[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:16

Gaan jullie IR paarden nog de wei op?

Mijn paardje ging mee de wei op, 2 à 3 uurtjes per dag MET graaskorf, ik dacht dat dit wel gewoon moest kunnen maar plots toch lichte pulsatie in de voorbenen. Nu mag ze dus niet meer mee de wei op. Mijn paard zit ook nog wel met die schimmelinfectie in de darmen, dit zal er ook allemaal geen goed aan doen natuurlijk.
Morgen het vervolgconsult bij Laarakker, ik hoop dat ze al een verbetering van de schimmelinfectie kunnen vaststellen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:20

Mandyke schreef:
Gaan jullie IR paarden nog de wei op?

Mijn paardje ging mee de wei op, 2 à 3 uurtjes per dag MET graaskorf, ik dacht dat dit wel gewoon moest kunnen maar plots toch lichte pulsatie in de voorbenen. Nu mag ze dus niet meer mee de wei op. Mijn paard zit ook nog wel met die schimmelinfectie in de darmen, dit zal er ook allemaal geen goed aan doen natuurlijk.
Morgen het vervolgconsult bij Laarakker, ik hoop dat ze al een verbetering van de schimmelinfectie kunnen vaststellen!

Balen zeg! Ben benieuwd wat er morgen uitkomt bij Laarakker.

Niek gaat 2x per dag 4 uur de wei op zonder masker. Ik heb alleen wel heel kort onbemest gras (kleigrond). Daar doet hij het gewoon goed op.

Mandyke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:40

Ben ook benieuwd!

Jouw IR paardje doet het dus wel goed op de wei?!
Ik hoop dat mijn paard in de toekomst ook toch nog terug enkele uurtjes mee de wei op kan hoor, ze vindt het zo heerlijk. Maar de darmen zijn nu helemaal niet orde door die schimmelinfectie, waarschijnlijk daardoor dat er wat pulsatie is ontstaan. Die pulsatie is overigens al helemaal weg hoor sinds ze niet meer de wei op gaat.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:01

Roza staat 24/7 op het land, met graaskorf. Haar manenkam wordt langzaam iets harder, dus ik houd haar scherp in de gaten, maar tot nu toe gaat het goed... En vorig jaar is het ook goed gegaan zo....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:52

Mandyke, hoe is het afgelopen bij Laarakker?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:02

Goed! Mijn paardje was fel verbeterd tegen 5 weken geleden! Je ziet het ook echt aan het paard!! Ze is terug een stuk enegieker en alerter.

De schimmelinfectie was al zeer goed terug gedrongen. De schimmel had niet enkel haar darmen aangetast maar was ook al verspreid naar andere organen en bijvoorbeeld in de longen was niets meer van de schimmel terug te vinden. De insulineresistentie was ook verbeterd en stabieler geworden. De ontstekingen op de spieren waren ook goed aan het genezen. Kortom alles was in heel positieve zin aan het evolueren!

Ik ben echt heel erg blij met deze resultaten hoor!!

Nu gewoon de medicatie aanhouden en dan over een 2 à 3 maanden nog een laatste keer terug en dan zou het vrijwel allemaal in orde moeten zijn (op de IR na dan)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:46

Goed nieuws zeg!! Weet je nu ook wat de pulsatie heeft veroorzaakt? En mag je paard nu gewoon weer op het gras?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:10

Mandyke, fijn dat je paardje er baat bij lijkt te hebben!

Mijn IR paardje staat lekker 24/7 op het land. We hebben het mét masker en geleidelijk aan opgebouwd. Nu het meeste gras eraf is, kon het masker af. En door de Glucobalance en heel veel beweging kan ze nu zonder te dik te worden of last te hebben (van bijv. een dikke harde nek) buiten staan.

