[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:40

Die van mij vind drainage juist errug lekker. Laatst had ik geen brood op stal en toen heb ik het in zo'n spuitje gedaan en toen begon ze de rand van der box helemaal af te likken, wat ze normaal ook doet bij muesli/wortels oid. Gek paard :o

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:04

Steffie89 schreef:
Anne77 schreef:

Dit heb ik bij mijn fjord precies het zelfde. Vorig jaar geen last van gehad en nu wel :+
De 2 laatste sluitingen maak ik niet dicht, ik klap de deken naar achteren toe. Als de deken weer naar voren is gegaan ziet ze ook niet veel. Maar doordat ik de 2 laatste sluitingen niet dicht maak staat de deken breedt. ls ze dan een keer schudt dan ziet ze weer 5 minuten iets.
Mijn fjord heeft hier geen moeite mee :n

Ik heb haar ook een keer gevonden met een hoofdkap van de boetdeken die achterste voren zat. De ooggaten zaten dus bij haar keel. Maar ach, ze kon nog steeds gras eten.. :+ :D

Ik wil de deken het liefst niet naar achteren klappen omdat ze ook jeuk krijgt bij haar maantop, deze wil dus ook beschermen.
Iemand nog andere ideeen, hoorde van opisop dat een halsriem misschien gevaarlijk kan zijn ivm de ring die eraan hangt, als ze ergens achter blijven hangen ofzo.
Zou een zuigband ook gevaarlijk zijn?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:10

Kiim schreef:
Ik ben hier lang niet geweest, geen tijd gehad om alles steeds bij te lezen.
Heb wel even een paar vraagjes.

Ben ik de enige met een pony die de boterhammen waar druppels drainage opzitten niet meer lust? Ik ben er maar mee gestopt wat ze spuugde t brood uit :'). In het begin at ze nog wel gewoon.

Enn, ze schuurt nog steeds niet echt maar de achterkant van dr manen raakt echt verstikt door de deken, ga maar eens anti klit proberen want ze begonnen juist weer wat dikekr te worden.

ik geef klein stukje brood, dan klein stukje met druppels erop, en dan weer klein stukje zonder
werkt beste aangezien hij eerst ook wou uitspugen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:13

Anne77 schreef:
Iemand nog andere ideeen, hoorde van opisop dat een halsriem misschien gevaarlijk kan zijn ivm de ring die eraan hangt, als ze ergens achter blijven hangen ofzo.

De ring zit niet vastgenaaid, dus even met een ijzerzaagje zagen en dan is de ring er zo af. Als je dat ook met de passant doet houd je alleen de riem over, dan kan ze ook neit blijven hangen. Denk dat een zuigband toch een stuk minder comfortabel zit, maar dat is misschien maar mijn idee, dat weet ik niet.

Kiim

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:52

Kun je niet gewoon een halster over de deken heen doen?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dat niet wou maar weet niet zeker :+

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:56

Ja dit wil ik liever niet ivm meer plekken waar ze achter kan blijven hangen o.i.d.

@ LADPR wat bedoel je precies met de passant en kan deze er wel afgehaald worden? En hoe strak mag/kan deze halsriem?

@ iedereen hoeveel van jullie later het halster om in de wei als je paard 24/7 in de wei staat?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:06

Ik heb nog even gekeken maar je kan de passant en ring er zo afhalen zelfs. Hoef je dus niet eens voor te zagen. Dan hou je alleen de riem met gesp over en dus geen ring of wat dan ook eraan.

