[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:14

@ Geerke, bedankt! Ik zal het Gella zeker zeggen! :o

Op deze foto zie je het idd niet zo, maar haar buik staat vol met vetbultjes, alsook op elke bil heft ze er 1. En haar manenkam is hier niet zo gezwollen meer (foto is getrokken na een half uurtje werk), maar meestal zitten daar 5 à 6 dikke plooien in. Haar 'puttekes' boven haar ogen zijn mooi vol en ze is onnoemelijk stijf! Als je haar ene voet over de andere parkeert, blijft ze vaak zo staan. Ze doet zelfs de moeite niet om ze terug normaal te zetten (DA is hiervoor geweest, is trage reflex/onnoemelijk stijf zei ze)

Momenteel krijgt ze 'smorgens & 'savonds 2/3hooinet (droog hooi van een natuurgebied), 2maal daags een handje equiherbs met wat olie, want haar stal eet ze zowat half leeg. Ze komt +- 8u per dag op een kale weide. Ik denk dat ik niet veel magerder kan momenteel.
Tot 3 weken terug kreeg ze wel nog spelt bij (werd me aangeraden als het voor voor een ZE'er), en sinds we dat afgebouwd hebben naar 0, heb ik de indruk dat ze toch een tiental kilo's is kwijtgespeeld, ze iets soepelder loopt en minder jeuk heeft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:20

vinden jullie Cheyenne hier op de foto een typisch IR paard?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

deze foto`s zijn 4 weken voor haar dood gemaakt.

jolin

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:13

Wat erg dat ze er niet meer is. Ze is zeker te zwaar en vertoont her en der wel wat vetophopingen op de plaatsen waar je IR goed ziet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:28

bij cheyenne zie ik het veel meer...die zag er daar opgeblazen uit.
Wat een schitterend paard was het toch |( Ik kan mij voorstellen dat je haar nog iedere dag mist!
Je poste toen in het HB topic,en ik kan mij herinneren dat ik een keer in je profiel keek....een foto in de rijbak?En dat ik toen dacht...goh,ze lijkt wel insuline resistent.Volgens mij was ze toen net bevangen.
Rotziekte ook... |(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:29

geerke schreef:
bij cheyenne zie ik het veel meer...die zag er daar opgeblazen uit.
Wat een schitterend paard was het toch |( Ik kan mij voorstellen dat je haar nog iedere dag mist!
Je poste toen in het HB topic,en ik kan mij herinneren dat ik een keer in je profiel keek....een foto in de rijbak?En dat ik toen dacht...goh,ze lijkt wel insuline resistent.Volgens mij was ze toen net bevangen.
Rotziekte ook... |(

deze foto zeker?
Afbeelding

waarom zien jullie wel dat er hier iets niet goed was en dat het IR is en waarom hebben de DA dat jaren niet gezien?
alle symptomen wezen er op , achteraf , ik was ook leek ik had nog nooit een IR paard gezien en me daar ook nooit in verdiept

dit was het jaar ervoor
Afbeelding
wel altijd zorgen gemaakt om haar ,om alle rare kwaaltjes die ze steeds had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:49

ja...die foto bedoelde ik.
Weet je,je gaat pas iets herkennen als je er mee te maken hebt gehad.Wat je wel zou verwachten van een da.
Mijn dierenarts was hier vorige maand...bloed afnemen en tanden doen.Ik vroeg hem of mij paard geen cushing had.(hij heeft dus al IR)
Nee hoor...hoe kwam ik erbij.Natuurlijk,ik zie hem iedere dag.Ik zie iedere kleine verandering.
(Ik durf het haast niet te schrijven,maar ik weet bijna zeker dat hij cushing heeft of aan het krijgen is)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:55

Mirgino, Erg he met die dierenartsen, ook ik had de diagnose eerder gesteld dan hij. Ik moest niet alles geloven wat op internet te vinden was. Mijn vertrouwen in die geneesheer is dus niet meer zo groot. Ze kunnen symptomen bestrijden, de oorzaak ontgaat ze wel eens.
Er is zelfs onder paardenmensen nog weinig bekend naar mijn idee, hoe vaak ik het wel niet moet uitleggen. Gelukkig zijn er ook die het wel willen kennen trouwens.
Soms voel ik me net Donquichot, alsof mensen denken dat ik tegen onzichtbare windmolens vecht. Dus niet helemaal helder ben.
Wat verschrikkelijk dat je paard er niet meer is, ik schiet al vol bij de gedachte alleen. Ik zou mijn paard ook zo missen. 1 Ding heb ik van haar wel geleerd: genieten van het moment.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:56