Als ze straks naar een andere weide moet omdat hier niets meer staat en de mest moet worden verspreid, dan krijgt ze wel weer haar masker op, en verhoog ik de GB tijdelijk van 1 schepje per dag naar 2 x 3/4 schepje per dag. Ze wordt dan meestal wel weer iets dikker en haar nek iets harder, maar meestal is dat één weekje, en zodra ze dan weer een week stabiel is en afvalt, gaat het masker weer af, en redt ze het weer op eigen kracht.
Ik hou haar als een havik in de gaten, ook de hoeven en eventuele pulsatie, en bij elk teken van 'té' gaat ze meteen weer op een heel kaal stuk, maar sinds we vorig jaar met GB zijn begonnen is dat eigenlijk niet meer écht nodig geweest. *klopt af*.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:50

Ze mag nog niet het gras op, daar is het nog veel te vroeg voor.
Er is al wel een hele verbetering vast gesteld maar we zijn er nog lang niet hoor.

De pulsatie is waarschijnlijk gekomen door een combi van allerlei dingen, teveel suikerrijk gras binnen gekregen, darmen die niet goed functioneren, nog veel afvalstoffen in het lichaam, ...

Als je dan de keuze hebt om je paard gewoon niet op de wei te zetten maar in een mooie ruime paddock met hooi en nog 2 andere paardjes als gezelschap is de keus snel gemaakt ;)

Ik hoop wel dat ze volgend jaar terug die 2 à 3 uur mee de wei op kan want Mandy geniet natuurlijk echt wel van zo te kunnen grazen hé ;)

Maar dat zijn zorgen voor later, voor nu focussen we ons volledig op de gezondheid!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:29

Mijn paard staat de hele dag op de wei(nacht stal), nu zonder grasmasker eerst met, de wei is kaal en er ligt hooi.
Ze is moeilijk op gewicht te houden, al gaat het nu heel goed, ik klaag niet dus.
Ze krijgt 2x daags bietenpulp met wat slobber,
1x volle schep flexible move met daarover:1/2 schepje gluco balance
----vitE
----schepje lijnzaad+/-30gram
----zeofarm feed 30gram-
-- dat emmertje vul ik aan met lucerne,
in de stal 2x hooi en buiten kan ze hooi eten en gras snavelen.

Ze eet dus erg veel, maar is goed onder controle nu. Ik ben nu zo'n maand met zeolite bezig, voor info : http://www.zeolite-products.com/pages/a ... oeders.php

Ik heb van alles opgezocht over het mineraal en de reden dat ik ermee begon is dat ik ergens tegenkwam dat magnesium beter opgenomen kan worden door het lichaam door gebruik en dat ze makkelijker op gewicht blijft. Naar mijn eerste bevindingen werkt het, ze heeft een flinke manenkam maar deze is niet loeihard, verder weinig harde ophopingen van vet. Alleen voor de kenner van IR zichtbaar.
Ze heeft alleen last van artrose nu, loopt slecht op het zachte. Is er een middel bekend waar niet veel suiker in zit? Heb net met Den Hoek contact gehad en het suikerpercentage ligt soms rond de 50% in de glucosamine produkten. Is er hier wat bekend met minder suiker?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:56

Bij den hoek hebben ze joint comp, ging dat dan niet voor je paard?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:36

Ze hadden het erover dat ik dan mest moet opsturen en wat product dan zouden ze het nakijken. Ik had gelijk moeten vragen naar hun product, want ik kan me anders wel suf kopen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:54

Niek krijgt gewoon glucosamine speciaal van de Groene Os (al jaren) met trias-omega olie. Ook toen hij IR was.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:34

Zet even een stipje, omdat momenteel niet alleen mijn oudere paardje IR heeft maar na de bloeduitslag van vandaag ook mijn haflinger.
Zo kan ik mooi meelezen of een reactie plaatsen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:21

hoe gaat het inmiddels met je haflinger?

wat doe/geef je nu om je dier te helpen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:28

ellepel schreef:
hoe gaat het inmiddels met je haflinger?

wat doe/geef je nu om je dier te helpen?

Met die van mij?

