het stroom ook wel geraakt hebben en het feit dat ie niet zomaar terug kon, zal ook niet fijn zijn geweest.

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:18

Gelukkig heeft hij geen stroom geraakt! Hij was onder de onderste plank doorgerold... :(

Ik lees net dit:
No one knows exactly why, but horses who've had colic seem to be at an increased risk of a repeat episode. In fact, studies suggest that these horses may be five to six times more likely to develop colic, and certain types of digestive problems, such as large colon impactions, have a particularly high recurrence rate. Several other factors may be involved, including lack of turnout, inadequate water intake or the presence of an underlying physical problem that has not been diagnosed or treated.

How a horse's colic was resolved also is a predictor of his future health. A horse who required surgery is at a higher risk of colic than one whose condition was resolved with medication alone. The residual effects of surgery--bands of scar tissue left from incisions--can constrict the intestines or prevent the gut from moving freely.
(http://equusmagazine.com/article/colic_ ... 3108-10683)

Dus toch niet waar dat een jaar na een operatie je evenveel kans hebt op een koliek dan een niet geopereerd paard?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 20:26

Over de kansen na het jaar of die weer hetzelfde zijn als bij andere paarden dat weet ik niet zo zeer, maar het is van belang dat ze het eerste jaar door zijn omdat er gewoon binnen dat jaar vaak nog dingen optreden zoals verklevingen of andere problemen door de operatie. Na dat jaar ben je die dingen normaliter voorbij..

Ik denk dat na dat jaar het belangrijk en relevant is of je paard voor de operatie al gevoelig was of niet en waardoor dat precies was. En wat je eventueel doet om de basiscondities rond het paard te verbeteren om dat op te vangen als dat nodig mocht zijn..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:26

Oké, bedankt fargo, ik zal het anders begrepen hebben!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:26

Ik vatte hem ook op zoals Fargo dat deed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 13:31

Ik denk wel dat paarden die bijvoorbeeld gevoelig zijn voor verstoppingen (omdat er iets niet goed functioneert in de darmen) gevoeliger kunnen blijven - dus dan zul je heel goed naar voer e.d. moeten kijken.

En als een paard een soort van aanleg of gevoeligheid heeft dan zal dat zeker blijven spelen - helemaal als je niets kunt doen om de oorzaak weg te nemen.

Ik snap wat je leest, dat er 6 x zo'n grote kans is, maar ik denk dat in de meeste gevallen dat toch echt op met name eerste jaar slaat. Zijn er verklevingen of andere problemen dan speelt dit over het algemeen sneller op en overleeft het paard het eerste jaar al niet...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:16

Hoe gaat het met wizzemans? :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 00:46

SIEMxFUNNY schreef:
Hoe gaat het met wizzemans? :)

Het gaat heel goed, morgen is er 11 weken voorbij! Nog 2 weken rustig aan doen en dan de afspraak voor het scannen en de maagscopie. Binnenkort even bellen om hem in te plannen. Wil het eigenlijk op een vrijdag doen zodat ik de dagen erna hem zelf buiten kan zetten e.d. maar 7 feb komt niet uit bij ons, dan een week wachten of toch door de weeks inplannen? Hmmm ben er nog niet uit.
Whizz zijn buik wordt nog steeds mooier en strakker dus wil de 13 weken in ieder geval volmaken zodat hij die rust nog helemaal mee pakt. Hij wordt nu tijdens het lopen zeker in de het donker in de avond wel wat rilleriger.. maar goed dat zal wel komen omdat ie steeds fitter is. Verder houdt hij zich nog steeds super goed en is overdag eigenlijk gewoon nog heel rustig. Hij eet goed en mest nog steeds super goed en super grote hopen. Zijn lijf ziet er ook super goed uit, hij is mooi op gewicht en glimt er over.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:57

Geweldig nieuws fargo!!! *\o/* *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:20

