Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vivat

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:36

Noah zijn benen waren op en zijn pezen beschadigd door het vele omvallen van de sleep deprivation/narcolepsie. Lopen ging steeds moeilijker. We hadden geen kansen meer te achterhalen waar de slaapproblemen vandaan komen, laat staan ze op te lossen.
Gisteren zijn ze samen ingeslapen

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:10

Ach wat erg om te horen Vivat.. Heel veel sterkte...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:49

Jeetje Vivat, wat heftig, gecondoleerd, heel veel sterkte.
Heb je alle 2 je paarden laten gaan? (lees ik dat goed?)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:00

Caballos schreef:

Dank jullie,
Ja ze zijn gister samen ingeslapen ;(

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:40

Wat erg Vivat ;( gewoon in 1 klap allebij je paarden kwijt.. Wat is dat vreselijk |( gecondoleerd, heel veel sterkte toegewenst!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:43

Wat een ontzettend nare gebeurtenis. Ik wens je heel veel sterkte toe.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:07

Jeetje, heel veel sterkte Vivat..ben er stil van, 2 paarden ineens kwijt. Het is zo moeilijk om ze er bovenop te lrijgen als het lichaam zover is afgetakeld. Ik herken alles zo enorm, ook het steeds slechter kunnen lopen, daar kamp ik (of mijn paard) nu ook mee. Daarom geniet ik nu nog maar van de tijd die ons rest, want het kan zomaar afgelopen zijn.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:59

Ohh jeetje Vivat! :( wat onwijs heftig, maar ook vooral heel erg knap van jou. Er is veel kracht voor nodig om in zo n situatie realistisch te blijven en zo n keuze te kunnen maken.

Heel veel sterkte toegewenst en hoe verschrikkelijk het ook is, Noah ligt nu eindelijk ontspannen. Geen omvallen meer, geen gespartel en gezwalk, maar rust voor hem en uiteindelijk ook voor jou.

Erg intens dat er nu in 1 maand al 2 paarden door sleeping deprivation ingeslapen moesten worden omdat het gewoonweg niet verder kon..

Nogmaals veel sterkte met dit dubbele verlies!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 23:28

Jeetje Vivat wat heftig! sterkte!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:06

Vivat schreef:
Caballos schreef:

Dank jullie,
Ja ze zijn gister samen ingeslapen ;(

Wat verschrikkelijk......... Misschien 1 "fijne" gedachten is dat ze samen gegaan zijn.......
Heel veel sterkte nogmaals

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:54

Hier even niet geweest, maar er is veel gebeurd lees ik.... :-(
Margee en Vivat.... enorm veel sterkte, dit is hoe je NIET wil dat ze zaken lopen.
Erg verdrietig....

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:47

Dank voor jullie medeleven
Ik hoop nu nog harder dat jullie paarden allemaal weer opknappen geef ze allemaal een dikke knuffel van mij :(:)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:59

Vivat wat jij hebt meegemaakt is een schijntje van waar ik met mijn paard nu bezig ben. Vind het ook erg dapper dat je zo een post zo positief oppakt naar ons toe, alles is vervelend om mee te maken, je hoopt altijd dat je paard happy en gezond blijft.. Dit maakt wel weer even duidelijk dat t allemaal niet als vanzelf gaat.. Daar heb ik dan ook enorm veel respect voor naar jou toe!!

Hier mijn paard weer een hele kleine terugval.. Begon weer met gapen.. Heb hem weer even op abler gezet en gapen verdween geleidelijk aan weer.. Ben nu op nogmaals aanraden van leandra (ik was te eigenwijs om het niet te doen) nu een kuur groene leem aan het geven, hij voelt zich nu niet zo prettig, maar dat komt omdat de afvalstoffen nu gaan werken.. Dus ik heb het vertrouwen erin dat het goed komt! Hij is al erg goed vooruit gegaan :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:23

Kleine vraag.... Ik heb mijn merrie, met succes, behandeld met Abler omeprazole.
Verder kan ze altijd zelf in- en uit lopen, heeft onbeperkt ruwvoer, en ik voer geen krachtvoer.

Ik vraag me echter af wat ik aanvullend nog aan 'onderhoud' kan doen, eenmaal gevoelig is altijd gevoelig is mijn indruk.
Luzerne? Maagzout? Hoe pakken jullie dat aan?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:28

Ja eenmaal maagzweren gehad is altijd gevoelig. Ik ''onderhoud'' mijn merrie al bijna een jaar op dezelfde manier en dit gaat goed! :D *klopt af*

Onbeperkt ruwvoer
Cavalor Fiber force, 2 kg per dag
Tijdens stress momenten zakje abler door het voer
Na het rijden schepje magnesium door het voer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:46

Ik lees hier af en toe nog mee en dan is wat mijn merrie aan symptomen had niks vergeleken met de verhalen die hier passeren (veel geeuwen, kribbebijten net voor en na de (kracht)voerronde, bijten bij aansingelen en zich laten vallen.
Maar feit is eenmaal een maagzweer gehad, altijd gvoelig

Waar ik nu op let en doe:
- onbeperkte toegang tot ruwvoer
- lage krachtvoergift, steeds gemengd met luzerne of grasmix
- na het rijden maagzout en magnesium extra
- bij minste signaal "last" (geeuwen na eten of kribbebijten) extra kruiden (Maagcomp. of mix van mijn DA, die ook de eetlust wat aanwakkert) of groene klei
- "stressvolle" situaties (transport, verhuis, nieuw weidemaatje,...) ondersteunen door enkele dagen op voorhand en erna kruiden en magnesium bij te geven. En bij echte stress een streepje verdoving

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:00

Dank!! Dit is erg duidelijk zo.

