[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:42

euh :')

*pist in broek* _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:49

staat wel chique he :D

deze deken ziet er trouwens wel prettig uit:
Afbeelding

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:00

hmm, netjes inderdaad
alleen wel losjes.. (scheurpaard kan z'n lol op dan :+ )
welk merk? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:12

geen idee, ben wat aan het surfen op internet en kwam deze tegen op een engelse site

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:50

Ook ik meld mij hier, de spanning neemt toe nu het seizoen vordert.. Wel super fijn te lezen dat je niet alleen bent hierin!
Heb geloof ik echt net alles doorgelezen, maar mijn DA had het 2 jaar terug over een injectie, weet alleen de naam niet meer? Volgens mij corticosteroïden, weten jullie hier wat van? Wil niet zomaar wat inspuiten! En tja, middeltjes die echt helpen zijn er toch niet, behalven dan de deken, daar zweer ik bij!

Verder gebruik ik klitwortel en smeer ik daarna haar hele manenkam in met notenmelk zonnebrand van Kruidvat, helpt bij mij erg goed, klitwortel tegen de jeuk en de zonnebrand om haar huidje vet te houden.
Verder staat ze 24/7 buiten en dan in die maanden met deken van Pagony. Ging super goed, tot ik haar vanwege de heftige regen moest verplaatsen naar een andere wei, de deken was al af (en dus net iets te vroeg), had alleen niet nagedacht dat er bomen in de nieuwe wei stonden.. Binnen 3 dagen (ik was weg..) waren ALLE manen eraf en had ze op haar kont een open plek van het schuren. Al ons smeren en deken op/af voor niets, weg lange manenkam..

Nu raak ik helemaal in de war over alles wat gescheven wordt over voeding ;( , ze heeft genoeg weiland, maar voer er vrijwel elke dag wel een schep muesli bij en wat wortelen.. Dan lees je weer dat wortelen oke zijn, dan weer niet.. Hoe volgen jullie dit toch, haha!

Maar goed, maak het nu zelf nog ingewikkelder :o , dus goed, DE spuit, wat vinden/denken/weten jullie??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:59

corticosteroiden zijn wel heftig hoor, je legt de hele afweer van een paard ermee plat he.
ze kunnen er hoefbevangen van worden en omdat je het hele lichaam ontregelt kunnen ze nog wel meer problemen krijgen.

als je paard het echt heel erg heeft is het het overwegen waard,maar zou toch eerst de andere middelen gaan proberen.

die deken moet je op blijven houden en er alleen af als je gaat rijden.
mijn pony begint pas met jeuk als in de herfst die deken er af gaat en vervangen word door een winterdeken waarbij zijn hals dan dus blootligt.
afgelopen jaar dus eenhasldeken aangeschaft end at ging goed!

ja teveel suiker is niet goed voor paarden en in wortel zit het wel he..
een eczemer heeft een verhoogdde behoefte aan vitamine sen mineralen.
juist om hun afweer te versterken.
dus moet je die goed voeren. :j

kijken wat ze binnen krijgen uit ruwvoer( dus gras of hooi) en dan gaan anvullen met krachtvoer of supplement

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:25

Ellepel, dank je!
Oke, dan worden het dus geen corticosteroïden hier! Saar wordt heeeel snel dik, dus moet dat hoefbevangene al in de gaten houden..
In principe ging het afgelopen zomer prima met de deken, tot hij er dus iets te vroeg af was en ik die bomen niet voorzien had.. Wel soms jeuk, maar goed te onderdrukken met bovenstaande smeersels!
Vitamine sen mineralen, gewoon te halen bij een ruitersportzaak?
Voeren vind ik toch altijd moeilijk, moet ik nu in deze tijd wel of niet bijvoeren, ze heeft hectaren aan weiland, maar vrij schraal.. Ze is nog niet ingereden, wel longeren en wandelen.
In de zomer heeft ze een klein weitje en voer ik een halve Pavo.
Zag net ook een heel lijstje in dit topic met wat wel goed groenvoer is, dus morgen maar naar de AH ;-)
O ja, wat bedoel je met kijken wat ze binnen krijgen uit ruwvoer? Hoe bepaal je dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:31