geerke schreef:
Weet je,je gaat pas iets herkennen als je er mee te maken hebt gehad.Wat je wel zou verwachten van een da.
Mijn dierenarts was hier vorige maand...bloed afnemen en tanden doen.Ik vroeg hem of mij paard geen cushing had.(hij heeft dus al IR)
Nee hoor...hoe kwam ik erbij.Natuurlijk,ik zie hem iedere dag.Ik zie iedere kleine verandering.
(Ik durf het haast niet te schrijven,maar ik weet bijna zeker dat hij cushing heeft of aan het krijgen is)

Mag ik vragen wat jouw het idee geeft dat het naar cushing gaat? Ik heb ook weleens het idee dat dat aan onze IR ten grondslag ligt.

Bijkomend voordeel van IR is wel dat ik ogen als een havik heb en voelsprieten van hier t/m Tokio als het op mijn paard aankomt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:48

hier was ze 8 mnd drachtig, en de enorme hals was volop aanwezig
Afbeelding
ik heb toen aan mijn toenmalige DA gevraagd wat het was en of dat gevaarlijk was, maar dat kwam door de dracht en ze sloeg daar haar vetvoorraad op
na de bevalling zou dat minder worden of weggaan
tja ik geloofde dat [ wist ik veel ]
ze werd van niks dik [ alleen het kuil wat daar gevoerd werd was erg nat ]en altijd vocht bij de poep
maar ik hoefde me geen zorgen te maken
deze foto is van 1 dag nadat ze geveulend had, ze staat hier bevangen
Afbeelding
nu met Gringo let ik heel erg op, hij is ook te zwaar er moet 60 kg af
hij is met 6 weken box rust 19 kg aangekomen ,die moeten er echt af
hij weegt 562kg en moet naar de 500kg

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:50

Achteraf gezien was paard ook al jaren IR. Had alle verschijnselen al toen ik haar in 1996 kocht.
Op mijn verzoek is er in 2005 geprikt om te testen op Cushing, dat was normaal maar vandaar uit verder zoekend kwamen we bij IR.

Tegenwoordig zal een dierenarts toch wel de verschijnselen van IR herkennen. Er is de laatste jaren veel meer bekend geworden hierover.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:52

ik heb toen bij Gringo ook een uitgebreid bloed onderzoek laten doen omdat hij in korte tijd 2x spierbevangen is geweest en gelijk op IR laten testen,maar hij heeft een goede waarde van insuline
alleen magnesium tekort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:59

ik heb al een aantal jaren geleden gevraagd aan mijn toenmalige veearts hoe het zat met IR.
maar die keek me aan en vroeg wat dat was.
moest ik dus aan hem gaan uitleggen wat Insuline resistentie is |o

er zijn een hoop veeartsen bij die niet echt bijscholen heb ik het idee, ook met andere zaken zoals het headshaking syndrome weten ze vaak totaal niet wat in inhoudt.
en nou klopt het wel dat er veel paarden zijn die simpelweg te dik zijn zonder IR,maar er zijn er ook bij die wel IR hebben en ze moeten die mogelijkheid niet uitsluiten en dus testen.
net als tekort van selenium,ik kom dat echt steeds vaker en vaker tegen :j

cheyenne is echt een prachtdier om te zien, heb het altijd al een plaatje gevonden.
die foto in de bak is inderdaad best wel duidelijk vind ik

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:14

hier nog een filmpje van 4 april,toen stonden ze overdag op die wei en s`middags weer naar de paddock
zo`n 3 weken later was ze doodziek
http://smg.photobucket.com/albums/v409/ ... V04047.mp4
en ik vind haar hier ook niet echt super vet,ze was juist aan het afvallen[ wat achteraf waarschijnlijk ook al het begin van einde betekende ]

de vos met deken om ,is in maart 34 jr geworden :D

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:37

Ah, Mirgino's verhaal... ik ben daar toen zo van geschrokken. Juist omdat ze ook niet écht heel vet was / eruit zag.

