[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:35

Heeeel stevig :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:41

Ik blijf het een moeilijk iets vinden. Mijne krijgt zijn deken op als ze buitengaan maar het wordt afgedaan als ze binnen op stal staan. Ze staan nu nog 4 uurtjes op de paddock en gaan vanaf volgende week geloof ik op de weide. Nu zijn we al een tweetal weken elke dag aan de hand gaan grazen op het achterste veld om de graastijd op te bouwen. Donderdag had hij geschuurd en was hij niet op het gras geweest, gisteren gaan grazen maar hij was super rustig en er zaten bijna geen beestjes en de stalhulp/stalgenoot stuurde vanmorgen een foto dat zijn staart er uit zag als een wc borstel. Flink geschuurd dus. Pfff. Vorig jaar had ik dit gedoe eigenlijk pas in september zn tot dan kon ik het echt binnen de perken houden.

Soms lijkt hij alleen op beestjes te reageren, soms ook op gras. Ik wil liever niet zijn deken in stal ook op laten liggen want hij staat gewoon in een binnen gebouw dus heeft geen buitenluik en heeft het heel snel warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:03

Ik laat de deken alleen even na het afspoelen af zodat ze even kan rollen. Daarbuiten nooit.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:36

Junior2019 schreef:
Heeft iemand dit weleens geprobeerd
Alleen de buikbescherming
De mijn jeukt alleen bij zijn navel
Zou het blijven zitten[img]m/2dg2y1.jpg[/img*]

Bleef het zitten? Bij mij verschoof het altijd als het niet helemaal goed vast zat.. Ik vraag me ook af of het werkt om alleen de buik te beschermen. Als je eczeem een reactie is van het lichaam op de vliegjes komt het er misschien toevallig daar tot uiting maar heeft prikken op andere plaatsen ook nog steeds jeuk tot gevolg. Ik ben benieuwt naar je ervaring hiermee!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:20

SandAndOak schreef:
Junior2019 schreef:

Bleef het zitten? Bij mij verschoof het altijd als het niet helemaal goed vast zat.. Ik vraag me ook af of het werkt om alleen de buik te beschermen. Als je eczeem een reactie is van het lichaam op de vliegjes komt het er misschien toevallig daar tot uiting maar heeft prikken op andere plaatsen ook nog steeds jeuk tot gevolg. Ik ben benieuwt naar je ervaring hiermee!

Heb het nog niet geprobeerd alleen voor de foto gedaan

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:23

Junior2019 schreef:

Ik heb dit bij mijn pony wel eens getest: werkte voor ons absoluut niet . Omdat je geen bevestiging hebt tussen de voornemen, trekt hij naar achter.

Ik heb ook eens de QHP hals gehad. Die kan je dan wel met een clip bevestigen achter de voorbenen. Werkt op zich goed, maar ik vond de stof erg dik. Daarbij niet waterdicht en door de dikte van de stof duurde het lang voordat hij droog was. Geen idee of dit er ook nog is van andere merken, met een “gewone” eczeemdeken stof. Zou denk ik wel beter werken. Ik gebruikte deze als het toch nog wat kouder was, ipv een regendeken over de eczeemdeken.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:51

Mk1978 schreef:
Junior2019 schreef:

Ik heb dit bij mijn pony wel eens getest: werkte voor ons absoluut niet . Omdat je geen bevestiging hebt tussen de voornemen, trekt hij naar achter.

Ik heb ook eens de QHP hals gehad. Die kan je dan wel met een clip bevestigen achter de voorbenen. Werkt op zich goed, maar ik vond de stof erg dik. Daarbij niet waterdicht en door de dikte van de stof duurde het lang voordat hij droog was. Geen idee of dit er ook nog is van andere merken, met een “gewone” eczeemdeken stof. Zou denk ik wel beter werken. Ik gebruikte deze als het toch nog wat kouder was, ipv een regendeken over de eczeemdeken.

