Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zwelgje27 schreef:Vraagje: is de schimmel alleen overdraagbaar als het paard echt van het (afgevallen) blad eet? of kan het ook via wind de wei in komen en via het gras of op een andere manier dus bij het paard komen..?
Anoniem schreef:zo zie je maar....het is allemaal zo onduidelijk nog..
mackkwek schreef:bij ons was in de herfst ook atypische myopathie(ook een paard kwijt geraakt daardoor),maar wij hebben absoluut GEEN esdoorns bij de wei staan,.wel eikenbomen
Vlinder32 schreef:looizuurvergiftiging van eikels, kan ook plotselinge koliekverschijnselen geven, donker gekleurde urine en verminderde eetlust. Deze symptomen zijn wel overeenkomend met AM. Lang niet alle paarden lusten de verse groene eikels. maar andere (zoals mijn paard) zijn er dol op, en blijven ervan dooreten. die grote hoeveelheid is wel gevaarlijk.
misschien treed erbij aantal paarden een allergische reactie op en dan kan het hard gaan .....
x_noraly schreef:zwelgje27 schreef:Vraagje: is de schimmel alleen overdraagbaar als het paard echt van het (afgevallen) blad eet? of kan het ook via wind de wei in komen en via het gras of op een andere manier dus bij het paard komen..?
Bij mij in de wei stond de esdoorn boom helemaal onderin en de paarden bovenin dus het is sws op een andere manier in de wei gekomen.
DubbelDun schreef:@lisetteboy : dat is een 'oude' mededeling van 12/5 en komt voort uit het onderzoek uit 2008 !!
Geen nieuws dus.
Ik snap best dat mensen nu de esdoorn in zijn totaal niet graag meer zien, maar ik denk niet dat het logisch is om nu alle esdoorns maar te gaan rooien zonder dat er meer duidelijkheid komt.
ALS het idd alleen maar de inktvlekkenziekte is dan is dat door iedereen makkelijk te herkennen en aktie op te nemen.
Het is zonde als er nu gezonde bomen voor gaan sneuvelen !!
*voelt zich een beetje Idefix*