[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:26

Je kan ook een gewone bezem kopen en die vastschroeven. Is veeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:35

Mijn 27 jarige welsh loopt nu voor het tweede jaar met een bucasdeken op .Voorheen schuurde ze zich tot bloedens toe haar manenkam, haar staartwortel en haar kont helemaal kaal. De deken helpt goed, maar toch zie ik haar af en toe nog schuren en het is net of het in het najaar erger wordt. Mijn fries die de hele zomer nog niet geschuurt heeft, begint nu ook ineens te schuren. Ik neem aan dat ze geen zomerczeem heeft, want dan schuurde ze toch de hele zomer. Ik denk dat ik haar volgend najaar ook een halsdeken koop.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:19

die van mij doet het deze zomer verschrikkelijk goed. Ik heb zijn manen afgeknipt (niet dat het zoveel was) tot een fjordencoupe en de staartwortel ook lekker kortgehouden. Dit gaat een stuk beter. Hij schuurt nog wel, heeft ook kleine wondjes, maar lang niet zo erg als het afgelopen jaar.
En het rare: ik doe er eigenlijk helemaal niets aan, geen shampoos geen smeerseltjes, alleen als een wondje wat dieper was dan spoot ik er betadine-spray op.

dit is wat er nu nog van over is, maar ik ben zo blij dat zijn huid niet zo kapot is als andere keren.

http://www.mijnalbum.nl/Album=BNGXJR8R

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:09

de merrie van mij krijgt eiwit arm brok en kruiden meuslie van het merk Hippostar.
1,5 brok en 1,2 meuslie s`ochtends
1,5 brok en 1,2 meuslie s`avonds
en daarbij staat ze gewoon zes uurtjes buiten.
en ze heeft deze zomer bijna niet gescheurd aan haar staart of manen.
en ze wordt naar het trainen goed afgespoten, dat het zweet er goed van haar af is.
2 x in de week was ik haar manen en staart met betadine shampoo, en ik smeer sweet itch en bio huidolie in haar manen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:14

Ik vind dat jouw paard wel erg veel brok krijgt. Die van mij krijgt 2x 1/4 brok (combi sport/basis) en een handje Nature's best van Pavo. Ze staat een aantal uren op het land en wordt een beetje bijgevoerd met zeer droge, uitgebloeide kuil (bijna hooi kwaliteit, zelf gewonnen). Ze wordt elke dag minstens een uur getraind en doet het er prima op.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:06

ankem
het ligt er net aan hoe zwaar en intensief de training van je paard is en behulp daarvan bepaal het krachtvoer.
Elk paard zonder training behoort 1 kilo brok per dag te krijgen dat is voor de onderhoud!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:02

Mijn paard is op pensioen en krijgt 4 kg per dag... anders valt ze helemaal in... Is dus per paard verschillend idd. Mijn andere krijgt nog geen kg per dag.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:18

Citaat:
net of het in het najaar erger wordt

dat was mij hier ook opgevallen, de zomer zijn ze goed doorgekomen, bijna niet geschuurt en sinds een week zijn ze echt weer aan het schuren, ligt misschien aan de hoge temperaturen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:50

ik zou zeggen....

het ligt aan de zon!!
dat is mijn idee hoor, er is meer zon, mijn idee is dat de eczemers daar ook op reageren..

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:57

zeker weten, nu het weer warmer is en dus ook meer zon is, heeft vanita er weer meer last van.

Zidaantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:10

Steffie89 schreef:
Nee, ben zelf van mening van niet. De shampoo haalt alleen de schilfers weg en een kleine lichte jeuk.
Bovendien begint zomereczeem vaak in een klein staduim en word het steeds groter.