Onze DAP heeft 4 echte paardenartsen. Ook jonge mensen erbij. En zelfs vorig jaar gaven ze toe dat ze nu pas meer op IR kenmerken gingen letten.
Maar hun advies voor mijn paardje, twee jaar eerder (toen was ze 3). Elke dag een uur werken in de bak. Dat doe ik dus niet met een 3-jarige.
Advies een jaar later: Alleen maar hooi, en ander gras inzaaien. (alsof ik daar iets over te zeggen heb. Moet wel zeggen dat zij weer advies hadden gevraagd aan een voedingsdeskundige).
Advies nog een jaar later: een of ander supplement, dat voor meer dan 50 % uit glucose bestaat. Yeah right.... Ik heb voor IR en gewichtskwesties dus een natuurgeneeskundig therapeut. DA kan er niets nuttigs mee, in mijn beleving en ervaring.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:03

Hier ook geen goede ervaringen met DA's op vlak van IR. Ik heb meermaals gevraagd om mijn paard op IR te testen maar dit werd gewoon weg gelachen ... 'IR is zooooo zeldzaam dat het al moet lukken dat net jouw paard het heeft' ... dat zeiden ze dan. Uiteindelijk werd ik het zo beu met alle aanhoudende kleine kwaaltjes (waar ze dan ook geen oplossing voor vonden) en ben ik tot bij Laarakker gegaan. Hier hebben ze meteen IR vast gesteld, nu krijgt mijn paardje medicatie en gaat het al wat beter met haar.

In veel gevallen moet je op je eigen gevoel blijven af gaan, DA's zijn niet alwetend!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:26

jolin schreef:
geerke schreef:

Mag ik vragen wat jouw het idee geeft dat het naar cushing gaat? Ik heb ook weleens het idee dat dat aan onze IR ten grondslag ligt.

Bijkomend voordeel van IR is wel dat ik ogen als een havik heb en voelsprieten van hier t/m Tokio als het op mijn paard aankomt.

Rare lange oksel haren deze winter,er 'mottig' uitzien.
Nieteens lang in zijn vacht zitten en er ook gewoon doorheen komen.
Een sarcoid op zijn achterbeen die in een maand tijd wel erg groot is geworden.
Lange haren aan zijn benen.
Dit was allemaal zo rond eind november begin december.De da heeft bloed afgenomen in december.
Zoals ik ieder jaar laat doen.Daar uit bleek bloedarmoede.
Ondanks dat hij al 10 jaar iedere dag vitamines en mineralen supplement krijgt.(nutrilife van audevard)
Dus andere supplementen gegeven...bionutron van audevard en red cell van audevard.
Mestonderzoek om te kijken ondanks het hele strakke ontwormschema er misschien toch wormen zaten.
Niets....toch maar ontwormd met moxidectine toen...voor de zekerheid.

Hij drinkt normaal en plast normaal.
In maart een knots van een blessure,boven in de bil(gelokaliseerd dank zij een oplettende bokker,die het zag op een geplaatste foto.)De plaats...dat hij kreupel was had ikzelf ook al gezien ;)
Hij heeft drie dagen zijn achterbeen amper belast,da was er niet voor om but te geven.
Zou lang duren....
Van die dingen.
Hij is 6 jaar lang goed geweest en rad...ik zou hem 6 jaar geleden laten inslapen,hij kwam niet meer van zijn plek.Hoef en spierbevangen.Zwaar insuline resistent,zo ernstig dat hij zelfs bevangen werd van oud hooi.(toen ben ik met levothyroxine begonnen en sinds die tijd is hij goed)

Hij loopt nu beter,belast het been weer normaal.
Da is in april geweest,tanden gedaan,weer bloed af laten nemen,nog steeds bloedarmoede en nu waren de spierwaarden ook niet goed.Waarschijnlijk door de blessure.

Nu zie ik dat hij bij zijn lies wat slagen in zijn vacht krijgt.Zijn vacht is ook iets langer dan normaal.
Ik zal eens kijken of ik dat op de foto kan krijgen.
Ach,hij is al 25...maar toch.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:31

Verschrikkelijk Geerke als je 'm ouder ziet worden. Ik herken wel het een en ander.
Mijn paard zat erg in't haar afgelopen winter, leek echt de pias van stal. Geen deken, lange haren,vies van modder ed. Ik denk dat de lijnzaad die ze sindsdien heeft goed heeft bijgedragen aan het verharen. Want ze was er eerder af dan de rest :D Ik heb ook wel eens opgepikt dat traanogen ook op cushing kunnen duiden.
Mijn paard heeft ook een slecht achterbeen het gaat ook de laatste maanden niet vooruit, de bak is eigenlijk niet te doen alleen in stap.
Het is steeds een ietie pietie minder, gelukkig is ze nog vrolijk en bij de moed. Al vraag ik me wel eens af of ze geen pijn heeft, ze is in ieder geval in het begin erg stijf met lopen.

