Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:57

Ik weet ondertussen dat het geen JKK is wat ik in de wie heb staan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:56

frisiangirl schreef:
Die onderste foto van JKK vind ik een beetje onduidelijk omdat je de bladeren zo slecht kunt zien, en daar herken je JKK het beste aan.

In mijn 'collectie' van JKK-foto's vond ik deze nog waarbij zowel bloemen als blad goed te zien zijn:
Afbeelding

FelxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:27

Bedankt voor het melden. Ik ben altijd op de hoede als ik mijn paard in de wei doe. Je weet maar nooit. Heel handig deze topics, er zijn mensen die dit nog niet wisten. Spuit dus, net als ik en meerdere; het land in voordat je pony erop gaat. Hoeft niet elke keer, alleen in het voorjaar ofzo. Vraag anders de expers hier, die het elk jaar doen; om raad. Waarmee je het ermee in moet spuiten. Ik heb het namelijk niet bij de hand nu. De foto's die hier worden geplaatst zijn niet zo duidelijk. Op een aantal na hoor. Ik zal nog een paar voorbeelden zoeken en de naam van mijn spuit. JKK is inderdaad dodelijk voor paarden, misschien ook meerdere dieren. Maar dat wisten veel mensen al.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:30

Cassidy schreef:
De bloemen van JKK blijven ook in het hooi nog goed zichtbaar. Dus degenen die het hooi in kopen kunnen daar op letten, probleem is eerder de rozetten zonder de bloem.

Je zou haast geneigd zijn om over te stappen op stro voor de nodige vezels die een paard toch nodig heeft, en het hooi zo veel mogelijk te vermijden :x

Ben geen voedingsdeskundige, maar zou dat in principe kunnen?

Dit vond ik wel zon mooie.... |o

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:57

Ik heb vorig jaar veel JKK in de weilanden gehad, kwam van de berm. We hebben alles eruit gehaald. Hopelijk blijft het deze zomer weg. Maarja, als ze niks aan de berm doen waar het altijd staat dan waait het altijd weer de wei in.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:15

er stond laatst in de krant, meen ik te herinneren.
Dat de gemeentes meer aan JKK moeten doen.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:45

Voor zover ik weet en gehoord heb in speciaalzaken helpt het besproeien van JKK niet. De plantje vallen misschien wel plat, maar ze moeten koste wat het kost zo snel mogelijk verwijderd worden.

Want ook uit de dode plantjes kunnen er nog zaadjes vallen, die kunnen zich dan voor jaren in de grond nestelen en dan opeens eens uitkomen. En dan heb je het weer aan je rekker natuurlijk.
Tip: Ragfork of iets dergelijks

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:33

Het beste is om voordat ze bloeien, de plant met wortel en al uit de grond te halen. En dan in de grijze container gooien (anders komt het weer in de composten daarna in de tuin....)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:02

inderdaad, hebben er zelf geen last van, maar onze DA zei daar iets over en vertelde ons er ook bij om die plantjes te verbranden in een ton of in de vuilniszak te steken.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:13

wij zijnal jaren hyper alert op onze graslanden,omdat ik ook een plantenkenner ben wordt ik ook al door de buren gevraagd. leuk klusje wel. heb algelopn zomer 80 hectare nagelopen,twee jaar terug kregen we het opnieuw doordat we ophooggrond kregen uit de uiterwaarden.
ook komt het bij ons in de buurt mee met zand en aanvulsel van wegkanten.
in 1992 hebben wij al een dood paard gehad van vermoedelijk jkk, een andere boer aan de zelfde weg zelfs twee een jaar eerder. sinds die tijd speurt iedereen zijn weilanden goed na.
wel wordt nu duidelijk dat onze voorvaderen niet voor niks overtuigd waren van spuiten.
behalve jkk bestaan of bestonden er nog veel meer schadelijk onkruid, ook zuring is niet onschuldig. ( heeft een artikel over gestaan in bit) maar kruiskruid is wel heel venijnig.
bij ons hielp een bestrijding met starane heel goed. let wel op als je planten maait of uittrekt die als beginnen te bloeien. als ze indrogen maken ze alsnog zaad. in plastic zakken in de zon zetten
zorgt voor broei en kleinere inhoud, past er meer in de container.
als je hooi inkoopt is het al wel gebruikelijk om om een schriftelijke verklaring te vragen mbt jkk-vrij zijn. gropte inkopers doen dit al.
jkk groeit in heel europa en ook op grote hoogte kwam ik het nog tegen. ook alpenhooi is dus niet zomaar vrij!
als je vroeg maait of er is een erg droge periode(als zomer 2003) komen ook eenjarige planten soms al in bloei! (eigen waarneming). mest,compost en broeihopen worden zelden heet genoeg om de zaden te verteren.
maaisel niet of pas laat afvoeren zorgt voor een prima verspreiding. bermen moeten echt binnen 5 dagen leeggemaakt worden, anders komen de planten afgemaaid en wel alsnog tot zaadvorming.
ik kom ze op alle grondsoorten en in alle weidesystemen tegen. let ook extra op greppels en slootkanten.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:37

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:41

Nou,fijn dat het niet meer expres gezaaid word maar ze zijn er wel een "béétje" laat mee..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:00

Er wordt al vele jaren geen Kruiskruid meer gezaaid. In het verleden is het op kleine schaal gebeurd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:53

Ik kreeg van iemand onderstaande foto opgestuurd, met de vraag of het hier om JKK gaat (zat in haar hooi; gele bloemen).
Hoewel ik bijna zeker weet dat het geen JKK is (eerder boerenwormkruid), wil ik het hier voor de zekerheid even navragen; wat denken jullie?
Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:25

Ik denk ook dat dat boerenwormkruid is :j

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:54

Gisteren was er bij sky radio een nieuws bericht over JJK. Iets over Belgie en de voedsel ware autoriteit. Maar kon het niet helemaal horen. Kan er nu niks over vinden op internet. Heeft iemand wat gehoord? Was om 22 uur woensdag 12 aug.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:10

Zijn er ook mensen met paarden met JKK vergitging met paarden die nog leven?

