'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 07:53

Wolter, bedankt voor de kritische noot :j
Dit speelt zeker door ons hoofd ook, in Merelbeke begonnen ze eerst zo van ja toch niet veel paarden komen buiten nu dus kan je haar misschien op stal houden zodat ze zeker alleen haar nieuwe voerrooster kan benutten en geen zand meer binnen krijgt.
Maar Seren binnen houden zou echt niet paardwaardig zijn, die staat met de meeste regen en wind gewoon heerlijk in de wei alsof er niks aan de hand is.
Als ze nooit meer in de weide zou kunnen dan houdt het op, geen van onze 8 paarden zouden gelukkig worden van op stal of op de stenen uitloop te staan altijd.
Onze duidelijke grens is als we een paard zijn hele leven op stal moeten houden dan laten we die inslapen , ieder denkt hier waarschijnlijk anders over ;)

Seren moet ook terug vrolijker worden, nu is ze vooral nog erg zuur, dit kan nu nog komen omdat ze 23 jaar gewend is aan een voerpatroon en nu compleet anders moet natuurlijk, paarden houden niet van grote veranderingen , dus we geven het de tijd maar proberen ten alle tijde realistisch te zijn.

pmarena

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:17

Winter is sowieso altijd behelpen, ik denk dat het voor jullie allemaal nu even doorbikkelen is en dat van de zomer alles wel op zijn plaats zal vallen... ik duim ervoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:51

De beste wensen nog Inge. En bedankt voor de update.

Ik heb het vast niet goed gelezen maar wat is nu eigenlijk de reden dat Sereen geen ruwvoer meer mag? En wat krijgt ze dan als alternatief?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:34

Altijd leuk om een update te lezen over alle paardjes.

Inge, de beste wensen voor 2014. Dat alle kneusjes maar beter mogen worden! (Hoewel ik vermoed dat er zich dan vanzelf weer nieuwe kneusjes zullen aandienen ...)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 02:02

Ik volg ook nog steeds met veel belangstelling je topic!

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:43

Hoe gaat het nu met seren en cassis??

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:51

En hoe was de controle bij Fay?
(Stillr meelezer)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 10:58

Weer even een update van onze kant.

Allereerst Fay, ik ga gewoon even het verslag hier zetten , scheelt mij in typewerk en de juiste woorden te vinden ;):

Geachte Heer, Mevrouw,

Het hierboven vermelde dier werd aangeboden op de vakgroep Heelkunde en Anesthesie van de Huisdieren. Langs deze weg bezorgen wij U het verslag van het onderzoek en de behandeling
Datum aanbieding : 16/01/2014

Anamnese
Terugbezoek Fay voor controle-endoscopie. Lichaamsgewicht is met ruim 10kg toegenomen. Ze vertoont geen problemen met ademen; geen neusvloei. De vacht blijft wel dof en haar buik is vrij uitgesproken. Ze werd 1 week geleden ontwormd met een ivermectine-preparaat.
Algemene attitude is heel levendig maar wat aan de luie kant. Eetlust is heel goed.
Klinisch onderzoek
Normale auscultatie hart. Normale perifere circulatie.
Bilateraal versterkt vesiculair ademen over rostrale deel van de longvelden. Geen reutels. Een staaltje van de mest werd genomen voor parasitologisch onderzoek.

Endoscopie:
* linker neusgangen normaal doorgankelijk; kleine membraanrestant persisteert (1cm)
* rechter neusgangen normaal doorgankelijk; passage naar nasopharynx voor 65% doorgankelijk; nog aanleunend naar septum bestaan mogelijkheden voor wegname van slijmvliezen (voorlopig niet uit te voeren wegens onvoldoende ruimte achteraan de neus voor endoscopie).

Echografie:
* linker longveld normaal echografisch beeld
* rechter longveld vertoont een kratervormig letsel en verschillende omringende komeetstralen indicatief voor kleinere pneumonieletsels.
Diagnose / Conclusie
Persisterende pneumoniehaardjes in rechter long.

