Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:40

PB-en lukt ff niet, hij blijft hangen. Ik zou graag willen weten welk merk en of de datum nog goed is.
Ik heb momenteel problemen met het bestellen van de pergolide, vandaar dat mij het goed uit zou kunnen komen.
Hoeveel wil je ervoor hebben?
Heb je mogelijkheid om het op te sturen? Dan kan ik het bedrag overmaken naar je rekeningnummer ofzo?

Ik hoor graag hoe je voor je ziet. Je mag me pb-en als het lukt ;-) Dank je wel alvast.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:18

Ik ben om dezelfde rede een aantal maanden geleden gestopt met pergolide, cyntiar. Evita gaat zo enorm goed vergeleken met een jaar geleden.. Op dit moment zijn de enige symptomen die ze heeft een harde manenkam en een wat bol buikje. Dat terwijl ze vorig jaar echt weerstandsproblemen had en een krulvacht, dikke bulten boven de ogen, mager worden, beetje `down` gedrag, afzonderen van andere paarden etc.
Ook zonder medicatie blijft het nu zo goed gaan. Als het niet nodig is geef ik het natuurlijk liever niet! Ze krijgt nog wel magnesium, opkikker, provarium breeding en MSM en ik hou haar uiteraard heel goed in de gaten.
Soms twijfel ik eraan of dit wel cushing is, maar aan de andere kant waren de symptomen vorig jaar zo duidelijk.. ik kan het nog niet zo goed verklaren waarom ze daar nu allemaal geen last meer van heeft.

Evita is inmiddels verhuisd! Het gaat eigenlijk heel goed, ze was de eerste dagen wel gestresst maar het gaat nu beter. Ze staat al lekker op het land en komt goed mee met de groep.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:20

Ireen je geeft natuurlijk nog wel provarium breeding en dat is toch het kruid met de zelfde natuurlijke werking als pergolide en door de extra dingen die je geeft help je haar ook met de problemen die ze evt verder ondervindt en je werkt aan haar conditie.
Is ze vorig jaar hoefbevangen geweest? Nee toch? Waarschijnlijk kan ze het hiermee gewoon goed redden en is het bij haar in balans en min of meer onder controle. Dat is wel heel fijn hè? En wat super dat ze het ook op de nieuwe plek zo goed doet en ook in de groep al thuis is!
Willy doet het ook heel goed in onze groepsloopstal met onze eigen paarden erin. 'savonds mogen de deuren extra open naar de bak als het mooi weer is en wij er zijn en hij speelt wat af met de jonkies. Heerlijk om te zien. Hij stijgert af en toe zelfs weer op zijn eigen stoere manier. En hij rolt heerlijk in de buitenbak met zijn eigen stoere gekreun erbij. Heerlijk om te zien dat ze weer in balans zijn.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:03

Ik wil op zich ook wel zonder pergolide .... maar als ie dan wel weer slecht wordt, dan zal die er weer aan moeten beginnen ... en dat was een hele nare periode voor hem :n

onne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:15

Had jou paard daar dan ook zo veel last van ? ( pergolide )

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:26

Hij was de 1e 2 weken nog veel zieker jah, dat doe ik hem graag niet nog een keer aan :o

Hij zit nu al op een halve per dag ... zou het kwaad kunnen als je die dan om de dag gaat geven. Of moet er toch elke dag een bepaald niveau zich in het lichaam bevinden als je door wilt blijven geven?

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:55

goede vraag lappielap, dat vraag ik me ook af... zou niet durven zeggen.

Heb afgelopen weekend 3 uur staan knippen aan Dana. De hele wintervacht eraf... vuilniszak vol haar, echt waar!
Ik wilde eigenlijk scheren, leek me makkelijker, dus ging op zoek naar een degelijke scheermachine. Maar die dingen zijn echt duur zeg. En toen ik hoorde dat je met zo'n enorme vacht als daan had toch eerst moest knippen heb ik maar besloten voorlopig alleen te knippen.
Ze ziet er nu wel beetje raar uit, maar ze staat iig niet meer de hele tijd te zweten. Ze had er zondag meteen al profijt van met dat mooie weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:14

Lappie_Lap schreef:
Hij was de 1e 2 weken nog veel zieker jah, dat doe ik hem graag niet nog een keer aan :o

Hij zit nu al op een halve per dag ... zou het kwaad kunnen als je die dan om de dag gaat geven. Of moet er toch elke dag een bepaald niveau zich in het lichaam bevinden als je door wilt blijven geven?