Als ik hem even meet is de lengte op het kleinste gaatje 79 cm lang en op het grootste gaatje 114 cm lang

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:09

Dank je wel, ken jij mensen die de halsriem 24/7 omlaten in de wei?
En hoe strak mag de riem om de hals van het paard?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:13

Ik heb geen ervaring met de halsriem. Hij is gemaakt voor paarden die moeilijk te vangen zijn, zodat ze geen halster om hoeven buiten, dus ik neem aan dat hij een stuk veiliger is dan een halster. De riem kan je gewoon aansluitend omdoen, maar wel zo dat hij niet drukt als het paard slikt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:43

Het lijkt mij nogal eng, zou m'n paard eerder met halster buiten laten staan dan met zo'n halsriem eerlijk gezegd. Luchtzuigriem zou ik al helemaal niet doen, zo'n ding is alles behalve diervriendelijk :n. Bovendien heb je met zo'n riem toch veel meer kans om naar te blijven hangen, een halster gaat bij een bepaalde kracht simpelweg kapot en omdat je die halsriem rondom (en anders) vast hebt zitten, denk ik dat die veel langer blijft zitten als je paard vastzit. Maar dat is mijn idee.
Kun je niet zo'n aparte beschermer voor z'n hoofd omdoen zoals door iemand anders werd verteld? Dan moet je de hals wel iets inkorten, maar dan ben je verder van het gezeur af.

Anders zou ik iets van een (elastieken) band aan de deken bevestigen, ter hoogte van de schoft en dan ook weer vastmaken aan de top, zo kan ie toch meegeven zonder dat ie voor de ogen zakt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:51

die van mij vind drainage ook niet vies.
Ik laat de boterhammen altijd eerst goed drogen.
Zacht boterhammen zijn heel slecht.
En dan breek ik voor elke keer een stukje af.
De keren dat ik het zelf geef (ene dosis geeft stalbaas op stukje brood, andere helft geef ikzelf), doe ik het in een spuitje rechtstreeks in d'r mond.

Hier geen halsters om hoor, echt niet, veel te gevaarlijk.
1 paard heeft hem om bij ons op stal, maar dat is om een bepaalde reden, de rest staat altijd halsterloos.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:01

Anne77 schreef:
Dank je wel, ken jij mensen die de halsriem 24/7 omlaten in de wei?
En hoe strak mag de riem om de hals van het paard?

Ik zou dan toch liever het klittenband verzetten hoor of een halsband maken van breed elastiek met klittenbandsluiting.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:21

Ben vandaag begonnen met drainage, jeetje dat stinkt!
en ben begonnen met silitch en ben helemaal fan. Pony's renden weg toen ze het roken maar de mugjes ook ( die vlogen :P )
Ben weer helemaal blij, komt het toch nog goed met zn eczeem en heb ik niet mn geld aan niets uitgegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 05:49

kiim,anders de druppels op een handje brok of muesli?

stalgenootje van me gebruikt sinds gisteren Cojosol bij haar merrie.
merrie is net bevallen van een veulentje en een deken om kan dan wel,maar liever niet.
dus kijken of dit wil,het ruikt wel heel lekker :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:26

Ik heb nooit paarden met halster omlopen in de wei, tenzij ze net nieuw zijn en meteen de wei opgaan, dan alleen de eerste week als ik twijfel of ze wel te krijgen zijn.
Ik zou niets om de keel binden, dan eerder een halster om; die zit niet meteen de luchtpijp af te knijpen als ze wel mochten vastzitten. Deze halsriemen zijn veel sterker dan een halster en zullen denk ik niet zo gemakkelijk breken.
Maar goed, dat is mijn idee erover :)

Ik zou een hoofdmasker met oortjes omdoen bij de kap om te kijken of de deken daardoor op zijn plek blijft zitten.

Wisse vind de drainage wel prima, lust echter de biergistpilletjes niet :+
Ik probeerde dan een heel broodje, dubbelgevouwen met de tabletten ertussen en de drainage ook.
Spuugt ie de tabletjes gewoon uit en eet het broodje op }:0
Die eet hij dus ook alleen als ik ze door zijn voer doe, dan heeft ie het niet door.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:13

Mijn nieuwe Itch Free deken zit echt supermooi!!
De Everline was altijd net iets te lang en deze zit perfect.

