Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:56

De revital cubes inderdaad :)

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 22:06

nanda:

Alorda had een tijdje krullen onderaan haar benen maar begon te vermageren zo rond haar 31e. Wij en de dierenarts dachten toen aan haar tanden en hielden die toen elk half jaar goed bij. Dit hielp wel in het begin maar uiteindelijk ging het ook slecht met haar eetlust. Ze werd heel kieskeurig, geen ruwvoer meer en alleen maar slobber. Ze kon geen grote porties meer op. Toen ging ze verder vermageren en kreeg ze meer krullen.
Uiteindelijk is op haar 34e (de slechte foto) de diagnose Cushing gesteld en toen gingen de alarmtroepen uit. Ze is getest op suiker maar dat was gelukkig goed. De internist van de Uithof vond de start met Bromocryptine niet nodig omdat deze maar kort werkte zei hij. Dit heb ik even laten bezinken maar mijn gevoel bleef zeggen dat ze medicatie moest hebben. Samen met haar vaste dierenarts hebben we toen besloten haar medicatie te geven. De medicijnen zouden nl niet eeuwig werken, een jaar of vijf. Nu is voor een pony van 34 vijf jaar natuurlijk een godsgeschenk dus wij zijn er in t voorjaar mee begonnen en het ging echt beter. Ruwvoer heeft ze niet meer gegeten maar wel veel slobber en ze bleek gek op veulenbiks. Ze kwam aan, haar ogen die iets uitpuilden gingen weer netjes terug in haar kas en de krullen waren weg. Helaas overleed ze in december. Ze had vocht achter de longen en een neurologisch insult, dat was teveel voor haar oude hart.

dus lang verhaal kort:
Alorda is op 34e gediagnostischeerd, uit die periode is die foto. Ze is toen goed opgeknapt maar helaas op 35 jarige leeftijd overleden. De eerste symptomen van Cushing waren achteraf na haar dertigste voor een kenner waarschijnlijk al te zien.
De medicatie die ze kreeg heette Parlodel. Een middel tegen parkinson bij mensen.

Tinne:
Ik kan helaas geen advies geven omdat elk paard anders is.
Een advies wil ik je meegeven: Luister alsjeblieft naar je gevoel. T is er niet voor niets en t is je beste raadgever.
Als jij denkt dat het goed gaat met je paard, gaat dat ook en als je denkt van niet handel dan.
KIJK ELKE DAG MET JE HART NAAR JE PAARD EN NIET MET JE VERSTAND. Je hart vertelt je wat je moet.
Dat is niet zweverig bedoelt maar onbewust vang je meer signalen op dan je denkt. Die kan je met je verstand niet altijd verklaren en dat hoeft ook niet.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:47

Amal, bij dit advies ben ik het helemaal eens.
Dat is de reden dat ik Onne van de medicijnen heb afgehaald in ons geval dan he.
Zou het bij mijn andere paard gebeuren, die is weer anders , en neem je weer een andere belissing.
Mijn gevoel heeft mij nog nooit in de steek gelaten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:30

Liezzie: ik had al in je topic gereageerd, maar nogmaals heel veel sterkte met je verlies. Ik vond je filmpje prachtig en het was een erg mooie merrie.

Amal: dat heb je heel goed gezegd, beslis vanuit je hart.

Vaak weet jezelf het beste wat je eigenlijk moet of wilt doen, maar durf je er nog niet naar te luisteren. Ik zeg ook vaak dat je de beslissing moet nemen waar je later rust mee hebt dat je hem hebt genomen en dat je hem niet hebt gelaten. Want als je iets hebt gelaten dus niet geprobeerd hebt, maar je gevoel zei dat het eigenlijk wel moest (en het gaat mis) dan kun je er later veel slechter mee leven. Dus je moet daar naar luisteren zodat je achteraf jezelf geen verwijten hoeft te maken omdat je alles geprobeerd hebt wat je op dat moment vond dat je moest doen (en ook kon doen want soms kan iets gewoon niet..). Als mensen ergens over twijfelen of ze iets wel of niet moeten doen bij de behandeling van hun paard zeg ik je moet het zo doen dat je er achter staat, dat je achteraf niet zegt had ik toch maar.... En niet doen wat anderen vinden dat je moet doen, maar waar jij mee kan leven.

Zo sta ik nu nog helemaal achter het feit dat we toch willy godzijdank zijn gaan behandelen, maar ook achter hoe ik fargo heb laten behandelen op de dag dat hij stierf (die dag begon om half vier 'snachts en eindigde 'savonds rond een uur of 8). En dat geeft rust ondanks dat je dan verdriet hebt. Je hebt je best gedaan..

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:44

Revital cubes ken ik niet, straks eens op onderzoek uit gaan ;) . Ik voer Ivanka nu gewoon basisbrok, voerde haar eerst Nature's Best, maar op de een of andere manier smaakt dat haar niet. Als ik haar basisbrok voer, eet ze netjes haar bakje leeg.

Had hier nog niet bijgelezen, maar had in de tussentijd al besloten dat ik toch maar de Reiki-mevrouw laat komen. Ze komt as. maandag al, ik ben benieuwd wat ze van Vank vindt :). Ze heeft haar toch een jaar niet gezien.
De reden dat ik vooral zo aan het twijfelen ben is omdat het nu eigenlijk zo goed gaat, vandaag ook weer even gereden en dan doet ze het zo goed. Ze is voor de eerste keer sinds een paar jaar zelf in de rui gekomen (en op tijd). Maar goed, laat haar maar gewoon even checken. You never know :) .

amal, pfoe.. 34 is ook al een hele leeftijd! Jammer dat ze het lichamelijk niet meer vol kon houden. :(:)

Liezzie, wat sneu van Adelheid... heel erg veel sterkte!! :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:38

Willy krijgt ook gewoon basisbrok, 2 keer ongeveer een kwart kg volgens mij. En dan verder mix van havens blauw en groene mueslie, doet ie het super op.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:14

Hey hallo, heb poosje niet mee kunnen lezen maar ben nu weer bij. Om nog even terug te komen op jullie ontmoetingsplannen, ik vind het ook een goed idee!
Ik woon in Groningen... dus ook een eindje weg, midden van het land zou inderdaad beste optie zijn denk ik... Gaan jullie nog verder met plannen maken hiervoor?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:41

Hallo, ik meld me hier ook met een paard met Cushing. Hij is een fjord van bijna 21. Hij heeft alleen nog last van overtollig haargroei. Hij hoeft ook nog niet aan de medicijnen. En hij heeft het al 3 jaar, zonder dat ik het wist. Hoe lang blijven de meeste paarden nog leven ongeveer nadat de diagnose gesteld is? Zonder dat ze bevangen raken of suikerziekte krijgen?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:57

Hier nog eentje met een cushingpatiente.

Mijn merrie is nog maar 17 jaar, maar heeft al 2 jaar verschijnselen van cushing.
In het begin verhaarde ze nog wat, maar toch bleef er een hoop haren achter.
nu verhaart ze totaal niet meer. Ik ben aan het twijfelen of ik haar medicatie ga geven of niet.
Een hangbuik heeft ze al, maar totaal geen vet op de ribben. Voor de rest is ze nog gezond met een grote eetlust.
Dr buik is al geschoren, maar met het goede weer van de afgelopen dagen staat ze toch wel in het zweet (dr haar is zo een 10 a 12 cm lang)
Maar ik durf ze nog niet helemaal scheren, voor als het weer omslaat. hoe kort zouden jullie nu al durven scheren?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:53

cynthiar en Dorienn ten eerste vervelend dat ook jullie paarden Cushing hebben, maar een vraag waarom geen medicijnen?
Ik weet niet of jullie dit topic helemaal of deels hebben gelezen maar dan weet je dat medicijnen het proces kunnen vertragen iets wat wel zeer wenselijk is, en kunnen voorkomen dat er evt hoefbevangenheid ed optreden.
Tevens staan er hier een hoop tips over voer, aanvullende suplementen en beweging.
HEt is niet eenvoudig een paard met Cushing maar voor de meeste paarden heeft medicatie een positieve invloed of dat voor jullie paard ook zo is moet je uitproberen.
En het poeder Provarium breeding geeft vaak al verlichting, en dit is bv via de paardendrogist te verkrijgen.
Misschien iets om met je veearts te bespreken.

En wat betreft scheren je kan de rug ed bedekt laten en de buik en onderzijde hals wel scheren en dan een deel van de billen.
Er zijn hier wel een aantal foto's in dit topic met een snel modelletje.

Veel succes

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:32

Hoe lang ze blijven leven zal er deels ook vanaf hangen hoe je er zelf mee omgaat. Persoonlijk denk ik dat wanneer je niks doet, het sneller zal gaan dan mbv medicatie en supplementen.