Ik ben benieuwd naar een foto.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:25

Traanogen ook een teken? Dan mag ik mijn merrie ook wel eens op cushing laten testen := Ze heeft maar 1 oog maar die traant wel heel erg. Wel zit ze nog perfect in haar haar. Zomer en winter door. Ik verwacht eerder dat mijn andere merrie tegen de cushing aan zit. Onderzoek zal dat uitwijzen.

Hoe oud zijn jullie paarden? Mijn IR pony is net 21 geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:20

foto's van vandaag
Afbeelding

Hier zie je die rare slagen,ze zijn niet groot en het zijn er maar drie...maar toch :o
Het stukje vacht er rechts naast heb ik geschoren een maand geleden om de gel er beter te laten indringen...daar zaten ook rare spierbobbels.Op zijn kont ook.

Afbeelding

Heel slecht ziet hij er niet echt uit,maar ik zie hem gewoon ouder worden.
En vrij snel nu,en dat is niet leuk |(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:16

Hoe zijn de holtes boven zijn ogen, Geerke?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:35

Jannepauli schreef:
Hoe zijn de holtes boven zijn ogen, Geerke?

hij heeft al 15 jaar bulten boven zijn ogen :o
De ene dag wat meer dan de andere.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:13

Tjonge Geerke echt duidelijk IR. Ik ben benieuwd wat die slagen gaan doen en of het meer word. Hij ziet er idd. nog goed uit verder.
Ik zal binnenkort ook eens een foto van mijn paard maken, zij is 20 nu. Ik hoop dat we niet nog een enorme lijdensweg voor de boeg hebben, dat lijkt me zo erg.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:37

Afbeelding

Dit is mijn geweldige vriendin gisteravond.

Afbeelding

Afhankelijk van de lichtinval ziet ze er de ene x beter uit dan de andere.

Afbeelding

Glansen kunnen ze als de beste :D

Mochten er vragen zijn over wat ze eet dan kan dat op 1 van de voorgaande pagina's gevonden worden.
Deze dame heeft de jaren van te dik al lang achter zich gelaten

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:36

Hallo allemaal, ik kom hier even in dit topic binnenvallen met een vraag.
Ik merk de laatste tijd dat mijn pony er wel erg 'opgeblazen' uitziet. Hij wordt wel altijd al erg snel dik, maar tegenwoordig heeft hij dus echt vetbulten. Ergens las ik dat dit op insulineresistentie kon wijzen en daardoor ben ik dus op dit topic uitgekomen.

Ik las dat paarden met IR vooral last hebben van vetophopingen in de hals, op de schouder, rond de koker en rond de staartaanzet. Helaas bevinden de bulten bij mijn paard zich ook in die regio's. Onlangs stond hij een dag in een wei met veel kort jong gras en daarna zag hij er dus extra opgeblazen uit (dit was uiteraard niet bewust gedaan ofzo, het viel mij gewoon op).

Ik ben dus net maar enkele foto's gaan maken en wil jullie dus om jullie mening vragen: Zou dit IR kunnen zijn of is mijn pony gewoon te dik?
Zij-aanzicht:
Afbeelding
Afbeelding

Langs voren bekenen:
Afbeelding

Zijn schouder, een beetje een wazige foto, maar als je goed kijkt zie je een vetbult zitten in de overgang van schouder naar buik zeg maar:
Afbeelding

Zijn achterhand, met bulten bij de staartaanzet:
Afbeelding

Zijn koker:
Afbeelding

Dus: Wat denken jullie ervan?
De pony is overigens 16 jaar oud, 1.50m groot en wordt bijna niet meer bereden, enkel af en toe recreatief.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:56

niet elk dik paard heeft IR
paard van stalhoudster is ook te zwaar, moest vorig toen hij in de kliniek was volgens de DA 200 a 150kg afvallen maar is geen IR
zij was er ook bang voor, maar de DA daar zei dat veel mensen dat gelijk denken ,maar een paard kan gewoon veel te dik te zijn.
Afbeelding