dat is best moeilijk hoor.
kijk ze eten gras,maar niet elk gras heeft dezelfde voedingswaarde natuurlijk.
de samenstelling van d egrond varieerd nogal dus wat ze binnenkrijgen aan vitamines en mineralen is vaak wat gokken.
tenzij je je grond laat onderzoeken,dan weet je wat er in zit.
en als je dan weet hoeveel kilo gras jouw dier eet weet je wat er in gaat aan vitamines...

pavokoek ben ik niet zo weg van, zit best nog suikers in he?
kijk mar es op hun site.

maar als jouw dier het daar prima op doet moet je dat zo houden.
in principe zit daar ook zat vitamines in.

maar je kan ook wat extra geven.
pavo vital is een vitaminebrokje die je er bij kunt geven
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-vital.html

ohw waar heel veel mensen zich op verkijken is de lengte van gras.
kort nieuw/jong gras bevat veel meer suikers dan lang uitgebloeid gras en is heel slecht voor paarden.
in principe paarden niet op gras zetten wat korter dan 6 cm is

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:06

Nog meer mensen van wie hun paarden nu al schuren? :\

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:41

oncjoceriasis bij paarden wordt door een andere parasiet veroorzaakt, dan die bij mensen
zogenaamde rivierblindheid veroorzaakt(in afrika), bij toeval is enkele jaren geleden ontdekt dat die vorm met doxycline(antibiotica) kan worden bestreden omdat de parasiet die larven afgeeft
daarvoor een bepaalde bacterie nodig heeft. door de bacterie te bestrijden gaat de parasiet dood.
dit moet met een kuur van 8 weken en doe je dit bij paarden dan is je paard ook dood!
ivermectine bestrijdt wel de larven in het paard maar niet de parasiet of de bacterie en het komt dan ook elk jaar terug.
het komt alleen in de zomer tevoorschijn omdat het de bedoeling is dat een bepaalde vliegensoort de arf van de huid opneemt en in die vlieg ontwikkeld de larf zich tot een nieuwe parasiet.
in amerika i deze aandoening bekend als summersores.
als je paard heel veel larven in zijn lichaam heeft kan er een shock ontstaan als je ineens de
volle dosering ivermectine geeft ,mij is aangeraden de wormspuit over meerere dagen te verdelen.
na een wormenkuur met moxidectine of ivermectine neemt de jeuk toe omdat de paasieten massaal dood gaan dit kan een extra infecie geven en je paard kan behoorlijk ziek zijn.
diagnose a: op klinische verschijnselen. lees reactie op wormenkuur.
b: door een biopt maar het is moeilijk om de larven te vinden.
mijn paard heeft het waarschijnlijk opgelopen in zijn moederof via de melk.
vooral vroege "zomereczmes"zijn verdacht. ook paardendie vooral aan buik borst en benen
schuren en minder aan start en manen, kunen onchocersiasis hebben.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:04

33Bonita33 schreef:
Zijn er hier ook nog meer mensen die hun paardje drainage compositum geven?

Ja mijne is net sinds paar dagen terug begonnen met haar drainage compositum (& culico puur).

Over de lengte van geven, je mag het gehele flesje gewoon opmaken. Bij een grote pony/klein paard duurt dit ongeveer een maand.
Het beste is wel om even een pauze te doen tussen 2 kuren.

Mijn pony is door de winter en een verhuizing e.d. een beetje aangekomen omdat ik daardoor weinig tijd had om te trainen... Er mag wel 75 kilo af.... Ze heeft dan ook aanleg om gauw dik te worden.
Niet echt goed voor een eczemer..... Ook heeft ze in de winter wat wortels meegegeten (ook niet goed) maar ja, ik wil haar ook niet alles onthouden.... En in de winter doe ik dat ook niet.

Op het moment is ze op dieet en probeer ik elke dag wat met haar te doen.

