[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly0708

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:07

oke het is natuurlijk elk paard voor zich.
maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen.
ga maandag even met de dierenarts overleggen.kijken wat hij zegt.
ben benieuwd.in de opfok zeiden ze hem ong een half jaartje daar laten.
maar dat vind ik eigenlijk te lang.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:28

Vanaf wanneer zijn hengsten eigenlijk vruchtbaar? Heb van meerdere mensen gehoord dat ze hun hengst met 10 maand laten castreren en ik wil het eigenlijk ook zo snel mogelijk doen, omdat hij dan samen kan blijven staan met mijn merrie en andere merries. Moet hij dan ook zo lang apart komen te staan?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:36

stunning schreef:
Vanaf wanneer zijn hengsten eigenlijk vruchtbaar? Heb van meerdere mensen gehoord dat ze hun hengst met 10 maand laten castreren en ik wil het eigenlijk ook zo snel mogelijk doen, omdat hij dan samen kan blijven staan met mijn merrie en andere merries. Moet hij dan ook zo lang apart komen te staan?

vanaf 10 maanden ja,je moet wel bedenken of je dit wel aangezien het vaak nog echte puppie's zijn
maar indien je het doet moet je hem 2 weken apart houden

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:36

ikdoemaarwat schreef:
libralietje schreef:
ruinen kunnen na de castratie 2 maand sobiso merrie's dekken..

ik neem aan dat je zoiezo bedoeld?

nou dekken misschien wel,maar bevruchten niet meer :n

ook lange tijd erna kunnen ze nog bevruchten hoor

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:42

ikdoemaarwat schreef:
stunning schreef:

vanaf 10 maanden ja,je moet wel bedenken of je dit wel aangezien het vaak nog echte puppie's zijn
maar indien je het doet moet je hem 2 weken apart houden

Is het erg dan dat ze dan nog zo jong zijn? Hoor namelijk van anderen hoe eerder hoe beter..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:43

missje schreef:
ook lange tijd erna kunnen ze nog bevruchten hoor

2 weken.......

heb het zwart op wit op papier van de kliniek

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:44

stunning schreef:
Is het erg dan dat ze dan nog zo jong zijn? Hoor namelijk van anderen hoe eerder hoe beter..

ze zullen idd geen hengsten gedrag ontwikkelen en dus eigenlijk erg onschuldig en lief blijven omdat ze al gecastreerd worden voordat ze zichzelf ontdekken
maar ik persoonlijk vind ze veel te puppie, te iel, te klein
ik ben zelf van mening om ze nog even lekker door te laten groeien en ontwikkelen...
nou groeit een gecastreerde ook wel hoor :j
maar toch anders :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:03

Zelf heb ik een paardje gekend dat met acht maanden is gecastreerd, maar wel heel mooi uitgegroeid.
Mijn eigen dierenarts wil niet castreren voor ze een jaar zijn.
Mijn eigen jaarling is al behoorlijk hengst, inclusief brullen naar hengstige merries. ;)

ikdoemaarwat, wel apart dat ze jou twee weken zeggen, terwijl ik altijd langere termijnen heb gehoord.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:00

Dyonne schreef:
ikdoemaarwat, wel apart dat ze jou twee weken zeggen, terwijl ik altijd langere termijnen heb gehoord.

dit vind ik ook raar, ik weet ook niet anders dan dat ze nog 2 maand vruchtbaar blijven...
dit heb ik van mijn eigen dierenarts en aantal anderen, en dit geleerd bij de knhs..
kun je het mischien niet verkeerd hebben gelezen? 2 weken 2 maand???

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:06

ik zal het papier wel even inscannen als ik het zo gauw nog kan vinden ,er staat overduidelijk 2 weken en ik heb dit nagevraagd omdat ik dacht dat ze een typfout hadden gemaakt,maar ze bevestigde dat het idd 2 weken was

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:20

Je hoort er inderdaad hele verschillende verhalen over.
Mijn DA zei 4 weken. Ik denk wel dat als een hengst gecastreerd wordt op jonge leeftijd en hij zelf ook nog niet door heeft dat hij hengst is, dat je hem eerder bij de merrie´s kan zetten dan een dekhengst die met 10 jaar wordt gecastreerd.

Officieel is het zaad dat nog in de zaadleiders zit na de castratie, na ± 24 uur dood.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:42

aletha: mijn man was 2 en heel erg overduidelijk bewust van zijn hengst zijn, ook ballen ter groottes van sinasappelen :o
weliswaar geen 10 en dekhengst
maar ik denk idd dat het met de "houdbaarheid" van de sperma niks te maken heeft
meer met het genezingsproces van de wonden

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:06

@ikdoemaarwat: Als hij zich al een "echte" hengst voelt dan is het inderdaad een ander geval.
Ik geloof er namelijk niets van dat het sperma 6 weken nodig heeft om "dood" te gaan :n

De mijne is bijna 2 jaar en 2,5 week geleden gecasteerd. Hij toonde helemaal heen hengstengedrag en was heel rustig en lief (nog steeds hoor ;) )
Zelfs toen hij nog hengst was en hij kwam in aanraking met een merrie deed hij nog steeds kauwen met zijn mond open (onderdanig)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:08

dan heb jij het geluk wat ik hoopte te hebben :D
nee helaas,paardje ging met 10 maanden al aan de dek van de merrie's
vond hem alleen te jong nog dus heb het flink uit weten te stellen
alleen dit voorjaar werd hij echt een beetje teveel hengst :P
dusdanig dat de omgang niet meer prettig te noemen was

