[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:04

Ja uit eindelijk zweette hij niet meer zo erg, plaste minder, dronk minder. Hoeven werden minder gevoelig. Vacht groeit iets minder hard, maar nog lang niet zoals het hoort. Hij bleef ook gewoon weer zichzelf en weer ondeugend. Maar dit heeft allemaal toch wel een jaar geduurt voordat je het duidelijk merkte.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:42

Die van mij zit nog steeds super in zijn velletje op een half tabletje. Is wel volop aan het verharen, maar nog wel netjes kort in zijn vacht. Is alleen op het moment heel erg van het gillen naar zijn vriendin. :roll:

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:32

Hallo allemaal , ik zit erg te twijfellen en wil even jullie reactie hierover , even in het kort het verhaal :

Damian is een tinker van 14 jaar en 1.70 hoog , op zijn 12de kregen we te horen dat hij IR had .
We hebben zijn dieet aangepast en veel gaan rijden , zijn IR kwam doordat hij veel te dik was .
We hebben hem toen weer laten testen toen hij mooi op gewicht was en de waardes waren perfect , we waren supper blij , in dat zelfde jaar ging hij opeens hoofdschudden , vooral als hij eten had zo ook bij zijn hooi , tandwarts erbij , veearts erbij alles was goed , er werd gelijk gedacht aan pollen allergie , we hebben hem hier niet op laten testen , wel van alles geprobeerd , in oktober was het weg , niks meer aan de hand , we zijn toen verhuisd naar een andere stal , dit was mei van dit jaar , 2 weken na de verhuizing kwam de tik weer terug , de ene dag erger als de andere dag , we hebben begin juli weer een veearts laten komen deze heeft eerst de tanden na gekeken en adviseerde ons om eens een test te doen voor cushing , zo gezegd zo gedaan en Damian teste positief , waarde was 39,6, ze zei hem 1 pil prascend te geven , maar omdat ik dit te hoog vond en Damian ook gluco balance krijgt waar moninkspepper in zit ben ik begonnen met een kwart en na 25 dagen naar een halve .de tik zou minder moeten worden en ze denkt dus dat de tik van de cushing kan komen .

nu weet ik dat het tijd nodig heeft voor je verschil zie maar we zien echt helemaal niks van verbetering , hij is best depresief ontzettend moe en lijk een halfuur na prascend te hebben gekregen soort van inzichzelf gekeerd .ook gaat hij steeds minder eten , grazen doet hij wel maar staat ook veel te slapen
hij heeft geen lang haar , verhaart normaal , is niet bevangen geweest , drink of plast niet meer dan anders .
dus jullie begrijpen me wel ik twijfel of hij wel cushing heeft , ik las hier ook dat een verhoogde acth waarde kan duiden op pijn ?
hij zou in september weer getest worden .
ik weet dat jullie geen veearts zijn maar dat er hier wel mensen op het forum zitten die soms er meer van af weten als een dierenarts dus daarom dit lange vehaal ................wat vinden jullie hiervan ?
Alvast bedankt voor het lezen
Annick

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:51

Dat is idd een moeilijk en twijfelachtig verhaal.
Ik zou in jouw geval een twee en mss wel een derde opinie vragen aan een DA en of kliniek.
En zeker ook terug bloedwaarden testen!
Niet alleen PPID maar ook IR en alle gewone waarden en wormen.

Of je nu de medicatie moet stoppen of niet moet dus af te leiden zijn uit een bloedtest.
Natuurlijk is dit ook niet altijd een sluitend antwoord.

Ik zou in jouw geval niet lang wachten omdat je zelf aan aangeeft dat je paard zich duidelijk niet goed in zijn vel voelt.
Stel dat je de medicatie geeft en hij het niet nodig heeft is dit alles behalve gezond.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:50

Kan een verhoogd gehalte van LDH en gamma-globuline in het bloed een aanwijzing zijn voor PPID?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:53

Nee, een verhoogd LDH kan al ontstaan door bv stress bij onderzoek ( spierprobleem bv, melkzuur) en verhoogd gamma-globuline wijst in de richting van ontsteking/infectie door virus of bacterie.
PPID wordt getest op basis van het ACTH gehalte in het bloed.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:12