Pony had toch wel wat plekjes bij dr uier en de buikflap van de Itch Free is nog langer naar achter toe dus scheelt ook weer n stukje!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:15

Voor tabletjes maakte ik altijd een gaatje in n klein stukje wortel en dan daar t tabletje in.
Ging bijna altijd goed maar soms was mevrouw vrolijk die hele wortel aan het eten en spuugde ze helemaal aan het eind toch dr tablet er nog uit :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:24

das ook veel gedoe, gaatjes maken in een wortel :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:10

fijn malen en in een spuit met appelmoes geven,wil ook nog wel eens werken(weet niet of je biergist kan oplossen in water?)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:31

Hebben jullie nog tips tegen het afzakken van de hals?
Als hij gewoon staat zit hij goed maar zodra hij gaat grazen dan gaat de hals langzaam naar achteren en komt er de eerste vlecht zeg maar uit. Ik heb al geprobeerd hem strakker te doen maar dit werkt niet. Dus nu dacht ik misschien kan ik de hals iets verlengen..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:36

Bij mij is de hals meeeeer dan lang genoeg (en Granny heeft niet eens zo'n korte hals) dus ik kan je niet helpen Peachy...

Granny mocht trouwens gisteren voor het eerst weer op de wei, mét deken (ervoor stond hij op stal wegens een hoefzweer die de DA is komen uitsnijden) en ja je raad het al, één gigantische scheur en twee gaatjes... (en Granny heeft er dus ook weer schrammen bij) pfff kunnen die paarden niet gewoon eens met elkaar overeen komen?!

Nu ga ik de deken snel herstellen, maar het probleem is dat ik volgende week 4 dagen achtereen niet naar hem kan gaan, ik durf hem zijn deken dan niet oplaten, stel dat er weer een scheur in komt, en hij er met zijn benen ofzo blijft inhangen... Op stal ga ik niemand vinden die zijn deken gaat willen op en af doen en eventueel herstellen, en mijn mama heeft ook te weinig ervaring met paarden om het te kunnen doen :S

Dusss weet iemand een andere oplossing dan een deken? Ik lees hier iets over stillitch ofzo? Is dat iets om op te spuiten? Alle vliegen- en dazensprays die ik al geprobeerd hebben werken niet (of maar héél even)...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:37

Wat trouwens ook nog in plaats van halsriem en gewoon halster, is een oud of goedkoop halster door knippen en hier klittenband op laten zetten. Mocht het paard dan vast komen te zitten dan schiet hij direct los.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:51

Zammie schreef:
Ik zou sowieso dan de drainage gaan gebruiken ikenindi...Is nogal wat een narcose. Hopelijk niets ernstigs met Indi?

zie onderschrift ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:54

Sanet schreef:
Pfoe, dat is goed vervelend zeg, klinkt heftig wat jouw Indi allemaal moet ondergaan..

Ik denk dat starten met de Drainage wel goed zou kunnen zijn na de operatie, ook om alle andere ellende uit het lijf te krijgen...
Indi zal daarna ook wel stalrust krijgen denk ik? Ik weet niet wat ze nu aan bix nog krijgt, maar dat zou ik ook gaan afbouwen dan. Want ze krijgt dan straks veel te veel, met niets doen en niet buiten lopen enzo...

ze krijgt nu alleen hooi. krijgt wel nog medicatie, maar 24 uur na de laatste medicatie mag ik met drainage gaan starten. alleen volgens de da zou na 24 uur sowieso de medicijnen uit het lichaam zijn? ik zei al dat dat misschien de werkzame stoffen waren, maar de `troep` toch vast niet???

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:11

Kunnen jullie mij wat meer vertellen over de drainagedruppels. Waar bv te koop. Kan vast wel meer over vinden in het topic, maar heb er even snel doorheen gebladerd en kon zo snel niet vinden. Mijn mini heeft heel erg ecxeem. Ook met deken en masker. Hij heeft zelfs in zijn neusgaten, kootholtes en aan de binnenkant van zijn spronggewricht jeuk. Dus zeg maar overal waar de deken niet zit.
Ik heb gisteren een nieuwe deken bij EJ gekocht en idd is het nu maat 145 en hij had 135 van pagony. De hals is nu iets langer en dat is super.
Ik heb een masker van Boett en de heeft klipjes die aan de deken van EJ zijn gezet en dan klik je het masker vast en komt de hals niet bloot te liggen.