[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:48

@ iedereen!

Kijk even op http://www.mensport.nl/pg_nieuws.html en lees onderaan de erg interessante links van K. Watts en I. Petersen.

Het gaat allemaal over fructaan en insulineresistentie! Bere interessante materie!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:38

Hoi IwanLuwer,

Ontzettend bedankt voor de doorgegeven site.
Superinteressant.
Heel verhelderend wat div. onderzoeken betreft.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:42

Ik sluit me hier van harte bij aan Haha!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:05

Tjonge...ik heb het gedeeltelijk gelezen en dit is wel heel erg interessant!!

@IwanLuwer Zou het niet handig zijn om hier een apart topic voor te openen, iets in de trant van 'Fructaan en gras en de gevaren'.
Bij het onderdeel 'voeding en supplementen' bij paardenwelzijn.
Ik lees hier en daar ook nog wat tegenstrijdigheden in het verhaal, kunnen we daar nog een interessante discussie voeren. Slim

Ik ben bang dat het hier een beetje ondersneeuwt in de andere berichtjes over smeersels en dekens (ook belangrijk daar niet van Bloos ), maar dan kunnen ook anderen, die geen jeukpaard hebben, hier kennis van nemen.
Dit is zo belangrijk imo dat ik zelfs overweeg om het hele zwikkie uit te printen en in te leveren bij mijn dierenarts...want er zijn nog zoveel misverstanden hierover....

Hoeveel mensen houden hun dieren niet JUIST op kale weitjes omdat ze bang zijn voor hoefbevangenheid of andere problemen??!!!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:31

@mammaslamma. Dat had ik vorig jaar dus ook heel erg bij die van mij. Zodra ik haar binnen zette begon ze als een gek te schuren. Nu heb ik zo'n borstel frame in de stal hangen en ze gaat ook gewoon heel de zomer s'nachts naar binnen. Het gaat heel erg goed. Ze schuurt wel dat is wel te zien aan de stal waar ze een puinhoop van maakt. Maar manen en staart blijven heel en ze staat rustig te eten. de borstel frame gebruikt ze veel. Hij is helemaal ingedeukt. Hij was wel prijzig zo'n 50 euro maar het heeft me wel een hoop smeerseltjes bespaart.
Maar als ik jou was zou ik die van jou binnen zetten als het weer kouder wordt. Of moet je hem echt in oktober binnen zetten. Zodra het s'nachts onder de 10 graden is gaat het meestal beter.
Succes
Mirjam

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:17

Mirtje,
Ze blijven gewoon op de wei tot het te slecht wordt, als ik de mijne naar binnen zou halen, dan moeten de shetten ook mee, anders wordt hij te onrustig......
Ik heb bij de Paardendrogist wat middelen gekocht, equiderma en sweet itch, proberen maar, het velletje ziet er i.i.g mooi uit, dus wie weet is het straks gewoon over!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:57

Hayy...

Ik heb een nieuw paardje en deze schuurt-schuurde zijn staart... Die heb ik nu goed gewassen en een antischuur zalf (weet de naam momenteel niet, zal morgen op stal kijken) op gedaan... Zijn linkerkant van zn bil... ligt een beetje open van dat schuren... Moet ik daar ook van die zalf op doen omdat hij daar niet meer zou schuren? of is het voldoende zoals ik het nu heb gedaan... Op de staart en de zijkanten van de staartwortel...

Sry voor de vele vragen Tong uitsteken

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 06:48

Hebben jullie exceempaarden nu ook weer meer last?
Die van mij wel, heeft droge schilverige plekken op dr hoofd, een plekje op dr front en eentje op dr flank. Dit ondanks de deken.
Gister goed de manen en staart ingesmeerd met leovet huidolie en de plekjes met een combi van uiercreme en tea tree olie.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:33

die van mij heeft nu ook meer last als eerder dit jaar Boos!
Ik zou geen anti jeuk spul op wondjes smeren. Evt. wel ontsmetten met dettol/water en daarnaar tea tree olie erop.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:18

Met mijn eczemer gaat het goed, ze is per 1 sept. 24 uur per dag naar buiten gegaan (dit zomer 's nachts binnen gestaan) en ik moet zeggen het gaat heel goed.
Ze is in een schrale wei gekomen en ze is nog slanker dan dat ze op stal stond.....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:16

Plekjes zijn nog dicht, alleen zijn ze kaal en verhard. Vandaar de uiercreme en de tea tree olie combi. Dan verzachten de wondjes erg snel.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:55

wie heeft hier een paard met zomerexeem ..maar met lange manen .. (zo ja.. hoe ...?? Knipoog )

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:46

mariska12 schreef:
wie heeft hier een paard met zomerexeem ..maar met lange manen .. (zo ja.. hoe ...?? Knipoog )

dat zou ik ook weleens willen weten

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:35

Mijn IJslanderruin heeft zomereczeem en toch lange manen. Er zitten wel wat kortere plukken tussen, maar het geheel is toch wel lang.

Ik heb deze ruin sinds april in mijn bezit, de vorige eigenaar vertelde dat hij erg eczeem had en een deken opmoest, die heb ik ook meegekregen.

