Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jonur

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:48

In de weides waar wij (we staan met een groep) paarden zijn verloreren stikt het van de esdoorns. We hebben nu dan ook alles nog in de polder staan waar bijna geen bomen staan want 2 zieken was genoeg. Moet wel zeggen dat 1 het dus heeft overleeft afgelopen herfst :D

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:48

zwelgje27 schreef:
Vraagje: is de schimmel alleen overdraagbaar als het paard echt van het (afgevallen) blad eet? of kan het ook via wind de wei in komen en via het gras of op een andere manier dus bij het paard komen..?

Bij mij in de wei stond de esdoorn boom helemaal onderin en de paarden bovenin dus het is sws op een andere manier in de wei gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:50

zo zie je maar....het is allemaal zo onduidelijk nog..

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:42

Anoniem schreef:
zo zie je maar....het is allemaal zo onduidelijk nog..

nogmaals,.. bij ons stonden alleen maar eikenbomen en GEEN esdoorns,.. ook niet in de omgeving want rest zijn alleen maar weilanden en geen bomen meer.
hebben alles afgespit,maar dus absoluut geen esdoorns.

ik persoonlijk ga er dus vanuit dat het dus niet zozeer met esdoorns te maken heeft,maar met iets anders helaas,

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:43

misschien is het een schimmel/mijt/iets die op de esdoorn voorkomt, en ook op een bepaalde andere boom of plant kan gedijen?

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:52

mackkwek schreef:
bij ons was in de herfst ook atypische myopathie(ook een paard kwijt geraakt daardoor),maar wij hebben absoluut GEEN esdoorns bij de wei staan,.wel eikenbomen

Daarom schreef ik eerder al:
"Een ernstige myopathie kan bij het ene paard een andere oorzaak hebben dan bij het andere. Hoe meer we te weten komen over welke schimmels en bacteriën kunnen leiden tot AM, des te beter, lijkt mij!"

Het is heel onwaarschijnlijk dat ALLE Atypische Myopathie gevallen exact dezelfde oorzaak hadden.

Het is m.i. erg waarschijnlijk dat in veel gevallen schimmels op Esdoorn de veroorzaker was.
Maar dat neemt niet weg dat er ook gevallen kunnen zijn waarbij een Clostridium-bacterie de oorzaak was. Of een schimmel op een andere boom dan een Esdoorn. Of het eten van Jacobs Kruiskruid. Of vergiftiging door het eten van veel onrijpe eikels, bijvoorbeeld.

Karen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:55

bij bijv jkk of eikels is het verloop veel minder accuut en het ziektebeeld anders..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:06

ik meende op een engelse site te lezen dat de inktvlekken schimmel ook weleens op andere planten/bomen voorkomt. niet veel voorkomend. maar ik kan in mening meegaan van karinkk.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:09

Marigold schreef:
bij bijv jkk of eikels is het verloop veel minder accuut en het ziektebeeld anders..

tja,.bij mij was het binnen 3 uur einde oefening paard,..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:17

looizuurvergiftiging van eikels, kan ook plotselinge koliekverschijnselen geven, donker gekleurde urine en verminderde eetlust. Deze symptomen zijn wel overeenkomend met AM. Lang niet alle paarden lusten de verse groene eikels. maar andere (zoals mijn paard) zijn er dol op, en blijven ervan dooreten. die grote hoeveelheid is wel gevaarlijk.
misschien treed erbij aantal paarden een allergische reactie op en dan kan het hard gaan .....

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:26

Vlinder32 schreef:
looizuurvergiftiging van eikels, kan ook plotselinge koliekverschijnselen geven, donker gekleurde urine en verminderde eetlust. Deze symptomen zijn wel overeenkomend met AM. Lang niet alle paarden lusten de verse groene eikels. maar andere (zoals mijn paard) zijn er dol op, en blijven ervan dooreten. die grote hoeveelheid is wel gevaarlijk.
misschien treed erbij aantal paarden een allergische reactie op en dan kan het hard gaan .....

maar dan zou dat toch een andere uitslag geven van de bloedonderzoeken etc?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:46

AM wordt ook vaak verward met andere ziektes. Algemeen bloedonderzoek geeft niet aan wat de oorzaak is. Wel dat er bijv ernstige spierafbraak is.

Verwarring met andere ziekten
Het ziektebeeld van atypische myopathie lijkt sterk op dat van maandagziekte, ook wel tying up genoemd. Bij maandagziekte staan paarden of pony’s ineens stil met sterk verkrampte spieren. Bij US Quarter Horses moet gedacht worden aan de erfelijke ziekten HYPP (verstoring kaliumhuishouding van spieren) en PSSM (verstoring suikerstofwisseling spieren). Ook kan spierafbraak worden veroorzaakt door seleniumgebrek en/of vitamine E-gebrek.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 03:02

x_noraly schreef:
zwelgje27 schreef:
Vraagje: is de schimmel alleen overdraagbaar als het paard echt van het (afgevallen) blad eet? of kan het ook via wind de wei in komen en via het gras of op een andere manier dus bij het paard komen..?

