Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:04

het zal toch wel heel toevallig zijn dat AM bijna steeds toeslaat waar de esdoorn is, en dat er een link wordt gevonden met de schimmel op de esdoorn bladeren.
ik geloof wel dat het de oorzaak is, maar misschien niet de enige oorzaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:30

er kan best een logisch verband zijn,maar misschien is die esdoorn niet de enige reden...of is het toeval..

Vind het in elk geval fijn dat ze er serieus mee aan de gang zijn.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:22

Een ernstige myopathie kan bij het ene paard een andere ooraak hebben dan bij het andere. Hoe meer we te weten komen over welke schimmels en bacteriën kunnen leiden tot AM, des te beter, lijkt mij!

Alle Esdoorns omhalen lijkt mij ook erg voorbarig en onnodig, maar zorgen dat je paarden niet van de takken kunnen eten en de Esdoorn zaailingen en het Esdoorn blad uit je weide verwijderen, dat lijkt mij zeker nuttig.

Dichtbij onze weides staan ook Esdoorns. Gelukkig maken onze paarden het tot nu toe goed, maar één van onze Kunekune varkens heeft AM. De dierenarts (en wij) dacht niet dat ze zou overleven, zo ziek was ze. Gelukkig is ze nu toch herstellende! Dankzij sterke ontstekingsremmers die ook tegen schimmels werken (op Antibiotica reageerde ze niet). Ze is nog niet 100% hersteld, dus het blijft nog even spannend of ze het zal redden. Maar op het moment ziet het er gunstig uit.

Onze varkens hebben met zekerheid veel Esdoorn gegeten. Heel veel zaailingen en ook blad van jonge Esdoornbomen (het blad van de oudere bomen zit zo hoog dat ze daar niet bij kunnen).
Tot nu toe heb ik geen zwartevlekken-ziekte gezien bij onze Esdoorns, maar ik zal morgen nog eens goed kijken. Wat ik wél vond, juist ook op een jonge Esdoorn waarvan het varken dat nu AM heeft met zekerheid gegeten heeft, is een opvallende roodpaarse schimmel. Ik heb een foto gemaakt:

Afbeelding

Mogelijk, maar niet 100% zeker, is in het geval van ons varken deze schimmel de AM-ziekmaker geweest.
Hoe dan ook, ik zorg er voortaan voor dat onze dieren geen esdoorn meer kunnen eten. Ook geen afgevallen blad, en ook geen zaailingen. Op ons erf staan er momenteel vele honderden (zaailingen), maar in de weides heb ik inmiddels weggehaald wat er stond. Momenteel haal ik dagelijks de nieuw uitgekomen zaailingen weg uit de weides; iedere dag zijn er weer nieuwe ontkiemd!

vr. grt,
Karen

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:04

Inmiddels heb ik gevonden dat deze roodpaarse plekken worden veroorzaakt door een mijt,
zie http://www.ppdl.purdue.edu/PPDL/weeklypics/7-10-06.html (klik op de plaatjes voor een vergroting).
Het is dan toch waarschijnlijk dat ook onze esdoorns de inktvlekken ziekte hebben (Rhytisma acerinum).

Karen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:34

Het lijkt me niet dat die conclusie terecht is; een mijt is een heel ander organisme dan een schimmel

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:27

Jannepauli schreef:
Het lijkt me niet dat die conclusie terecht is; een mijt is een heel ander organisme dan een schimmel

Uit het artikel waarnaar ik verwees:
"At first glance, the symptoms look like some sort of fungal growth on the undersides of the leaves, but this is not an infectious disease problem. The velvety patches are actually caused by a microscopic mite called the velvet erineum gall mite. The female mites stimulate leaf cells to develop abnormally into raised, felt-like areas in which they reproduce."

Karen

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:32

En letterlijk vertaalt staat er dan:

'Op het eerste zicht lijkt dit op een schimmelinfectie maar hier gaat het niet over een infectieus probleem. Deze vlekken worden eigenlijk veroorzaakt door een mijt ...'

Een mijt is niet hetzelfde als een schimmel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:33

oftewel: Op het eerste oog LIJKT de aandoening op een schimmel aan de onderzijde van de bladeren, maar dit is geen besmettelijke ziekte. De fluweelachtige plekjes worden veroorzaakt door een microscopisch kleine mijt, genaamd "erineum gall mite".

Dus... de mijt is niet vergelijkbaar met een schimmel en zal niet dezelfde effecten hebben op het (paarden)organisme als een schimmel mogelijk wél heeft.

