Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:58

thnx mensen

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:49

Joolien schreef:
Karlijn, wil ie normaal z'n stal niet eens uit? -O-

Alleen met de stalhouder s ochtends naar z'n paddock. Als ik kom wil hij z'n stal niet uit. Daarna stopt hij op de 'poetsplaats', daarna bij de schuurdeur. En dan krijg ik m met geduld en lieve woorden via een omweg naar een paddock (die naast de bak en longeerbak liggen).
Zelfs na 4 dagen paddock/hele dag stilstaan wil hij z'n stal nog niet uit.
Sinds de pijnstillers is hij wel weer enthousiast.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:23

karlijn1985 schreef:
Joolien schreef:
Karlijn, wil ie normaal z'n stal niet eens uit? -O-

Alleen met de stalhouder s ochtends naar z'n paddock. Als ik kom wil hij z'n stal niet uit. Daarna stopt hij op de 'poetsplaats', daarna bij de schuurdeur. En dan krijg ik m met geduld en lieve woorden via een omweg naar een paddock (die naast de bak en longeerbak liggen).
Zelfs na 4 dagen paddock/hele dag stilstaan wil hij z'n stal nog niet uit.
Sinds de pijnstillers is hij wel weer enthousiast.

Phoe, dat is wel een enorm verschil!
Ik ben bang dat je dan toch een keuze moet maken... Naar mijn inziens is dit dan niet meer paardvriendelijk(en heb je het al ver laten komen)..

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:57

ijssnuiver schreef:
Ik ben bang dat je dan toch een keuze moet maken... Naar mijn inziens is dit dan niet meer paardvriendelijk(en heb je het al ver laten komen)..

Misschien bedoel je het niet zo, maar het voelt nu net alsof ik expres m'n paard pijn laat hebben omdat ik geen beslissing kan of wil nemen.

Na de behandeling was hij ineens erg gevoelig op z'n rug. Toen ik ben gaan longeren werd de gevoeligheid en het staken erger. Maar hij wilde nog wel z'n stal uit. Na 7 dagen de DA gebeld dat ik pijnstillers MOEST hebben voor hem. Tijdens de paar dagen die daar tussen zaten wilde hij z'n stal niet meer uit en heb ik ervoor gezorgd dat ik meteen de pijnstillers op kon halen bij mijn eigen DA via de kliniek. Daar staat hij nu op en dan gaat het goed. Dit alles is in een tijd bestek geweest van 4 weken, tussen behandeling en tot nu (al 2 weken pijnstillers).

Ik moet van de DA en verzekering na de kuur nog 1 keer longeren zonder pijnstillers om te kijken of hij uit de negatieve spiraal is gekomen. Ik weet bijna zeker van niet, maar kan het niet bewijzen. Dus ga dat 1 keer doen.
Daarna gaat de verzekering beslissen, opereren of niet en dan volgt inslapen. Na die 1e keer longeren wil ik meteen weer pijnstillers voor hem hebben en hoop ik dat ze z.s.m. met een antwoord komen. Ik wil hem niet nog een dag langer met pijn rond laten lopen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:23

Karlijn, lastig hoor. Kan je bedenken waarom hij met de stalhouder wel meeliep? Was dat omdat die niets van hem vraagt verder of was dat omdat die kordater optreedt of omdat die meer afstand van hem heeft en daardoor dus "normaler" ( minder voorzichtig) met hem omgaat?
Goed dat hij nu op de pijnstillers staat, je moet nu nog even samen door de zure appel heen bijten, dat is wel eens een nadeel van verzekeringen, maar dat moet nu eenmaal. Ik snap je wel hoor.