Ze krijgt nu onbeperkt hooi,
in haar stal (waar ze 's nachts staat) heeft ze een himalayasteen tot haar beschikking.
Buiten in de paddock komt er ook nog een te hangen.

Verder krijgt ze qua voeding een klein maatbekertje luzerne (subli dus zonder melasse maar met plantaardige olie) een theelepel ijslands zeewier, schepje kruidenmix (ook reinigend) & een scheutje zonnebloemolie.

En ze krijgt een spuitje met 20 druppels drainage en 20 druppels culico.

Heeeel af en toe een stukje wortel nog of andere groente of fruit. Maar over een paar weken zijn bepaalde soorten ook verboden voor haar }:0 In de zomereczeemperiode krijgt ze geen appels, wortels of bieten.....

Mijne schuurt nog niet... Maar schuurt gelukkig ook amper....
Ze draagt wel een boettdeken..... Nu nog niet natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:58

tug bedankt voor je info!!!
wie weet kan door jouw informatie een paard geholpen worden die misschien wel dat heeft en helemaal geen zomereczeem..

de mijne heeft het denk ik niet hoor, als ik alles zo lees kloppen de symptomen bij hem dan niet.
maar inderdaad voor de paarden die nu al beginnen is het misschien wel een idee om daarop te laten onderzoeken

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:53

zie je ze ook al vliegen! (ik bijna na 69 bladzijdes topic zomereczeem)
niet alle vliegjes zijn veroorzakers van zomereczeem, alleen die horen tot het geslacht
Culicoides zijn de boosdoeners. In het nederlands bekend als: knut,knijt,knijsje,etc.
het zijn altijd alleen de vrouwtjes die steken. ze hebben een minimum temperatuur nodig
van 9 graden celsius of hoger, voor ze bloed nodig hebben om eitjes te leggen.
ze kunnen slecht vliegen en leggen kleine afstanden af. de eitjes worden afhankelijk van
de soort(er zijn er ongeveer 20 tot 25) in stilstaand water(slootkant,hoefafdruk met water)
of in vochtige met mest vervuilde grond gelegd.
ze zijn per dag kort actief rond zonsopgang (tussen donker en 10.00 uur) en vanaf de
namiddag tot donker.(15.00 uur en 22.00 uur). bij windstil en bewolkt weer zijn ze er de
hele dag. als je een schimmel buiten zet in mei om 6.00 uur ziet die helemaal zwart.
in engeland hebben ze uitgezocht dat de verschillende soorten verschillende vormen
laten zien van zomereczeem: alleen staart en manen, vooral buik en schouders + benen
of hele lijf.
deze vliegjes veroorzaken ook blauwtong en afrikaanse paardenpest over. we zijn dus niet
de enige dierenliefhebbers die er last van hebben.apart is wel dat in saoudi-arabie geen
culli's voorkomen maar bepaalde zandvlooien zomereczeem veroorzaken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:07

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:13

Oké interessante nieuwe info hier. Ik zag Colonel vanmorgen voor het eerst weer aan de achterkant van zijn voorknie knabbelen. Was een van de plaatsen waar hij vorige zomer flinke wonden heeft gemaakt van de jeuk. Hoop niet dat het nu al begint.
@Tug: ik heb je een pb gestuurd mbt die onchocersiasis. Had er nog nooit van gehoord maar ben wel benieuwd of dit van toepassing kan zijn op Colonel.