DAT zou ik dus absoluut niet doen omdat hij dan steeds min of meer ontwenningsverschijnselen krijgt en als het ware om de dag opnieuw begint. Waarom zou je dat trouwens willen? Ik snap dat niet goed, dat zoveel mensen weer stoppen met pergolide als het goed gaat? Lappie: Je hebt een pony die behoorlijk ziek is geweest en die ziekte houdt je nu op afstand en hij voelt zich weer veel beter dan toen. Waarom zou je dat riskeren? De kans dat je paard weer hoefbevangen wordt e.d. is er wel degelijk. Mijn vriendin in VS die had haar paard jaren onder controle met pergolide. Ze ging een weekje weg en degene die voor hem zorgde gaf het paard 3 dagen geen pergolide. Het paard crashte en is uiteindelijk aan de gevolgen van de ernstige hoefbevangenheid overleden.
In de bijsluiter van pergolide staat ook altijd een serieuze beschrijving van hoe je pergolide moet opbouwen maar ook moet afbouwen, het overslaan van een dag wordt daarmee ook afgeraden.

Jammer genoeg hebben wij dit zelf ook getest :(
Vriendlief wilde Willy eigenlijk op 1,25 per dag hebben maar wij hebben pilletjes van 1 mg en halve is 0,5. Hij heeft toen (zonder dat ik het wist) tijdje de ene dag 1 mg en de andere dag 1,5 mg gegeven met het idee dat het "gemiddelde" dan 1,25 mg was. YEAH Right, zijn dosis varieerde dan met 0,5 mg per dag en daardoor was hij gewoon onrustig en ongemakkelijk en zelfs beetje angstig vond ik, maar dat kon ik dus niet helemaal verklaren. Bij navraag :o :( bleek dat hij dus om de dag wat anders kreeg van vriendlief. Pfffff, als je de bijsluiter een beetje kent is dat dus gewoon onverantwoord en ik was dan ook behoorlijk pissig op hem. Ik zei desnoods schaf je extra pilletjes van 0,5 of 0,25 mg aan zodat je elke dag hetzelfde kan geven en hij weer in balans en evenwicht en gewend kan raken aan zijn dosis, maar niet om en om wat anders. Dan is ie de ene dag down en de andere dag high of misselijk, dat schiet niet op. Na zo'n 3 weken (ik wist er pas na 2 weken iets van) zijn we weer naar 1 mg overgestapt en toen werd ie weer kalm en rustig en happy.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:25

Die verklaring wbt het om de dag doen had ik zelf ook al bedacht, daarom doe ik het ook niet ;)

Ik vroeg het me alleen af, ben geen expert.

Hij doet het nu goed op een half pilletje per dag(0,5mg). Hoewel ik het laatst een dag perongeluk vergeten was te geven :o
Peter is overigens nog helemaal niet in de rui.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:01

Ik heb dinsdag mijn paard geschoren en hij ziet er weer mooi en strak uit. Vandaag ben ik begonnen met magnesium, ik ben benieuw of ik er wat van ga merken. Als ik verandering merk wil mijn dierenarts daarvan op de hoogte gesteld worden, want ze wist niet of het zou helpen bij Cushing paarden,maar als dit het geval is kan ze het ook aan andere paarden aanraden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:28

Cynhiar: Bij Willy helpt het heel goed en bij een ander cushing pony bij ons op stal is het een goede hulp tegen hoefbevangenheid, ze is nog wel gevoelig maar minder erg dan eerst. In amerika is het echt wel bekend als een goed hulpmiddel. En hier in dit topic geeft het de meeste paarden ook echt verlichting. Ben inderdaad benieuwd of je wat gaat merken.

Lappie: kan ik me voorstellen dat je er over nadenkt, maar zoals ik bij willy zag (en van te voren al vermoedde) worden ze daar juist weer instabiel en onzeker en niet lekker van ;-)

Willy is overigens wel aan het verharen maar nog lang niet door zijn haren heen hoor. En hij houdt ook altijd nog wel een beetje langer haar, maar geen krullen meer behalve als ie zeiknat is dan zie je wel krullen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:26

Ja ik en ook benieuwd of ik wat ga merken, hij heeft een hele harde manenkam, dus misschien kan ik daaraan verschil merken.

Hoe oud is jouw Willie en hoe lang heeft ie al Cushing en wat voor paard/pony is het?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:29

Willy is een grote Gelderse ruin van 1,72m. Hij wordt nu ongeveer 3,4 jaar behandeld. Hij had in ieder geval de 3 jaar ervoor al lang(er) haar. Het schijnt dat het lange haar pas komt als ze al enige jaren met cushing rond lopen dus dan zou hij nu in ieder geval 6 jaar of eigenlijk nog langer cushing hebben.
Hij is 26 of 27 jaar oud, we hebben geen papieren van hem.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:46

Rava is goed door de rui alleen wordt de vacht nooit meer zo mooi kort als daarvoor en heeft alleen nog krullen als ze nat is is en dan van het zweet en niet zozeer de regen.

Gister was ik met Rava en 2 vriendinnen met paard in het bos en Rava stapt en draaft niet zo hard dus moet ze flink werken om het bij te houden. Ze was gister zeer voorwaarts en had er echt zin in, we gingen een stukje draven en omdat ze het niet bijhield ging ze over in galop de eerste in bijna 2 jaar, het was heerlijk. :D
Aan het eind van de rit was ze nat en had het schuim tussen de billen staan (terwijl we bijna alleen hebben gestapt) en onder het shabrak had ze gewoon wit schuim staan en mijn rijbroek was wit uitgeslagen op mijn kuiten van het lichaamsvet.
Dit heeft ze nooit zo gehad maar sinds de Cushing dus wel al poets ik nog zo goed er komt altijd een soort wit spul van haar af.
Was wel benieuwd hoe ze vanochtend zou zijn, stijf ofzo maar dat viel erg mee.
Zit weleens te denken zou ik haar na zo'n rit niet iets extra's van het en of ander moeten geven?

Zit momenteel op een half tabletje Pergolide wat goed gaat en geef haat magensium voor/tegen de harde manenkam helaas werkt dit niet.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:51

Hallo allemaal,

Hoe gaat het met de kinderen ?
Onne is vandaag weer gevallen hij zat onder de viezigheid.
Daar bij denk ik dat hij bloed bij z'n plas had.
Als Onne zo iets heeft dan ligt er veel mest ed in zijn stal.
In de eerst instantie dacht ik dat hij zich had verwond, maar na hem wat gewassen te hebben was dit niet aan de orde.
het leek wel of hij toch bloed plas had gehad.
Morgen komt de va voor mijn ander paard, en tja feliciteer me maar , ik denk dat hij ook ir is, dit paard werkt bijna elke dag en staat op weinig voer ( 1kg per dag ).
Voor Onne ben ik voor nu erg bang, bang dat het niet goed gaat.
sorry zit er even helemaal doorheen

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:42

Hoi onne, Wat naar! Gevallen en bloed in de urine, dat klinkt ellendig. Logisch dat je er doorheen zit. Gelukkig komt de veearts morgen. Laat de moed niet zakken!
Sterkte hoor, laat je morgen even weten? Sylvia

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:15

DA net weg, er is bij meine bloed afgenomen voor de ir test.
Het hart van Onne is slecht en zeer onregelmatig.
Hij is verder wel monter,ben ook bang dat als hij in de wei loopt en omvalt dat hij in de sloot tercht komt.
Nu had mijn man een iedee om hem een band om te doen, zodat je hem wat beter zou kunnen heloen met opstaan.
Ik had ook het idee om zo'n geboortealarm te kopen.
Iemand een idee ?
Ik weet het even niet meer wat ik moet doen.
De DA kan voor mij niet beslissen als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:44

Jeetje Onne, dat klinkt niet erg lekker. Snap dat je er even helemaal doorheen zit :(:) . Staan je paarden aan huis? Ben je zelf ook veel thuis? Dan is zo'n birthalarm met vallen ed. misschien nog niet zo'n gek idee, alleen word je dan natuurlijk ook gewaarschuwd als hij gewoon ligt of probeert te rollen...
En je andere paard misschien ir... bah bah bah.. :(:)
Sterkte!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:46

Hee Onne wat een naar bericht zeg en een beslissing nemen hierin is altijd moeilijk wat is wijsheid en wanneer is het voor je paardje genoeg geweest. :(:)
En je andere paard misschien IR wat een ellende ik snap dat je het hebt gehad.

Zou de sloot kanten op een flink stuk van de sloot afzetten met schrikdraad en een geboorte melder zou een goed idee zijn mits er iemand in de buurt is, zo niet dan maar binnen of de paddock zetten. En beter een klein stuk weiland dan verdrinken in de sloot.
En in hoe verre is het mogelijk als hij is gevallen hem weer op zijn benen te zetten, heb je daar bv andere hulpmiddelen voor?
Of kan hij zelf nog omhoog komen, maar een band ofzo weet ik ook niet of dat helpt met hem weer omhoog helpen.

Maar dat bloed in de urine was dat te verklaren, of moet je het in de gaten houden of het weer gebeurt en het dan melden bij de VA?
Ik wens je veel sterkte en hou ons op de hoogte

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:19

Hoi,
Paarden staan aan huis , dus dat zou het probleem niet zijn.
Ook is er een heftruck en een trekker.
Hij kan nog wel zelf op staan,maar met moeite heb dit zelf verleden week gezien.
Liggen deed hij al nooit zoveel.
Rollen wel, maar dat doet hij nu niet meer, ik denk dat hij weet dat hij niet makkelijk overeind kom.
Ze dacht dat het meer plas kon zijn in combinatie met mest.
Ik heb een ander gevoel, maar wel even opletten hierop.
Draad staat altijd al ver van de kant af bij mij, gewoon voorzorg.
Water krijgen ze uit de kraan .
Moet nu even de andere camera ophangen in stal, heb ook een draadloze maar die werkt niet goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:29