Een losse hals heb ik ook 1 van boett maar die is echt heel dik
Heb er toen zelf 1 na gemaakt van veel dunnere stof maar dat zou indd nog een idee zijn

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:59

Junior2019 schreef:
Een losse hals heb ik ook 1 van boett maar die is echt heel dik
Heb er toen zelf 1 na gemaakt van veel dunnere stof maar dat zou indd nog een idee zijn

Als je zelf handig bent met de naaimachine zou je misschien wel een soort borsttuig kunnen maken aan die buikflap? Dan werkt het wel denk ik.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:15

Hoe gaat het met jullie paarden tot dusver? Hier gaat het boven verwachting goed. Nu scheelt het dat het erg droog is, en hier staat de laatste dagen ook erg veel wind wat ook prettig is. Voor de deken op ging begon hij al iets jeukerig te worden, maar de plek bij zn buik is sinds de deken erop is gegaan en ik om de paar dagen een dikke laag sudo-creme smeer ook veel minder geworden. Het is in ieder geval nauwelijks nog zichtbaar, en je merkt alleen dat het jeukerig is omdat hij het erg fijn vind om er gekriebeld te worden. Zelf krabt hij er nauwelijks nog aan. Tegen mn beleid in (1 ding per keer veranderen, anders weet je niet wat werkt) heb ik n.a.v. de ervaringen die hier gedeeld werden hem ook op beperkt gras gezet. Hij staat nu dus een paar uur in de middag op de grasweide, en voor de rest op het kale stuk met onbeperkt ruwvoer en een handje Metazoa per dag. Bij de manen toont hij enkel wat jeukerig omdat hij dat ook extra fijn vind om daar gekriebeld te worden. De staart is nog compleet ongeschonden. Gisteren ook een foto gemaakt van zn staart, voor vergelijkingsmateriaal. Nu dik duimen dat dit zo doorzet en met de tijd weer op volle lengte kan aangroeien.

Afbeelding

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:35

Wat fijn dat het met jouw paard een stuk beter gaat. Mijn heeft momenteel erg veel jeuk en weet eigenlijk niet goed wat te doen. Stond al vroeg ingepakt, gewassen met speciale zeep tegen de jeuk, een nieuwe deken gekocht en smeer dagelijks hormoonzalf van de dierenarts maar de jeuk is zeer explosief. Veel geschuurde plekken maar ook op andere delen dan alleen haar manen en staart. Deze doen uiteraard ook mee maar ze schuurt overal. Geen gras en staat enkel op hooi. Geen luizen oid. Tips?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:41

Tegen jeuk, mits er geen open wonden zijn, mentholpoeder

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:06

Die van mij heeft manen. Ik ben erg trots op ons. :+

Tot nu toe gaat het dus verrassend goed.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:14

harriehoef schreef:
Wat fijn dat het met jouw paard een stuk beter gaat. Mijn heeft momenteel erg veel jeuk en weet eigenlijk niet goed wat te doen. Stond al vroeg ingepakt, gewassen met speciale zeep tegen de jeuk, een nieuwe deken gekocht en smeer dagelijks hormoonzalf van de dierenarts maar de jeuk is zeer explosief. Veel geschuurde plekken maar ook op andere delen dan alleen haar manen en staart. Deze doen uiteraard ook mee maar ze schuurt overal. Geen gras en staat enkel op hooi. Geen luizen oid. Tips?

Jeetje wat lastig zeg! Pfoe, vind het moeilijk om zo een goede tip te weten. Elk paard is weer zo anders. Bij mij werkt het in ieder geval wel als ik het zo simpel mogelijk houdt. Ik was ze bijvoorbeeld niet, en gebruik een manenborstel om op schilferige plekken zoveel mogelijk schilfers los te borstelen en die "eruit" te wapperen. Daar ga ik dan express voor in de wind staan, want dat helpt enorm met ze eruit krijgen. Daarna een dikke laag sudo-creme erop, dat werkt verzachtend, helpt herstellen en vliegjes kunnen er dan ook niet makkelijk bij. Vorig jaar was mij paard daardoor ook bijna standaard zwart met witte vlekken. Ziet er niet mooi uit, maar hielp wel. Vorig jaar ook dingen van de dierenarts gekregen, maar dat hielp vond ik toen in ons geval echt onvoldoende, vandaar overgegaan op de sudo-creme. Bij de manenkam en staart gebruikte ik babyolie. Omdat dat minder dik is, en daardoor makkelijker op de huid te krijgen is door de haren heen. Wel zonder parfum, zoals die van de kruidvat. Etos eigen merk heeft er bijvoorbeeld wel parfum in zitten.