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:09

Hij was altijd wel een beetje happerig maar dat was t ook wel. Nu hij gecastreerd is, is dat helemaal over dus dat is wel veranderd :D

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:29

vrijdag komt de dierenarts bij chepito kijken.kijken of hij het op stal kan doen en hoe of wat.
ik ben erg benieuwd wat hij allemaal zegt.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:22

Zo ben weer thuis.

paarden op de trailer, castreren en weer terug. Alleen ging netjes. Nu waren we alleen nog in dilemma of ze op stal gingen of gewoon op de wei. Ze hebben nog nooit bij mij op stal gestaan. Dus kennen ze die stallen niet. + het is een grote stal dus zouden ze samen in 1 stal moeten. Ik dacht aan, paniek, stof van het hooi, omgeving die ze niet kennen. Verder waren we met een wei bezig waar ze binnen kort in zouden komen te staan. Nu hebben we toch maar de gok genomen en de wei een stuk kleiner gemaakt. En ze samen daar in gezet. Ze staan altijd samen namenlijk. Er staat lekker vers gras.

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan zo. Ze stonden om 8 uur op de wei en ga om half 11 nog even kijken. Het is gelukkig 5 min rijden. Ze gingen gelijk eten.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:57

SJANNE_DARK schreef:
Zo ben weer thuis.

paarden op de trailer, castreren en weer terug. Alleen ging netjes. Nu waren we alleen nog in dilemma of ze op stal gingen of gewoon op de wei. Ze hebben nog nooit bij mij op stal gestaan. Dus kennen ze die stallen niet. + het is een grote stal dus zouden ze samen in 1 stal moeten. Ik dacht aan, paniek, stof van het hooi, omgeving die ze niet kennen. Verder waren we met een wei bezig waar ze binnen kort in zouden komen te staan. Nu hebben we toch maar de gok genomen en de wei een stuk kleiner gemaakt. En ze samen daar in gezet. Ze staan altijd samen namenlijk. Er staat lekker vers gras.

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan zo. Ze stonden om 8 uur op de wei en ga om half 11 nog even kijken. Het is gelukkig 5 min rijden. Ze gingen gelijk eten.

Buiten zetten is inderdaad beter ivm schone lucht en beweging zodat de wond open blijft.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:24

ja hoor sjanne, in de wei is het beste voor ze. kunnen ze lekker heel de dag in beweging blijven zodat de wond niet te snel
dicht gaat en het vocht niet zo gaat ophopen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:42

Ik had ze ook op de wei gezet, het is nu lekker koud buiten is altijd goed voor de zwelling en inderdaad ze blijven lekker in beweging, ik heb ook niet gekoeld.
Ik ben nu bijna ruim 5 weken verder en ben weer volop met ze aan de gang en ze doen het goed.....nog wel een beetje brullen naar de meiden en paraderen maar niet zo extreem meer als voorheen.
Da had gezegd met 6 weken konden ze bij de meiden, maar ik wacht nog een paar weken want heb nl een hitsige merrie in de wei :+ als ik merk dat het afneemt met brullen dan ga ik ze bij elkaar zetten.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:37

Vraagje (als je aan t eten bent niet lezen :P )

De zwelling is gelukkig al wat afgenomen, alleen er zit een hele grote korst die nu los gaat zitten. Onder die korst zit allemaal pus. Wat zou het beste zijn, de korst eraf halen of afspuiten? Of helemaal niets doen?
Het lijkt mij namelijk dat als die korst eraf is het pus er ook beter uit kan.. :?

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:39

libralietje schreef:
hallo allemaal

de mijne is er helemaal bovenop je ziet niks meer,
ben deze week weer met hem aan het werk gegaan.
wat weide betreft klopt zo kunnen ze goed veel bewegen en de minste kans op prut wat in de wond kan gaan zitten,
ook ik heb niet afgespoten, ben 1 keer een beetje bang dat het niet goed ging de zwelling werd eerst erger en trok na de koker toe, maar dit was goed hierna nam de zwelling afwat betreft bij merrie's in daar staat 2 maand voor en om het zekere voor het onzekere te nemen kun je ook 3 maand aanhouden. (de natuur kan rare dingen doen!!)
ruinen kunnen na de castratie 2 maand sobiso merrie's dekken..

Dat heeft de mijne nu ook, een beetje opgezwolle koker en dat had hij eerst niet

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:32

dierenarts is komen kijken.
en er is pas 1 bal ingedaald.
heeft iemand hier ervaringen mee?
ik heb de zoekfunctie al gebruikt.
waarschijnlijk moet hij nu dus in de kliniek geholpen worden.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:05

onze zac had ook maar 1 bal ingedaald, de andere kon ik wel voelen dus was er wel bijna
daarom moest ie wel in de kliniek ipv in de wei. als ie dan tijdens de operatie dieper weg zou
schieten dan konden ze hem op tafel takelen.

ligt er denk ik aan waar die andere zit

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:23

Aletha schreef:
Vraagje (als je aan t eten bent niet lezen :P )

De zwelling is gelukkig al wat afgenomen, alleen er zit een hele grote korst die nu los gaat zitten. Onder die korst zit allemaal pus. Wat zou het beste zijn, de korst eraf halen of afspuiten? Of helemaal niets doen?
Het lijkt mij namelijk dat als die korst eraf is het pus er ook beter uit kan.. :?

De pus moet eruit, anders even da bellen die snijdt hem open en dan kan het eruit lopen en met een antibiotica kan het met een paar dagen beter worden.
Heb je zijn temperatuur opgemeten?