Ik ben wel blij dat Elvee daar geen problemen mee heeft. Ze blijft wel zuur als ik met het schabrak, zadel of longeersingel aankom, maar ik denk dat een groot deel bij haar ok gewoonte is. Ze doet al bijna twee jaar zo en als ik haar in de bak aansingel reageert ze nauwelijks, als ik het op stal doe kan ik een vette hap verwachten.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:32

Mijn vorige paard had ook kissing spines. Was een probleem paard, had veel meegemaakt. Veel gedwongen, handelaren en foute aanpakken noem maar op. Was een bloedmooi dier, gewdige afstamming en uitstraling. Maar 'veel meegemaakt'. Begon met aanraken, vooral opstappen was drama. Aangalopperen was ook moeilijk. Maar het werd steeds beter en beter, het was ook gewoon een lief en prachtig dier. En iedereen zei het: met nog even trainen en je hebt een grand prix paard. Hij bleef verbeteren, maar bleef ook zijn heikelpunten hebben. Waar die zo lastig was bij de smid, was het ineens een lief doetje. Hij deed letterlijk alles voor me.. Maar bleef me niet lekker zitten. Ik hoor de woorden bij de kliniek nog (ohz loopt die of geweldig of zette zich onwijs vast) en aan de pessoa zat hij zo te sjouwen: wauwie, als we deze goed krijgen heb je er echt een grand prix paard aan, wat een dier. Helaas wezen de fotos ook KS uit, afgekeurd voor de sport..

Misschien als ik was blijven rijden en trainen (hij was angstig voor alles door zijn verleden, dus alles duurde al langer) was het misschien wel goed gekomen.. Maar ben enorm blij dat ik het weet, tevens nog steeds zo verdrietig..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:20

karlijn1985 schreef:
ijssnuiver schreef:

Misschien bedoel je het niet zo, maar het voelt nu net alsof ik expres m'n paard pijn laat hebben omdat ik geen beslissing kan of wil nemen.

Na de behandeling was hij ineens erg gevoelig op z'n rug. Toen ik ben gaan longeren werd de gevoeligheid en het staken erger. Maar hij wilde nog wel z'n stal uit. Na 7 dagen de DA gebeld dat ik pijnstillers MOEST hebben voor hem. Tijdens de paar dagen die daar tussen zaten wilde hij z'n stal niet meer uit en heb ik ervoor gezorgd dat ik meteen de pijnstillers op kon halen bij mijn eigen DA via de kliniek. Daar staat hij nu op en dan gaat het goed. Dit alles is in een tijd bestek geweest van 4 weken, tussen behandeling en tot nu (al 2 weken pijnstillers).

Ik moet van de DA en verzekering na de kuur nog 1 keer longeren zonder pijnstillers om te kijken of hij uit de negatieve spiraal is gekomen. Ik weet bijna zeker van niet, maar kan het niet bewijzen. Dus ga dat 1 keer doen.
Daarna gaat de verzekering beslissen, opereren of niet en dan volgt inslapen. Na die 1e keer longeren wil ik meteen weer pijnstillers voor hem hebben en hoop ik dat ze z.s.m. met een antwoord komen. Ik wil hem niet nog een dag langer met pijn rond laten lopen.

Ik heb enorm getwijfeld ook of ik mijn reactie zou posten. Puur omdat ik dit soort dingen niet genuanceerd genoeg kan brengen..
Het was niet mijn bedoeling om je dat gevoel te geven. Neemt niet weg dat ik schrik van het verschil zoals je dat verteld en dat niet helemaal eerlijk vind tov het paard.
Maar ik snap ook wel dat je die behandeling/kuur wil afmaken..

@Jet: heb je wel eens zo'n speciale singeldwang singel geprobeerd? Calypso had dit ook heel extreem en ik had toen de mazzel dat ik die singel een tijd van mijn zadelmaker mocht lenen. Daarmee alle patronen kunnen doorbreken en daarna was ze gewoon weer met haar eigen singel aan te singelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:06

IJssnuiver, nee, zo'n singel heb ik niet geprobeerd. Weet je nog wel merk die singel was die jij hebt kunnen gebruiken? Ik ben altijd weer bang dat ik toch een miskoop doe in dat soort dingen en dat vind ik toch wel zonde van mijn geld.
Ik gebruik nu een "gewone" wintec-singel. Die is aan alle kanten zacht en er zit een hele lichte rek in. Lou reed zich altijd heel snel stuk en met deze singels had ik daar het minste last van bij haar, dus vandaar dat ik die voor Elvee weer gebruik.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:55