Dit werkte in de erge periodes heel goed bij mijn paard, maar zoals ik al zei, elk paard is zo verschillend, dus ik weet niet of dit ook zo voor jouw paardje zal werken. Heel veel sterkte in ieder geval!
Isabel_k schreef:
Die van mij heeft manen. Ik ben erg trots op ons. :+

Tot nu toe gaat het dus verrassend goed.

Hahaha, zo herkenbaar! Ik twijfel nu heel erg, houd ik de manen kort geknipt (dus zoals een fjordenkapsel) of ga ik het aandurven om ze weer te laten groeien. :')

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:18

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb een IJslander met eczeem.
Ik ben elk jaar weer aan het zoeken wanneer de deken op te doen. Ik heb haar het liefst zo ver mogelijk uit de wintervacht voordat de deken op gaat. In mijn ervaring gaat die loslatende vacht in de deken zitten en levert dat juist meer jeuk op. Ze heeft heel lang zonder kunnen staan, maar is nu toch gaan jeuken en dus nu de deken weer op. Zijn er meer mensen die een paard nog niet volledig in zomervacht hebben? Hoe doen jullie dat?

Ik was verder eigenlijk niet, dat heeft bij mij nog nooit veel opgeleverd. Ik smeer de aangetaste plekjes in met Derfen (stinken!), dat verlicht bij mijn merrie wel heel snel.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:23

Humpiedumpie schreef:
Doen jullie de eczeemdeken overdag ook wel eens een paar uurtjes af? Heb de indruk dat het dan beter kan luchten en hij er minder last van heeft. De kap die ik had paste niet, dus heb een andere besteld waar k vrij lang op moet wachten. Ondertussen schuurde hij lappen van zn hoofd, maar dat doet ie nu ook niet meer..
Is mn eerste eczeempaard. Ben ook benieuwd of zijn eczeem gaat verminderen als ie beter in zn vel/lichaam zit..

Nee ik haal hem er niet af, alleen voor een borsteltje. Ze wordt ook niet gereden of anderszins getraind dus het is fulltime pyjamaparty voor Bami.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:16

Bnet schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik heb een IJslander met eczeem.
Ik ben elk jaar weer aan het zoeken wanneer de deken op te doen. Ik heb haar het liefst zo ver mogelijk uit de wintervacht voordat de deken op gaat. In mijn ervaring gaat die loslatende vacht in de deken zitten en levert dat juist meer jeuk op. Ze heeft heel lang zonder kunnen staan, maar is nu toch gaan jeuken en dus nu de deken weer op. Zijn er meer mensen die een paard nog niet volledig in zomervacht hebben? Hoe doen jullie dat?

Ik was verder eigenlijk niet, dat heeft bij mij nog nooit veel opgeleverd. Ik smeer de aangetaste plekjes in met Derfen (stinken!), dat verlicht bij mijn merrie wel heel snel.

Hier wel een shet die zn vacht nog niet kwijt is, maar die heeft geen eczeemklachten dus die staat gewoon bloot. Wat ik bij hem doe om hem "te helpen" de vacht kwijt te raken is met een (namaak) Furminator, dat werkt als een trein bij die dikke shetvacht van hem. Ik heb die van de hondenafdeling bij de welkoop, is bijna hetzelfde als die voor paarden maar wel veel goedkoper.

Verderop staat een shet met eczeem die geschoren wordt voordat de deken erop gaat. Ik heb geen ervaring met scheren zelf overigens.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:40

Serenity350 schreef:
harriehoef schreef:

Jeetje wat lastig zeg! Pfoe, vind het moeilijk om zo een goede tip te weten. Elk paard is weer zo anders. Bij mij werkt het in ieder geval wel als ik het zo simpel mogelijk houdt. Ik was ze bijvoorbeeld niet, en gebruik een manenborstel om op schilferige plekken zoveel mogelijk schilfers los te borstelen en die "eruit" te wapperen. Daar ga ik dan express voor in de wind staan, want dat helpt enorm met ze eruit krijgen. Daarna een dikke laag sudo-creme erop, dat werkt verzachtend, helpt herstellen en vliegjes kunnen er dan ook niet makkelijk bij. Vorig jaar was mij paard daardoor ook bijna standaard zwart met witte vlekken. Ziet er niet mooi uit, maar hielp wel. Vorig jaar ook dingen van de dierenarts gekregen, maar dat hielp vond ik toen in ons geval echt onvoldoende, vandaar overgegaan op de sudo-creme. Bij de manenkam en staart gebruikte ik babyolie. Omdat dat minder dik is, en daardoor makkelijker op de huid te krijgen is door de haren heen. Wel zonder parfum, zoals die van de kruidvat. Etos eigen merk heeft er bijvoorbeeld wel parfum in zitten.

