[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:44

Had je het snel in huis?Hoeveel geef je?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:03

Ja, binnen een dag.
Ik geef het s morgens en s'avonds. Ik leg het dan klaar in een spuitje in zijn bakje. De staleigenaar spuit het dan over zijn voer. Ik geef 2 x 15 ml dus ongeveer 30 ml per dag minimaal. Ik heb daarnaast ook een zakje ademkruiden met schwartzkummel geprobeerd en die vind hij heel erg lekker, ruikt naar drop.
Dat is deze:

http://www.makana-shop.de/juergen993-s3 ... ungen.html?

Succes, +:)+

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:05

Ik lees mee, mijn pony hoest ook

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:26

Nou, potverdikkie, die van mij loopt toch weer te kuchen. Gek genoeg nauwelijks bij arbeid en in een stoffige bak. Hij knijpt niet, maar kucht vooral op de wei. Heel raar. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:17

De mijne vandaag ook weer 1 kuchje,maar klonk meer alsof hij wat ophoeste.
Hoop dat dat positief is.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:00

Bij mijn paard begon het een paar maanden terug. Hij hoeste op stal, in de stapmolen en als ik hem aan het poetsen was maar als hij aan de arbeid moest gaf hij geen kuchje niks, ik heb toen de dierenarts erbij gehaald en hij had last van slijm dus heeft hij 2x per dag ventruplomin (als ik het zo goed schrijf) gekregen maar hij blijft dus hoesten, behalve als hij foenergiek krijgt dan heeft hij nergens last van, ik kijk het nog even aan totdat het weer lekker weer is en als hij dan nog steeds hoest als hij geen foenergiek krijgt dan haal ik de dierenarts er weer bij

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:02

Gebruikers van sputolysine: hoe lang geven jullie dat? Had pas een pot besteld (420 gram) maar daar zat maar genoeg in voor ong. 7 dagen. Is dat niet te kort?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:01

Hier geen sputolysine gebruikt, maar bisolfon. Dus geen ervaring daarmee.
Vandaag geen gekuch, maar veel briesen en dikke witte klodders, dus ik ga maar weer eens en flesje halen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:57

hoe is het met de hoesters.../

Mijne is nu klaar met zijn 2e ventipulmin kuur..
en was maandag klaar met prednison.

resultaat:knijpt nog na. wel minimaal overigens.

word er moedeloos van,weet gewoon niet wat te doen behalve een scopie..maar wat dan??
hij heeft al 2 ventipulmin kuren gehad én prednison.

voordroog maak ik nat,luikje is open en hij staat op rapsodie.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:58

Met mijn paard enkel bergafwaarts... de dierenarts komt vandaag, hij was gisteren heel benauwd...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:30

Sterkte mensen :(:)
Ik zit nu weer in de piepzak over kreupelheid en mok. Houdt het dan nooit op ? Ik doe echt mijn stinkende best. Maar zit steeds ergens over in. Gister nog wel een kuch, maar nu is de vorst eruit toch? Dan komt er meer lucht in de stal denk ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:38

't Zijn zorgenkindjes he :(:) Mijn COPD'er is ook veel gevoeliger voor mok dan mijn andere paard, misschien iets met algemene lage weerstand en dat het één en ander samenhangt?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:55

Ja, het werkt echt een beetje zoals met je kinderen. Je kunt zo enorm van sommige momenten genieten dat de tranen in je ogen springen van geluk, maar je kunt er ook vreselijk over in de piepzak zitten. Van die momenten waarvan je denkt, waarom wilde ik dit ook al weer zo ontzettend graag.. |(

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:21

bertine37 schreef:
Nou, potverdikkie, die van mij loopt toch weer te kuchen. Gek genoeg nauwelijks bij arbeid en in een stoffige bak. Hij knijpt niet, maar kucht vooral op de wei. Heel raar. :?

Pollenallergie? schimmelsporen allergie?
Wat jij zo beschrijft over het briesen en de witte klodders klinkt bekend..
Mijnes bleek na een hele periode kuchen en klodders eruit gooien (zowel in de zomer als in de winter) en na een longspoeling en bronchoscopie allergisch te zijn voor of pollen of schimmelsporen uit voordroog en stro of beiden..
De schimmelsporen allergie is nu nog nauwelijks merkbaar omdat ze op vlas staat, gespoeld voordroog en een buitenluik heeft...mocht ze ook een pollenallergie hebben dan merk ik dat zodra ze het land weer opgaan....
Ik voer haar ook Marstall sinfonie speciaal voor paarden met luchtwegproblemen.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 01-03-13 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:25

Esther28 schreef:
bertine37 schreef:

Pollenallergie?

