[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toke

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:38

Ja, zijn gewoon kruiden

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:59

Jee mijn pony heeft de spuit Haha!
vraag maar niet hoe ze deed Bloos!

hoop dat het een beetje gaat werken Vork

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:14

en Famke vind je paard het nog lekker:P
het is vrij makkelijk dan in principe als je het van te voren kan maken!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:05

Ik wil het hier toch ook even melden, ik heb mokkruiden besteld en mijn merrie is voor het eerst in 8!!! jaar practisch mokvrij!

www.chevalcare.nl

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:45

Hebben jullie ponies/paarden het ook zo erg dat hun benen kaal worden?
(wou even weten of ik de enige was Bloos )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:50

Dan zou ik toch meer de kant van mijt of schimmel opgaan Deborahh

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:48

ik heb ook paarden die gevoelig zijn voor mok... dit jaar hebben we van 1 paard de sokken geknipt. we proberen ze niet op natte weides te zetten en ook als het kan niet op stal. als ze er wel last van hebben gaan we zo snel mogelijk naar het strand en door de zee, verder gebruik ik niet echt speciale middeltjes

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:26

Daf schreef:
@Hinke, mijn DA gaf aan dat ze gewoon de wei in kon, overal is het wel nat, in de wei door de blub, in de bak door de regen en in de stal door de plas/ontlasting. Dan zou ik liever voor de wei gaan, want de ammonia e.d doet echt geen goed.

Succes

Ik denk dat je daar wel gelijk aan hebt.
Martine_m schreef:
@Hinke: Mijn VA zei idd net als die van Daf gewoon naar buiten! Maar hij zei ook dat je het niet moet insmeren met uiercreme ofzo. Het kan zijn dat de koot dan week wordt. En ook gaf hij aan dat ze weerstand moeten opbouwen.. anders hebben ze zo weer mok. Heb je mokzalf van je VA?

Maar uiercreme beschermt toch wel goed tegen nattigheid enzo als ze buiten staan? Ik heb nu inderdaad mokzalf van de VA, en ik heb nog equimok. Hiervoor had ik mokzalf van Brugman. En ik spray er af en toe wat acederm op.

Ik heb de mok vorige week vrijdag ontdekt en het is echt beter geworden gelukkig. Het scheelt denk ik ook wel dat het nu vriest, als het weer nat wordt zal het wel weer erger worden.
Ik heb de korsten er nu afgeknipt, en ze heeft nu alleen wat rode en kale plekken.

Zelf zou ik trouwens niet zo snel die creme van Huppa gebruiken.

Citaat:
Deze pure kruidenmix van o.a Solidago virga aurea, Viola Tricolor, Calendula officinalis (oftewel guldenroede, viooltje en goudsbloem) is een echt wondermiddel tegen mok.

Zelfs paarden die hun hele leven lang onder de mok hebben gezeten waren na 3 tot 10 weken geheel MOK VRIJ

Het klinkt nogal homeopathisch...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:29

@hinke: ja dat dacht ik ook... maar hij zei juist dat het goed was om hem gewoon zijn weerstand op te laten bouwen... Maar ik denk dat elke VA daar een andere mening over heeft *LOL*
Ja ik zei ook al tegen mijn vriend dat ik blij was dat het nu vroor...want het lijkt mij dat de mok nu niet echt kans heeft...
FIjn dat het nu al beter gaat!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:24

heb zelf een fries paard en door het behang af en toe last van een beetje mok. als ik het in de gaten heb dat het iets begint smeer ik er minimaal 2x per dag uierzalf op. werkt perfect. het is zo weg. geen dure goedjes van de dierenarts maar gewoon uierzalf van het kruitvat of waar dan ook vandaan. werkt echt super!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:43

Hoi,
Ik rij een fries en deze stampt enorm met 1 been.
Zoals ik nu op google heb gezocht lijkt het iets van mok,schimmels enz te zijn.Alleen ik kan dus helemaal niks vinden alleen wat schilfers.Wat kan ik hier dan opsmeren?Want neem aan dat het het beste is als ik het hele been behandel omdat ik dus niet weet waat het zit.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:13

mijn benen maak ik 'kaal' ik scheer ze op.. (en een poging tot gedaan bij ratino:P) hahaha maar echt kaal worden ze niet van mok, meer de korsten en het open barsten heb ik last van.

Hinke waarom zou jij hem niet zo gauw gebruiken, als ik vragen mag? (ben nogal nieuwsgierig haha)

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:15

Caira, ik zat ff op die site te kijken, hoe heb jij dat chevadonyll gegeven dan? (er staat namelijk in drinkwater, maar de mijne staat de halve dag in de paddock en drinkt daar en op stal gewoon wanneer ze zin heeft uit der waterbak) of kan dit ook gewoon tijdens haar prakkie gegeven worden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:42

op de verpakking staat: liter water koken, soul laten weken en dan in slobber geven, werkt prima hier. Paard vind het heerlijk en ze staat eindelijk niet te stampen, ze is ook veel vrolijker!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:42

Het is al weer nat en vies buiten Huilen

Ik heb foto's van Ankie's mok genomen:

Linkerachterbeen, het ergst:
Afbeelding

rechterachterbeen:
Afbeelding

miszlisanne: omdat als je naar de ingredienten kijkt het een homeopathisch middel is (en homeopathie is een alternatieve geneeswijze met geneesmiddelen waarvan de werking niet bewezen wordt)...