Hier is vanochtend de Reiki-mevrouw geweest. Blijft toch altijd zo apart he, ik had niks gezegd over die koliek oid en ze pakte Ivanka vast en ze zegt iets van; een paar weken geleden hing haar leven aan een zijden draadje. Zo maf!
Maar wel goed geweest dat ik haar toch heb laten komen, ze had toch wel weer wat blokkades in haar lijf zitten. Heel apart om te zien hoe een paard reageert op Reiki, Ivanka reageert er heel sterk op. Als ze de blokkade gevonden heeft, begint ze te steigeren en te bokken (terwijl ze dat écht nooit doet) en als zij haar hand boven haar weg haalt, dan staat ze ook gelijk stil, oortjes naar voor, briesen en smakken :). Heel erg apart.
De blokkades zitten met name rondom haar bijnieren, wat ook logisch samenhangt met het hele Cushing verhaal natuurlijk.
Mijn pony reageert er ook heel sterk op, die is heel gevoelig. Die houdt niet van aanrakingen, maar doet op haar manier ook mee. Die staat op een afstandje hetzelfde te doen als Ivanka, stampen met de voorbenen, briesen en smakken. Aidan wilde alleen maar aandacht :+ .
Dus ben benieuwd of Ivanka er nu veel van opknapt, andere jaren was dat altijd iig wel zo :j .

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:58

Tinne, Welke reikie-mevrouw komt er bij jou langs en wat kost een behandeling? Mag ook via pb.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:00

cynthiar schreef:
Hallo, ik meld me hier ook met een paard met Cushing. Hij is een fjord van bijna 21. Hij heeft alleen nog last van overtollig haargroei. Hij hoeft ook nog niet aan de medicijnen. En hij heeft het al 3 jaar, zonder dat ik het wist. Hoe lang blijven de meeste paarden nog leven ongeveer nadat de diagnose gesteld is? Zonder dat ze bevangen raken of suikerziekte krijgen?

Mijn shet is nu 33 jaar. Heeft behalve voedingssupplementen nooit medicijnen gehad en heeft al ruim 11 jaar cushingverschijnselen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:13

Nanda, ik ken nog een shet die het relatief goed doet zonder medicijnen, maar hij is wel een aantal keren hoefbevangen per jaar.

Ik zou een paard dat al lang haar heeft en al aantal jaren cushing heeft in principe altijd behandelen, want de hormoonhuishouding van zo'n paard is in de war. En je wilt graag die hormoonhuishouding weer op orde maken zodat ook zijn suikerhuishouding beter wordt of blijft. Veel drinken, veel plassen, veel zweten door gestoorde thermostaat, veel eten (altijd honger) maar toch interen op de spieren ondanks hangbuik zijn toch dingen die je eigenlijk op orde wilt hebben wilt voorkomen. En dan hebben we het nog niet eens over de grote kans op hoefbevangenheid. Als je paard nog niet erge last heeft van cushing kan met hij/zij met provarium breeding (ingredient chasteberry ook wel agnus vitex) een stuk opknappen en lekker weer verharen. Pergolide is het medicijn dat het meest aan cushing paarden gegeven wordt, dit is ook een antioxidant dus helpt tegen ontstekingen e.d. Pergolide heeft dezelfde werking als provarium breeding. De zwaardere gevallen gaan bij voorkeur op pergolide over, de lichtere gevallen op provarium breeding.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:23

Als dit Topic 11 jaar geleden had bestaan had ik ook met pergolide begonnen.

Ik adviseer dorien en cyntia ook zeker om met pergolide te beginnen!

Mijn shet is 9 jaar geleden voor het laatst hoefbevangen geweest. Ze staat altijd gewoon op de wei bij de anderen. Maar ik strooi maar weinig kunstmest en ze gaat elke dag (ook zomers) om 16.00-16.30 naar stal.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:50

Mijn dierenarts adviseerde om nog geen Pergolide te gaan geven omdat hij alleen nog last heeft van een dikke vacht. Hij verhaart wel, alleen heel snel en veel eerder als gezonde paarden. Zijn vacht glimt ook nog. Ik vroeg of het niet syptomen e.d. kon voorkomen maar dat is niet zo volgens haar. Ik kan dus beter wat gaan geven als het echt nodig wordt. Ze wilde me wel een recept voorschrijven als ik wilde, dus ik kan als ik wil zo medicijnen krijgen.

Ik heb een gedeelte van het topic gelezen, dus ik weet nog niet alles, maar wat geven jullie als ondersteunende middelen voor weerstand, spieren ed.?