Inderdaad, zomerexceem begint in een klein stadium, en word steeds groter.
Een vriend van me had een heel leuk paard gekocht. Op het eerste gezicht had het paard helemaal nergens last van. Totdat we de dierenarts erbij haalden voor een klinische keuring en deze constateerde dat hij last had van een 'lichte' zomerexceem.
Voordat hij het paard kocht stond deze in een kleine kudde leeftijdsgenoten. Nu staat hij alleen en krijgt opeens erg last van zomerexceem. Hij heeft een vrije uitloop van stal naar weiland. De staldeur is het plekje waar hij altijd schuurt. De helft van zijn manen is weg nu!
De dierenarts beweerde dat het paard in de kudde minder last van zomerexceem had doordat de kudde 'teamwerk' vormde bij het wegjagen van vliegen.
De vriend van me is nu elke dag erg consequent zijn paard aan het behandelen tegen zomerexceem. Maar toch vind ik het erg sneu voor het paard, het heeft zoveel last van de jeuk!

Wat kun je nu eigenlijk het beste doen tegen zomerexceem? Want volgens mij is het allemaal ook weer per paard verschillend.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:20

Het is inderdaad per paard verschillend, maar wat bij veel paarden goed werkt is de boett deken.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:33

Zou het verharen naar de wintervacht ook niet een grote reden zijn van de huidige jeuk??

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:47

Bij mijn eczeempje is het een combinatie.
Het verharen EN de uv-straling van de zon zijn een nare combinatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:17

wat voor soort bezem moet er trouwens in de stal??
een met korte of lange haren ,een zachte of een harde???
Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:53

Ik heb schuurborstels in de stal hangen. Werkt geweldig! Ik heb er nu 2 aan de deurpost hangen en daar staat ze altijd heerlijk tegenaan Haha!.
Ik wil er ook nog een tegen de andere kant van de deurpost en dan nog achterin de stal voor de staart te schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:36

schuurborstels??
hoe ziet dat eruit en waar koop je dat?
ap heeft vanmorgen ff binnen gestaan en die schuurt zich echt helemaal rot joh, dus ik moet echt even weten wat ik nu halen moet

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:23

Een borstel even hard als een "zachte" harde borstel. Als je zelf met de rug van je hand erover op en neer gaat mag hij geen pijn doen en niet irriteren.
lange haren zijn fijner maar hij gaat misschien iets sneller uit elkaar staan. Maarja een bezem kost maar 3 euries ofzo dus maakt ook niet uit....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:35

okee, ik zal morgen es kijken wat er allemaal te koop is...
ik zal wel meer dan 1 moeten hebben denk ik,want ap heeft meerdere mogelijkheden om te schuren....
Knipoog

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:47

ellepel schreef:
ik zou zeggen....

het ligt aan de zon!!
dat is mijn idee hoor, er is meer zon, mijn idee is dat de eczemers daar ook op reageren..

Maar in juli toen het zo heet was had die van mij een stuk minder last dan nu. Kon haar vandaag bijna niet houden naar de stal zo graag wou ze naar stal om te schuren.
Heb er maar weer baby olie op gesmeerd

Van mij mag het wel kouder worden, het was zo benauwd vandaag.

Mirjam

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:17

Ja mijn paardje weet ook niet meer waar ze het moet zoeken.... zelf hoop ik op zin maar voor haar op de 1e nachtvorst!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:02

zou t....schijnt dat er nu meer fructaan in het gras zit omdat de temperaturen snachts lager zijn....
zouden ze daar ook op reageren?
tenzij ze niet in gras staan natuurlijk Knipoog

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:42

Ik moet zeggen dat het op dit moment meevalt met de jeuk bij Vanita. Al heeft ze haar boett deken wel al 2x kapot geschuurd jammer genoeg..

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:01

Ivanka heeft er op het moment ook wel wat meer last van. Het is ook van dat benauwde weer en daar kan ze sowieso al slecht tegen.
Ik heb gisteren haar manen helemaal afgeknipt. Ik bedacht me dat het mooier was om alles af te knippen ipv zoals ze het zelf gedaan had: sommige stukken wel manen, op andere stukken niet. Ik heb het maar helemaal gelijk gehouden en alles eraf Knipoog.
Afbeelding
Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:40