Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_tje

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:18

Ik ga dat hooi uiteraard niet meer geven. Eén stengel verknoeit niet heel het hooi, maar er kunnen -voor mij onzichtbare- delen nog in het hooi zitten. Ik neem geen enkel risico.
Normaal hebben ze nog niet heel veel van dat hooi gegeten, dus dat valt (hopelijk) wel mee.

Vandaag heeft ie een dag op stal blijven staan en hij was al beter over de dag. Maandag ga ik toch mss beter de DA bellen voor een bloedonderzoek, want gerust ga ik écht niet zijn.

Isapaardje, héél bedankt voor die site. Supersite en ik denk dus dat het (jammergenoeg) idd JKK is. Er zijn redelijk wat gelijkenissen, helaas.

Maaike4Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:56

ja
mijn oude verzorgpaardje
had dat ook in de wei!!
We hebben hem nu op stal en de rest vande paardjes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:02

ik zie het trouwens echt op steeds meer plekken staan en ook bij mensen waarvan ze het niet eens verwijderen Boos!
was afgelopen week op een manege waar het ook volop stond... maar er werd niks tegen gedaan! daar kan ik zo boos om worden...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:46

Rianneke schreef:
ik zie het trouwens echt op steeds meer plekken staan en ook bij mensen waarvan ze het niet eens verwijderen Boos!
was afgelopen week op een manege waar het ook volop stond... maar er werd niks tegen gedaan! daar kan ik zo boos om worden...

Maar ook erg is dat er héél véél mensen zijn die niet eens weten wat JKK is, laat staan da ze weten hoe het eruit ziet. Zo weten ze uiteraard ook niet hoe erg schadelijk JKK voor paarden e.d. is.

Amigo heeft 2 dagen "stalrust" gekregen en leek vandaag op de wei terug helemaal zn oude zelf. Morgen ga ik toch wel even de DA bellen om een bloedproef.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:06

Maaike4Horse schreef:
ja
mijn oude verzorgpaardje
had dat ook in de wei!!
We hebben hem nu op stal en de rest vande paardjes!

Hooi is wel gevaarlijker hoor. In verse vorm herkennen de meeste paarden Jakobskruiskruid wel, in hooi echter niet.
Een paar planten in de wei is vervelend, maar wel herkenbaar voor paarden. Het grootste risico zit in hooi.
Gelukkig is er wel goed hooi verkrijgbaar, met name bermhooi kun je beter niet kopen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:10

Het beste is om vooraf naar het land van de boer te gaan kijken waar je het hooi van wilt kopen. Als je tenminste die luxe hebt om het zelf te kunnen uitkiezen. Als je op een manege staat of maar 1 pakje per keer koopt zal je de mensen van wie je het koopt op hun woord moeten vertròuwen.

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:11

gewoon geregelt controleren !

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:12

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik me even kom mengen in dit topic ...
Maar ik heb dus een vraagje...
Wij hooien onze weilanden altijd zelf. In juni heeft mijn vader een JKK-plant in onze weide ontdekt. Hij heeft deze uitgegraven en dus verwijderd. In de maanden daarna was er geen JKK meer te bespeuren. In augustus hebben we de weide dan gehooid.
Ik was er eerst tegen maar mijn vader is een planten- en natuurkenner en volgens hem kan er niets meer van JKK (dus de zaadjes of dergelijke) in het hooi zitten.
Maar het zit me toch niet lekker Verward Wat denken jullie?

Ik ben sowieso van plan om ieder pak hooi uit te pluizen alvorens ik het aan de paarden geef maarja, iets over het hoofd zien is snel gebeurd hé.

