[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:51

Ik ook niet, gevoelsmatig niet :n

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:33

bertine37 schreef:
_Wodka_ schreef:
Oh ja ik geef mijn paard altijd uien als ze een beetje hoest. Eet ze zo met schil en al op.
Uien zijn goed voor de luchtwegen.

Uien ? Ik ben helemaal verbaasd. Is het niet prikkelend voor de darm?

I heb net gegoogled en het schijnt toch niet zo goed te zijn voor paarden. Ik moet zeggen dat de mijne nergens last van heeft gehad. Mijn vriendin geeft het haar paard best vaak. Misschien is het met mate niet zo erg.

Marina30

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:08

Ik heb de voorgaande berichten niet gelezen (i.v.m. dat dat veel berichten zijn :P ) Maar ik heb op dit moment ook een hoestend paard, de DA is er ook al bij geweest en hij heeft longontsteking geconstateerd en heeft ons antibiotica voor geschreven. Dat geven we nu al bijna 3 weken maar hij reageert er niet op. De eigenaren hadden mij een mailtje gestuurd van dat ze de DA zou bellen maar hem niet te pakken kon krijgen, ik heb even naar de eigenaar gebeld maar ik kan haar niet te pakken krijgen. Hebben jullie nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:17

Ik snap niet helemaal wie er naar wie gebeld heeft.

Maar tips...tsja,als de antibiotica niets doet zou ik toch even met de dierenarts overleggen.
Ben jij de verzorger?Want dan zou ik de eigenaresse melden dat de medicatie niet lijkt te werken en dan moet zij de dierenarts maar even bellen.
Heeft het paard koorts?

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:45

Ja ik ben de verzorger, de eigenaresse die weet het al die probeerde dus al naar de dierenarts te bellen maar die kon ze niet te pakken krijgen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:26

Marina30 schreef:
Ja ik ben de verzorger, de eigenaresse die weet het al die probeerde dus al naar de dierenarts te bellen maar die kon ze niet te pakken krijgen.

Dat is raar, die moet je toch dag en nacht kunnen bereiken :?
Ik hoop dat er snel een dierenarts bij kan komen. Sterkte.
Die van mij voelt zich duidelijk een stuk lekkerder. Heb hem wel horen hoesten toen hij zelf in het stof ging liggen rollen, verder gelukkig niet. Hij vreet ook mijn vieze mengsel op. Hopelijk scheelt dat wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:48

Ik hoop het ook voor je bertine,fijn dat hij het nu eet...

Marina,wel gek idd...

Mijne heeft nu doorzichtige druppels die uit zijn neus komen.
(lijken net waterdrupjes zeg maar)

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:55

Ben vanmiddag even langs geweest maar het bleek dat de eigenaresse zondag in het ziekenhuis lag en vandaag thuis aan het uitzieken was en had ze haar telefoon op stil. De dierenarts zou de eigenaar terug bellen maar dat heeft hij niet gedaan ze had vandaag nog afgewacht en anders zou ze morgen zelf de dierenarts terug bellen. Maar mijn paardje staat er ondanks de longontsteking er nog wel alert bij. :) Heb vandaag even een stukje met hem aan de hand gelopen. (had op internet gelezen dat aan de hand stappen wel goed is zodat het slijm om hoog kan komen en dat hij het er dan uit hoest.) Toen ik hem weer terug in de paddock zette heeft hij wel veel gehoest en vloog het slijm ook alle kanten op, schrok er wel van maar ik hoop dat het een goed teken is dat hij al het slijm er wat probeert uit te hoesten.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:58

Als de antibiotica niets doet is er wat anders aan de hand. AB werkt alleen op (sommige) bacteriële infecties, mogelijk heeft het paard een virale infectie. Of iets totaal anders.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:15

Anoniem schreef:
Ik hoop het ook voor je bertine,fijn dat hij het nu eet...

Marina,wel gek idd...

Mijne heeft nu doorzichtige druppels die uit zijn neus komen.
(lijken net waterdrupjes zeg maar)

Die doorzichtige druppels heeft de mijne eigenlijk heel vaak. Voor mijn dierenarts was dat 1 van de tekenen van zijn lichte dampigheid. Maar toch, dan moet je paard toch benauwd worden bij aktiviteit?
Die indruk heb ik totaal niet.
Hoe was het met hoesten?

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:25

marietje1000 schreef:
Als de antibiotica niets doet is er wat anders aan de hand. AB werkt alleen op (sommige) bacteriële infecties, mogelijk heeft het paard een virale infectie. Of iets totaal anders.

Ja dat was ik mij ook al aan het afvragen.. Als ik mijn oor tegen zijn neus aan leg dan hoor ik alleen maar geruis als hij in en uit ademt. Hoop dat de eigenaresse morgen even belt naar de DA en dat de DA misschien een andere verklaring heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:40

Hoesten doet de mijne eigenlijk sowieso al bijna niet (meer).
Eind december,toen hoeste hij, en vorig weekend.
de rest van de tijd niet.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:47

Ik kom even uit mijn meeleesmodus. Heb hier positieve verhalen gehoord over schwarzkummel. Kwam een webshop tegen die ook brokjes daarvan verkoopt. Volgens mij is de olie ook niet zo duur hier. Wilde 'm toch even delen :)
http://www.makana-shop.de/juergen993-s3 ... mwege.html?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:25

hoeveel geven jullie ongeveer van die olie per dag?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:44

Anoniem schreef:
hoeveel geven jullie ongeveer van die olie per dag?

Ik geef van de schwarzkummelolie 30 cc per dag, verdeeld over 2 voerbeurten. Spuiten bij de apotheek gehaald en dat leg ik klaar in zijn voerbakjes. Daarnaast doe ik wat knoflookchips en zoethoutstukjes ( bleh...vieze combi volgens mij :r ) door zijn voer.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:46

Kayleigh__ schreef:
Ik kom even uit mijn meeleesmodus. Heb hier positieve verhalen gehoord over schwarzkummel. Kwam een webshop tegen die ook brokjes daarvan verkoopt. Volgens mij is de olie ook niet zo duur hier. Wilde 'm toch even delen :)
http://www.makana-shop.de/juergen993-s3 ... mwege.html?

Hier heb ik de olie ook gehaald en ik heb een proefzakje genomen van de brokjes gecombineerd met kruiden. ( die vond hij overigens wel lekker).
Ik vraag me af of de brokjes even effectief zijn als de olie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:48

iew, dat klinkt inderdaad smerig haha.
Ik ga ook maar even zoeken waar ik dat kan halen...lees er wel positieve dingen over.

ja idd, zou olie beter zijn dan brokjes...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:51

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:14

http://www.makana-shop.de/shop2/index.p ... 6&skat=369
Deze brokjes heb ik besteld. Zat ook nog te kijken naar de mix met schwarzkummel erin. Denk dat je van de olie uiteindelijk minder nodig hebt voor het effect. Maar vind dit wat handiger geven omdat ik niet voer of voer klaarzet. Nu nig hopen dat ie het lust.

Zoethout? Werkt dat ook goed bij een droge hoest/stofallergie?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:51

Kayleigh__ schreef:
http://www.makana-shop.de/shop2/index.p ... 6&skat=369
Deze brokjes heb ik besteld. Zat ook nog te kijken naar de mix met schwarzkummel erin. Denk dat je van de olie uiteindelijk minder nodig hebt voor het effect. Maar vind dit wat handiger geven omdat ik niet voer of voer klaarzet. Nu nig hopen dat ie het lust.

Zoethout? Werkt dat ook goed bij een droge hoest/stofallergie?

Ja, zoethout schijnt heel goed te werken. ik ben benieuwd of jouw pony/paard de brokjes lukt.
Die met het kruidenmengsel er in, daar zit wel wat melasse in en ik denk dat hij het daarom wel lust. Die olie zelf ruikt echt heel vies....

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:55

Dankje! Dan ga ik daar ook eens naar kijken!
Zal vast een pot appelmoes meenemen naar stal :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:14

Update: mijn paard is momenteel kiplekker *\o/* ik merk aan alles dat hij een stuk beter in zijn vel zit. Vandaag was hij kinderpony in een stoffige bak, maar geen kuch gehoord gelukkig. Hij heeft inmiddels alleen wel een ingewikkeld dieet gekregen. Die schwarzkummelolie gaat hard. Ik denk dat ik alvast een grote fles ga bestellen :j
Darckristal, hoe is het bij jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:58

hier niet zo oke.
hij blijft knijpen met de buikspier.
ga morgen even de dierenarts weer bellen en kijken wanneer een scopie handig is..
(of dan bv eerst de pretnison al even 'weg'moet zijn ofzo..)

fijn dat het bij jou goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:51

Vandaag voelde meneer zich duidelijk goed,hij had zelfs haast en wilde in galop en bokte ook(vreugdebok.)
Longeer hem dagelijks.
Hij ademt rustiger en minder 'diep'(buikspier)

nog 4 dagen afbouwend prednison,nog een week ventipulmin en dan weer kijken.
Ik wil er een goed supplement bij gaan geven nu,welke bevalt goed?
Las idd over Luchtwegcompositum en over Schwarzkummel...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:41

Darckristal, wat fijn dat hij zich zichtbaar beter voelde. Ik hoop dat het doorzet en een evt. Ontsteking opgelost wordt. Ik zou de schwartzkummel doen als ik jou was via de hier eerder genoemde duitse site. Ik vind dat mijn paard zo zichtbaar fitter is geworden ( misschien door de olie). Het is in ieder geval een heel gezonde toevoeging voor de afweer en luchtwegen.