Annick schreef:
we zijn toen verhuisd naar een andere stal , dit was mei van dit jaar , 2 weken na de verhuizing kwam de tik weer terug , de ene dag erger als de andere dag , we hebben begin juli weer een veearts laten komen deze heeft eerst de tanden na gekeken en adviseerde ons om eens een test te doen voor cushing , zo gezegd zo gedaan en Damian teste positief , waarde was 39,6, ze zei hem 1 pil prascend te geven , maar omdat ik dit te hoog vond en Damian ook gluco balance krijgt waar moninkspepper in zit ben ik begonnen met een kwart en na 25 dagen naar een halve .de tik zou minder moeten worden en ze denkt dus dat de tik van de cushing kan komen .

nu weet ik dat het tijd nodig heeft voor je verschil zie maar we zien echt helemaal niks van verbetering , hij is best depresief ontzettend moe en lijk een halfuur na prascend te hebben gekregen soort van inzichzelf gekeerd .ook gaat hij steeds minder eten , grazen doet hij wel maar staat ook veel te slapen
hij heeft geen lang haar , verhaart normaal , is niet bevangen geweest , drink of plast niet meer dan anders .
dus jullie begrijpen me wel ik twijfel of hij wel cushing heeft , ik las hier ook dat een verhoogde acth waarde kan duiden op pijn ?
ik weet dat jullie geen veearts zijn maar dat er hier wel mensen op het forum zitten die soms er meer van af weten als een dierenarts dus daarom dit lange vehaal ................wat vinden jullie hiervan ?
Annick

De vraag is ook in hoeverre de verhuizing hier een rol inspeelt. Verhuizen is stress. Je zou er ook voor kunnen kiezen even te stoppen en te kijken of zijn gedrag verbetert. Ik rommel ook met de dosering, lage waarde en verschillende meningen van dierenartsen. Drie meningen: doorzetten naar 1, op een halve blijven, stoppen en kijken wat er gebeurt en in september kijken hoe het met de waarde is. (die van mij is wel bevangen, drinkt veel, geen dikke vacht, eet ook gewoon)

1 van de dierenartsen zei dat 90% procent van de paarden het prima doen op 1 pil. Dan is er een groep die op een 1/2 het goed doen, een groep die het op niks goed doet (toevallig ken ik een paard dat al 5 jaar niks krijgt en het prima doet) en een groep die 6 pillen nodig hebben (kent iemand hier die gevallen??)

Lastig hoor.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:01

De Gelderse dame hier doet het netjes op 1/4 al ruim een jaar. Nu reageert die op alle wat extreem, dus beter vergelijkbaar met 1/2 ofzo bij een meer normaler paard. Haar gemeten waarde was 36 in dec. Verder weinig klachten zo op het oog. Wat vieze oogjes, makkelijk te dik, en een klein hangbuikje. Maar ja, 5 jaar vooral vakantie is voor de bespiering ook niet ideaal. Na een tip voor de zekerheid Ir en Ppid laten testen. Geen Ir, wel licht meetbare Ppid. Na flink speuren& veel tips verklaard het veel.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:24

Weet iemand of een verhoogde pols in beide voorbenen altijd een teken is van HB? Vorig jaar is ze rond deze periode heel licht bevangen geweest, wat zich vooral uitte in een lichte gevoeligheid op het harde. Momenteel heeft ze dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:28

ik ben stiekem ook wel benieuwd naar meer meningen over de casus van Annick. ;)

Altijd is een groot woord Meert, maar in mijn beleving kon ik wat MiniMe betreft er de klok op gelijk zetten, als ze pulsaties in meer dan 1 been had.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:02

Annick schreef:
Hallo allemaal , ik zit erg te twijfellen en wil even jullie reactie hierover , even in het kort het verhaal :

Damian is een tinker van 14 jaar en 1.70 hoog , op zijn 12de kregen we te horen dat hij IR had .
We hebben zijn dieet aangepast en veel gaan rijden , zijn IR kwam doordat hij veel te dik was .
We hebben hem toen weer laten testen toen hij mooi op gewicht was en de waardes waren perfect , we waren supper blij , in dat zelfde jaar ging hij opeens hoofdschudden , vooral als hij eten had zo ook bij zijn hooi , tandwarts erbij , veearts erbij alles was goed , er werd gelijk gedacht aan pollen allergie , we hebben hem hier niet op laten testen , wel van alles geprobeerd , in oktober was het weg , niks meer aan de hand , we zijn toen verhuisd naar een andere stal , dit was mei van dit jaar , 2 weken na de verhuizing kwam de tik weer terug , de ene dag erger als de andere dag , we hebben begin juli weer een veearts laten komen deze heeft eerst de tanden na gekeken en adviseerde ons om eens een test te doen voor cushing , zo gezegd zo gedaan en Damian teste positief , waarde was 39,6, ze zei hem 1 pil prascend te geven , maar omdat ik dit te hoog vond en Damian ook gluco balance krijgt waar moninkspepper in zit ben ik begonnen met een kwart en na 25 dagen naar een halve .de tik zou minder moeten worden en ze denkt dus dat de tik van de cushing kan komen .