Zou het aangewezen zijn om preventief Maraidistel te voeren aan de paarden? Wie heeft doet dit ook? Wat zijn jullie ervaringen met Mariadistel? Werkt het echt?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:22

Als er geen JKK op het hooiland stond tijdens het hooien is het hooi wel OK. Je kunt voor de zekerheid het land na lopen op rozetten, als die er zijn dan zijn ze nu ook wel zichtbaar. Rozetten zijn er het hele jaar door te vinden. Voor zaden uit de ondergrondse zaadbank zou ik me niet druk maken. Je hooi steeds nakijken op eventuele resten van JKK kan natuurlijk nooit kwaad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:03

even een vraagje, JJk is alkalisch maar is het ook basisch ? met andere woorden, als je een verdachte stengel in je hooi vind, zou je die kunnen weken en er een lakmoes papiertje tegenaan houden om te kijken of de PH hoger dan 7 is ?
DAt zou een snelle gemakkelijke manier zijn in twijfel gevallen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:24

Mist schreef:
even een vraagje, JJk is alkalisch maar is het ook basisch ? met andere woorden, als je een verdachte stengel in je hooi vind, zou je die kunnen weken en er een lakmoes papiertje tegenaan houden om te kijken of de PH hoger dan 7 is ?
DAt zou een snelle gemakkelijke manier zijn in twijfel gevallen.

Was het maar zo makkelijk, er zullen veel planten basisch of alkalisch zijn. Dit is geen goede manier om planten te identificeren.
Via de Gezondheidsdienst voor dieren kun je wel ruwvoer laten onderzoeken.
kosten voer-onderzoek ( prijsindicatie 2007) het zou misschien nu iets duurder kunnen zijn.
botanische screening € 22,40
chemisch € 136,90

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:53

Stro heeft helemaal niet dezelfde voedingswaarde als hooi en kan dus nooit als vervanging dienen.

Hoewel Sintjans kruid inwendig zeer slecht is voor paarden gebruik ik het wel in olien en het is daarom belangrijk dat het kruid bewaard blijft want er zitten vele geneeskrachtige werkingen in voor mensen. Dus ik loop in het begin van het jaar de wei door en steek ze gewoon uit, als je het op tijd doet verspreidt hij zich bijna niet. En zolang het niet gedroogt is zal een paard het nooit eten.

Maar voor de herkenning van de Sint Janskruid. Er zijn namelijk meer gele bloemige die erop lijken maar de Sint Jan heeft een andere stengel. Hij is namelijk rond maar heeft maar aan TWEE kanten een ronde uit, het lijkt met de doorsnede op aapjes-brood. Dat is het grote verschil dus check even goed.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:14

@VMarleen, ik begrijp je bericht niet helemaal goed, zou je het wat anders kunnen formuleren?
Ik begrijp ook niet zo goed waar dat stro vandaan komt om te voeren, ik heb de laatste berichten nog eens goed doorgelezen en er is niemand die stro aan raadt om te voeren, maar misschien kijk ik er wel overheen of bedoel je het ruwvoeronderzoek bij de gezondheidsdienst voor dieren?
Ik denk dat je het ook over een andere plant hebt dan deze draad over gaat, die planten worden wel vaker verward. Sint-Janskruid komt uit een hele andere plantenfamilie dan Jakobskruiskruid.
Welke plant jij bedoelt is me nog niet helemaal duidelijk.
Ik zal even twee foto's plaatsen van de verschillende planten om even kort te sluiten welke plant je nu bedoelt.

Sint-Janskruid (Hypericum perforatum)
Afbeelding

Jakobskruiskruid (Jacobaea vulgaris )
Afbeelding

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:19

Ah, dat sint janskruid heb ik ook in de weide!! Mijn paarden eten er niet van, maar ik heb wel alles eruit gestoken, tenslotte maken wij ons eigen hooi ook. Die onderste foto van JKK vind ik een beetje onduidelijk omdat je de bladeren zo slecht kunt zien, en daar herken je JKK het beste aan.
Ik heb momenteel een nachtschade plaag in de weide en heb er al een kruiwagen vol uit gestoken!! Komen vooral op de kale plekken opzetten. Gelukkig eten de paarden die niet....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:32

Hier ook verdacht veel meer nachtschade als eerdere jaren. Heb je het ene uitgeroeid kun je aan het volgende beginnen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:38

frisiangirl schreef:
Die onderste foto van JKK vind ik een beetje onduidelijk omdat je de bladeren zo slecht kunt zien, en daar herken je JKK het beste aan.

