[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harriehoef

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:53

Ga ook zeker niet alles door elkaar gebruiken, maar wel goed om naar andere opties te kijken als dit niet effectief blijkt. :)

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:05

Wat vervelend dat er al paarden zijn die al zo'n last hebben. Die van ons lijkt nog weinig last te hebben alleen op onverklaarbare wijze kunnen we iedere keer losse plukken manen uit haar voorpluk trekken. iemand een idee wat dat kan zijn?

Waar ik ook benieuwd naar ben. Hebben jullie paarden echt allemaal zomer eczeem of zijn ze mogelijk insuline resistent? Of misschien beiden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:12

waarschijnlijk schuurt ze dan de voorpluk wel?
en dat kan al dat ze tegen een ander paard aan schuren.

mijn ruin heeft in elk geval zomereczeem, en een pollenallergie.
vroeger wel erg verdacht van insulineresistentie,toen ik op voeding ben gaan letten zijn de klachten wel enorm afgenomen
Laatst bijgewerkt door ellepel op 22-04-20 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:12

Bloemmeke schreef:
Wat vervelend dat er al paarden zijn die al zo'n last hebben. Die van ons lijkt nog weinig last te hebben alleen op onverklaarbare wijze kunnen we iedere keer losse plukken manen uit haar voorpluk trekken. iemand een idee wat dat kan zijn?

Waar ik ook benieuwd naar ben. Hebben jullie paarden echt allemaal zomer eczeem of zijn ze mogelijk insuline resistent? Of misschien beiden?

Tjah, het blijft een onderwerp waar we nog niet genoeg van weten, maar na jaren zoeken zijn DA en ik ervan overtuigd dat het bij ons grote in ieder geval wel SME is. Mede door het klassieke klachtenpatroon en het feit dat zn moeder het ook heeft. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik heel lang heb gehoopt dat het wel gewoon iets "behandelbaars" was. Dus inderdaad van allerlei dingen geprobeerd om overigen uit te sluiten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:13

Bloemmeke schreef:

Zijn die losse plukken niet 'gewoon' van de rui? Ik haal ieder voorjaar wat meer haar uit de manen en staart van de rest van het jaar? Indien niet, dan zal ze daar vermoedelijk toch wat schuren...

Die van mijn heeft geen echte ZE (manen en staart worden niet of zeer beperkt geschuurd, niet meer dan normaal in een rui het geval zou zijn denk ik, schuurt vooral haar buik), maar de term IR zou ik er ook niet direct opplakken.
Ze is gevoelig op suiker in het gras (gestresst gras, net bemest gras), maar niet echt IR hoor, dat gaat wel een tandje verder...

Ze wordt overigens wel ondersteund met glucose support, dit jaar voor het eerst, omdat ik wil zien wat dat doet.

Paard dat ik vroeger reed had beide: ZE en IR. Dat was wel sneu. Die schuurde zich kapot, op paddock en op wei. En als ze dan 2 uurtjes op de weide stond en het gras was nog niet uitgebloeid, lag haar buik en soms haar benen ook open van het schuren.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:28

Lastig! Ze zal dan idd haar voorpluk wel schuren. Al is het nog door niemand gezien. Gelukkig schuurt ze verder nog niet.

Wat betreft IR of ZE. ik durf het bij die van ons nog niet helemaal te zeggen. We hebben haar pas een jaar, al verdenk ik haar op IR. Omdat vorig jaar het schuren begon toen ze de wei op ging. Dit jaar maar eens kijken hoe het gaat.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:34

Overwegen jullie dan ook om bloed te laten afnemen om IR aan te tonen? Dat is mogelijk begreep ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:41

Ik vermoed bij de mijne echt ZE, vorig jaar begonnen met schuren, toen stond ze wel op (een vrij kale) wei maar nu helemaal niet meer en toch weer een plek op haar buik. Maar verder vooral manen en staart.
Ze krijgt alleen een vitamine korreltje en onverpakt hooi.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:14

cijsalover schreef:
Overwegen jullie dan ook om bloed te laten afnemen om IR aan te tonen? Dat is mogelijk begreep ik?

