[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:11

UmpieDumpie: dat is het onderzoek van McGreevy et al geweest. Zijn hebben mbv röntgenfoto's gekeken wat er met de lucht gebeurt. Er zijn meer onderzoeken geweest, maar dit is de belangrijkste.

McGreevy, P.D., Richardson, J.D., Nicol, C.J. & Lane, J.G. (1995) A radiographic and endoscopic study of horses performing an oral stereotypy. Equine Veterinary Journal 27, 92-95.

Maar er zijn er mee, o.a. nog van McGreevy:
McGreevy, P.D., Webster, A.J.F. & C.J. Nicol. (2001) A study of the digestive efficiency, behaviour and gut transit times of crib-biting horses. Veterinary Record. 148,592-596.

Ik heb ze allemaal gelezen, literatuurstudie voor onderzoek mee gedaan!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:55

deniejs schreef:
okee! ben dan wel benieuwd waarom ze het zo op de verpakking zetten dan het naast het voeren gegeven moet worden!

Buiten het voeren om is beter omdat het dan beter en rustiger opgenomen wordt. als je het tijdens het voeren doet dan zit er natuurlijk een grote brij aan voedsel bij en wordt het middeltje sneller met het voedsel ongebruikt naar buiten gewerkt. tenminste, dat heeft iemand van de silverlinde mij uitgelegd. de druppeltjes die ik toen moest geven moest ook buiten de maaltijden om. des te beter wordt het door het paard opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:57

Tieme: ik vermoed dat door eerst hooi te geven en daarna krachtvoer dit al aardig te ondervangen is. De doorvoersnelheid van het voer gaat dan trager. Maar je hebt gelijk, daar heeft het idd mee te maken.
Tijdens onderzoeken hebben we t echter gewoon over t voer gegeven.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:29

Umpiedumpie schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar de studie die is gedaan om te kijken of koliek het gevolg kan zijn van luchtzuigen.

Weet iemand hier waar ik deze studie kan vinden?

Alvast bedankt!

dit wil ik ook heel graag weten want ik wil mijn paard graag zonder band houden maar ben zo bang dat hij koliek krijgt en hij zuigt ook best wel veel over dag niet want hij staat zo 4 uur nuiten nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:30

reinandje: als je een klein stukje terug zou lezen, zou je mijn post zien met de titels van de betreffende artikelen...

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:31

ja dat zie ik maar waar kan ik die vinden dan want ze staan er niet als link of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:33

Daar is ook niet zomaar een link naar, dit zijn artikelen in wetenschappelijke tijdschriften, daar moet je voor betalen. Je kunt ze oa opvragen bij de Universiteits bibliotheek van de universiteit Utrecht...Kost dus wel geld. En anders goed zoeken op internet, heel misschien vind je ze...

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:34

oke ik ga het proberen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:35

De ene is geplaatste in de Equine Veterinary Journal nr. 27, de ander in Veterinary Record nummer 148.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:36

oke bedankt!!!!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:39

@ Skippy1
Hartstikke bedankt!
Ik heb het even nodig voor een paar kortzichtige luchtzuig-eigenaren bij mij op stal!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:26

Alsof de duvel ermee speelt. Mijn paard stond vandaag ook te luchtzuigen op zijn staldeur. (hij heeft eerder een maagzweer gehad en kreeg daar gastro(nog iets) en Ulco(nog iets) voor.)
Kan ik hem nu gewoon maagzuurremmers geven en daarna een maagcompositum? Weke maagzuurremmer werkt effectief? Het zijn er namelijk nogal wat...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:40

Pronutrin Haha!
Heb ik hele goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:37

Of maagcompositum...dit kan, weet ik uit ervaring, het luchtzuigen met 40% verminderen... Knipoog

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:10

Even kijken wat bij jouw paard werkt denk ik. Bij die van mij haalde Maagcompositum weinig uit en Pronutin werkte juist weer prima.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:11

pronutrin werkte voor Lan. Maagcompositum minder.. maar dat komt ook omdat ze het heel vies vindt Lachen

ik had graag settelex willen proberen, maar dat is vrijwel niet naar Nederland te krijgen vanuit Engeland (duur).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:31

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:00

Ja, maar helpt dit ook tegen een eventuele zweer? Of is het verstandig om daar weer eerst medicatie voor te halen bij de DA en daarna een kuur pronutrin?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:01

Ok, nu staat er een heel verhaal in die advertentie, maar na het lezen ervan weet ik eigenlijk nogsteeds niet wat Settelex dan precies doet. Wat is er beter of anders aan dat wat er al op de markt is?

Umpie: dit stond in de advertentie: Settelex is geen supplement tegen maagzweren.
Laatst bijgewerkt door JoT op 12-01-08 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:03

Ja inderdaad joT. Volgens mij is het gewoon een ander bestanddeel, waardoor het weer effectief zou kunnen zijn bij paarden waar Pronutrin niet aanslaat.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:09

Pronutrin wel, heb ik net op de site van dochorse gevonden:

Over de werking van Pronutrin is een artikel verschenen.
Ferruci et.al. The Veterinary Record 2003(may 31)679-681. In dit onderzoek worden dieren met klinische verschijnselen van maagulcera
en bevestiging via endoscopie behandeld met alleen Pronutrin (50gr/100kg/dag). Management en training,koersen worden niet aangepast.
Bij 90% van de dieren treedt significante verbetering op en bij 30% volledig herstel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:33

DubbelDun schreef:

nou zeg... als je maar lang genoeg wacht.. Ik heb enorme mailwisselingen met feedmark om aan dat spul te komen. Maar het was niet op het europees vasteland verkrijgbaar. En nu heeft Jordans het gewoon.
Ik zal het eens bestellen Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:35

Ik ben ook wel benieuwd wat nu het werkzame bestanddeel is, want dat kan ik dus ook nergens terugvinden.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:35

Nou Anya, hou ons op de hoogte zou ik zeggen. Ben erg benieuwd naar wat het doet, wat het uithaalt. Jij kent het product blijkbaar, anders was je er niet zo enthousiast over. Ken je andere paarden die er baat bij hebben gehad?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:39

Nee ik ken in Nederland geen paarden die er baat bij hebben gehad. Het was niet op de markt. Settelex is indertijd speciaal ontwikkeld voor luchtzuigers. Pronutrin is voor maagproblemen en de groen os ook, maar is nooit speciaal voor luchtzuigers ontwikkeld. Pronutrim werd preventief gegeven bij bijvoorbeeld prestatiepaarden. Draversstallen schijnt het veel gegeven te worden.

Settelex is dus speciaal voor luchtzuigers. De componenten zijn gepatenteerd, dus daarom staat niet op wat er precies in zit geloof ik.