Dit werkte in de erge periodes heel goed bij mijn paard, maar zoals ik al zei, elk paard is zo verschillend, dus ik weet niet of dit ook zo voor jouw paardje zal werken. Heel veel sterkte in ieder geval!

Die sudocreme ga ik proberen. Het maakt mij niet uit hoe ze eruit ziet, als die jeuk maar onder controle is. Vorig jaar was het ook wel explosief in het begin van het seizoen maar door het wassen met speciale zeep voor eczeem en zalven was het snel onder controle. Maar zo erg als het nu is heb ik nog niet vaak gehad met haar. Het is zo frustrerend, altijd maar die jeuk. Ga je tips proberen, hoevaak deed je die baby olie erop?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:09

Ik haal die van mij alleen er af als ik ga werken met hem. Dat is niet elke dag en zeker niet in de schemer. Als ik gewoon ga wandelen blijft hij op. Ook omdat hij een hekel heeft aan normale vliegen. :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:12

harriehoef schreef:
Die sudocreme ga ik proberen. Het maakt mij niet uit hoe ze eruit ziet, als die jeuk maar onder controle is. Vorig jaar was het ook wel explosief in het begin van het seizoen maar door het wassen met speciale zeep voor eczeem en zalven was het snel onder controle. Maar zo erg als het nu is heb ik nog niet vaak gehad met haar. Het is zo frustrerend, altijd maar die jeuk. Ga je tips proberen, hoevaak deed je die baby olie erop?

Babyolie deed ik 1x per dag en op de hoogtij dagen soms ook een tweede keer. Sterkte! Ik hoop dat je het een beetje onder controle krijgt.. :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:31

Bami? Briljante naam!

Hier alleen de deken af voor het rijden of longeren. Of natuurlijk om haar te poetsen.

Derfen is hier de oplossing bij een jeukexplosie. Maar zoals Serenity schrijft, het is zo verschillend per paard.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:35

MarliesV schreef:
Bami? Briljante naam!

Hier alleen de deken af voor het rijden of longeren. Of natuurlijk om haar te poetsen.

Derfen is hier de oplossing bij een jeukexplosie. Maar zoals Serenity schrijft, het is zo verschillend per paard.

Ik sta overal voor open, hoevaak gebruik je die derfen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:40

Wel eens aan CBD druppels gedacht?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:09

Ik heb drie eczemers. Alledrie heel verschillend. De ergste is een eczemer geworden door slechte medische toestand en op een knutjesrijke plaats te staan. Hoera -O- maar ik dacht ach, Kheb al twee eczemers, dan kan een derde vast ook wel ;)

Ik heb bij haar meteen de manen kortgeschoren en ook de staartwortel gedeeltelijk geschoren. Klinkt misschien gek, maar ze had toch al coupe wc-borstel.
En zo kan ik echt veel beter bij de jeukplekken. Ondertussen (een maand verder) begint het haar al weer netjes te groeien

Deze doet het goed op de derfen, dagelijks smeren. Op manenkam en staartwortel. Soms lukt het zelfs al met een dag tussen. Haar nek en hoofd jeukt ook sterk, daar doet listerine (1/2 listerine en 1/2 water) het goed.

Maar zoals ik zei; ik heb meerdere en ze reageren overal anders op. Bij de oudste doet derfen helemaal niets. Zij reageert dan wel weer op de sweet itch van Sectolin.
En de jongste verkiest uiercreme of listerine.

Ze hebben wel allemaal al een deken aan, staan op metazoa thimothee (want luzerne lijkt extra jeuk te geven).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:18

harriehoef.
niet teveel producten door elkaar gaan gebruiken hoor.
hou je even bij wat je nu gebruikt.
hier geeft olie, babyolie,derfen(die ik heb is olieachtig) heel nare brandplekken als de zon er op komt.

die plekken bij jouw dier,heb je daar duidelijke fotos van?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:46

Die van mij krijgt van de Derfen clear ook hele nare brandplekken tussen haar achterbenen, heel sneu.