Ja, ik wel! Als de dierenarts er een keer is, ga ik het vragen

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:14

Robijntjah schreef:
Ik vermoed bij de mijne echt ZE, vorig jaar begonnen met schuren, toen stond ze wel op (een vrij kale) wei maar nu helemaal niet meer en toch weer een plek op haar buik. Maar verder vooral manen en staart.
Ze krijgt alleen een vitamine korreltje en onverpakt hooi.

Dan lijkt het idd wel echt ZE.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:45

Mijn haflinger doet het super goed. Vorig jaar ben ik gestart met de combinatie "bye-bye-itch" van Hilton Herbs in combinatie met CBD-druppels (5%). Vorig jaar was zijn eerste jaar zonder deken. Op dit ogenblik schuurt hij nog steeds niet...
Maar ik heb hier een "Corona-verstekeling" van mijn tante staan, een IJslander, die heeft ze vlak voor Corona aangekocht en hier gezet om samen te kunnen gaan rijden het weekend er op... en mocht toen niet meer vervoerd worden...
Die ijslander is eczeemvrij zei de vorige eigenaar... heeft een prachtige haardos, mooie pluk en mooie manen... een plaatje om te zien (vind ik) en... schuurt.
Hij heeft mijn hooirek in de weide reeds stukgeschuurd en ik zie hem regelmatig zijn buik en hals schuren. Gelukkig (tot nu toe) zonder gevolg voor zijn manen en voorpluk...

Hij baart me dus wel enige zorgen...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:57

Die van mij is echt wel ZE. Hij schuurt voornamelijk zijn manen en staart. Buik nauwelijks. Wel zijn achterbenen. Beetje raar. Bij hem is het wel gelinkt aan suikers maar ook niet zo erg dat ik hem verdenk van IR.

Die ijslander zou ik mij ook wel een beetje zorgen om maken, maar misschien kan het ook nog een beetje stress zijn? Hoe komt hij anders aan van die mooie manen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:02

Welmoed, smeer je op het onbehaarde deel? Want dat kan natuurlijk de oorzaak zijn.

Derfen doe ik bij ernstige jeuk max 2x per week, allen op behaarde delen (manen/staart/buiknaad/oren) en alleen als er geen korstjes en/of wondjes zitten. Best sterk spul.
Altijd afdekken daarna tegen de zon, dus deken op, maar goed, die ligt er hier standaard op.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:08

Hier ook echt ZE. Het wordt wel iets beïnvloed door gras, maar ook bij heel arm hooi wordt er geschuurd.

Derfen smeer ik ook hooguit twee keer per week, en inderdaad alleen op de plekken met haar.

Die IJslander klinkt wel een beetje verdacht, al is het dan wel gek dat ie zulke mooie manen heeft...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:40

Nog een vraag die ik me nu bedenk. Vorig jaar had hij last van vliegen op zijn achterbenen en daardoor ging hij trappen naar zichzelf. Toen kon ik dus mooi een hechting laten zetten. (en nog een andere keer kon het er net mee door :wow: ). Hoe lossen jullie dat op?

Dit jaar zou ik graag minder dierenartskosten kwijt zijn als het zo even uitkomt. _O-

Afbeelding

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:43

Bnet schreef:
Die IJslander klinkt wel een beetje verdacht, al is het dan wel gek dat ie zulke mooie manen heeft...

Omdat hij niet kon schuren vrees ik, ik ben hem mee gaan ophalen en het viel me op dat alles ginds met schrikdraad was "beveiligd", de weide, paddock én... de inloopstallen van alle paarden ginds....

We volgen het op... hij krijgt bij mij géén suikers, snoepjes, gras (gras wil niet groeien, het is te droog)... het zou ontzettend zonde zijn...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:47

Een langere deken zodat het grootste deel van het achterbeen bedekt wordt? Eventueel nog een Een luchtdoorlatende sok als het ook op het onderbeen is

Afbeelding

Overigens is de andere mijn ZE’er, die vooralsnog nog steeds zonder staat en nog niet geschuurd heeft <3 (wel korte manen, vorig jaar afgeknipt door het schuren/deken :()

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:50

Hij had/heeft een lange deken. Dat vond ik er ook zo lastig aan.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:29

TanteFlavie schreef:
Bnet schreef:

Omdat hij niet kon schuren vrees ik, ik ben hem mee gaan ophalen en het viel me op dat alles ginds met schrikdraad was "beveiligd", de weide, paddock én... de inloopstallen van alle paarden ginds....

