[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:14

Dyonne schreef:
happytime, vind je het niet vervelend straks pas te castreren met het oog op meer kans op ontstekingen?
Laat je het thuis doen? Halfbedekt liggend?

Lab_iris, maar kun je ze echt voelen als die ze optrekt?
Hier worden ze dus echt heel vaak opgetrokken.
Kijk lukt prima, en voelen doen we rustig aan oefenen. Ben al blij dat ik zijn lijf redelijk kan aanraken.

ikdoemaarwat, fijn dat het allemaal goed verlopen is.

Mijn veearts wil niet castreren voor ze een jaar oud zijn.. Wel jammer gezien die bijna 11,5 maand is, en ik dacht dan kan die mooi over een paar weken bij zijn moeder en een ruintje de wei op.
Maar ja, dat betekend dat die meer richting de zomer moet, en ik ben daar geen voorstander van, dus ga nu weer zitten twijfelen of op de kliniek dan toch niet beter is. Zal ik alleen eens wat rond moeten bellen in de regio voor de kosten.

tjah.. naja bij mij wel want hij laat t best goed toe omdat hij me dr mee vertrouwd als ik m aanraak.. je kan niet de gehele bal voelen , maar je voelt m wel zitten, als je via de zijkant naast waar de bal normaal hoort te zitten, met je vingers dr tegen aan duwt en schuin naar binnen duwt voel je ze hoogst waarsch. zitten, en dan kan je ze er ook deels naar beneden duwen als hij t toelaat.. ik deed dat ook voor dat de dierenarts kwam castreren om te chekken of t wel zeker was dat ze niet ineens "verdwenen" waren.. maar zij voelde op dezelfde manier en zij dat dat normaal was en dat ze gewoon deels naar binnen waren gegaan dat hij ze had ''opgetrokken''

kosten voor castratie in kliniek zijn heel uitlopend, sommigen zijn net zoveel als door een DA op t land.. en sommigen wel meer.. meestal varieerend tussen de 200 en 500 euro ong.zover ik weet..

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:25

Mijn bijna 2 jarige is 1,5 week geleden liggend gecastreerd in de wei.
De castratie zelf was goed verlopen maar al snel kwam er een zwelling. De wond is helemaal dik, het lijkt net of er nog 1 bal in zit en de wond ziet er niet zo lekker uit. De koker zelf is helemaal niet opgezwolle maar gewoon "normaal"
De DA was 2 x erna nog langs gekomen en ik had een antibioticum kuur gekregen. Aangezien de kuur van t weekend op was en de wond er niet beter op werd komt de DA morgen weer langs.
Hij heeft sinds de castratie 24/7 buiten gelopen ivm voldoende beweging zodat de wond niet te snel dicht gaat (en minder kans op ontsteking) en een schone omgeving.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe het kan dat het dan toch is gaan ontsteken?

Froukje11

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:52

@aletha, staat ie soms op een nieuwe wei, mijn veearts heeft namelijk gezegd dat wanneer een hengst gecastreerd wordt op een voor hem nieuwe wei, waarmee ze bedoelde, dat ie daar nog geen pas op heeft gezet, de bacterieen voor zijn lichaam nieuw zijn en dan kan elke wond sneller ontsteken.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:37

_Nanning_ schreef:
@aletha, staat ie soms op een nieuwe wei, mijn veearts heeft namelijk gezegd dat wanneer een hengst gecastreerd wordt op een voor hem nieuwe wei, waarmee ze bedoelde, dat ie daar nog geen pas op heeft gezet, de bacterieen voor zijn lichaam nieuw zijn en dan kan elke wond sneller ontsteken.

Nee hij staat er al sinds oktober en heeft sindsdien al vaak op de wei gestaan. Van oktober t/m november 24/7 en in de winterperiode met goed weer overdag.
Dus ik denk niet dat dat het kan zijn :n

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:03

ok, nee dan kan dat het zeker niet zijn. Dan heeft ie die bacterieen wel in zijn lijf zitten.

nee dan zou ik het eigenlijk niet weten. Mijn hengst is afgelopen vrijdag gecastreerd en die heeft nergens geen last van.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:12

Ik snap er zelf ook niets van maar ik hoor het morgen dan wel van de DA.
Ik dacht dat er misschien meer waren die hier ervaring mee hadden?