Nabehandeling en adviezen

Antibioticabehandeling:
* Doxyral 50%: 3gr poeder ‘s morgens en ‘s avonds in het voeder * duur van de behandeling: 1 maand
*indien de mest slapper wordt of waterig dient deze behandeling gestopt worden tot de stoelgang opnieuw normaliseert.
Een controle-echografie van het rechter longveld wordt voorzien na afloop van de antibioticakuur.

Dus op zich gaat het heel goed met haar, dat merken we thuis ook, voorlopig even geen verdere behandelingen aan haar neus meer tot ong. Oktober.
Wel heeft ze dus een bol buikje, mestonderzoek zegt elke keer dat er geen wormpjes zijn maar misschien toch eens met Pramox ontwormen als dit zo blijft.

Dan Serentje, ze staat terug op dijk nu aangezien ze het leven van Felice ( onze andere oma;) ) zuur maakte.
Ze eet goed, gaat graag naar buiten maar we maken ons zorgen, ze is zo zo ontzettend zuur tegen alles, wil zelfs met momenten ons proberen bijten als ze op stal staat en wil het liefste buitenom het eten wat we geven ;) geen aandacht van ons.
Zo is ze nooit geweest , maar ja...wat moeten we ermee..
Inslapen nu lijkt ons heel cru, maar ze is overduidelijk niet happy.
Misschien komt het door de complete omslag van eten en stalbedekking , maar dat heeft ze nu dus ook een kleine maand al.
We moeten deze week nog terug met urine en bloed , misschien dat ze daar iets in vinden.

En Cassis...tranen in mijn ogen als ik aan hem denk :o , zo ontzettend lief dat hij is, hij gaat echt achteruit, vorige week kon hij bijna niet meer lopen op zijn voetjes, dierenarts twee keer geweest, de eerste keer zei hij, geduld hebben, die wand moet groeien, je kan nu niet meer doen dan dit.
Maar hij ging nog slechter lopen, wilde zijn stal niet uit, dus nog een keer de dierenarts laten komen die nu ook wel even schrok.
Zijn hoeven voelen niet warm aan, dus geen nieuwe ontsteking in ieder geval, we hebben besloten hem 10 dagen op pijnstilling te zetten en daarna poeh ...als hij nog zoveel pijn heeft moeten we hem laten gaan.
Ik voel me een opgever nu, maar wat moeten we anders, we hebben ons voorgenomen eerlijk te blijven naar hem, en ook de dierenarts zegt dat dit niet langer kan.
Maar ja he, nog steeds dat gevoel van, het beestje is zo vrolijk, zo genietend van alles, langer op pijnstilling zetten zou een mogelijkheid zijn, maar dit is ook enorm slecht voor de maag sowieso.
We zouden nog een foto kunnen laten maken, kijken of er veranderingen zijn, het houdt ons in ieder geval erg bezig nu.

Dan Twinkie, die heeft nog een keer flinke koliek gehad, gaskoliek was het.
Daardoor ook wel weer een flinke terugval, toch is even bijkomen niet zo 'even' , het gaat echt met ups en downs met hem.

En de rest gaat allemaal heel goed, ze balen soms wel van het weer ;) maar geen vreemde dingen ermee :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:13

Ach...die Cassis.... arm ding... gezien zijn vrolijkheid zou ik zelf serieus overwegen in hoeverre het kwaad kan om hem langere tijd op een pijnstiller te zetten, puur om de tijd van het groeien van de hoeven te overbruggen en mits dit allemaal wel goed gaat en dan goede prognoses geeft.