We volgen het op... hij krijgt bij mij géén suikers, snoepjes, gras (gras wil niet groeien, het is te droog)... het zou ontzettend zonde zijn...

Oef, dat klinkt inderdaad wel verdacht... Ook sneu eigenlijk als je bedenkt dat zo'n paard zich dus niet even kan schuren langs een paal of zo. Let wel: ik zeg niet dat ik schuren graag zie, maar ik vind het echt enorm sneu als zo'n paard niet van zijn jeuk verlost wordt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:34

ik kom mij stilletjes hier ook eens melden. Ik weet niet zeker of mijn shetje het nu wel of niet heeft maar ik vrees het ergste :(

Ik zal zijn/onze situatie voor jullie eventjes schetsen.
Pip is geboren op 28 april 2018, dat maakt hem nu bijna 2 jaar
Begin Februari 2019 zijn we verhuisd naar Frankrijk en staat hij samen met mijn kwpn merrie aan huis.
het voorjaar 2019 had hij een prachtige bos manen en een wauw voorpluk.
halverwege het voorjaar denk ik zo'n beetje, rond verhaard tijd begon hij jeuk te krijgen. Hij raakte zijn vacht ook niet makkelijk kwijt, ik weer het dus op zijn vacht dikte dat hij jeuk had.
Naar mate de tijd vorderde werd zijn prachtige bos manen op 1 plek toch langzaam wel erg zielig, ik heb in juni/juli zijn manen eerst half af geknipt zodat het er weer iets "mooier" uit zag en de hap minder op viel, ook zijn voorpluk werd een stuk dunner maar ik vermoed dat dit deels ook kwam door de vliegenkap waar zijn voorpluk voor naar buiten stak.
september/oktober heb ik zijn manen en voorpluk helemaal af geknipt, ik denk ook zo rond die tijd werd het schuren duidelijk minder.
Hij heeft de hele zomer duidelijk meer vacht gehad dan mijn kwpner, maar leek het niet extra warm ermee te hebben (oke met 43 graden stond ook hij wel te zweten, maar wie niet?).

De hele winter heeft hij niet tot nauwelijks jeuk gehad. Zo gauw we de 1e warme dagen kregen in Januari begon hij meteen te schuren, hij had toen ook een ultra dikke en stugge vacht. We hebben hem toen geschoren maar helaas maakte dat weinig tot geen verschil. Ik heb hem nu een paar keer gewassen met betadine shampoo, ook dit lijkt niet echt verschil te maken.

kwa weide management:
Ze staan zomer en winter gemiddeld 12 uur per dag buiten en 's nachts op stal
Ze hebben sinds april 2019 tot begin februari 2020 elke dag op de wei gestaan. Sinds Februari staan ze enkel op de padock met hooi overdag.
Ontwormen doen we netjes 4x per jaar met wisselende moleculen.
De weide is niet bemest geweest de laatste jaren.

Voer management (buiten voldoende hooi):
Toen hij kwam heeft hij tot juli/augustus Vitalbix breed and grow gehad. het voorjaar 2019 heeft hij ook een mix van bietenpult en esparcette (metazoa) gehad omdat hij wat magertjes was.
Sinds de breed and grow op was is hij met net als mijn ander paard de gewone vitalbix gaan krijgen.
Sinds november kreeg hij ook weer een beetje esparcette mee.
Sinds December was de vitalbix op en kreeg hij enkel de esparcette.
Door levering problemen zijn ze beide in Januari van de esparcette over gegaan op een luzerne brokje van een ander merk. hier kreeg hij eerst een normale hoeveelheid van maar toen hij in Februari begon te schuren ben ik hiermee meteen voor 90% gestopt en kreeg hij enkel een ongeveer eetlepel 's ochtends en 's avonds voor het idee.

Gelukkig heb ik nu eindelijk een betrouwbare voer leverancier voor metazoa gevonden hier en kan ik gewoon op een stabieler en minder wisselend voer rantsoen over gaan.
Sinds gisteren avond krijgt hij dus helemaal niks meer van het geweekte luzerne brokje en enkel de metazoa.
Nu zag ik net alleen wel op de website van metazoa dat ze 3 verschillende varianten hebben van de brok en weet ik zo eventjes niet welke van de 3 ik nu heb (ik had er geen idee van dat ze een ttimothee, esparcette en luzerne variant hadden in alle eerlijkheid).