Kan er niks anders van maken.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:57

Jannepauli schreef:
oftewel: Op het eerste oog LIJKT de aandoening op een schimmel aan de onderzijde van de bladeren, maar dit is geen besmettelijke ziekte. De fluweelachtige plekjes worden veroorzaakt door een microscopisch kleine mijt, genaamd "erineum gall mite".

Dus... de mijt is niet vergelijkbaar met een schimmel en zal niet dezelfde effecten hebben op het (paarden)organisme als een schimmel mogelijk wél heeft.

Dan zijn we het toch eens :D ?

Karen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:28

karenkk schreef:
Jannepauli schreef:

Karen

Eh nee.. want jij schreef: "Het is dan toch waarschijnlijk dat ook onze esdoorns de inktvlekken ziekte hebben (Rhytisma acerinum)" terwijl ze door een mijt aangetast zijn zoals uit de foto's blijkt.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:41

karenkk schreef:

Karen

Jannepauli schreef:
Eh nee.. want jij schreef: "Het is dan toch waarschijnlijk dat ook onze esdoorns de inktvlekken ziekte hebben (Rhytisma acerinum)" terwijl ze door een mijt aangetast zijn zoals uit de foto's blijkt.

Kennelijk interpreteer je mijn eerdere bericht anders dan ik het bedoelde.

Het punt is dat nu blijkt dat die paarsrode substantie geen echte schimmel betreft, het dus erg onwaarschijnlijk is dat ons varken dáárvan ziek is geworden.

Omdat ze wel heel veel esdoorn heeft gegeten én de ziekmaker geen bacterie was maar een schimmel, is het waarschijnlijk dat een deel van onze esdoorns dan ook inktvlekkenziekte hebben, naast die mijt. Want AM krijgen via een mijt is immers erg onwaarschijnlijk.

Ik heb inmiddels onze esdoorns nog eens bekeken en heb nu ook gezien dat veel van grootste bomen inderdaad inktvlekkenziekte heeft. In het voorjaar is dat niet zo heel makkelijk te zien (vind ik).

De dierenarts en wij hebben ook allerlei andere mogelijke bronnen/oorzaken voor de vergiftiging overwogen, inclusief Clostridium varianten. Toxines via schimmels op de Esdoorns bleef als enige voor de hand liggende kandidaat over, toen we alles waren nagegaan. Dat wil niet zeggen dat er daarover 100% zekerheid is; 100% zekerheid is in dit geval onmogelijk.

Karen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:25

@karenkk : ik zou niet voor 100% durven zeggen dat dat wat die mijt produceert NIET giftig is. Dan zul je dat moeten laten onderzoeken.
Ik heb begrepen dat er meerdere ziektes in een Esdoorn kunnen zitten, het is alleen dat die vlekkenziekte erg makkelijk te herkennen is.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:28

DubbelDun schreef:
@karenkk : ik zou niet voor 100% durven zeggen dat dat wat die mijt produceert NIET giftig is. Dan zul je dat moeten laten onderzoeken.
Ik heb begrepen dat er meerdere ziektes in een Esdoorn kunnen zitten, het is alleen dat die vlekkenziekte erg makkelijk te herkennen is.

Daar heb je gelijk in. Dat het mij onwaarschijnlijk in de oren klinkt is inderdaad verre van een wetenschappelijk bewijs.

Ik heb de meeste van de esdoorn met die mijt geruimd, maar op een plek waar onze dieren niet bij kunnen staat er nog één. Laten onderzoeken; ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat dan zou aanpakken. Aan welke instantie vraag je zoiets en dient dat dan werkelijk nog het belang van het onderzoek naar AM? Misschien kan ik een mailtje sturen aan het AM onderzoeksteam in Utrecht?

Voor wat betreft mijn eigen dieren neem ik geen enkel risico meer met esdoorn. Niet dat ik de prachtig grote bomen ga kappen, maar ik haal in het voorjaar nu alle zaailingen weg voor de dieren de wei op gaan. En ga in het najaar het blad wegharken.

Citaat:
Wanneer esdoorns vrijstaan, zoals bij straatbomen, zult u tevergeefs naar inktvlekken zoeken. De schimmel gedijt het best bij een hoge luchtvochtigheid en komt dan ook vaker voor bij bomen die worden overschaduwd. Mocht u het erg storend vinden dat in uw omgeving zo'n "aangetaste esdoorn staat, dan kunt u ook proberen in de herfst het afgevallen blad op te ruimen en daarmee tevens de infectiebron verwijderen.
Bron: http://www.natuurvereniging-ridderkerk. ... ziekte.php ; maar ik ben dit advies op meerdere sites over esdoorn tegengekomen.

