Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:28

Een tip voor iedereen die vaak een graasmasker gebruikt voor zijn/haar pony:

Controleer de tanden regelmatig!!

De tanden van mijn pony's waren namelijk erg afgesleten waardoor een graasmasker nu geen optie meer is..

StalNollie

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:30

joh echt? daar gaat dit topic 1/3 deel over.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:33

Ja, over het slijten van de tanden door het gebruik van de GG..
Maar ik gebruikte gewoon doodeenvoudige 'bloempot' modellen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:36

ook daar komt het voor, maar zijn nog niet veel gevallen bekend als de GG .

overigens hier fulltime gebruiker en me paarden (2 )hebben nergens last van. maar hier zitten ze ook erg los. misschien dat dit verschil maakt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:38

Daarom wilde ik dus de tip geven dat je ook met een bloempot model goed op moet passen. ;) Ik was er alleen vergeten bij te zetten dat ik dus geen greenguard heb.

Bij mijn pony's zaten ze ook erg los, maar ze hapten er erg in. Je zag er op een gegeven moment ook allemaal tandafdrukken en slijt plekken zitten.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:39

Hallo, ik heb ook een Haflinger maar ik moet weer een nieuwe graasmasker omdat die hij nu heeft te krap zit bij zijn neus ! Weet er iemand een goede graas masker? X

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:06

nicky_xle schreef:
Hallo, ik heb ook een Haflinger maar ik moet weer een nieuwe graasmasker omdat die hij nu heeft te krap zit bij zijn neus ! Weet er iemand een goede graas masker? X

Euhm ik weet dat dit topic 69 pagina's is maar zou het in je opkomen wat pagina's terug te lezen? Op bijna elke pagina komen namelijk wel ervaringen voor.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:25

Yelizaveta schreef:
Greenguard is aangekomen, roos wist meteen hoe het werkte :) De bloempot had ze er trouwens weer afgekregen nochtans had ik hem stevig vastgemaakt, ik zat op school dus ik weet niet hoelang ze hem heeft afgehad.
Vinden jullie hem goed zitten of? Ik heb schrik dat ze er naast zou eten..

[ Afbeelding ]

Je halster zit trouwens veel te laag, dus ik zou die eerst maar eens verstellen.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:52

Greenguard trekt die een beetje naar beneden, als ik hem nog strakker zet word het oncomfortabel voor mijn pony.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:56

Maar je halster zit nu op het puntje van het neusbot en dat is ook niet wenselijk. Gewoon halster wat hoger en dan de riempjes van de GG wat langer. :)

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:58

Ik ga meteen naar de paardjes en zal eens kijken of ik het nog wat kan verstellen :)

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:42

Moschino schreef:
nicky_xle schreef:

Euhm ik weet dat dit topic 69 pagina's is maar zou het in je opkomen wat pagina's terug te lezen? Op bijna elke pagina komen namelijk wel ervaringen voor.

Sorry hoor, maar er worden meer vragen gesteld en ik dacht als ik net nou vraag krijg ik misschien antwoord op mijn haf maar als er zo word gereageerd hier heeft dat geen nut. Laat maar..... ;(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:04

maar Nicky de vraag die jij stelt daar gaat het topic alleen maar over namelijk en dan kunnen we wel 10 pagina's herhalen en ervaringen daarin uitdelen maar je kan ook even deze pagina's zelf terug lezen. en er wat moeite voor doen, het gaan uiteindelijk over het welzijn van jou paard en niet die van ons.

willeke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:38

Wij hebben de green gard , buiten dat je de tanden in de gaten moet houde bevalt hij goed.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:04

OK

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:03

Is er hier iemand die wel 's heeft meegemaakt dat een paard in paniek raakt door een graasmasker? Het omdoen en eventje 'proefgrazen' ging prima, maar gisteren in de grote wei (door staleigenaar buiten gezet, ik was er niet bij, en samen met zijn vriendje) raakte mijn normaal onverstoorbare ruin in paniek en bleef ie maar aan het rennen. Het vreemde is dat toen ik er maar bij was hij eigenlijk niks aangaf, behalve wat onwennigheid. Is dit misschien te trainen?

Halster/masker past goed, er zit niks scherps o.i.d. aan. Heb er nog geen bontjes/schoonmaakdoekjes in, omdat ik eerst 's wilde proberen of het zonder ook goed zou gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 01:21

ja, ponymerrie hier is op die manier spierbevangen geraakt. Vond haar stijf stilstaand in de wei en heb haar met moeite terug naar de stal kunnen krijgen. halverwege stroomde het zweet over haar lijf...

Ze was al een graasmasker gewend maar toen was het gat groter gemaakt. omdat ze niet voldoende meer afviel nieuw masker met standaard gat en dat ging niet goed.
Later weer rustig laten wennen en toen merkte ik dat ze bijv. bij te kort gras als ze het niet kon pakken door het gat ook weer ging rennen. Die momenten deed ik nu het masker tijdelijk even af. Wel lastig vangen als ze echt gestrest zijn...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:38

Hmmm dat is dus het ene probleem door het andere vervangen, wat naar van jouw merrie zeg! Ik moet ook maar eens goed gaan nadenken wat nu het handigst is. Want als ik erbij ben is er niks aan de hand, maar ja, ik kan niet hele dagen langs de wei gaan zitten... %)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:30

Rije: wat voor graasmasker heb je geprobeerd?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:45

Deze: een Waldhausen van de Welkoop.

Afbeelding

Afbeelding

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:49

Ja zulke heb ik ook geprobeerd, maar mijn paard deed alles om dat ding af te krijgen (wat ook lukte, binnen een paar uur kapot). Ik heb toen de GreenGuard getest voor een week http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 9528/44203 en mijn paard vond deze veel fijner en ze kreeg hem ook niet af / kapot dus die heb ik toen gekocht. Volgens mijn instructrice vinden paarden een dergelijk graasmasker veel fijner omdat hij veel meer open is.
Edit: ik gebruik niet het speciale halster van GG, maar gewoon mijn eigen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:50

Oh dan is dat dus nog een optie, dank je wel!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:17

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:20

Dank je voor de tip Leedebee, ik hou 'm in gedachten :j

Eerst maar eens kijken of ik iets kan oplossen met trainen. Wie weet helpt dat al...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:19

Ik heb sinds een week of drie een greenguard. Bevalt goed! In het begin was hij wat gevoelig voor wondjes een schuurplekjes. Dus ik heb het gedeelte bij de kin afgeplakt met ducktape en om de neus en kinriem bontjes gedaan. Nu gaat het perfect!