Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:16

YvonneAa schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb dit topic een hele tijd gevolgd en ik heb vandaag besloten Abler in korrelvorm te bestellen. Mijn paard is al een tijdje bokkerig en sinds twee weken wordt dit gebok heviger, ook reageert hij nijdig op mijn been. Verder gaapt/zuigt hij af en toe na het eten, maar verder zie ik hem dat zelden doen. Ik voer al weinig brok en hij krijgt veel ruwvoer/lucerne bij zijn eten. Vandaag is de osteopaat erbij geweest vanwege het hevige bokken en zij gaf aan dat hij erg strak is in zijn rug en bekken, mogelijk door een maagzweer. Vandaar het besluit om hem te gaan behandelen.

Heeft iemand voor mij misschien tabletten/korrels die ik mag overkopen om de tijd grotendeels te overbruggen voor mijn pakketje binnen is?

Dit zou heel fijn zijn!

ik kan wel wat kwijt (20 zakjes) maar daar red je het (afhankelijk van het gewicht van je paard) ongeveer een week mee. Wanneer er nog meer vaste gebruikers iets afstaan van 'hun voorraad' dan heeft het zin. Reken ongeveer op 2 1/2 a 3 weken voor het pakketje er is. Hoewel soms duurt het langer en soms korter (:

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:27

Ik ben al uit de brand geholpen voor een paar weken door een mede-bokker (dank dank dank!) Hopelijk kan ik dit weekend al de zakjes geven en hopelijk zal hij zich snel beter voelen.

Het schema dat ik wilde hanteren is:
6 weken 4 zakjes
2 weken 3 zakjes
2 weken 2 zakjes
4 weken 1 zakje (of langer, afhankelijk van hoeveel zakjes ik nog over heb)

Is dit een goed schema of hebben jullie nog tips?
Uiteraard is het ook mogelijk dat, indien hij het nodig heeft, hij altijd op een onderhoudsdosis blijft staan van 1 of 2 zakjes. Ik hoop uiteraard van niet, maar als het beter voor hem is dan moet het!

zephan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:10

hallo,
ik lees hier vanalles over maagzweer. en ik weet niet of mijn paard dat heeft of iets anders
hij blinkt echt in zijn vel, eet goed drinkt goed( plast veel als je het vergelijkt met andere paarden daar)
wel kan hij plots in 2dagen tijd wat dof in haar staan en dan na een week is dat terug over . in die week is hij dan wel echt lastig om te rijden en krijg ik hem niet echt naar de ontspanning terwijl er in zijn omgang en dagelijks leven niets is veranderd.
nu staat hij goed ook van dikte,want dat heeft lang geduurd.hij krijgt smorgens 1.5kg krachtvoer(niet meer of hij komt te spookie) overdag heeft hij bijna constant hooi ( staat op schavelingen ) en zit vaak in de weiden en dan s avonds terug 1.5kg krachtvoer.bij het eten krijgt hij 20cc lijnzaadolie
wij hebben reed een da laten naar kijken en moesten gaviscon geven een fles. smorgen 30cc en savonds voor het rijden 30cc . dat hielp wel wat . nu als ik rijd is hij braaf maar rechts mag ik er met mijn been niet aankomen of hij slaat. links wel en de zweep is ook geen probleem,maar mijn rechtbeen tegen zijn flank leggen slaat hij rechts.in draf en in gallop.op zijn flank bovenaan zit hij met een kleine bult (als je je hand erop legt is het ongveer die grote) je ziet het wel maar als je er op let .en tijdens het rijden lukt het hem niet meer op te mesten je hoort en voelt dat hij probeert maar lukt niet.anders is het wel geen probleem. dus nu weet ik niet goed wat te doen (ze zeggen me dat het is omdat ik niet stout genoeg rijd,maar dan zou hij anders ook wel eens iets proberen en dat doet hij echt niet.anders gaat het zelfs erg goed met rijden.
iemand raad of ervaring met zo iets?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:25

Klinkt wel alsof er iets medisch aan de hand is. Die bult, heeft daar ook een Da naar gekeken? Dat klinkt wel vreemd namelijk.
Goed in de vacht en gewicht hoeft niks uit te sluiten jammergenoeg. Ik had vorig jaar moeite de dierenarts te overtuigen dat mijn paard een flinke bloedworminfectie had, want hij was eerder te dik dan te dun. Maarja, wel steeds koliek en na een kuur laaaaadingen bloedworm in de mest.
Daarna (of daardoor....) heeft hij maagproblemen opgelopen. Wederom strak in zn velletje, glimmend en gewicht ook prima. Toch flinke maagproblemen, gezien zijn reactie op de omeprazol. Nu is hij beter en zie je toch verschil: nog iets strakker in zn vacht, geeft bijna licht qua glans en zit vol appeltjes.
Dus hier de ervaring dat er nog goed uit zien, weinig hoeft te zeggen over de gezondheid van binnen (andersom is het wel zo: beroerd er uit zien betekent vrijwel altijd beroerd van binnen)

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:58

Ik had deze vraag ook al even gesteld aan de mede-bokker die mij zakjes Abler verkocht heeft, maar rond welk tijdstip voeren jullie de medicatie?

Ik dacht dat het in de middag/avond het beste zou zijn omdat ze nachts vaak het minste kunnen eten en dan dus de zuren het felst zijn? Wanneer je het in de ochtend voert bestaat de kans dat de medicatie in de nacht al wat uitgewerkt is terwijl ze het dan juist het hardst nodig hebben.

Wat denken jullie?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:09

Het grote voordeel van abler/omeprazol is nu net dat het niet met een paar uur uitgewerkt is, maar dat het redelijk lang werkt. Wanneer je paard eenmaal omeprazol gaat krijgen, duurt het even voor het werkt (dag ongeveer??)
Als je het vervolgens 1x per dag geeft, op een vaste tijd, is het goed. Exacte tijd doet er niet zo heel veel toe.

Ergens op een site (weet niet meer waar) heb ik ooit een grafiek gezien van hoe het werkt, en hoe goed na hoeveel tijd. Het remt de aanmaak van maagzuur. Ik meen dat het na 24 uur nog ongeveer 90% van zijn functie heeft. Ik weet niet precies meer waar ik dat gezien heb, helaas.

Het is niet zoals bijvoorbeeld met rennies of gaviscon dat het snel gaat werken (10min) en ook snel weer uitgewerkt is.

Maar voor dit soort vragen kun je vast ook wel overleggen met je veearts?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:37

Ik geef de zakjes verdeeld over de dag. Heb het idee dat de maag dan toch rustiger blijft dan door in 1x alles te geven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:00

Ik ga even de zeikerd uithangen. Bij een paard met maagproblemen is het management bijna nog belangrijker dan de medicatie. Staat je paard in een situatie waarbij hij snachts te weinig kan eten, dan is behandelen helemaal niet zo zinvol volgens mij. Je moet zorgen dat je paard 24/7 ruwvoer kan knabbelen, en dan maakt het tijdstip van medicijnen geven helemaal niks meer uit, als het maar elke dag ongeveer dezelfde tijd is.
Voor elk paard is gelijkmatig eten belangrijk, maar bij maagpatienten is het noodzakelijk om het op te lossen en ze gezond te houden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:10

Goed hoor Zwerte, ik neem aan dat dat een reactie is op YvonneAa over de zuren 's nachts. Want mijn paard staat overdag op de wei, heeft daar zelfs ruwvoer tot zijn beschikking en 's nachts onbeperkt ruw voer op stal (er is dus s ochtends altijd nog ruim over). en toch heeft hij er meer baat bij als ik het verdeeld over de dag geef. Dat is mijn ervaring nu eenmaal bij mijn stresskip.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:29

Hebben jullie ook ervaring met jullie paarden met zand eten? Ik zag die van mij van het weekend weer zand eten, terwijl ze gewoon op de wei staat.. Ze graaft wat met haar hoef en likt het zand op wat ze tegen komt. Op internet kom ik wel het één en ander tegen dat dit te maken kan hebben met maagzweren. Nu dacht ik dat ze er weer vanaf was, maar ik ben nu bang dat ze toch weer maagzweren heeft..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:32

Naath86 schreef:
Hebben jullie ook ervaring met jullie paarden met zand eten? Ik zag die van mij van het weekend weer zand eten, terwijl ze gewoon op de wei staat.. Ze graaft wat met haar hoef en likt het zand op wat ze tegen komt. Op internet kom ik wel het één en ander tegen dat dit te maken kan hebben met maagzweren. Nu dacht ik dat ze er weer vanaf was, maar ik ben nu bang dat ze toch weer maagzweren heeft..