Annick

Stress kan voor een verhoogde ACTH-waarde zorgen. Is de test meteen na het tanden nakijken gedaan? Is zijn gebit toen ook behandeld?
http://www.thelaminitissite.org/ppid-faq/does-a-high-acth-result-mean-my-horse-has-ppid

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:03

Kan ook nog uit de bijnieren komen. Dan is het dus geen cushing.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:53

Afbeelding
Afbeelding
Fijn dat jullie mee denken , echt top want ik begin zo te twijfelen aan alles .

zijn tanden zijn ervoor nagekeken en idd geen een paard vind dat leuk , er is alleen gevoeld maar voor de rest niks gedaan .maar stress geeft het altijd natuurlijk .
En natuurlijk de verhuizing , we hebben 2 jaar op vorige stal gestaan waar dus ook het schudden begon , hij s daar nooit zichzelf geweest ik had gewoon een ander paard , voor ons duidelijk dat hij het niet naar zijn zin had , gekke is we kwamen op onze nieuwe stal aan en eigelijk totaal geen stress te zien , hij dacht zo van ok dit lijkt me wel the place to be :) in de bak die mega groot is was ook geen probleem dat was wel op andere stal het geval .

we hebben nog eens de OP gelezen enigste wat overeen komt en ook heel goed door iets anders kan komen is :

Schuren, maar dat doet hij nu alleen als ie nat is van regen of afspuiten .
Insuline resistentie: maar we zouden dan eerst moeten testen of dat nog zo is ( laaste test was negatief.
Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen, gedragsveranderingen: depresief is hij sinds hij prascend krijgt en is ook wel veranderd in gedrag maar dat was al op vorige stal .
hij is bont dus zijn zwarte vlekken glimmen meer dan het wit, hij is flink verhaart toen de zomer begon .

dus ja wat is wijsheid , vandaag maar een kwart prascend gegeven dit willen we 1 week lang doen en kijken of er veranderingen zijn , mijn dochter is er van overtuigd dat hij geen cushing heeft.

en dan lees ik de link die Meert net geeft en denk ik tja 39.6 zou best kunnen komen door de stress , andere kudde enz

tis gewoon zo moeilijk en ik denk dat we hem gewoon weer moeten testen alleen wat is de beste tijd omdat te doen ?

dit is Damian :

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:54

Fabster schreef:
Kan ook nog uit de bijnieren komen. Dan is het dus geen cushing.

Kan dat in het bloed gezien worden Fabster ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:51

Dat verhoogt ook de ACTH waarde. Geeft dus een vals positief op cushing.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:25

Fabster schreef:
Dat verhoogt ook de ACTH waarde. Geeft dus een vals positief op cushing.

Ok dank je wel Fabster ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:57

Wat een pracht van een Tink heb je daar!
Ik vrees dat je dochter's stellige bewering dat Damian geen PPID heeft wel eens juist zou kunnen zijn. Het is echt niet de eerste keer dat er een verkeerde diagnose komt en dat is niet persé verwijtbaar aan de arts. PPID is een uiterst complex geheel en grenst heel dicht aan een andere stofwisselingsziekte, nl. EMS waarvan de symptomen erg dicht bij die van PPID liggen. En beide aandoeningen hebben dan ook nog eens een link naar IR.
Als Damian mijn paard zou zijn, zou ik de Prascend voorlopig afbouwen en proberen hem zo schoon mogelijk te krijgen. Dus ook geen Glucobalance meer of andere gerelateerde supplementen. Ik zou ook de voeding goed uitpluizen en waar nodig aanpassen en deze mooie man goed aan het werk houden.
Ik begrijp dat je nu een halfje Prascend geeft, dus inderdaad naar 1/4 gaan voor ongeveer een week en dan stoppen. Na het stoppen duurt het nog ongeveer een dag voordat de pergolide uitgewerkt is.Paard natuurlijk goed in de gaten houden in de afbouwfase.