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 23:21

Beste Cynthia, (dat is ook mijn echte naam trouwens)
Mij is door internist Han van der Kolk van de Uithof verteld dat de gemiddelde tijd dat Parlodel(Pergolide/Bromocryptine) zijn werk doet zo'n ongeveer 5 jaar is. Bij een paard die rond de twintig is en absoluut alleen problemen heeft met verharen is het verstandig af te wegen of het inderdaad wel nodig is. Bij een paard wat al over de dertig is zou ik het zeker wel gebruiken omdat dan 5 jaar een hele tijd is.
Ik snap dat je twijfelt. Zoals ik al zei: volg je hart en niet het verstand. Als jij het gevoel hebt dat je pony nog lekker in zijn vel zit is dat waarschijnlijk ook zo. Zodra je er een slecht gevoel van krijgt zou ik wel aktie ondernemen.
Van alle andere alternatieve produkten en voedingssupplementen weet ik de werking niet, maar mischien is
dat wel de moeite waard met proberen.
Kijk alsjeblieft op mijn foto's 1 of 2 pagina's terug om te zien wat cushing in een paar jaar tijd met je pony kan doen.
succes met je fjordje!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:37

cynthiar schreef:
Mijn dierenarts adviseerde om nog geen Pergolide te gaan geven omdat hij alleen nog last heeft van een dikke vacht. Hij verhaart wel, alleen heel snel en veel eerder als gezonde paarden. Zijn vacht glimt ook nog. Ik vroeg of het niet syptomen e.d. kon voorkomen maar dat is niet zo volgens haar. Ik kan dus beter wat gaan geven als het echt nodig wordt. Ze wilde me wel een recept voorschrijven als ik wilde, dus ik kan als ik wil zo medicijnen krijgen.

Ik heb een gedeelte van het topic gelezen, dus ik weet nog niet alles, maar wat geven jullie als ondersteunende middelen voor weerstand, spieren ed.?

Hai Cynthia, ik kan me voorstellen dat je dan nog niet gaat beginnen, maar houd het goed in de gaten!
Veel van ons geven magnesium (Ik geef Biomag via de paardendrogist)
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25621

Dit helpt bij stress/depressiviteit, spierspanning, betere suikerhuishouding en stofwisseling (dus tegen rare vetophopingen), tegen harde manenkam, helpt tegen hoefbevangenheid e.a.
Verder geef ik MSM met glucosamine omdat MSM heel goed helpt bij longproblemen, huidproblemen, hoefproblemen en verder is het goed voor spieren, pezen, etc. En Cushing geeft gewoon weerstandproblemen juist in al die gebieden.
En om de weerstand in de algemeenheid te ondersteunen geven wij ook echinacea druppels van Bloem. In tijden met meer problemen geef ik 2 keer 40 of 50 druppels, maar normaliter als er niets speelt geef ik in ieder geval 1 keer 30 druppels of 2 keer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:14

Ok dank je voor jullie reacties, ik denk dat ik zeker ook magnesium ga geven, ik geef hem al omega-olie van de paardendrogist, helpt ook voor de weerstand en knoflookpoeder door zijn muelsi.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:20

@Amal: bedankt voor je informatie over die 5 jaar, dan wacht ik zeker nog met Pergolide. Jouw paardje is in korte zeker heel erg achteruit gegaan! Maar ze heeft wel een mooie leeftijd gehaald, ik hoop dat de mijne ook zo oud mag worden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:57

Ik heb net die magnesium bij de paardendrogist besteld, er staat alleen bij: niet geven aan paarden met nierproblemen. Maar hoe weet je of je Cushing paard die heeft?
Is het dan wel veilig om te geven?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:46

Cushing is een zware belasting voor de nieren door de hoge productie van cortisol. Maar die cortisol en de impact op het lichaam is vaak oorzaak voor een behoorlijk magnesiumtekort bij cushing paarden. En de hoge cortisol geeft ook depressie en spierspanning in het lichaam. Je geeft dus juist magnesium om de bijwerkingen op het lichaam en ook de nieren te verlichten. Klinkt tegenstrijdig I know, maar het is toch goed voor je paard; helpt tegen de stress, spierspanning, vetophopingen, bij suikerhuishouding, stofwisseling, tegen hoefbevangenheid e.a.
Als je de Biomag geeft, dat zijn gelukkig niet giga hoeveelheden die ze goed wegkrijgen en vlgs mij ook niet vies vinden. Vaak zie je al wel snel verschil als ze het krijgen, dat ze gewoon fitter worden.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:18

Ik heb nog een volle doos pergolide staan (nog niet aangebroken) en heb het niet meer nodig. Misschien dat hier nog pergolide-gebruikers zijn die het kunnen gebruiken?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:33

Wil je het verkopen Jcristina of geef je het weg.. Just curious :o

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:33

Ja ik wel! ik zal je ff pb-en!