Als pijnstilling ervoor zorgt dat het dier elders kapot gaat of dat de hoeven zo slecht zijn dat ze sowieso niet goed groeien, of dat het er op doorlopen de zaak verder beschadigd, dan heeft pijnstilling ook niet zoveel nut.... maar als je puur een (half) jaar moet zien te overbruggen (vanwege aangroei) en pijnstillers heel goed kunnen helpen om die periode door te komen zonder al te nare gevolgen....tja waarom niet :o Als het beestje dan comfortabeler rond kan lopen en het daarna weer goed komt...

Sereentje klinkt ook zorgelijk, duimen maar dat ze toch alsnog iets vinden want dit is voor niemand leuk zo :(:)

En Fay, hihi.... "wat aan de luie kant" :P
Wel maf dat ze maar 10kg is aangekomen, sinds wanneer is dat gerekend dan?

Ik had toch wel meer verwacht, zeker gezien het diertje natuurlijk ook al in de groei is en dus sowieso al "meer" wordt :)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:24

Die 10 kg is sinds de vorige keer , dat was in november denk ik.
Maar op zich komt ze goed aan vonden ze, ze is alleen vrij klein, ze zeiden ook wel omdat ze nog wat plekjes op haar longen heeft moet haar lijfje ook hard werken daarvoor en nog steeds het herstel van haar grote tekorten vanaf de geboorte.
Ze maken zich in ieder geval zeker geen zorgen om haar.

En Cassis, dat is ook de overweging voor ons, sowieso even de hoefsmid deze week laten komen, kan hij zien of er al iets van vooruitgang inzit.
Zelf zijn we eigenlijk bang dat hij tegen een zoolperforatie aanzit, de zool is zo ontzettend gevoelig.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:28

Welke hoefsmid heb je er nu bij Inge?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:30

Voor Cassis: Wat heftig! DOe je zo je best en paard blijft er vrolijk onder maar wat sneu zou het zijn. En moeilijk voor jullie. HOop gewon dat er nog een weg terug kan komen. Maar jullie vechten al even en dat maakt het zo moeilijk...

Weet niet of jullie hier al eens gelezen hebben? Zij doen veel over die zaken bij houden? Misschien kan je daar nog iets uithalen voor Cassis om te helpen proberen? http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... vangenheid

Fay wat knap zeg dat ze zoveel doorstaan kan! Dat is toch het jong zijn wat zo sterke wil heeft om te overleven! Die gaat er echt wel komen denk ik zo!

Twinkie; Het zal je net zien! dat je zoiets hebt. Venkel kan goed helpen bij gaskolieken/ zit ook in colosan. Zorg dat je dat hebt staan/liggen in zn geval om te helpen:) En..als je net boven de anus/ net onder de staartwortel als hij staart omhoog doet zeg maar, masseert helpt ook nog weleens om de lucht mee te helpen eruit te blijven gaan:) Misschien drukpunt massage (shaitsu) hem nog wat verlichtingen kan geven.

Tjee, maar heb respect voor dat jullie zo sterk zijn om zoveel zorgenkinderen tegelijk te willen helpen! Ik zou dan geen oog meer dicht doen. Heb er afgelopen 2 jaar met 2 lopen tobben. Eentje met een zware wormeninfectie (bloedwormen) die maar niet weg wilde gaan..en nu onder controle lijkt maar wel schade hebben gebracht aan de longen en vraag is hoe ze de zomer gaat doen met ademen. Maar wordt al wel vrolijker. En mijn paard is nooit bekend geworden wat er is en lijkt nu eindelijk na 2 jaar op te knappen en weer normaal te kunnen doen. Maar ben nog bang voor voorjaar want dan viel hij vaak om. Nu zien of ik hem erop kan houden. Maar toen ik die zorgen had...pff..sliep niet meer..en bij jullie wist je dat het een zorgenkindje was wat je ophaalde en dan denk ik..respect!!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:33

Kom zo niet op zijn naam :+ , maar hij komt uit Beveren-Waas , hij is zelf vrij groen nog maar Cassis behandelen gaat volledig in samenwerking met de Docent van de opleiding in Anderlecht.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:41