Maar ik heb eerst wat anders geprobeerd, een natuurlijke shampoo wat de haargroei etc bevorderd (quistel), hiermee heb ik hem om de 3 dagen gewassen en dat afgebouwd, en de shampoo verdunnen met water en dat elke op de manen spuiten.

Dit is erg goed gegaan, en zo goed zelfs dat de deken in de kast kon blijven liggen. Hij staat gewoon 24 uur per dag buiten en in de wei heeft hij ook niks om tegenaan te schuren, want dan komt hij tegen het draad. Wel zie je dat de 2 IJslanders elkaar wel lekker gaan kriebelen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:07

mariska12 schreef:

Onze meiden hebben jarenlang zomereczeem en superlange friese manen gehad.
1.15m en 1.20m lang. Schitterend gezicht.
Hun vader had de manen tot halfweg zijn pijpbeen hangen. Dus ze zijn enigszins erfelijk belast Haha!

Toch heb ik ze er vorig jaar afgeknipt. Ze hebben nu een soort van fjordenboogje.
Het leek me voor de dames heel vervelend dat ze de huid geirriteerd hadden op de manenkam en dat er dan ook nog 's zo'n enorm gewicht aan manen aanhing.
Bovendien kan ik met die korte manen de huid beter verzorgen en komt er meer lucht bij de huid.
Ik heb de lange afgeknipte manen tot een grote staart gemaakt die nu voor de sier binnen hangt.
Inmiddels zijn ze beide zomereczeem af maar daar hebben andere dingen een grotere rol in gespeeld Haha!
Zoals een ander weidebeheer en andere voeding.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:20

mariska12 schreef:

Mijn paard heeft z'n manen zo lang als ze kunnen worden, ongeveer 30 cm. Ik knip en dun niks meer.
Het is een Holsteiner (zie profiel voor foto's, die prof foto's zijn van 13 augustus jl....)
Laat het gewoon puur natuur. Hij heeft alles nog, niks eraf geschuurd.
Hoe?
Aangepast voer, Boett deken, niet veel kans om te schuren, desensibilisatie therapie. Die laatste is het belangrijkste denk ik.
Ik ben er iig heel blij mee.
Afgod

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:05

okee allemaal ...
want een shet die bij mij shet staat..
heeft alleen een exeem halsdeken ..
en die heeft zijn manen nu ook nog...

dus ik denk dat ik zoiets maar ga kopen !!! Haha!

dankje wel Lachen

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:13

Even een vraagje, per 1 oktober ga ik verhuizen met Vanita ongeveer 5 kilometer verder weg en in de polder.
Zou het kunnen dat we daar minder last krijgen van de vliegjes? Ik heb namelijk geen idee of zoiets veel uitmaakt.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:32

Het ging zo goed, ben net terug van een weekende weg en kom bij stal harde en dikke manenkam en geschuurde manen. Hebben die van jullie ook meer last.

Mirjam

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:39

die van mij heeft ook lange manen, 1 plekje waar ze helaas maar zo'n 25 cm lang zijn. Ze krijgt vanaf april ongeveer haar boett deken op t/m oktober. Verder spray ik haar benen en maantop met anti-vlieg, en naar mate het seizoen vordert en ze toch meer jeuk krijgt gebruik ik fenonolf. Zo houden we het aardig onder controle...

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:07

Vanita heeft dit weekend ook meer last gehad als normaal mirtje27

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:48

Mijn shet heeft ook lange manen. Hij heeft de hele zomer een boett-deken opgehad. Verder heb ik zijn manen in vlechtjes gehad. Het is zo'n bos en met warm weer onder die deken vond ik maar niks. Hij heeft dit jaar met deken op haast niks geschuurd. Alleen 2 weken terug toen de deken 1 dag af was i.v.m. reparatie.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:24

rianne1987 schreef:
Even een vraagje, per 1 oktober ga ik verhuizen met Vanita ongeveer 5 kilometer verder weg en in de polder.
Zou het kunnen dat we daar minder last krijgen van de vliegjes? Ik heb namelijk geen idee of zoiets veel uitmaakt.

Ja dat kan Rianne.

Mijn buurman had een Haflinger met ernstige zomereczeem.
Hij verkocht haar een paar jaar terug naar mensen die zo'n 4 km. verderop wonen.
De Haflinger heeft nooit weer geschuurd.

We zitten hier pal aan een groot kanaal. Ik vrees dat dat ook het nodige insektenleed met zich meebrengt.
De Haflinger verhuisde naar een plek waar geen groot water in de buurt was. Gewoon allemaal weiland en aardig op de vlakte.

Ik hoop in elk geval voor jullie dat de verhuizing ook positief uitpakt qua zomereczeem.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:27

Ik hoop het ook! bedankt voor je info

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:34

1van mijn verzorgpony's (fjord) heeft er ook erg last van Ze schuurt de hele manenkam en de bovenkant van haar staart kaal
Wat kan ik hier aan doen??
Ik heb in de divoza gids een 'schuurborstel' gezien Zal dat helpen zodat ze niet haar hele manenkam, staart kapot schuurt tot bloedens toe? Het frame is 60 euro en 1 reserve borstel is 15euro Sigaar
Hier de link
http://divoza.com/shop/a.visit/nl-->shop -->stal & weide -->stalinrichting--> Accessoires --> en dan op de 2de pagina onderaan