OK je hebt gelijk, ik doe er even een blaadje bij.

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:50

Ik was zaterdag bij Horse Event. In de veterinaire hal hadden ze o.a. allelei giftige planten voor paarden staan in emmers. In de emmer JKK zat een plantje St. Janskruid. Daar weten dus blijkbaar nog niet eens het verschil Clown

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:08

singasong schreef:
Ik was zaterdag bij Horse Event. In de veterinaire hal hadden ze o.a. allelei giftige planten voor paarden staan in emmers. In de emmer JKK zat een plantje St. Janskruid. Daar weten dus blijkbaar nog niet eens het verschil Clown

Oei, oei dat is geen beste beurt zeg.
Ik bedacht me ineens trouwens dat ik hier ook wel wat plantjes neer kan zetten die vaak worden verward met Jakobskruiskruid.

Heelblaadjes (Pulicaria dysenterica)

Afbeelding

Echte Guldenroede (Solidago virgaurea)

Afbeelding

Bloem Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare)

Afbeelding

Blaadje Boerenwormkruid
Afbeelding

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:24

Daar heb je helemaal gelijk in. Je moet echt bijna het boek erbij hebben om te weten wat nu wat is. Maar het beste is om te kijken naar de bladeren vind ik, de bloemen lijken toch wel heel erg veel op elkaar...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:39

frisiangirl schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Je moet echt bijna het boek erbij hebben om te weten wat nu wat is. Maar het beste is om te kijken naar de bladeren vind ik, de bloemen lijken toch wel heel erg veel op elkaar...

Ja er zijn bloemen die behoorlijk lijken, er is wel een kleine folder om Kruiskruid uit te sluiten aan de hand van wat kenmerken.
Eerdaags is er een computerprogramma om planten te herkennen, de eerste presentatie is ik meen uit mijn hoofd 11 november. Dit programma is ontwikkeld door RIKILT.
Ik heb een uitnodiging gekregen voor die presentatie van dat computerprogramma en ik hoop dat het goed bruikbaar is, zoals de info nu is lijkt me van wel, het kan ook op mobiele telefoontjes begreep ik zodat je in het veld er ook wat aan hebt. Ik wil ze wel vragen of iedereen kan komen op die bijeenkomst die is geinteresseerd hierin. Ik denk wel dat je je dan op zult moeten geven, bij interesse kan ik natuurlijk wel voor een uitnodiging zorgen.

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:28

singasong schreef:

St Janskruid kun je zonnebrand van krijgen. Misschien dat het er daarom bij stond?

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:41

Bij m'n oude stalling hadden ze laten hooien door een boer. (Die deed gewoon het hele land.)
Na een aantal weken kregen we de waarschuwing van een buur dat er JKK aan de rand groeide. De eigenaren wisten toen ook niet eens wat het was. (En ik had het nog niet gezien.)
Gelijk weggehaald, maar ik vroeg me af of er ook niet JKK in het hooi zou zitten!
We hadden toen nog gekocht hooi liggen van bekend adresje en ik had ze gezegd dat ze eigenlijk straks dat eigen hooi niet zouden kunnen gebruiken, maar ze wilden niet luisteren...
Ik ben nu wel blij dat ik daar weg ben en nu wel zeker weet dat m'n paardje goed hooi krijgt!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:49

EstherHegt schreef:
vivian_ve schreef:
dan zijn er vind ik wel heel veel site's die deze "fabel" vertellen. ook de site; http://www.kruiskruid.nl

Ja er ontstaat ergens een fabel en het wordt klakkeloos door de pers en websites overgenomen zonder enige bronvermelding . Jammer want het is echt foute informatie. PA' s werken zo niet en zo ontstaat er heel veel onnodige angst. Op mijn website staat ook de geraadpleegde wetenschappelijke literatuur, de pagina over de werking van die PA's is geschreven in samenwerking met een dierenarts van de faculteit diergeneeskunde en andere experts.
Een lijst van de auteurs en adviseursvind je hier.