@Kostolany, allereerst gefelicteerd :) , het is soms wel slopend ja, veeel nadenken, overpeinzen wat het beste is voor ze allemaal.
Zeker wat betreft Cassis, we hebben hem zelf nog niet zo lang natuurlijk en het is steeds blijven twijfelen waar je goed aan doet.
Er gaan zoveel paarden naar de slacht die stukken minder mankementen hebben dan hem, maar ja nu is er voor ons een gevoel bij, en dat maakt het soms wel moeilijk, en dan nog heeft iedereen andere grenzen van wat genoeg is.
Die zijn wij nu vooral aan het aftasten, ik heb nog nooit een paard/ hond/kat in moeten laten slapen dus ben nog groen hierin, en het is echt verd*md moeilijk te bepalen waar de grens ligt, zowel bij Seren als Cassis momenteel.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:34

Dubbel nieuws dus....Fijn dat Fay goed gaat, ik verwacht eigenlijk nog wel, gezien haar leeftijd, dat er nog wel wat schade zou kunnen herstellen.

Cassis, blijft dus een moeilijk verhaal, jammer. Ik begrijp je twijfel gevoel wel, het is erg zwaar om een dier wat nog zo vrolijk en blij is te laten hemelen. Beslissing op zich is al moeilijk genoeg maar als het dier zelf er nog niet aan toe lijkt te zijn. Moeilijk.

Ben benieuwd of er wat uit de urine/bloed test komt van Serene. Dat ze zo zuur is zegt wel een boel denk ik. Zou het zure ook niet te maken kunnen hebben met het steeds veranderen van de kudde ? Er is veel veranderd de afgelopen tijd.

Twinkie met gas koliek, ben zelf ontzettend bang voor koliek. Zou zijn darmflora door de verwaarlozing niet meer op orde zijn ?

Sterkte TS, moeilijke beslissingen maar voel je aub geen opgever, dat ben je juist niet. :(:)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:44

Inge; Ik helaas wel ervaring met 2 paarden(reed ik toen voor iemand) die zijn naar de slacht gegaan. Eentje na een klap op het been en niet pijnloos meer kunnen leven daarna. En de andere omdat ze achter helemaal kapot was op haar benen en nooit meer goed kwam. Had een koetsje op haar benen gehad. Eigenaar koos voor slachten toen al. Is wel wat jaren geleden maar vooral die ene heeft me zoveel pijn gedaan ondanks dat je wist dat het de juiste keuze was toen. Heb toen een tijd niet in de buurt van paarden geweest.

Tja en nu heb ik zelf een stapeltje van 4 paarden. En maak ik zelf keuzes en is lastig! Maar je paard geeft ook wel aan wanneer de koek echt op is! Als er geen vechtlust meer is! Cassis zeg je dat die verder nog vrolijk en levendig is! Hij valt ondanks de pijn niet af?? Want paard toen met pees viel door pijn ondanks pijnstilling enorm af. En gaf aan..ik kan niet meer. Dat was het moment ook voor eigenaar om keuze te maken.

Bij Seren weet je dat het gedrag ineens heel anders is..en geeft eigenlijk aan dat er iets niet goed zit. En als je weet wat het is. En je weet dat er geen oplossing meer is om het om te draaien..denk ik dat die eigenlijk aan geeft nu naar jou toe..het is genoeg..ik wil kan niet meer. Maar ik ken je paard niet en jij weet het verschil. Alleen afscheid nemen is moeilijk voor iedereen met dieren. Maar zoals dit paard klinkt klinkt het of hij zelf zegt..ik kan niet meer...en je kan dan wachten tot het dier zelf omvalt waardoor je eigenlijk een onnodige lijdensweg gaat geven of een knoop hakken omdat je weet dat het niet goed komt. Dat het zeer doet..ja...zeker weten! Je zal nog vaak ineens momenten hebben van..au..en tranen ineens in je ogen hebben als je er aan terug denkt. Maar ik denk dan vaak aan de mooie momenten die ik wel heb mogen beleven met het paard.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:48