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:14

ja weet je een ontsteking kan altijd ontstaan, het ligt er maar net aan hoeveel weerstand heeft je paard, en nog een aantal factoren zullen daarin meespelen. Denk dat het ook een kwestie van geluk hebben is, al kun je niet echt van geluk spreken, maar je begrijpt mijn zin wel ......

P.S. heb even in je profiel gespiekt, ik heb ook heel even gestaan waar jij nu staat

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 06:35

_Nanning_ schreef:
ja weet je een ontsteking kan altijd ontstaan, het ligt er maar net aan hoeveel weerstand heeft je paard, en nog een aantal factoren zullen daarin meespelen. Denk dat het ook een kwestie van geluk hebben is, al kun je niet echt van geluk spreken, maar je begrijpt mijn zin wel ......

P.S. heb even in je profiel gespiekt, ik heb ook heel even gestaan waar jij nu staat

Oh echt waar, de naam Nanning kwam me ook al zo bekend voor ;) Cherrish had t er wel eens over

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:18

Ik heb ook een keer meegemaakt dat er een ontsteking bij kwam, de DA heeft toen de wond weer open gesneden en de pus spoot eruit heb de wond moeten spoelen met een speciale bolspuit.
Alles is goed gekomen naar ik schrok toen ook best hij leek gewoon weer hengst.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:31

Foss schreef:
Ik heb ook een keer meegemaakt dat er een ontsteking bij kwam, de DA heeft toen de wond weer open gesneden en de pus spoot eruit heb de wond moeten spoelen met een speciale bolspuit.
Alles is goed gekomen naar ik schrok toen ook best hij leek gewoon weer hengst.

aha, misschien gaat de DA dat ook wel bij mijn paard doen
Afspoelen is juist lastig want hij is nog helemaal niet gewend aan water e.d.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:12

lastig

het afspuiten heb ik aangeleerd voor de castratie gebeurde,voor het geval dat.....
en als je nou water langs zijn bil naar zijn lies laat stromen? vind hij dat ook eng?
dat het is gaan ontsteken kan vele oorzaken hebben
je paard kan een slecht afweersysteem hebben, hij kan ergens in gelegen hebben, de castreur kan een bacterie bij hem of zijn materialen gehad hebben
de plek waar hij heeft gelegen kan smerig zijn geweest (niet voor het blote oog)
het is idd ook een beetje geluk hebben

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:15

Ja was misschien wel slim geweest om er van te voren aan te laten wennen. Maar daar was het een beetje te koud voor..
De DA komt vanmiddag dus dan hoor ik het wel. Ik denk dat ze de wond gaan openmaken zodat het vocht eruit kan en weer een antibiotica kuurtje...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:17

hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen....

nou bij mijn paardje is zijn zaakje al helemaal opgetrokken en kan ik al bijna niks meer zien van de sneetjes....
denk dat ik dus nu wel helemaal klaar ben (check nog steeds elke dag alles na enz)

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:19

ikdoemaarwat schreef:
hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen....

nou bij mijn paardje is zijn zaakje al helemaal opgetrokken en kan ik al bijna niks meer zien van de sneetjes....
denk dat ik dus nu wel helemaal klaar ben (check nog steeds elke dag alles na enz)

Ik hoop het ook |(

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:47

DA is gisteren geweest. Hij heeft t een beetje schoon gemaakt en nog een antibioticum spuit gekregen. Ook weer een kuur voor 2 weken gekregen wat hij 2 keer daags moet krijgen.
Komende dagen moet het wel minder dik worden. Over 2 weken komt de DA weer voor controle..

Hij mocht van de DA niet in de bak ivm het zand wat in de wond komt en ook niet op stal. Nu staat hij dus in z'n uppie buiten wat hij niet zo leuk vind.. Maarja het is even niet anders.

