[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:26

`die heb ik nog liggen als iemand eentje zoekt, paar keer gebruikt vorig jaar om Wisse aan de deken om- en afdoen te laten wennen, sindsdien niet meer in gebruik.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:51

Aaah gos, ziet er wel een beetje sneu uit dat ze niets kan zien...

Vraagje... wat doen jullie met rijden?
Sowieso krijgt ze een rijvliegendeken, maar die dazen..... je zit dan nog met het hoofd en de buik.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:05

Ik ben er ook nog niet over uit wat ik nu precies met de oortjes aan moet. De deken gaat wat afstaan als ze gaan grazen en op een of andere manier krijgt ze de oortjes er dus uit, ondanks dat het halster om zit... ?
Ik zat al te denken om er een extra elastiek in te doen of toch dat klittenbandje bij de kaak te gaan verstellen (of een extra stuk erbij te zetten, dat hij zowel losser als strakker kan...

Wat betreft de kale benen van de beensingels/elastieken, ik haakte ze dus altijd door elkaar, want mijn merrie kreeg ook aan de binnenkant van de benen kale plekken, los, vast, maakte niets uit.. door dat haken bleef het goed zitten en geen kale plekken meer.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:19

Sanet schreef:
Ik ben er ook nog niet over uit wat ik nu precies met de oortjes aan moet. De deken gaat wat afstaan als ze gaan grazen en op een of andere manier krijgt ze de oortjes er dus uit, ondanks dat het halster om zit... ?
Ik zat al te denken om er een extra elastiek in te doen of toch dat klittenbandje bij de kaak te gaan verstellen (of een extra stuk erbij te zetten, dat hij zowel losser als strakker kan...

Zelfs met halster?
En hoe zit de deken bij jouw paard dan?
Is de deken dan naar achteren geschoven en onder het halster door gegaan of hoe moet ik het me voorstellen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:28

Ja, zeg jij het maar. Ik heb nog geen hele middag bij de wei gezeten, maar de staleigenaren zeggen het ook, ik heb werkelijk geen idee hoe ze dat nu voor elkaar krijgt. Maar als ik haar dan uit de wei haal, dan zitten de deken nog wel onder het halster, maar de oren zijn eruit...? Soms zit hij ook helemaal niet meer onder het halster, maar dan valt hij nog wel steeds zo dat hij vlak achter de oren zit...???
De hals valt iets langer dan in principe nodig zou zijn, maar om nou te zeggen dat ze echt heel veel over heeft..?

Ik dacht, misschien een halster halen met zo'n fleece kopstuk, dat dat wat breder is en wat meer weerstand biedt??

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:40

Anne77 schreef:
Ik lees veel verhalen hier van mensen met een RSIH waarbij de deken bij de oren naar achteren gaat, dus de oren floepen eruit en de deken komt achter de oren te liggen.
Ik heb nu juist het probleem dat de deken naar voren gaat, dus mijn haf ziet niks meer, hierdoor is ze vandaag heel erg geschrokken en liep ze als een kip zonder kop door de wei heen te rennen.
Het rare is dat ze deze deken afgelopen zomer ook op heeft gehad en dit probleem is nog nooit eerder voorgekomen.
Het enige wat ik heb gedaan is de deken gewassen voordat ik hem opborg.

Een halster omdoen vind ik geen optie, ik las dat mensen als tip gaven om een luchtzuigband om te doen als je deken naar achteren valt (ds achter de oren komt).
Dit zou ik natuurlijk ook kunnen proberen, maar ben benieuwd wat jullie nog meer voor tips hebben.
De hals strakker maken door het klittenband strakker te doen heeft geen effect.

Zo staat ze dus in de wei als de deken naar voren is geschoven.
Ze ziet echt bijna niks meer, geen hek geen andere paarden, dus ook niet hun lichaamstaal enz.

Dit heb ik bij mijn fjord precies het zelfde. Vorig jaar geen last van gehad en nu wel :+
De 2 laatste sluitingen maak ik niet dicht, ik klap de deken naar achteren toe. Als de deken weer naar voren is gegaan ziet ze ook niet veel. Maar doordat ik de 2 laatste sluitingen niet dicht maak staat de deken breedt. ls ze dan een keer schudt dan ziet ze weer 5 minuten iets.
Mijn fjord heeft hier geen moeite mee :n

Ik heb haar ook een keer gevonden met een hoofdkap van de boetdeken die achterste voren zat. De ooggaten zaten dus bij haar keel. Maar ach, ze kon nog steeds gras eten.. :+ :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:14

jasperlover schreef:
ik meld me hier ook even aan.

Mijn pony begint ook met schuren ;(
Gelukkig heeft die het haast niet maar daarom moet ik het natuurlijk wel bijhouden.