In mijn ervaring heeft het headshaking syndroom weinig of niks met PPID, of het medicijn ervoor te maken. Er zijn 1000-den oorzaken voor hoofdschudden te bedenken want die aandoening is wellicht nog complexer en moeilijker te achterhalen en te verbeteren dan PPID. Om te beginnen met proberen te achterhalen wat dat hoofdschudden kan veroorzaken, zou je heel gedetailleerd moeten beschrijven wat, waar, wanneer en hoe dit verschijnsel optreedt. Misschien kunnen we een handvat vinden.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:44

Jannepauli schreef:
Ik vrees dat je dochter's stellige bewering dat Damian geen PPID heeft wel eens juist zou kunnen zijn. Het is echt niet de eerste keer dat er een verkeerde diagnose komt en dat is niet persé verwijtbaar aan de arts. PPID is een uiterst complex geheel en grenst heel dicht aan een andere stofwisselingsziekte, nl. EMS waarvan de symptomen erg dicht bij die van PPID liggen. En beide aandoeningen hebben dan ook nog eens een link naar IR.
Als Damian mijn paard zou zijn, zou ik de Prascend voorlopig afbouwen en proberen hem zo schoon mogelijk te krijgen. Dus ook geen Glucobalance meer of andere gerelateerde supplementen. Ik zou ook de voeding goed uitpluizen en waar nodig aanpassen en deze mooie man goed aan het werk houden.
Ik begrijp dat je nu een halfje Prascend geeft, dus inderdaad naar 1/4 gaan voor ongeveer een week en dan stoppen. Na het stoppen duurt het nog ongeveer een dag voordat de pergolide uitgewerkt is.Paard natuurlijk goed in de gaten houden in de afbouwfase.

In mijn ervaring heeft het headshaking syndroom weinig of niks met PPID, of het medicijn ervoor te maken. Er zijn 1000-den oorzaken voor hoofdschudden te bedenken want die aandoening is wellicht nog complexer en moeilijker te achterhalen en te verbeteren dan PPID. Om te beginnen met proberen te achterhalen wat dat hoofdschudden kan veroorzaken, zou je heel gedetailleerd moeten beschrijven wat, waar, wanneer en hoe dit verschijnsel optreedt. Misschien kunnen we een handvat vinden.

Dank voor je reactie , idd het zou heel goed kunnen dat hij het niet heeft , met een waarde van 39,6 en veel stress door verhuizing , zou het goed kunnen dat het verhoogd is .

wat het hoofdschudden betreft en waar het eigenlijk allemaal mee begon , heeft hij dit vooral met eten , het begint eind april en in oktober is het weg , in de wei heeft hij het ook wel maar minder , bij het rijden als hij dus meer lucht binnen krijgt door inspanning doet hij het ook maar niet altijd het maakt niet uit of er zon is of wolke , regen of wind , voor mij is het duidelijk dat het in het onderste gedeelte van de neus is , topje van neus tot waar neusbot begint , we rijden hem bitloos hij heeft nog nooit een bit in gehad we rijden hem met de Rambo Micklemen dan als sidepull. hij heeft nu het meeste last met hooi eten , is zelf 2 maanden gestopt met eten van hooi , hij wou wel maar dat gaf hem te veel prikkels , als hij eet krult hij zijn boven lip op , met de pollen radar hou ik bij hoe hij reageerd en je zit dat als de pollen hoog zijn hij ook meer last heeft , de veearts dacht dus dat als hij cushing had de tumor op de zenuwen zou drukken en hij daardoor een tik had , en toen de uitslag positief was was het voor haar duidelijk dat het dus daar van kwam .

we zijn ook bezig met Micheal Hammerslag om uit te vinden wat het kan zijn , er zit ook een heel verhaal aan vast omdat hij een hele slechte start heeft gehad , met 3 maanden van zijn moeder weg en in een stal geplaatst , met 10 maanden kwam hij bij ons en ik heb heel veel werk gehad om hem er weer bovenop te krijgen , maar te lang verhaal om hier te schrijven.mocht iemand het toch willen weten PB me maar , in ieder geval zegt mijn gevoel dat hij een groot overschot heeft gehad aan ijzer .

weer een lang verhaal van mijn kant :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:18

Ik vraag me af waarom je denkt dat een overschot aan ijzer zulke effecten zou kunnen hebben. En voor effectieve ijzerschade moet-ie wel héél veel ijzer binnengekregen hebben.. Ijzerstapeling vindt voornamelijk plaats in de lever en onderzoek zou zich daar dan specifiek op moeten richten. Ik denk eerlijk gezegd dat het een onjuiste gedachte is.
Zo ook de conclusie van je DA - met zulke lage waarde van ACTH die - zoals gezegd door andere oorzaken ook kunnen ontstaan - zou je nauwelijks kunnen concluderen dat er al sprake is van een zodanige tumor dat die op zenuwen zou drukken. In de literatuur ( en tijdens mijn studie) ben ik de connectie hoofdschudden/PPID nog niet specifiek tegengekomen. Dat hij reageert op pollen of stoffen in het hooi lijkt op basis van je beschrijving veel waarschijnlijker.

Ik ken Hamerslag niet maar zie dat hij o.a. aan cranio-sacraal doet. Dat lijkt me een goede therapie om uit te proberen bij 'schudders'

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:12

Annick schreef:
Jannepauli schreef:

Dank voor je reactie , idd het zou heel goed kunnen dat hij het niet heeft , met een waarde van 39,6 en veel stress door verhuizing , zou het goed kunnen dat het verhoogd is .

wat het hoofdschudden betreft en waar het eigenlijk allemaal mee begon , heeft hij dit vooral met eten , het begint eind april en in oktober is het weg , in de wei heeft hij het ook wel maar minder , bij het rijden als hij dus meer lucht binnen krijgt door inspanning doet hij het ook maar niet altijd het maakt niet uit of er zon is of wolke , regen of wind , voor mij is het duidelijk dat het in het onderste gedeelte van de neus is , topje van neus tot waar neusbot begint , we rijden hem bitloos hij heeft nog nooit een bit in gehad we rijden hem met de Rambo Micklemen dan als sidepull. hij heeft nu het meeste last met hooi eten , is zelf 2 maanden gestopt met eten van hooi , hij wou wel maar dat gaf hem te veel prikkels , als hij eet krult hij zijn boven lip op , met de pollen radar hou ik bij hoe hij reageerd en je zit dat als de pollen hoog zijn hij ook meer last heeft , de veearts dacht dus dat als hij cushing had de tumor op de zenuwen zou drukken en hij daardoor een tik had , en toen de uitslag positief was was het voor haar duidelijk dat het dus daar van kwam .

we zijn ook bezig met Micheal Hammerslag om uit te vinden wat het kan zijn , er zit ook een heel verhaal aan vast omdat hij een hele slechte start heeft gehad , met 3 maanden van zijn moeder weg en in een stal geplaatst , met 10 maanden kwam hij bij ons en ik heb heel veel werk gehad om hem er weer bovenop te krijgen , maar te lang verhaal om hier te schrijven.mocht iemand het toch willen weten PB me maar , in ieder geval zegt mijn gevoel dat hij een groot overschot heeft gehad aan ijzer .

weer een lang verhaal van mijn kant :o

Als het echt zo duidelijk in deze maanden is zou je Luffeel van Heel kunnen proberen. ik heb hier hele goede resultaten van gezien bij verschillende paarden. http://www.heelbv.nl/Heel-nl-Luffeel-H.html
Je geeft dan van maart tot en met oktober 1 pilletje per dag.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:51

Bedankt voor jullie reactie .

ik ga dat Luffeel van Heel even door lezen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:23

Kom het topic weer even binnen vallen met een vraagje.
Wanneer besluiten of besloten jullie de dosis te verhogen?

Mijn pony staat nu zo"n 2 jaar op 1/4e pil. Laatste maanden veel stress gehad, in 1 maand tijd twee keer verhuisd. Gebitsproblemen gehad en ze kon het eerst niet vinden met haar kudde genoten. Ook is haar leefwijze veranderd, eerst ging ze snachts op stal maar nu staat ze 24/7 buiten zonder hooi.

Ze is afgelopen maand erg vermagerd en ik krijg het er niet meer aan... Ik vraag me daarom af of ik moet verhogen met de prascend.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:31

Als ze buiten staat zonder hooi, heeft ze dan wel gras ofzo om te eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:55

Ja, staat gewoon op gras. Elke dag krijgen ze er een strookje bij.
Maar heb zelf ook mn twijfels of het niet beter is om hooi bij te voeren.

Elizaa88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:25

Mijn paard van bijna 27 heeft cushing. Is in een jaartijd veel kilo's en spiermassa verloren. Zit aan de Prascend en eet steeds minder graast haast niet meer ik ben een beetje hopeloos