Ook komt ergens deze week hoop ik, anders volgende week zijn exzeem dekentje binnen.

Ik smearde vorig jaar derfen op zijn manen en staart maar dit leek toen geen enkel effect te hebben.
Vorige week heb ik zelf een spray gemaakt met essentiele olien, deze leek de 1e dagen super veel effect te hebben want zijn staart bleef mooi glad (aan zijn manen kan ik niet zien of hij schuurt per dag apart), maar eergisteren was zijn staart toch weer een beetje een pleeborstel, maar minder erg. Zou het helpen als ik zijn staart/manen nu weer lichtjes was ofzo? Ook is zijn vacht weer onwijs stug en niet mooi maar dit komt denk ik ook door het scheren.

Ohh en niet geheel onbelangrijk, hij schuurt tot nu toe in ieder geval echt niet tot bloeden/korsten of echt kale huid aan toe. Hij heeft her en der wel wat krasjes op zijn lichaam als hij te hard tegen een boom schuurt of op zijn donder krijgt van mijn kwpner. En ik weet niet of het ook ermee te maken kan hebben, maar hij is nog hengst (lang leven corona)

Klinkt dit jullie in de oren als exzeem of denken jullie dat ik het toch ergens anders moet zoeken?
Hier een paar fotootjes van hem van de afgelopen week

Voor het gehele plaatje van zijn manen die toch flink hard gegroeit zijn weer :D
Afbeelding

Hier zie je duidelijk zijn "rare" vacht
Afbeelding

Deze gaat hem om zijn staart, maar door de kras die hij heeft op de foto heb ik hem eventjes in een linkje gezet
https://boktimg.nl/img/m/kxmMRx.jpg

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:02

Ik vind het eigenlijk niet klinken als eczeem. In Januari al gaan schuren, er zijn dan nog geen knuttenvliefjes. Wel kan het zo zijn dat er al wat haren los laten of de zon hem te warm wordt en dat gaat irriteren. Een lelijke, ongelijke vacht mag ook op die leeftijd.
Lees dat je hem al wel geschoren en gewassen hebt.. misschien kun je hem lijnzaadolie voeren of bv Huid vitaalbrokjes?

Ik ben net op pad gegaan voor nieuw voer en heb de nieuwe Pavo Inshape gehaald. 4% suiker en 3% zetmeel, later kan dus eigenlijk niet. Volgens mij mag ik hier ook best wel wat van voeren dus de supplementenpoeders kunnen er mooi doorheen (150g per 100kg en het is een musli met luzerne dus licht gewicht).
In een winkel met ontzettend veel verschillende soorten en merken voer zou deze het beste zijn. Wel duur misschien dat ie daarom 'het beste' is :+ Marsstall heeft ook Eczeem brok en 'Robuuste' IJslander maar zij vermelden het suiker- en zetmeelgehalte niet op hun voerzakken en dan vertrouw ik het al niet meer.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:26

Hoe zweten jullie eczemers tijdens het werk?
Mijne zweet echt nauwelijks namelijk en ik vraag me af of het verband houdt met elkaar?!

Haar manen nu: Afbeelding
Hopen dat we er dit jaar wat cm's bij gaan krijgen (het is een pre).

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:31

Robijntjah schreef:
Hoe zweten jullie eczemers tijdens het werk?
Mijne zweet echt nauwelijks namelijk en ik vraag me af of het verband houdt met elkaar?!

Haar manen nu: [ [url=m/quQEKl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hopen dat we er dit jaar wat cm's bij gaan krijgen (het is een pre).

Mijn paard zweet echt als een otter met werken, krijgt hier ook direct jeuk van! Wassen met hibiscrub werkt erg goed dan.

Probeer eens MTG te smeren?? Dat bevorderd de haargroei echt aanzienlijk, alleen paard dan wel goed uit de zon houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:35

Uit de zon is een ding met 24/7 buiten :+

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:43

Maar heeft wel een deken op?
Met een UV werende deken zou je het best savonds kunnen smeren, denk niet dat het dan de volgende dag nog kwaad kan met een deken erover.