Jet schreef:
Karlijn, lastig hoor. Kan je bedenken waarom hij met de stalhouder wel meeliep? Was dat omdat die niets van hem vraagt verder of was dat omdat die kordater optreedt of omdat die meer afstand van hem heeft en daardoor dus "normaler" ( minder voorzichtig) met hem omgaat?
Goed dat hij nu op de pijnstillers staat, je moet nu nog even samen door de zure appel heen bijten, dat is wel eens een nadeel van verzekeringen, maar dat moet nu eenmaal. Ik snap je wel hoor.

Ik ben wel blij dat Elvee daar geen problemen mee heeft. Ze blijft wel zuur als ik met het schabrak, zadel of longeersingel aankom, maar ik denk dat een groot deel bij haar ok gewoonte is. Ze doet al bijna twee jaar zo en als ik haar in de bak aansingel reageert ze nauwelijks, als ik het op stal doe kan ik een vette hap verwachten.

De eigenaar is zeker niet kordater (moet er stiekem om lachen omdat ik weet hoe hij is, super lief en heel voorzichtig namelijk). Hij liep uiteindelijk wel mee hoor als ik even vol hield, en met een omweg naar de paddock ging ook prima. Als ik maar niet naar de bak wilde.
Inderdaad, het leed dat verzekeringen heet.

Gelukkig heb je die problemen niet met Elvee!
Ik had voor mijn merrie ook een singel van Thorowgood (zo uit mn hoofd) die zou de druk verdelen. Merkte maar iets verschil. Die deed precies hetzelfde als Elvee, maar had geen rug klachten.

Jeroenschot: Wat naar, snap je gevoel. Blij dat je het weet, maar ook verdrietig.

Ijssnuiver: Geeft niet, we kunnen het er normaal over hebben toch om te begrijpen wat de ander bedoeld.
Ik begrijp je, helaas heb ik te maken met een verzekering. Voor zijn behandeling had hij veeeeel minder klachten. Helaas is het heel snel gegaan. Mijn voorwaarde was dus pijnstilling, omdat ik verder nog geen beslissing kan/mag maken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:00

Wat naar Karlijn, dat is voor mij de reden geen verzekering af te sluiten voor mijn paard.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:07

Kan ik mij helemaal voorstellen Marit. Helaas heb ik ze alle keren heel hard nodig gehad qua ziektekosten. Voor mij reden het wel te doen, maar wel druk te zetten als ik dat nodig vind.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:28

Over wat voor een ziektenkosten praat je dan precies?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:45

Jet, het was een Eric le Tixerant. Echt een enorm fijne singel!
Als ik geld over had, dan zou ik hem voor Caesar ook aanschaffen. Niet dat hij nou enige vorm van singeldwang toont, maar naar mijn idee is het een enorm goede drukverdelende singel en dat is natuurlijk altijd positief.

Karlijn, dat klopt zeker!
Wel lastig zo met de verzekering. Hoe zit dat dan? Mag je dan (om maar bij het voorbeeld inslapen te blijven), pas besluiten tot inslapen als je verzekering dat goed keurt?
Calypso was ook verzekerd, heel basis.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:23

MaritB: heb al een merrie gehad met artrose in het hoefgewricht en een andere met KS. De merrie heeft voor haar inslapen in 3 maanden tijd ruim 5000 gekost qua ziektekosten. Onderzoeken, foto's, scans, behandelingen, verblijf op de kliniek etc.
De ruin heeft aan onderzoeken, foto's, scans en behandeling ook wel 3 jaar 1500-2000euro per jaar gekost ongeveer.

In de laatste 2 maanden dat ik nu met m'n huidige paard bezig ben met de kliniek heeft hij ook 3000 euro gekost aan ziektekosten.

Als ik alles zelf had moeten betalen was ik slechter uit geweest dan 50 euro premie per maand.