Is het daar dan al de tijd voor ?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:26

Heb mn post even aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:44

K*t is het als ze wat mankeren he.
Ik was dus voor de mijne overgegaan op voordroog,maar dat maakt geen verschil.
Ben de enige die dit voert dus koop kleine pakjes maar die zijn ook droog,dus maak ik nat.
Vochtiger voordroog zie ik hier nergens in de buurt.

verder aan het rondkijken om hem,desnoods tijdelijk,ff 24/7 buiten te zetten maar weet niet waar.
Maak me er echt wel druk om.
Hij hoest niet,is wel fit en vrolijk dus ik geef hem wel rustige beweging maar ik zie het gewoon dan direct allemaal zo somber in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:02

De dierenarts is net geweest, omdat hij zo benauwd bleef.

De dierenarts hoorde geen reutel of slijm in de longen, wel de bronchiën die samenknepen. Hij denkt dus aan een allergie/allergische reactie bovenop zijn dampigheid. Ik heb cortisonencapsules gekregen die hij 35 dagen moet krijgen (eerst tien dagen 1x per dag, dan om de twee dagen, dan om de drie dagen enz). In totaal 20 pilletjes. Misschien is dat genoeg, misschien moet hij daarna nog een tijdje onderhoudsdosis. Hij leek een heel klein beetje beter dan gisteren.

Ivm de capsules, de DA zei openbreken en over het voer, weet iemand of de capsules zelf ook verteerbaar zijn (ga sowieso de DA er nog ff over bellen) want dan doe ik gewoon de hele capsule in het eten, dat mini beetje poeder dat er na openbreken uitkomt, lijkt alsof dat no way effect kan hebben op zo'n groot beest :=

Zie het al wat positiever in, volgens de DA was hij verder in goeie conditie en zijn hart was ook ok :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:11

Fijn solleke dat je het positiever inziet.
Mijn kreeg prednison in capsules die ik absoluut niet mocht openbreken maar compleet moest voeren!!

Ik ben echt somber gestemd en maak me zo druk...
Maargoed,moet eerst ff afwachten nog 2 weken,omdat ie 2 weken clean van ventipulmin moet zijn(vanavond laatste dosis).
Dan maar scopie...
Mijn dierenarts gaf aan dat 24/7 buiten proberen ook goed is.

zouden jullie eerst dát proberen,of eerst de scopie?
24/7 op mijn stal gaat niet lukken,we zijn maar met 3 en de mijne alleen 's nachts buiten wordt een groot gil en hinnik festijn...

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:55

Balen Darkchrystal dat hij zo slecht blijft. Ik zou voor de scopie gaan. Dan weet je tenminste hoe ernstig het is of hopelijk niet.
Ben met die van mij 22 november 2012 naar de kliniek geweest voor een scopie. Behandeld arts gaf hem toen een 2 uit 5 (waar 5 heel slecht is en 1 dus mee valt) Bij mijn pony viel het dus nog mee, maar heb wel ook mijn hele stallings omstandigheden moeten omgooien om hem weer fit te krijgen. Bij mij betekende dit ook verhuizen. Hij staat nu op vlas, krijgt geweekt hooi en gaat van 1 tot 6 naar buiten (in de zomer heel de dag op het land) Ook krijgt hij van mij feneknoflook. Dit houd de luchtwegen schoon. Zie echter wel op tegen de zomer, met de hogere temperaturen. Ben bang dat hij het dan wel weer sneller benauwd krijgt. Maar kan voor nu alleen maar zeggen dat hij weer bijna de oude is.
Sterkte in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:03

Dankje.
op mijn huidige plek kan ik niks meer veranderen.
Daarom dacht ik om mogelijk eerst, (desnoods tijdelijk?)ergens anders 24/7 uit te proberen.
Dan ademt hij iig geen stof van een stal meer in.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:35

Oh darkcristal wat naar he? Ik weet hoe radeloos je je voelt. Aleen is die van mij er nu ook nog kreupel bij geworden. Vervelend ook als je moet verhuizen, vooral als je voor de rest tevreden bent. Misschien een goede optie om het tijdelijk te proberen. Ik moet er ook niet aan denken te moeten verhuizen. Maar als het moet, moet het.
Heel veel sterkte in ieder geval :(:)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:47

Prednisolon capsules absoluut niet openbreken...gewoon door het voer gooien..eten ze het gewoon zo op.
Mijnes kreeg na de bronchoscopie en longspoeling een stootkuur predpillen. 4 stuks per dag 3 weken lang. De eerste week leek het niet te werken maar daarna werd het met de dag minder. Iets wat flink geirriteerd is heeft tijd nodig om tot rust te komen. Zoals mijn da het uitlegde is dat door het hoesten de slijmvliezen zo geirriteerd zijn dat je als het ware in een vicieuze circel zit en het hoesten zichzelf in stand houdt...die moet je onderbreken zodat de boel tot rust kan komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:05

He gadver Bertine, daar had ik overheen gelezen..
Dubbele pech voor jou dus het zit jou ook echt niet mee....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:26

darkchrysral: ik zou de scopie ook doen, dan heb je zekerheid. Van 24/7 buiten knapte de mijne enorm op, dus hier wel een positieve ervaring. Heb je de mogelijkheid het een tijdje uit te proberen?

De capsules ga ik dan gewoon zo geven, DA heeft aan de telefoon nog eens bevestigd dat dat geen probleem is.