Magnesium voer ik ook, evenals bietenpulp.

Nog een vraag m.b.t. de hoeveelheid maagzout, hoeveel geven jullie hiervan?
En altijd na het rijden bij het voer, of dagelijks?

Tot slot nog ene vraag specifiek aan jou petitparis: ik geef dagelijks magnesiumsulfaat aan mijn merrie, om te zorgen dat de mest iets vochtiger blijft. Dit werkt goed.
Heeft dit verder geen nadelige gevolgen voor de maag voor zover jij weet?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:27

tot een eetlepel maagzout na het rijden door een beetje luzerne en een hand muesli en spelt of 2x daags bij acute last

uhm voor zover m'n chemie me niet in de steek laat kan MgSO4 niet veel kwaad voor de maag, want is het eerder pH neutraal en slecht oplosbaar (reden waarom het water in de mest houdt)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:51

Maar is jullie paard niet een maand lang behandeld Door de dierenarts Door maagzweren?
Wij hadden een pony en na de behandeling nooit meer last gehad of symptomen ervan.?
Of was de behandeling te duur dat jullie een andere manier hebben gevonden? Hoe bedoel ik niks mee ben gewoon benieuwd want lees bij jullie dat de symptomen nog wel eens terug komen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:56

Bij serieuze maagzweren kom je er niet met 1 maand behandelen. En uit eigen ervaring weet ik dat eens maagzweren gehad, je er een zekere gevoeligheid voor is. bv 1 dosis fenylbutazon is voldoende om maagzweren in alle hevigheid te doen opflakkeren. Verder heb je gewoon niet alles in de hand.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:02

De dierenartsen hadden nog nooit zulke erge maagzweren gezien.
Hij kreeg iedere dag soort spuiten pasta van 40 euro per dag.
Ja moest iedere dag in het weiland deden we dit niet hoefte we ook niet de maagzweren te gaan behandelen. Want dst had geen zin.
En hooi geven de hele dag.
Na een maand zijn we terug gegaan.
zijn ze weer met zo camera in de maag gegaan en was helemaal niks meer te zien. Wij moesten hem ook een tijd lang nog korrels geven iedere dag en kosten 100 euro per pot. Dus in totaal kom je op een maagzweer behandeling op 1500 a 2000 euro als je het goed wil doen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:08

En als het dan nog niet over is dan moet je net zo lang Door gaan dat het wel over is ken ook mensen die boven de 3000 euro kwijt waren voor maagzweer behandeling

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:10

Euuuh, dan ben je nog goedkoop uit....

Bij mij was het wel ff een beetje veel meer. En als ik helemaal op gastrogard was gebleven nog duurder. Ben in overleg met veearts halverwege overgeschakeld op de pasta van abler.

Mijn paard is medicijnloos ondertussen en doet het aardig. Maar het blijft opletten, krachtvoer krijgt hij niet, onbeperkt ruwvoer en van sochtends 8 tot savonds schemering in de wei. Weer of geen weer...

Heeft ook veel langer geduurd dan een maandje. Fotos van zijn zweren staan wel ergens in dit topic.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:54

Femke_Tweety schreef:
Euuuh, dan ben je nog goedkoop uit....

Bij mij was het wel ff een beetje veel meer. En als ik helemaal op gastrogard was gebleven nog duurder. Ben in overleg met veearts halverwege overgeschakeld op de pasta van abler.

Mijn paard is medicijnloos ondertussen en doet het aardig. Maar het blijft opletten, krachtvoer krijgt hij niet, onbeperkt ruwvoer en van sochtends 8 tot savonds schemering in de wei. Weer of geen weer...

Heeft ook veel langer geduurd dan een maandje. Fotos van zijn zweren staan wel ergens in dit topic.

Ja klopt wij hadden het geluk dat paard heel snel opknapte. 1500 a 2000 euro was voor 1 maand en dan de kliniek er nog niet bij geteld.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:12

Hoi allemaal,

Ik heb dit topic een hele tijd gevolgd en ik heb vandaag besloten Abler in korrelvorm te bestellen. Mijn paard is al een tijdje bokkerig en sinds twee weken wordt dit gebok heviger, ook reageert hij nijdig op mijn been. Verder gaapt/zuigt hij af en toe na het eten, maar verder zie ik hem dat zelden doen. Ik voer al weinig brok en hij krijgt veel ruwvoer/lucerne bij zijn eten. Vandaag is de osteopaat erbij geweest vanwege het hevige bokken en zij gaf aan dat hij erg strak is in zijn rug en bekken, mogelijk door een maagzweer. Vandaar het besluit om hem te gaan behandelen.

Heeft iemand voor mij misschien tabletten/korrels die ik mag overkopen om de tijd grotendeels te overbruggen voor mijn pakketje binnen is?

Dit zou heel fijn zijn!