Nog een vraag: Colonel krijg nu drainage compositum, mag ik tegelijkertijd een wormenkuur geven?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:20

Ik heb mijn nieuwe everline gisteren binnen gekregen. Deze is een stukje groter dus zal wel beter passen.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:14

Maar hoe weet je nou of je paard oncjoceriasis heeft? En weten dierenartsen hier ook wat van?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:04

tjolieke:
aan de achterkant van zijn voorknie knabbelen?
lijkt heel sterk op wat appie wel eens heeft gehad,maar dan was ik zijn benen 2x met sebacil of ander middel tegen mijt en dan is het
weg.

net onder de knie zeg maar is een plekje wat bij mijt erg geliefd is.
zou dat dus zeker in de gaten gaan houden en helemaal als ze ook ngo gaan staan stampen.dan kan er wel es mijt zitten.
zitten er ook schilfers toevallig?

ik geef zelf trouwens liever eerst een wormenkuur en pas later beginnen met de drainage compositum.
maar denk dat het wel kan hoor, de werkzame stof doet zijn werk toch wel en de drainage helpt vast om die ballast van de wormenkuur weer af te voeren.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:21

Er zitten (nog) geen schilfers. En zodra het weer warmer is ga ik zijn benen scheren als hij dat toelaat en hem helemaal wassen met een middel wat ik bij de dierenarts moet gaan halen.
Hij heeft enkele weken geleden een wormkuur gehad, er kwamen toen zoveel wormen af dat ik het graag nog een keer zou herhalen. Maar daar kan ik ook een paar weken mee wachten. Thanks voor je tips.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:42

beste aam_mic,

je kunt het niet direct zien, je moet een verdacht paard in het vliegenseizoen na ontwormen goed in de gaten houden en kijken op het schuren daarna veel erger wordt. Het is trouwens onchocersiasis( met j was tikfout sorry!). bij de paarden die heftig reageren op ivermectine of moxidectine kunnen ze verdacht zijn, je zou dan een biopt kunnen laten nemen door de DA, soms lukt het om op de korstjes de piepkleine larven te zien,
ik heb ze zelf ontdekt onder de microscoop maar heb wel heel lang moeten zoeken. nadeel is niets helptnog definitief en je paard heeft dus levenslang. soms kan een goed behandelschema met ivermectine veel verbetering geven.
maar bij onze paarden (twee generatie's) helpt eigenlijk niets, het blijft symptoombetrijding net als bij eczeem.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:34

Hoi, was ik weer met een vraag;
Mijn Shet heeft nu ineens last van schimmel of mijt, denk ik aan de symptomen te zien.
Hij heeft van die neteneitjes onder zijn voorlok:

En ineens een kaal plekje op zijn schoft, waarvan de huid lijkt los te laten, heel schilferig:

Ook onder zijn staart lijkt het niet 100%.

Hij staat met wintervacht en daarom staat wassen met Imaverol me met dit weer een beetje tegen, wat raden jullie aan?
Eventueel was ik hem dadelijk en zet hem dan met een deken op stal de hele dag, om te drogen???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:39

neteneitjes is luis.
dan moet je dus wassen met een luizendodend middel.
ga naar je dierenarts toe en vraag waar je het het beste mee kunt behandelen.

imaverol werkt niet tegen luis,dan moet je echt een speciaal middel hebben.

onze shetten hebben ook wel last gehad van luis, wij gebruikten dan sebacil daarvoor, dat kregen we van de dierenarts.
dat moet je verdunnen met warm water, je dier er helemaal mee insmeren en laten drogen.
wij deden dat dan gewoon smorgens op tijd, lieten ze een dag op stal staan en dan was het klaar.
na een week dan nog een keer en dan zagen we geen luis of eitjes meer.

deken deden we niet omdat de shetten echt een hele dikke vacht hebben,dan gaan ze juist zweten.

maar vraag je dierenarts voor een middel,die helpen je wel
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-02-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:41

Sebacil, dat bedoelde ik inderdaad!
Ja naja, ik heb een open stal, dus het lijkt me voor abe beter om dat op te drogen onder een dekentje als hij tot op de huid toe nat is.

Bedankt voor je hulp!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:43

ohw ja met open stal is een dekentje idd wel een goed idee.
daarna je deken ook even ontsmetten he dat ze het niet daar weer van kunnen krijgen

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:45

luis gaat ook dood van insektenspray met permetrin of piritrine,
bijv. veerust. ook wormenkuren met ivermectine werken van binnenuit. wel zo handig met vorst. dit is ook minder giftig dan sebacil.