Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Het lijkt me niet dat die conclusie terecht is; een mijt is een heel ander organisme dan een schimmel
Jannepauli schreef:oftewel: Op het eerste oog LIJKT de aandoening op een schimmel aan de onderzijde van de bladeren, maar dit is geen besmettelijke ziekte. De fluweelachtige plekjes worden veroorzaakt door een microscopisch kleine mijt, genaamd "erineum gall mite".
Dus... de mijt is niet vergelijkbaar met een schimmel en zal niet dezelfde effecten hebben op het (paarden)organisme als een schimmel mogelijk wél heeft.
Kan er niks anders van maken.
karenkk schreef:Jannepauli schreef:oftewel: Op het eerste oog LIJKT de aandoening op een schimmel aan de onderzijde van de bladeren, maar dit is geen besmettelijke ziekte. De fluweelachtige plekjes worden veroorzaakt door een microscopisch kleine mijt, genaamd "erineum gall mite".
Dus... de mijt is niet vergelijkbaar met een schimmel en zal niet dezelfde effecten hebben op het (paarden)organisme als een schimmel mogelijk wél heeft.
Kan er niks anders van maken.
Dan zijn we het toch eens?
Karen
karenkk schreef:Dan zijn we het toch eens?
Karen
Jannepauli schreef:Eh nee.. want jij schreef: "Het is dan toch waarschijnlijk dat ook onze esdoorns de inktvlekken ziekte hebben (Rhytisma acerinum)" terwijl ze door een mijt aangetast zijn zoals uit de foto's blijkt.
DubbelDun schreef:@karenkk : ik zou niet voor 100% durven zeggen dat dat wat die mijt produceert NIET giftig is. Dan zul je dat moeten laten onderzoeken.
Ik heb begrepen dat er meerdere ziektes in een Esdoorn kunnen zitten, het is alleen dat die vlekkenziekte erg makkelijk te herkennen is.
Bron: http://www.natuurvereniging-ridderkerk. ... ziekte.php ; maar ik ben dit advies op meerdere sites over esdoorn tegengekomen.Citaat:Wanneer esdoorns vrijstaan, zoals bij straatbomen, zult u tevergeefs naar inktvlekken zoeken. De schimmel gedijt het best bij een hoge luchtvochtigheid en komt dan ook vaker voor bij bomen die worden overschaduwd. Mocht u het erg storend vinden dat in uw omgeving zo'n "aangetaste esdoorn staat, dan kunt u ook proberen in de herfst het afgevallen blad op te ruimen en daarmee tevens de infectiebron verwijderen.
x_noraly schreef:Maar het is nog niet bewezen dat het door die esdoorn komt toch?