...gaat het erg goed ;)
We hebben met het weghalen van het krachtvoer en aangepaste weidegang het momenteel goed onder de duim.
De 'zogenaamde' hoefbevangenheid, zo noem ik het maar even is weer over.
Achteraf bleek dit geen hoefbevangenheid te zijn, maar ze was krap bekapt door de smid, arm beestje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:36

ja jij. :j
ik dacht schop het topic weer omhoog omdat niemand er nog wat in zet.
ik was wel benieuwd hoe het gaat met de paarden nu ze allemaal weer de weide op mogen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:57

mijn pablo gaat goed,hij loopt op de wei maar er staat geen gras....maar dan ook echt niets.
Gras gaat fout.
Ik ben alleen bang dat hij cushing gaat krijgen,ik zie bij zijn lies een paar kleine slagen in zijn vacht.
Verder is zijn vacht niet lang,wel iets langer dan anders....ik knijp hem.... :=

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:18

Oei geerke dat zou niet mooi zijn... :n

Hier gaat het uitstekend. Auke krijgt nu al een tijd GB en we hebben sindsdien de weidegang opgebouwd naar 9 à 10 uur per dag, 's avonds gaat hij nog wel op de paddock met wat hooi.
Geen harde manenkam, geen extra jeuk, helemaal niks. Goed dus :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:50

Oei Geerke, da's idd niet zo fijn.....

Roosje staat ook lekker 24/7 op het land met graaskorf en wel en het gaat super! Ze heeft een ietsje dikke manenkam maar ze heeft er geen last van... Ze wordt wel weer ietsje dikker maar ik ga er vanuit dat dat van de winter wel weer weg gaat, was vorig jaar ook zo namelijk. Ze krijgt wel dagelijks vitamine E en selenium bijgevoerd!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:55

Eindelijk vind ik eens een topic hierover. Sinds een paar weken zijn we erachter dat Tweety hier ook mee te maken heeft. Ze staat fulltime op een zandpaddock (uitloop van haar stal) en krijgt alleen hooi. Geen brood, appels, penen etc. Dit op aanraden van onze VA.

Ik hoop met dit topic net wat meer hierover te leren, want het is, zoals in de OP staat, Iets nieuws, waar nog weinig over bekend is.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:27

Ik ben ook erg blij met dit topic, lees er regelmatig in.
Ik had Boa van de kuil afgehaald en op hooi gezet, maar daar gaat ze vreselijk van hoesten :( Nat maken helpt ook niet zo erg, bovendien krijgt ze dan een natte kledderderrie die ze voor de helft laat staan.

Ze krijgt nu strookbegrazing, het gras staan een halve meter hoog, (is toch beter dan kort gras?) Ze krijgt dan 2 keer per dag een dun strookje, aangevuld met wat zongedroogde luzerne.
Stalhouder wordt waarschijnlijk behoorlijk gek van me %) , omdat het steeds verandert, maar ik zit niet te wachten op een chronisch hoestend paard...
Baal er wel van, want haar lijf was door het hooi wel goed opgeknapt. Minder harde manenkam, over het geheel een soepeler paard dan voorheen.

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:11

Hoi,

ik meld me hier ook maar even. Sinds 3 week weten we dat mijn fjordje IR is. Volgens DA had ze 88, waar 55 normaal was. Het was nog niet alarmerend zei ze me, want haar klier die verantwoordelijk is voor de insulinproductie werkte nog 'normaal', maar er moest wel dringend iets gebeuren.
Ik zit nog met allerhande syptomen, waar ik niet goed wijs uit raak, en m'n DA waarschuwde me al dat we een periode van Trial-and-error tegemoet gaan. Hopelijk kunnen julle me hier en daar wat wegwijs maken of raad geven.

Ter voorstelling even een foto:

Afbeelding

Wat denken jullie? Een overduidelijk geval?

Oh ja, haar manen zijn afgeschoren, omdat wij anderhalf jaar lang dachten dat zij ZE had, maar volgens DA is de kans groot dat dit samen hangt met haar IR.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:51

Kan iemand mij uitleggen hoe dat met die bloedwaardes zit?

Ik heb mijn haflinger laten testen op IR, mijn DA zei dat alles boven de 20 tehoog is, mijn haflinger heeft in nuchtere toestand 18, niet tehoog dus maar volgende mijn Da in het nuchter wel wat tehoog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:25

Annick-gella@...ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt veel aan haar zie...beetje vetaanzet om de staart.
Verder geen dikke manenkam en het bekende kuiltje net voor de schoft zie ik ook niet.
Echt veel te vet is ze ook niet....zo zie je maar weer,een pony die niet echt vreselijk veel kenmerken heeft kan toch IR hebben.
Mooie fjord trouwens!
Volgens mij krijg je dit wel weer goed met een juist dieet.