Mijn paard heeft mogelijk JKK vergiftiging. Ik zou graag willen weten hoe jullie paarden zijn.
Hoe ziek zijn ze en wat kunnen jullie met ze?
HEbben ze goede en slechte dagen? Wat waren jullie lever waarden?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:23

Er zijn paarden die herstellen van JKK vergiftiging, het is afhankelijk van de schade. De lever heeft een herstelvermogen. Het is een fabel dat JKK zich opstapelt in de lever ( als dat zo was, dan kon je natuurlijk gemakkelijk aantonen dat het JKK was)
Waarom denk je dat je paard JKK vergiftiging heeft? Er zijn veel oorzaken van leverschade en verhoogde leverwaarden.
Had je JKK in het hooi?

Er is wel wetenschappelijk onderzoek van paarden die overleefden.

o.a. Tansy ragwort poisoning in a horse in southern Ontario
Veronique de Lanux-Van Gorder Can Vet J 2000;41:409-410

Lessard, P., W. D. Wilson, H. J. Olander, Q. R. Rogers, & V. E. Mendel. 1986. Clinicopathologic study of horses surviving pyrrolizidine alkaloid (Senecio vulgaris) toxicosis. Am. J. Vet. Res. 47: 1776-1780.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:28

@Esther: Senecio vulgaris, dat is toch geen JKK? JKK is voor zover ik weet Senecio jacobeae. Of is dat hetzelfde 'beestje' maar een andere naam?
In elk geval bedankt voor het plaatsten van dat artikel! Ga ik morgen even lezen!!!

En JKK stapelt zich dus NIET op in de lever? Hoe zit dat dan met een chronische vergiftiging? Voor zover ik weet kan het acuut zijn (te snel teveel opnamen en leverfalen als gevolg), maar ook chronisch (langdurige opname van kleine hoeveelheden en omdat het cumulatief werkt krijg je uiteindelijk teveel schade.
Ik weet dat de lever een enorm regeneratief vermogen heeft. Is het neit zo dat paarden de toxische stof uit JKK maar heel langzaam af kunnen breken? Dus bv 1 gram per dag bereken ze af en 100 gram zou dodelijk zijn. Op 1 dag 100 gram geven is dan acuut, en elke dag 1,5 gram geven is dan na 200 dagen dodelijk? Even heel plastisch, maar ik probeer het beter te begrijpen ;) .

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:34

Wacht nog op uislag van t lab maar we hebben nu op stal al 3 paarden met verhoogde leverwaarde

Mijne niet zo hoog:
GGT 33 (moet onder de 30 zijn)

van een stal genootje 43!!
en nog een stal genoot die een thermisch scan hadgedaan en die kreeg oook reacktie op de lever.

Dus zekker van JKK?? NEE maar wat dan? we behandellen ook voor Leverbot maar onze landen zijn al tijden droog (tot deze week) en alleen op mijn land hebben van de winter even schapen gestaan....op t andere land nog nooit.

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:40

kijk ook altijd of het kruid niet gedroogd tussen het hooi zit want mij hebben ze verteld dat het dan nog giftig is :\

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:42

Ja dat klopt maat t is verdraaitlastig te herkennen!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:42

Senecio vulgaris dat is Klein kruiskruid, Klein kruiskruid bevat net zoals Jacobaea vulgaris de nieuwe wetenschappelijke naam voor JKK ( voorheen heette het Senecio Jacobaea pyrrolizidine alkaloïden. Alle in Nederland voorkomende kruiskruiden bevatten dat trouwens. Maar ook hoefblad, smeerwortel en nog wat planten.

Het is niet echt heel duidelijk over op wat voor termijn er JKK gegeten moet worden en in welke hoeveelheden dat dan moet zijn. In een korte periode veel JKK dat is funest, een chronische vergiftiging dat kan, maar .......ik denk dat ik je voor deze vraag toch het beste even door kan laten lezen op mijn website een hapje kan geen kwaad?
Ik hoop niet dat de mods dit zien als spam, ik wil graag goed antwoorden op deze vraag, maar het is niet heel simpel in het kort uit te leggen. ( tenzij ik natuurlijk de hele pagina ga kopieren :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:45

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:47

Mijn paard was een week of 4 heel slecht in conditie,,,, bloed laten trekken en dit was de uitslag. Echter lijkt hij steeds meer energie weer te krijgen maar eigenlijk al vanaf de dag VOOr dat hij medicijnen kreeg....
Hoop dat hij door de rust zelf weer een eind is hersteld maar dat paard van stal genootje is er veel slechter aan toe. We hadden erg vervuild hooi. voer nu al een week of 2 schoon voordroo. misschien dat dit scheelt.

Ik ga je site even lezen.
IIk lees op internet namelijk alleen maar van paarden die er dood aan zijn gegaan niet die alleen ziek zijn geworden en hoe het verloop dan is.