En jij weet zeker dat je alles gedaan hebt wat in je macht lag voor het paard om hem te helpen! Dat is vooral het belangrijkste..dat je weet dat je alles wat kon en in je macht lag geprobeerd hebt. Daar mag je trots op zijn en blijven want dat doe je! je geeft ze kansen! En als die er niet meer zijn..kan je niet toveren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:50

Bedankt voor je update Inge.
Fijn te lezen dat Fay goed gaat. :) Dat rare buikje gaat vast goed komen.
Hopelijk kom je er snel achter wat er toch met Sereentje aan de hand is. En dan Cassis, tja, als je terugleest zie je dat ik van begin af aan al mijn bedenkingen had omtrent zijn herstel. Hoe ver moet je gaan? Kan hij ooit normaal functioneren?lopen?
Soms is houden van ook loslaten.
Veel sterkte met je besluit Inge.

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:06

Eindelijk weer een update met helaas wat dubbel nieuws.
Fijn dat Fay het zo goed doet.
Maar wat is de keuze rond Cassis en Serene moeilijk. Hopelijkwijzen bloed en urine iets uit en kan de hoefsmid je keuze 'makkelijker' maken.
Heel veel sterkte met je beslissingen.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:09

Jeetje wat een verhaal weer Inge!
Ik heb nogsteeds onwijs veel respect in hoe jij met die dieren omgaat
Fijn nieuws van Fay'tje in ieder geval.
Casis en Seren wat minder helaas. Ik vind het knap hoe je zo eerlijk naar de dieren blijft kijken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:56

Dank je wel voor de update Inge. Ik ben altijd benieuwd hoe het met al je zorgenbeestjes gaat.

Fay is zo te lezen even kneusje af maar Seren en Cassis daarentegen nog lang niet. Je kijkt altijd goed naar ze en dat zul je ook nu doen zodat je de juiste beslissingen kunt nemen maar ze maken het je wel moeilijk.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:15

Fijn dat het nog zo goed gaat met Fay!!

Maar wat ontzettend klote dat het met Cassis niet zo goed gaat nu :(
Heel veel sterkte en wijsheid gewenst :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:02

Goh naar van Cassis. Hoop dat het toch nog goedkomt.

Fijn van Fay, hoop dat ze een vrolijk, blij huppelbeest wordt/blijft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:15

Even een berichtje wat betreft Cassis.
Ik heb hier een paard staan waarvan het immuumsysteem op hol geslagen was na een zware peesblessure waardoor ieder tikje veranderde in de volgende blessure.
Uiteindelijk dit paardje jaren op 10 gr aspirine gezet, soms wat meer als hij weer eens wat op liep maar naar mate de jaren vorderde ook steeds meer zonder.
6 jaar was hij bij de eerste blessure, inmiddels is hij 12 jaar en staat hij nu zo'n 2 jaar zonder aspirine, is rad en loopt als een tierelier zolang ik hem niet rijd.
Nu ben ik aan het kijken of hij soms voor de kar kan.
Mijn DA was van mening dat deze hoeveelheid weinig kwaad kon als hij maar genoeg ruwvoer kreeg(krijgen ze hier de hele dag) en ik zat met hetzelfde, het was dit of richting slacht/spuitje.

Ik zou dus niet zo huiverig zijn wat betreft pijnstilling.
Wel had ik hem al weer op ijzers laten zetten maarja, mijn man is smid en die had er wat op verzonnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:25

het risico van pijnstilling in dit geval is de eventuele zoolperforatie...als hij helemaal geen pijn meer voelt gaat hij waarschijnlijk gek doen en dat kan slechte gevolgen hebben.Ik zou gaan voor een lichte dosering,net om de ergste pijn te verlichten.