Na een storm laat ik de paarden/andere dieren niet meer op de wei, totdat ik de eventueel aanwezige esdoorntakken en bladeren daar heb weggehaald.

Ik ga sowieso beter opletten met schimmels op bomen. De esdoorn is erg gevoelig voor schimmels, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere boomsoorten zijn die ook schimmels zouden kunnen hebben die een paard kunnen vergiftigen. Onze kastanjeboom bijv. heeft ook veel schimmels. Ik zal daar later eens naar kijken en er info over proberen te vinden.

Maar: "paniek" is natuurlijk geen goede raadgever. Ik hoop dat het onderzoeksteam in Utrecht nog meer gegevens zal publiceren. Idem voor het andere team, die een Clostridium bacterie als vermoedelijke boosdoener vond. Ik denk overigens dat beide teams gelijk hebben: er is niet slechts één oorzaak voor myopathie; verschillende oorzaken kunnen leiden tot hetzelfde ziektebeeld.

Voor wat betreft onze varkens hebben we ook meteen de afgelopen dagen verbeteringen doorgevoerd mbt hygiene. Door de plekken waar we ze voeren te betegelen. Want Clostridium bacteriën, die bijv. ook tetanus en botulisme vergiftiging kunnen veroorzaken, zitten o.a. in mest en overleven / verspreiden zich gemakkelijk zolang de omstandigheden modderig zijn (nat en zuurstofarm).
Goed mest ruimen en zorgen dat voedsel (ook gras en bijv. uit een hooinet of ruif gevallen hooi e.d.) niet gegeten zal worden vanaf natte, onhygienische plekken is dus belangrijker dan ik me tot nu toe had gerealiseerd.

Karen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:45

@karenkk : misschien dat ze bij de Univ in Wageningen wat voor je kunnen betekenen ??

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:54

In mijn weiland staan ook allemaal zaailingen van de esdoorn. Mijn paarden komen er echt niet aan hoor. Ik kan mij voorstellen dat varkens alles zo'n beetje eten, dus ook esdoornbladeren/zaailingen.
Binnenkort gaat de maaier erover heen, dan ben ik er ook vanaf :-)

Ik voer alleen in hooinetten. En op droge plaatsen idd.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 19-05-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:54

Maar maai je ze dan alleen om of met een opvangbak erachter ??

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:56

Dat is een goede..... eigenlijk was ik van plan, ze gewoon om te maaien, maar misschien is nu handig met de opvangbak. Als ze uitdrogen kunnen paarden ze missch ineens wel lekker vinden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:07

Of ze krijgen ze alsnog met een hap gras binnen.

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:03

Ik wou toch ook even hier reageren,
Afgelopen donderdag is mijn merrie overleden aan atypische myopathie(zie link in onderschrift).
Wij hebben erg veel esdoorn rond om de wei staan, en we hebben stekjes ervan naar Universiteit Utrecht en Gent gestuurd, wij gaan dit dus maar even afwachten.
Maar het is nog niet bewezen dat het door die esdoorn komt toch?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:05

x_noraly schreef:
Maar het is nog niet bewezen dat het door die esdoorn komt toch?

misschien niet onomstotelijk bewezen maar wel een zwaar vermoeden en enige bewijzen,
plus dat de esdoorn meer dan toevallig veel voorkomt op plekken waar AM toeslaat..

sterkte joh met het verlies van je merrie en ongeboren veulen, verschrikkelijk om dat mee te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:36

nog een slachtoffer...vreselijk,bah.
word er echt verdrietig van als ik dit lees.

en ik durf echt vrijwel geen 24/7 weide meer aan in bosrijk gebied.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:37

ik vind het inmiddels als griezelig om de pony in het bos tijdens een wandeling te laten grazen en waarschuw elke paardenhouder die ik tegenkom voor de esdoorn.
er zijn zat mensen die geen internet hebben of er niet over lezen he.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:56

x_noraly: gecondoleerd met dit verlies, erg veel sterkte gewenst. :(:) Ben benieuwd wat de universiteit Utrecht en Gent je kan vertellen over de stekjes die je hebt gestuurd.

Vraagje: is de schimmel alleen overdraagbaar als het paard echt van het (afgevallen) blad eet? of kan het ook via wind de wei in komen en via het gras of op een andere manier dus bij het paard komen..?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:57

Als het via de wind of het gras gaat, zou niet mooi zijn, dan kun je er niets tegen beginnen....

Maar laten we eens afwachten tot er definitief iets bekend wordt.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:22

bij ons was in de herfst ook atypische myopathie(ook een paard kwijt geraakt daardoor),maar wij hebben absoluut GEEN esdoorns bij de wei staan,.wel eikenbomen