Ijssnuiver: dat klopt ja. Alleen bij acute problemen: koliek, gebroken been etc moet er altijd zsm gehandeld worden in het belang van het paard. Bij afspraken bij de kliniek of bij het idee dat je boven de 200euro uit kan komen moet je in overleg met de verzekering en de DA handelen.
Als de verzekering geen toestemming geeft kun je alles alsnog zelf betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:35

karlijn1985 schreef:
Kan ik mij helemaal voorstellen Marit. Helaas heb ik ze alle keren heel hard nodig gehad qua ziektekosten. Voor mij reden het wel te doen, maar wel druk te zetten als ik dat nodig vind.

Dat is voor mij ook altijd de reden geweest om te verzekeren. Als hij koliek krijgt oid wil ik wel een operatie kunnen betalen. En bepaalde behandelingen zijn gewoon ook erg duur. Kun je soms een tweede paard van betalen. Een paard naar de slager brengen mag iedereen, ook als een paard niet ziek is.
Maar ik was ook verzekerd om een keus te hebben om hem in te laten slapen. Dat kun je dan doen van het geld dat wordt uitgekeerd.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:01

Babootje: dat is ook mijn reden van verzekeren inderdaad

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:21

Nou morgen gaan we weer naar de dierenarts. De bute was zeer effectief, eens kijken hoe nu verder.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:10

Melanietje: ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:38

_Melanietje_ schreef:
Nou morgen gaan we weer naar de dierenarts. De bute was zeer effectief, eens kijken hoe nu verder.

Dat klinkt niet bepaald positief, want als de buut zeer effectief ws, heeft je paard dus erg veel pijn?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:50

Joolien schreef:
_Melanietje_ schreef:

Dat klinkt niet bepaald positief, want als de buut zeer effectief ws, heeft je paard dus erg veel pijn?

Ja klopt zelf heb ik die conclusie ook getrokken. Maar ik heb mijzelf verteld dat ik even moet afwachten wat de dierenarts zegt. Maar 1 ding weet ik zeker en dat is dat hij erg veel pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:51

_Melanietje_ schreef:
Joolien schreef:

Ja klopt zelf heb ik die conclusie ook getrokken. Maar ik heb mijzelf verteld dat ik even moet afwachten wat de dierenarts zegt. Maar 1 ding weet ik zeker en dat is dat hij erg veel pijn heeft.

Ah ok, je post kwam bij mij wat positief over, maar je denkt er dus net zo over als ik. Wel 'goed' dat je duidelijkheid hebt...

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:06

We zijn net terug van de dierenarts en hij is ingespoten op zijn rug. Nu hopen dat het werkt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:27

_Melanietje_ schreef:
We zijn net terug van de dierenarts en hij is ingespoten op zijn rug. Nu hopen dat het werkt.

Spannend zeg.. Het gewricht en de spieren? Hoe ging dat bij jouw paard in z'n werk? En hoe nu verder?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:59

Tabaluga12 schreef:
_Melanietje_ schreef:

Spannend zeg.. Het gewricht en de spieren? Hoe ging dat bij jouw paard in z'n werk? En hoe nu verder?

Ja er zijn 2 spuiten gezet tussen zijn wervels waar het zat. Hij is eerst een beetje suf gemaakt en hebben ze rug een stukje geschoren en gedesinfecteerd. Toen hebben ze de naalden erin gezet en dan een foto gemaakt om te zien of het goed zat. De spuiten zaten op de goede plek dus zijn de spuiten gezet.

Toen hebben ze nog met hele kleine ,vijf naast elkaar, naaldjes de spieren ingespoten. Over de gehele rug denk 5 rijen breed en 3/4 rijen hoog over een kant gezien. Zo ook aan de andere kant gedaan.

Nu moet hij 4 dagen boxrust dan vanaf maandag mag ik met hem stappen eerst aan de hand, later op de week erop dit 1 week lang. Daarna een week draven en daarna rustig de rest opbouwen. Die andere 2 weken ook rustig opbouwen. En dan vanaf nu over ongeveer 3 weken moet ik weer contact opnemen met de dierenarts hoe het gaat met hem.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:26

Spannend Melanietje! Ben benieuwd wat dit gaat doen op lange termijn!