Onne: Dat klinkt echt vervelend. Is het van de laatste tijd dat Onne slecht overeind komt of omvalt?
En als hij valt is dat dan uit duizeligheid ofzo of weet je dat niet?
Willy struikelde 3 jaar geleden ook zo veel en viel als hij angstig was. Gelukkig is dat door de pergolide bij hem onder controle.
Wat naar, je maakt je natuurlijk veel zorgen op deze manier. En je andere paard is daar al meer over bekend?
Ik zou verder geen tips hebben over het signaleren dat hij gaat liggen. Bij ons in de wei hebben ze van die zwarte plastic ronde lage tonnen om te drinken. Deze worden dan met emmers gevuld, op deze manier hoeven ze niet bij de sloot te drinken. Dat doen ze bij ons op stal bij de niet zo handige of zieke paarden.
Heel veel sterkte in ieder geval!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:48

Ik denk zelf dat het toevallen zijn zeg maar.
Ik denk niet echt dat hij struikeld want hij schiet ook nog wel eens door de bak.
Ik heb het zelf nooit gezien hoe hij opstond, maar kreeg wel het vermoedde dat dit moeilijk werd/was voor hem, want hij gaat niet meer lekker rollen.
verleden week zaterdag kwam ik naar beneden vanuit de mestbak en toen lag hij op de grond, of hij was gevallen weet ik niet maar ik zag wel dat hij met moeite overeind kwam.
Ook is zijn staldeur al vaak ontzet geweest.
Hier heb ik ook een grote kuip met vers water in de wei staan.
Ik weet het even niet meer,waneer grijp je in ? hoe lang ga je wachten ? moet ik het zover laten komen zodat we hem overeind moetten trekken.
Hij oogt verder wel oke.
Het blijft alleen maar door me kop gonzen, hart erg slecht.
Van meine weet ik nog niks, zal van de week of begin volgende week zijn , maar zelf denk ik dat hij wel eens IR zou kunnen testen

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:56

Onne :(:)

Peter gaat momenteel ook niet zo hele best. Z'n manenkam is weer hard en hij is weer behoorlijk stijf, vooral RV (waar afgelopen herfst die hoefzweer in zat) is ie behoorlijk mank.
Hij eet overigens wel heel best momenteel, wilde zelfs weer een appel. Dat is ook alweer een half jaar geleden. Ook boven de oog is het wat licht ingevallen ipv bol.

Hoogstwss (hopelijk) heeft het te maken dat we 2 weken geleden 2x vergeten waren z'n halve pilletje per dag te geven (miscommunicatie tussen m'n moeder en ik) en mss is het ook wel langdurig effect van maar een 1/2 pilletje ipv 1 geven.
Dus hij zit nu weer op 1 pilletje. Hopelijk knapt ie snel weer op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:33

Hè Onne, dat is vervelend, klinkt inderdaad wel als toevallen oid. Krijgt Onne nog wel iets tegen zijn cushing? Je was geloof ik indertijd gestopt met de pergolide? Krijgt hij nog provarium breeding of zo? Kan me voorstellen dat die opmerking over zijn hart je niet in de koude kleren gaat zitten. Toch maar aankijken; zolang hij nog plezier in zijn leven lijkt te hebben, zich niet in zich zelf terugtrekt en blijft eten zou ik hem nog bij je houden. Sterkte in ieder geval!

Lappie, dat klinkt ook niet lekker bij Petertje. De balans en het evenwicht is altijd maar wankel hè? Dat zie je nu jammergenoeg. Bij ons op stal is pony die ook cushing heeft na 1 a 2 korte daagjes op het land ook weer bevangen. Vervelend hoor en zielig ook want de pony ging net weer de goede kant in.
Hopen dat hij op 1 mg weer snel stabiliseert zodat je misschien toch weer op 0,5 mg kan stabiliseren. Het overslaan kan inderdaad groot effect hebben zoals ik al vertelde. Sterkte in ieder geval.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:54

Lappie-lap jij ook sterkte met peter.
De andere camera hangt, we kunnen hem nu vanuit huis zien, ook wel weer gezellig dat gerommel en geknabbel.
Onne blijft natuurlijk zo lang als het kan.
Gister nog even de DA gesproken, zijn hartslag was 50 per min: en sloeg wel veel over met bij geluiden.
De vooruitzichten qua hart zijn niet goed.
Met de pergolide was ik inderdaat gestopt toen, magnesium krijgt hij wel, maar laat daar ook wel van liggen.
Had voor Onne gevraagt voor een soort van spierversterker, maar dat kan zijn hart zeker niet aan