De afspraak is gepland!!! Dinsdag 11 februari gaan we hem 'savonds brengen en dan wordt hij de volgende dag gescand en wordt er een maagscopie gedaan. Het bleek inderdaad dat de maagscopie niet door elke DA wordt gedaan dus dat er wel een bepaalde DA aanwezig moet zijn, dus toch maar goed dat ik even gebeld heb en overlegd heb. Maarrrrr afspraak is dus ook gepland al, spannend!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:39

Gaat allemaal goedkomen fargo!! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:05

Zoo hoe gaat het hier? Ik ben in de 13e week aanbeland inmiddels, volgende week dinsdag avond brengen zoals gezegd en woe de controle.
Vorige week nog even een schrik gehad. Whizz reageerde een beetje als ik aan linkerkant zijn litteken borstelde, dus maar eens even van dichtbij bekeken, zit er aan achterzijkant een zachte kleine bobbel, waar hij dus op reageerde. Ik hoop niet dat het weer een breuk oid is. Vrijdag was hij er echt een beetje sjaggie op dus toen heb ik Bodegraven nog gebeld of ik soms eerder langs moest komen. Daar waren ze niet echt onder de indruk, zelfs als het breuk was, dan hadden ze wel grotere problemen aan de hand gehad die ook wel weer dicht waren gegaan. Was het misschien ter grootte van sinaasappel?? Neeee gelukkig niet ;-) Nou ja, dus we gaan zo verder, de afspraak blijft staan. Verder is alles ook nog prima, hij is en blijft fit, eet goed, mest super, ziet er prima uit. Dus we houden de moed er maar in .. en een beetje spannend blijft het toch wel!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:10

Fijn dat het waarschijnlijk niks is Fargo, is altijd even schrikken..

Ik schrok gister ook weer even, Uguidam had gister weer platgelegen in de wei. Doet ie altijd als hij koliek heeft of gewoon wat last van gas.. Dus gisteravond maar even colosan gegeven en wat gelongeerd. Was verder wel gewoon fit maar voor de zekerheid toch weer even opletten. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:22

Het was gisteren ook weer zulk ander weer.. Dat is inderdaad dan toch weer even schrikken als ze dat doen hè? Gelukkig viel het mee!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:32

ik meld me ook even weer :o

fargo,blijft spannend he...blij voor je als 11 februari erop zit...

x_tico die schrik blijft er altijd in,maar ik vind het ook wel fijn dat wij extra alert zijn door deze gebeurtenissen..

Wynn gaat super,...afkloppen..pas even twijfelmomentje maar was niets aan de hand,hij geeft goed aan als hij pijn heeft dan loopt hij achteruit :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 13:35

Whizz was echt narrig donderdag en vrijdag als ik aan zijn plek kwam via links, dat is helemaal niets voor hem, dus was gewoon wel bezorgd. Ik blijf er nu gewoon een beetje af met borstelen maar mag er verder wel gewoon aankomen, heb het idee dat hij er zelf ook al weer rustiger over is.

Fijn dat Wynn ook nog steeds goed gaat!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:44

Gelukkig is het volgens Bodegraven 'niks'. Toch maar even in de gaten houden!
Fijn dat het voor de rest goed gaat met hem.

x_tico, schrikken weer even, hopelijk gaat het nu weer gewoon goed!
Sandra3235, fijn dat Wynn goed gaat!

Mijn paard is verhuisd, hopelijk krijgt ze nu geen last meer van koliek. Het gaat allemaal super met d'r en geen terugvallen meer gehad, gelukkig. Hopelijk blijft het zo :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:15

Fijn Diertjec dat het bij jullie ook nog steeds goed gaat. Dat moet inderdaad maar zo blijven hoor!

En ik hou Whizz uiteraard ook goed in de gaten!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:09

Wat leuk nieuws hier allemaal!

Het vriend van mijn paard ligt momenteel onder het mes voor koliek :( Ze gingen nog iets laten weten terwijl de operatie, naargelang de ernst van de koliek, of ze al dan niet moesten verder opereren...