Hoop dat het nu toch wel beter gaat worden ;(

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:15

Oei als het weer gaat bloeden is niet goed. Die van mij bloede de volgende ochtend ook nog een beetje. De DA zei de vorige dag (hij was om 10:00 gcastreerd) dat met de middag het bloeden gestopt moet zijn.

Ik hoop voor je dat het meevalt!

Bij mij gaat het iets beter, iets minder dik is t gelukkig.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-05-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:48

Veearts is erbij geweest gisteren, maar het is wondvocht, wat achtergebleven bloed mee neemt, zij vergeleek het met een wond in je vinger en als je die onder water houdt, dan lijkt het ook heel erg, mijn veearts vind nog steeds dat het goed verloopt....morgen is het een week geleden. En volgens haar zie ik er over 1 week helemaal niets meer van.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:40

_Nanning_ schreef:
Veearts is erbij geweest gisteren, maar het is wondvocht, wat achtergebleven bloed mee neemt, zij vergeleek het met een wond in je vinger en als je die onder water houdt, dan lijkt het ook heel erg, mijn veearts vind nog steeds dat het goed verloopt....morgen is het een week geleden. En volgens haar zie ik er over 1 week helemaal niets meer van.

Gelukkig maar!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:02

hallo,
ik had even een vraagje.
kon het niet vinden.(heb ook niet het hele topic door gelezen)
maar miss kan iemand mij er antwoord op geven.
ik wil mijn hengst gaan laten castreren,maar na hoelang kan hij bij merrie's staan? hij staat nu nog in de opfok.en ik wil hem naar huis halen.
alvast bedankt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:31

6-8 weken toch wel apart houden voor een veilige marge.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:18

Woendag gaat het gebeuren. Mijn 2jarige hengst zal gecastreerd worden. Samen zullen hij en zijn weide maatje naar de castrateur heen gaan. En daarna weer naar huis. Alleen moet ik nog even sterk water halen wand wil ze op sterk water hebben. Iemand daar nog tips voor?

Ze staan altijd op het land. Met schuilstal. Nu afviseerde ( weet zo niet hoe je het schrijft) ze twee dagen op stal te zetten en dan weer naar buiten. Maar aangezien ze de wei gewend zijn en nooit op stal staan denk ik zelf dat het beter is ze in hun eigen omgeving te zetten. Het is een schone wei met lekker gras.

Ik dacht dat dat beter voor de wond was. De beweging. en frisse lucht. Op mijn vorige stage was het veel bewegen en koelen met tuinslang. Dit was bij mij ook de bedoeling als het erg opzweld. Hoe denken jullie daar over?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:21

Bij mij zeiden ze dat het het beste was om ze juist in de wei te zetten zodat ze voldoende beweging krijgen..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:48

toch wel heel apart dat ik hier andere dingen lees dan mij in de kliniek verteld is geworden :?

ik mocht hem na 2 weken alweer bij de merrie's zetten en juist niet afspuiten met water, alleen als de zwelling onhoudbaar zou worden ,maar dan moest ik zoiezo eerst de DA laten komen

ik heb alles opgevolgd zoals hun zeiden en idd, we zijn nu 3 weken verder en no problems!

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:36

hallo allemaal

de mijne is er helemaal bovenop je ziet niks meer,
ben deze week weer met hem aan het werk gegaan.
wat weide betreft klopt zo kunnen ze goed veel bewegen en de minste kans op prut wat in de wond kan gaan zitten,
ook ik heb niet afgespoten, ben 1 keer een beetje bang dat het niet goed ging de zwelling werd eerst erger en trok na de koker toe, maar dit was goed hierna nam de zwelling af
wat betreft bij merrie's in daar staat 2 maand voor en om het zekere voor het onzekere te nemen kun je ook 3 maand aanhouden. (de natuur kan rare dingen doen!!)
ruinen kunnen na de castratie 2 maand sobiso merrie's dekken..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:33

libralietje schreef:
ruinen kunnen na de castratie 2 maand sobiso merrie's dekken..

ik neem aan dat je zoiezo bedoeld?

nou dekken misschien wel,maar bevruchten niet meer :n