Sinds ik Ijslands zeewier geef, is die van mij niet meer aan het graven en likken. Misschien toch een mineralentekort?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:05

Verrek, ik heb zand likken nooit gekoppeld aan maagzweren! Toch maar eens extra op letten.
De mijne doet het zn hele leven al, net als hout knagen. Tegenwoordig heb ik een speciekuip zout water staan (keltisch zeezout) en dan doet hij het vele malen minder. Bij hem lijkt het dus heel sterk een mineralentekort. Ik had laatst het zoute water weggehaald, omdat hij in principe alles uit zn voer en gras/hooi moet kunnen halen. Maar toen maakte hij gewoon gaten in de wei om zand te lebberen! Water weer terug gezet en graven stopt een paar dagen later.
Ik gebruik zout water omdat meneer zoutblokken afkeurt. Geen idee waarom, maar die laat hij altijd liggen, maakt niet uit wat voor blok ik haal en dit water vind hij juist heeeeeerlijk en wordt keurig gedronken naar behoefte (mn fjord laat het staan).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:04

Wat een fijn topic. Ik spring in met mijn vraag in de hoop dat iemand me kan adviseren. Sinds enkele maanden heb ik er een IJslanderjaarling bij. De verhuizing naar mijn stal is extreem gestrest verlopen. De kleine uk was niet gewend aan mensen, laat staan halsters. Direct na de aankomst brak die hete periode aan. In het natuurgebied stond hij in hoog gras, bij mij op een zandstuk met hooi i.v.m. mijn zware ruin. Hier is niet goed over nagedacht en een week later lag hij dan ook met (zand)koliek in de wei. Gelukkig hebben we razendsnel actie ondernomen. Terug op het gras begon hij meteen te eten. Daarna een kuurtje zandweg en een kruidenkuur (ook i.v.m. eventuele wormen) gedaan.

Het gaat nu weer goed met hem, maar hij is erg sensitief. Wat opvalt is dat hij er gezond en attent uitziet, maar een bolle en hard aanvoelende buik heeft. Hij gaapt erg veel. Hij is erg gevoelig in de omgang.

Gisteravond heb ik overleg gehad met een voedingsdeskundige. Die adviseert geen onderzoek te laten doen i.v.m. stress en in plaats daarvan Ekygard te gaan geven en mijn vitaminen- en mineralenkorrel op te hogen.

Hij staat 24/7 op een groot stuk land met schuilstal en gezelschap van mijn ruin, waar hij het ontzettend goed mee kan vinden.

Kan ik Ekygard goed geven zonder onderzoek te hebben gedaan? Ik lees over goedkopere alternatieven, zou dat een beter idee zijn?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:56

Ekygard heeft bij mijn paard geen effect gehad.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:24

Ook bij mijn paard leek Ekygard geen effect te hebben. Bij hem werkt maagcompositum beter. Dit is overigens alleen een optie bij maagirritatie's. Bij maagzweren zal je hem moeten behandelen met omeprazole.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:25

Herkennen jullie dit van abler?

Ik heb twee weken geleden 300 zakjes besteld via de snelle levering. Vandaag heb ik een envelop gekregen met 95 zakjes. Kan het kloppen dat ze dit vaker in meerdere keren toesturen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:55

YvonneAa schreef:
Herkennen jullie dit van abler?

Ik heb twee weken geleden 300 zakjes besteld via de snelle levering. Vandaag heb ik een envelop gekregen met 95 zakjes. Kan het kloppen dat ze dit vaker in meerdere keren toesturen?

Voorheen verstuurden ze dozen en tegenwoordig enveloppen.
Als je enveloppen krijgt, komt het idd in meerdere enveloppen. Soms zitten ze dan met een tekort. Houd het wel in de gaten, of stuur even een mail naar ze of het klopt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:14

Hmm, geen puur enthousiasme dus over Egygard. Probleem is dat het diertje niet makkelijk benaderbaar is door vreemden dus onderzoeken is lastig. Ik moet nog even verder denken..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:28

@Sonja89: Omeprazole is het enige effectieve (genees)middel en via
Abler is het betaalbaar. Supplementen kunnen soms wel een verzachtend effect hebben maar genezen niet.

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:29

Vraagje zouden jullie met mij mee kunnen denken?

Ik denk namelijk dat mijn pony een maagzweer heeft. Ze zuigt namelijk lucht, slikt heel veel en gaapt na dat ze gegeten heeft. Ik heb haar helemaal van het biks afgehaald en krijgt nu muesli (nature best).
'S'nachts staat ze op stal overdag of op de wei of in de paddock. Kwa eten krijgt ze eerst kuil en dan muesli. Van mij als extraatje wat speedibeet met scheutje lijnzaadolie. Voor de rest rij ik haar 4x per week 2x longeren en dan 1dag vrij. In haar stal hangen allerlei speeltjes.

Wat ik al geprobeerd heb: haar sinds een poos van het biks af, Maag Compositum Paard, groene leem reinigingskuur en goudsbloemen.

Waar ik zelf nog aan zat te denken om lucerne of misschien een gras niks door de muesli heen?
Of zou ik haar nog iets anders kunne geven kwa poeder of kuur? En wat is jullie ervaring met deze poeder/kuur?

De dierenarts is er al een aantal keer bij geweest die gaf aan dat het luchtzuigen door verveling komt.
Zelf denk ik echt dat ze veel last heeft van haar maag omdat ze veel gaat slikken/luchtzuigen na/onder het eten. Voor de rest zie ik het haar niet doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:56

Henshem: maar ik denk dat omeprazole niet zonder recept verkrijgbaar is?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:11

Via Abler.com kan je zonder recept omeprazole kopen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:00

Klopt. In Nederland geldt het wel echt als geneesmiddel, en is het dus niet vrij verkrijgbaar. Ik heb het er ooit met mijn veearts over gehad. Hij mag alleen gastrogard voorschrijven, de hele dure versie dus. Sterker nog, als hij mensen de abler zou adviseren is hij strafbaar.

Hij snapt qua prijs heel goed dat ik voor abler kies, en geeft me in feite groot gelijk.
Hij vindt het wel heel zorgelijk (en ik denk terecht) dat in feite zomaar iedere leek medicijnen kan bestellen en toedienen zonder dat er een veearts bij geweest is, of er überhaupt maar overleg geweest is.
Het is niet een supplement, maar echt een geneesmiddel.

Ik gebruik dus -indien nodig- voor mijn paard ook de ablerversie. In een soort vreemd overleg met de veearts, die dus officieel niets van abler mag weten. Lekker krom, maar het zij zo.
Hij mag het dus ook niet aan iemand anders adviseren. Ik ben er zelf -via bokt- opgekomen. Voordat ik er mee kwam kende hij het ook niet.

Abler is op zich goed spul. Alleen geen enkel officieel keurmerk, ook niet de verplichte FDA goedkeuring. En wéét dus dat je met officiële medicijnen aan de gang gaat, en niet alleen maar een supplement.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:40

Op de Bosdreef kliniek in Moerbeke hadden ze nog nooit van Abler gehoord, waren ook zwaar verbaasd over de prijs haha.

@Kiwie, Ik heb toevallig laatst een volledige lezing over luchtzuigen e.d. gehad. Er is aangetoond dat luchtzuigen op zich niks kwaad kan. Alleen het is wel ontstaan door een rede, welke wél degelijk kwaad kan. Stal 'ondeugden' zoals luchtzuigen, weven etc, doet een paard om zich een soort van beter te voelen in die situatie. Dit kan inderdaad door verveling komen of ergens pijn hebben, zodra ze dan iets gaan doen (luchtzuigen bijv.) hebben ze weer iets omhanden om zich bezig te houden. Uiteindelijk slijt dit erin als routine en is het er bijna niet meer volledig uit te krijgen. Het is dus in principe ook niet erg, zolang je maar in je hoofd houd waar het vandaan komt, zodat je die oorzaak aan kan pakken. Probeer je alleen het luchtzuigen aan te pakken, haal je de oorzaak niet weg en maak je je paard alleen maar ongelukkiger omdat je hem uit zijn patroon haalt, wat hem juist beter deed voelen.

Verder is het een cirkeltje, verveling o.i.d. zorgt voor stress, stress zorgt voor maagzweren, maagzweren zorgen weer voor pijn, dit zorgt ook voor stress en zo houd alles elkaar in stand.

Ik denk al heel goed dan je van de biks bent af gestapt. Ik zou er voor zorgen dat je paard de hele nacht door hooi kan krijgen. Stop het in een slowfeeder net en zo is ze uren zoet met knabbelen. Goed hooi is eiwit arm, maar wel ruw zodat haar lichaam aan het werk moet om het te verteren. Ook op de wei en zeker op de paddock, zorgen voor continue beschikking over ruwvoer. Meer dan een 1-2 uur zonder ruwvoer is al te veel, zeker voor een maagzweer patientje. Gras valt natuurlijk ook onder ruwvoer, maar dan is het wel afhankelijk hoeveel gras er nog daadwerkelijk op de wei staat. Is dit max 5cm kort eiwitrijk gras, of 10-20cm uitgegroeid goed droog ruw gras. In dit laatste geval zal hooi op de wei niet echt noodzakelijk zijn.

En mocht ze inderdaad maagzweren blijken te hebben, zal je qua rijden e.d. flink moeten afbouwen.

Al met al met het gapen, luchtzuigen en het eerst biks voeren, denk ik dat er zeker wel een grote kans op maagzweren is.. Ik zou Abler proberen, merk je na 1-2 weken niks van verschil, dan is er iets anders aan de hand. Merk je wel degelijk verschil, dan een volledige kuur afmaken en erna goed in de gaten blijven houden en ruim voldoende ruwvoer voeren.

Succes ermee!

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:17

@canisia: dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb geen idee of mijn pony zich verveeld. S' ochtends na de voerbeurt gaan ze naar buiten of het land of de paddock in. In de paddock staat een groot hooi ruif dus is altijd eten en dan s' avonds naar binnen waar dan weer een berg hooi ligt en dan de avond voerbeurt. Tussen door als ik op stal ben probeer ik haar 2x mee te nemen 1x bewegen en 1x wandelen.

Toen ik mijn pony kocht deed ze nog niet luchtzuigen. Dit ben ik pas gaan zien na een poosje en dan vooral vlak na het eten. Ik denk dus dat ik het vooral bij het eten moest gaan zoeken. Daardoor staat ze nu al niet meer op biks maar muesli en dan als extraatje speedi beet.

De tip die jij geeft als slowfeeder ga ik meteen regelen. Dan zorg ik gewoon dat er i.p.v. s' avonds hooi op de grond ligt een flinke slowfeeder opgehangen kan worden.

Vandaag me ook flink ingelezen over abler en lijkt mij zeker de moeite waard om te proberen. Alleen hoe zit dat nu met voeren?
-moeten de korrels op een vast tijdstip worden gegeven? mag dit door de speedi beet?
-Welk schema moet ik aanhouden? ik las nu namelijk in dit topic al twee verschillende schema's.
Als ik uit ga van mijn pony haar gewicht kom ik uit op
6 weken- 3 zakjes
2 weken- 2 zakjes
4 weken - 1 zakje

of

28 dagen- 3 zakjes
10dagen- 2 zakjes
10 dagen- 1 zakje

En daarna? stop je daarna helemaal met zakjes geven?
Hoe lang duurt het voordat je bestelling binnen is?