2misty2: Kun je de sokken niet afknippen? Ik zag het bij Ankie eerst ook niet, totdat ik haar sokken afknipte.

Het middel van de VA is niet echt watervast dus dat doe ik er als het nat is buiten alleen savonds op als ze op stal staat. Sochtends doe ik dan equimok, met vaseline wat beter blijft zitten, op.
Ik vond dit trouwens bij de paardendrogist: http://www.depaardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=156&intSubgroepID=170&intProductID=34774 Een soort beenbeschermers om de benen droog te houden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:15

2misty2 schreef:
Hoi,
Zoals ik nu op google heb gezocht lijkt het iets van mok,schimmels enz te zijn.Alleen ik kan dus helemaal niks vinden alleen wat schilfers.Wat kan ik hier dan opsmeren?Want neem aan dat het het beste is als ik het hele been behandel omdat ik dus niet weet waat het zit.

Misschien eens wassen met imaverol? En daarna heel goed droogmaken, daarna insmeren met uierzalf/vaseline? En dan regelmatig (liefst elke dag) even bij houden.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:37

Bedankt voor de reactie!
Ik zal eens even met de eigenaar overleggen en zal het been eerst eens goed wassen en dan gaan behandelen.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:11

nee ik was toen wel aant kijken naar die magnetische chaps op de paardendrogist (mijn paard heeft ook last van haar gewrichten) ik had er een topic over geopend hier ook alleen kreeg wel 1 reactie en dat was alleen maar dat ik haar meer naar buiten moest doen (diegene niet wetende hoe lang ze uberhaupt buiten staat?) maar goed dat terzijde. Ik heb er zelf idd wel eens naar gekeken.

Famke gaat het al goed???:P je bent zo stil opeens haha of gwoon goed bezig met de mok;)

ik smeer nu trouwens elke dag msm-zalf van de paardendrogist echt in een dikke laag en dat houdt de mok ook goed onder controle! maar mijn paard heeft echt der goeie en slechte weken, niet eens weerafhankelijk. Dan heeft ze weer ontzettend dikke achterbenen van mini-mok en staat ze weer op antibiotica en dan komt de dierenarts weer voor t mokbeen voor en dan staat ie weer met open mond te kijken hoe droog haar achterbenen zijn! (de natuur soms he?:P)

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:31

Hier even een Up-date:

Het gaat opzich goed, de plekken die ze had zie je langzaam aan verdwijnen!
Maar ze heeft er wel nieuwe plekken terug gekregen, dus nu is mijn vraag of het klopt dat het eerst wat erger wordt en langzaam weer weg trekt!
Ze kreeg ook kleine bultjes op d'r achterwerk maar die zijn nu weer verdwenen!
Het irriteerd naar mijn idee niet meer bij haar en de huid ziet er onder wel rustig uit!

Dus mijn vraag is een beetje hoe jullie ervaring is na een week dit geven!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:59

2misty2 schreef:
Hoi,

Stampen lijkt mij duiden op jeuk, dus waarschijnlijk mijt of andere vieze beestjes......Zeker gezien het een friesje is.....Ook die schilfers komen mij erg bekend voor!
Ik zou haar/hem eens wassen met Sebacil, of iig het been. Kan je het gelijk uitroeien!

@famke: Goed om te lezen dat de huid al rustiger wordt!! Ik weet niet of dat normaal is, dat het eerst erger wordt, maar als de huid ook al rustiger is, zit er een stijgende lijn in, toch?!

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:52

Die mokkruiden zijn inderdaad eg goed van Huppa. Het duurt soms even met verzenden omdat het dan niet voorradig is. Meestal bij de leverancier dan moet er nog een bepaalde soort kruiden aan worden toegevoegd. Knipoog

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:44

Ik had al van alles geprobeerd om de mok bij mijn paard weg te krijgen zoals zinkzalf, betadinescrub, calendulazalf, mokzalf en acederm. Ik ben al maanden aan het smeren maar helaas werkte het allemaal niet.
Nu smeer ik sinds een weekje met dog eczema (is tegen exceem bij honden) en het resultaat is verbluffend, werkt echt super goed!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:48

Jaan81 sebacil moet ik nu gebruiken van de eigenaar ja.
Ik heb der gewassen met betadineshampoo en daarna sebacil erop gedaan.Dit moest ik volgens de eigenaar na 3 dagen weer herhalen.Hopelijk werkt het!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:50

sebacil wel verdund hoop ik?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:56

Caira schreef:
sebacil wel verdund hoop ik?

Ja hoor Haha!
Maar goed dat je eraan denkt!