Idd. Esther , met bovenstaande ben ik het eens.
Het artikel vind ik dan ook eigenlijk waardeloos Bloos
Want buiten de niet kloppende info over JKK en wat dat doet met de lever zie ik nog wel andere "vreemde " zaken die bij mij dan niet echt als betrouwbare infobron overkomen.
Bijv.
In het artikel staat dat er een groep muizen vooraf de zaden heeft gegeten en dan de gevolgen daarvan.
Niets zegt me dus dat hun lever 'herstelt" is en al zeker niet van JKK problemen.
Ik vind dat dus een voorbarige conclusie.
Het werkende bestanddeel van de zaden blijkt wel een toxin blockade op membraam niveau te veroorzaken , zo blijkt na iets verder zoeken op een nmm. iets meer proffessionele site.
http://www.ahrq.gov/clinic/epcsums/milktsum.htm

Kijk daar vooral even naar de conclusie van die onderzoeken. Poor... en dus niet betrouwbaar.

Maar een nog dommere fout vind ik wel de foto die in dat artikel gebruikt is.
Ongelooflijk dat je dat soort fouten maakt als je serieus genomen wilt worden.
Hier een foto van een echte maria distel ? , zoek de verschillen :
http://www.annetanne.be/kruidenklets/20 ... m-marianum

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:55

Hallo,

Ik heb een plant in de wei staan, waarvan ik vermoedde dat het jacobskruiskruid is.
Alleen, nou begin ik te twijfelen.

De stengel is vaak wel paars en zo af en toe is er een gele bloem.
Maar is het bij jacobskruiskruid zo dat in het najaar allemaal groene bolletjes heeft?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:37

CarolShadow schreef:
Hallo,

Ik heb een plant in de wei staan, waarvan ik vermoedde dat het jacobskruiskruid is.
Alleen, nou begin ik te twijfelen.

De stengel is vaak wel paars en zo af en toe is er een gele bloem.
Maar is het bij jacobskruiskruid zo dat in het najaar allemaal groene bolletjes heeft?

Vaak wordt Jakobskruiskruid verward met andere planten, uit jouw beschrijving maak ik op en (correct me if I am wrong) dat je het hebt over een stengel waar een bloem aan komt?
Bij Jakobskruiskruid is het zo dat als ie gaat bloeien ( juni t/m okt) er gelijk veel bloemen zijn aan dezelfde plant. Dus niet af en toe een gele bloem, het zijn gelijk veel gele bloemen ( bloemhoofdjes) aan een plant.
Is dat wat je bedoelt? Groene bolletjes aan een Jakobskruiskruid heb ik nog nooit gezien. Als ie gebloeid heeft gaat ie gewoon dood en loopt niet uit. Hij verdort en houdt het voor gezien.

JKK kan wel na maaien weer een poging doen om te bloeien en zaad te zetten, als hem dat niet lukt dan zal ie het jaar er op weer een poging doen en het klinkt rot, hij maakt dan ook meer bloemhoofdjes en zaden. Handiger is dus om te zorgen dat de zaden niet kunnen kiemen door te proberen te zorgen voor een dichte zode. UItsteken is ook niet altijd even handig, JKK kan uit restjes weer nieuwe planten maken, een wortelrestje van een cm is genoeg. Rozetten aanpakken is het makkelijkste, die zijn nog niet zo diep geworteld en is de kans het grootste dat je ze weg krijgt. Kortom het is niet altijd overwaaiend zaad. Ook bestrijding op een verkeerde manier werkt JKK in de hand.