Bij mij in de wei stond de esdoorn boom helemaal onderin en de paarden bovenin dus het is sws op een andere manier in de wei gekomen.

Allereerst nog vel sterkte gewenst met je verlies. Wat verschikkelijk!

Weet je nog of het op de dag dat je paard ziek werd had gestormd en/of geregend? Dat soort weer wordt als risicofactor genoemd. Ik kan me daar iets bij voorstellen, als het mogelijk blijkt te zijn dat de schimmel, al dan niet op het blad, door de wind naar de weide wordt gevoerd. Als dan de schimmel nog enige tijd kan overleven op het vochtige gras, ... ;(

Karen

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:35

Ik kende deze ziekte niet echt, maar ik hoor er de laatste tijd erg veel over, dus ik heb wat dingen opgezocht maar ik begrijp nog niet alles. Ik geloof dat er ook vrij weinig over AM bekend is.

AM wordt toch veroorzaakt door een bepaald soort schimmel in het gras/van bomen?
Wordt deze ziekte wel (vaak) of niet veroorzaakt door esdoorns?
Onze wei staat namelijk BOMvol met jonge esdoorns, je ziet bijna het gras niet meer, maar we maaien het nu erg vaak dus dan gaan ze hopelijk weg.
Is het erg belangrijk dat je de esdoorns weg haalt, of kan het ook door andere bomen veroorzaakt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:39

Iris.de onderzoeken zijn nog volop bezig,helaas...
Er zijn nog geen zekerheden te vinden.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:58

oke :\

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:59

geen zekerheden te vinden maar er lijkt toch wel een link te zijn met esdoorns, ik zou zelf het risico niet nemen paarden in een wei bij esdoorns te zetten...
begrijp best dat dat een rigoureuse uitspraak is maar de verdenking is er echt, en daardoor zie ik esdoorns nu als een serieus risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:02

dat is zeker zo Marigold...je kunt het risico beter niet lopen.

lisetteboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:07

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:27

oke ik ga wat aan die boompjes doen, maar denk dat de meeste inmiddels al weg zijn.. :o
het zijn vooral jonge boompjes (5cm) maar er staat er ook een in de tuin.
Die staat er alleen net pas, en heeft dus weinig blad.
Voor de rest geen esdoorns bij onze wei, maar dan is er ook nog de wind.
maar stel dat esdoorns de oorzaak zijn, dan kunnen we ook moeilijk alle esdoorns uit gaan roeien..
hoop dat er snel iets tegen gevonden wordt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:05

@lisetteboy : dat is een 'oude' mededeling van 12/5 en komt voort uit het onderzoek uit 2008 !!
Geen nieuws dus.

Ik snap best dat mensen nu de esdoorn in zijn totaal niet graag meer zien, maar ik denk niet dat het logisch is om nu alle esdoorns maar te gaan rooien zonder dat er meer duidelijkheid komt.
ALS het idd alleen maar de inktvlekkenziekte is dan is dat door iedereen makkelijk te herkennen en aktie op te nemen.
Het is zonde als er nu gezonde bomen voor gaan sneuvelen !!
*voelt zich een beetje Idefix :D *

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:53

DubbelDun schreef:
@lisetteboy : dat is een 'oude' mededeling van 12/5 en komt voort uit het onderzoek uit 2008 !!
Geen nieuws dus.

Ik snap best dat mensen nu de esdoorn in zijn totaal niet graag meer zien, maar ik denk niet dat het logisch is om nu alle esdoorns maar te gaan rooien zonder dat er meer duidelijkheid komt.
ALS het idd alleen maar de inktvlekkenziekte is dan is dat door iedereen makkelijk te herkennen en aktie op te nemen.
Het is zonde als er nu gezonde bomen voor gaan sneuvelen !!
*voelt zich een beetje Idefix :D *

Zolang je weer een andere boom plant is er niets aan de hand toch? (alleen welke boom is nog veilig? -O- wilgen mss?)
Had ik land met Esdoorns en er was zekerheid dat de ziekte in de bladeren ervan AM kan veroorzaken dan gingen ze wel weg. (de bomen niet de paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:09

maar dat is het juist...er is nog geen zekerheid...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:56

Nog een ongeruste eigenaar hier.
Ik was ervan overtuigd dat er op Dyco zijn weide geen esdoorns stonden.
Sinds Dyco zijn dood ben ik er ook niet meer veel geweest. En nu vandaag door een vreemde samenloop van omstandigheden ben ik op die weide en volg oude sporen van mijn maatje.
Plukjes manen, haren aan de bomen enz...Loop ik plots tegen een jonge esdoorn op....die is me nooit opgevallen.
En er scheelt wel degelijk iets aan geen inktvlekken maar iets anders rode bultjes
Zou mijn lieve Dyco toch aan deze ziekte kunnen gestorven zijn.
3 uurtjes voor zijn dood was hij perfeckt in orde en at ook gewoon.
nee ik heb helaas geen onderzoek laten doen
Zwaar emotionele dag vandaag....

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:02

heb vandaag eindelijk mijn spullen opgehaald bij mijn oude wei..waar ik dus maar 2 weken stond.
en inderdaad....esdoorns,hééél veel...