Nu mijn vraag wat is het beste middel om te gebruiken.
En wat is het beste shampoo?

ik weet natuurlijk dat dit allemaal in dit topic staat maar ik ben hier nog maar net en om dit topic helemaal van voor naar achter te lezen vind ik ook wel een beetje zonde van mijn tijd :o

:+

gewoon een deken op doen.
bij epplejeck zijn ze nu in de aanbieding voor 50 euro

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:36

Staat op de site van epplejack, dat je een maat groter moet bestellen. Heeft iemand deze deken en valt hij inderdaad klein uit? Moet nml altijd de grootste maat al hebben en dan zou hij dus niet passen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:51

kan het kloppen dat drainage snel aanslaat?
ik ben er vorige week mee begonnen en gisteren kon ik overduidelijk aan hem merken dat hij een stuk minder jeuk heeft!
hij staat overigens gewoon 2/7 buiten en heeft geen deken om, schuurt ook helemaal niet...
en de jeuk rondom de schoft is nu bijna zo goed als verdwenen! *\o/*

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:01

Normaal wordt het met de drainage eerst veel erger voordat het beter wordt, omdat de rotzooi het lijf uit moet. Maar in principe zou het relatief snel moeten werken..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:05

ik heb niks gemerkt kwa erger worden :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:18

hoeft ook niet persé hoor,bij appie heb ik vroeger alleen wat gemerkt dat hij er wat hoofdpijn van kreeg,maar verder niks

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:19

Hoe merk je dat een paard hoofdpijn heeft?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:34

Bij Wisse heb ik ook niets gemerkt.
De deken van EJ vind ik zelf niet kleiner uitvallen.
Wisse heeft dekenmaat 205, van de Pagony heeft hij nu ook 205. Had bij EJ eentje gekocht in 215 onder het mom van 'die valt kleiner uit' maar die is echt veul te groot.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:37

opisop_shop schreef:
Bij Wisse heb ik ook niets gemerkt.
De deken van EJ vind ik zelf niet kleiner uitvallen.
Wisse heeft dekenmaat 205, van de Pagony heeft hij nu ook 205. Had bij EJ eentje gekocht in 215 onder het mom van 'die valt kleiner uit' maar die is echt veul te groot.

Bevalt de deken van EJ? Ik ga straks om een nieuwe voor mijn mini appaloosa. Ik heb altijd pagony en daarbij een masker van Boett. dat masker is super en zit vast geklipt op 3 plaatsen aan het halsstuk dus niet verschuivingen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:51

Ik gebruik hem nu dus niet meer omdat hij te groot was en ik op de markt tegen een zgan Pagony 205 aanliep voor weinig geld :)
Die heb ik nu dus opliggen.
Ze zijn exact hetzelfde, dus de kwaliteit enz zal hetzelfde zijn en dus prima.
Ik heb Wisse sinds februari onder eczeemdeken en hoofdkap staan, hij heeft 1 masker totall-loss en 1 deken gescheurd, dat was toen er twee nieuwe paarden in de kudde kwamen. Daarna een nieuwe deken en kap opgedaan en tot nu toe geen enkele beschadiging :) *AFKLOPPEN*
Vorig jaar ook met de Pagony helemaal het seizoen dorgekomen, heb alleen een nieuwe gekocht omdat hij eruit gegroeid was.

Wisse ging van dit
Afbeelding

naar dit :D
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:28

Sanet schreef:
Hoe merk je dat een paard hoofdpijn heeft?

het viel mij op dat hij op stal steeds met zijn hoofd tegen de muur aan ging staan.
was toen een veearts op stal en die zei het tegen mij dat dat waarschijnlijk hoofdpijn was

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:30

opisop heb jij nog een foto van wisse met de deken van eppeljeck om?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:52

Dit is m, had alleen een oude buikflap meegenomen ipv die van EJ, vandaar het kleurverschil :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar kon hij er al helemaal in zwemmen, maar had m ook voor dit jaar (op de groei) gekocht.
Vorig jaar:

Afbeelding

De oude Pagony vorig jaar en dit jaar:

Afbeelding
Afbeelding

Van de huidige Pagony heb ik nog geen foto's.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:52

Ik heb een eczeemdeken van HKM gevonden, iemand hier ervaringen mee? Ik wil het liefst een andere kleur dan bruin en zat te twijfelen tussen horse pro eczeem deken kleur antraciet. Geen idee wat daar de ervaringen mee zijn. Is er ook een topic oid over de verschillende dekens en de ervaringen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:09

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:21

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:33

Ik ben hier lang niet geweest, geen tijd gehad om alles steeds bij te lezen.
Heb wel even een paar vraagjes.

Ben ik de enige met een pony die de boterhammen waar druppels drainage opzitten niet meer lust? Ik ben er maar mee gestopt wat ze spuugde t brood uit :'). In het begin at ze nog wel gewoon.

Enn, ze schuurt nog steeds niet echt maar de achterkant van dr manen raakt echt verstikt door de deken, ga maar eens anti klit proberen want ze begonnen juist weer wat dikekr te worden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:36

Ik geef nooit een heel stuk brood, maar een klein stukje, dat is altijd hap slik weg voordat ze doorhebben waar het eigenlijk naar smaakt :o .
Ik geef die van mij dan ook maar nauwelijks eens iets uit de hand, dus als ze dan wat krijgt, dan is het ook gelijk weg :D

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:39

Ja het enigste wat ze van mij krijgt is brood, in het begin was het geen probleem en at ze het gewoon. Na een week of 3 niet meer :+.
Sowieso een raar beest, lust ook geen broodjes :roll: